Ticket Air France KLM
Je koopt een ticket van Bogotá naar Amsterdam met een tussenlanding in Quito Ecuador. Je geeft aan dat je door omstandigheden vanaf Quito wilt vliegen en dat de airline mijn stoel vanaf Bogotá mag verkopen. Instappen vanaf Quito kan wel, maar dan wordt een ‘penalty’ in rekening gebracht van in 1e instantie maar liefst vanaf € 150 ivm zogenaamd een prijsverschil tax en fee. Later blijkt dat het me zelfs in totaal vanaf (!) € 230 gaat kosten. Van een prijsverschil is in deze kwestie geen sprake omdat het om dezelfde vlucht gaat, datum, stoel, etc. De vlucht is volledig door mij betaald inclusief alle bijkomende kosten. Een kleine administratieve wijziging van slechts de plaats van vertrek kost een enorm bedrag.
Vliegen vanaf Quito naar Bogotá met een andere airline kost slechts € 122 inclusief kosten taxes, crew, eten, boekingskosten, gebruik van het vliegtuig etc. Hoe kan een andere maatschappij een volledige vlucht uitvoeren voor € 122 om mijn oorspronkelijke vlucht te kunnen pakken vanuit Bogotá?
Hoe kunnen zij dit voor dit bedrag doen terwijl Air France vanaf € 230 rekent in Nederland?
Als klap op de vuurpijl werd bij de agency van KLM/Air France in Quito Ecuador zelfs € 350 voor dezelfde administratieve handeling gerekend. Terwijl de salarissen in Ecuador vier maal lager liggen. KLM/Air France kan mij niet uitleggen dat Air France Ecuador en Air France Nederland onderling zulke grote prijsverschillen hanteren.
Hierdoor krijg ik de indruk dat er zoveel mogelijk marge door deze airline in rekening wordt gebracht om zoveel mogelijk winsten te behalen en dat alleen maar op de korte termijn wordt gedacht!
Ten koste van de klanttevredenheid en service. Ik krijg na diverse keren vragen geen enkele
uitleg waarom er 150 euro, vervolgens 230 of zelfs 350 euro gevraagd word voor deze kleine administratieve handeling, terwijl andere maatschappijen voor minder een volledige boeking plus volledige vlucht met alle kosten die daarbij komen kijken, zoals vluchthaven tax, brandstof, cabine crew, etc kunnen uitvoeren.
Ik heb in het verleden bij andere maatschappijen gelijkwaardige wijzigingen aangevraagd en die hebben het voor 25 euro doorgevoerd, wat bij KLM/Air France 6 keer duurder is.
Her is te gek voor woorden dat ik voor 122 euro van Quito naar Bogotá zou moeten vliegen om mijn oorspronkelijke vlucht te halen om een penalty te voorkomen, alleen omdat KLM/Air France zoveel kosten berekent. Dan zou ik echter van Quito naar Bogotá moeten vliegen en weer terug naar Quito (!) wat mij onnodig veel tijd en vlieguren kost. Vind dit alles totaal onlogisch gelet op de kleine moeite die het kost om simpelweg een vertrekplaats te wijzigen zonder dat er verder iets aan de vlucht wijzigt qua dag en tijd en passagier. Op deze manier voel ik mij gedwongen om een ticket te kopen bij een andere maatschappij omdat zo omslachtig te werk gegaan wordt.
Zogenaamd is de tax voor de luchthaven van Quito hoger uitgevallen en hebben de hoge kosten te maken met “beschikbaarheid” op het 2e deel van mijn vlucht van Quito naar Amsterdam. Maar de stoel ik al door mij gekocht en staat op mijn naam. KLM/Air France blijft maar praten over beschikbaarheid terwijl niets anders wijzigt dan de opstapplaats. Is een vanafprijs van € 230 niet onredelijk hoog voor zo’n kleine administratieve wijziging?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoge kosten na annuleren deel vlucht
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 11 jun 2018 02:15
Hoge kosten na annuleren deel vlucht
Laatst gewijzigd door Radar op 11 jun 2018 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp
-
- Berichten: 12823
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Hoge kosten na annuleren deel vlucht
Bij een trein kunt u een ticket boeken van a naar c via b. Bij b kunt u dan inderdaad instappen. Bij vliegen gaat dat anders. Vaak zijn vluchten met een overstap goedkoper. Maar halverwege bij die overstap instappen behoort niet tot de mogelijkheden. U koopt een ticket vanaf plaats a. Hier kunt u uw bagage afgeven wat uiteindelijk op plaats c aankomt. U wilt nu halverwege instappen en slaat dus een stuk over. U hebt geen incheckpapieren en geen boardingpas. Dit wordt immers bij vertrek vanaf punt a gegeven. Als het al mogelijk zou zijn om uw bagage op punt c af te geven krijgen deze andere codes mee dan wat oorspronkelijk op punt a gegeven zou worden. In plaats van dat uw bagage vanaf vliegtuig 1 naar 2 gebracht worden moeten ze apart verwerkt worden aangezien ze nu via een andere weg binnen komen.
Het lijkt mij er op dat u goedkoper vanaf Bogota naar Amsterdam kon vliegen dan vanuit Quito, maar dat u wel in Quito verbleef. De afstand over de weg weg tussen deze 2 plaatsen is 1100km. Geen idee wat die omstandigheden zijn, maar als ik in Amsterdam zou moeten opstappen sta ik ook niet ineens in Zagreb.
Qua kosten is het gokken. Er moet redelijk wat werk verzet worden aangezien u in een ander land wil vertrekken. U moet door een andere douane heen, administratief moet er een hoop gedaan worden en uw bagage moet op de juiste manier behandeld worden. 150 tot 350 klinkt dan niet raar in de oren.
Het lijkt mij er op dat u goedkoper vanaf Bogota naar Amsterdam kon vliegen dan vanuit Quito, maar dat u wel in Quito verbleef. De afstand over de weg weg tussen deze 2 plaatsen is 1100km. Geen idee wat die omstandigheden zijn, maar als ik in Amsterdam zou moeten opstappen sta ik ook niet ineens in Zagreb.
Qua kosten is het gokken. Er moet redelijk wat werk verzet worden aangezien u in een ander land wil vertrekken. U moet door een andere douane heen, administratief moet er een hoop gedaan worden en uw bagage moet op de juiste manier behandeld worden. 150 tot 350 klinkt dan niet raar in de oren.
Re: Hoge kosten na annuleren deel vlucht
Tsja, ik vind het ook niet zo gek. Bepaalde routes zijn nu eenmaal winstgevender dan andere. Dit is in de gehele luchtvaart een vrij normaal verschijnsel dat je niet op een willekeurig punt je reis kunt beginnen, ongeacht of je voor de gehele reis betaald hebt.
Die regels verschillen ook nagenoeg niet per airline of land: mis je een "flight leg" dan wordt de rest van de boeking, inclusief eventuele retourvluchten, gecanceled.
Dat zou als onredelijk ervaren kunnen worden maar luchtvaartmaatschappijen hebben inmiddels genoeg redenen (buiten alleen de commerciele prijspolitiek voor bepaalde trajecten) om stevig aan deze regel vast te houden. En ja, wijzigen kost geld, soms best wel een aanzienlijk bedrag omdat je het gehele automatische boekings- en meldingssysteem een hak zet en er allerlei handmatige aanpassingen moeten worden gedaan. Niemand werkt voor niets dus ook luchthavens, boekingskantoren, data-exchanges en airlines niet.
Die regels verschillen ook nagenoeg niet per airline of land: mis je een "flight leg" dan wordt de rest van de boeking, inclusief eventuele retourvluchten, gecanceled.
Dat zou als onredelijk ervaren kunnen worden maar luchtvaartmaatschappijen hebben inmiddels genoeg redenen (buiten alleen de commerciele prijspolitiek voor bepaalde trajecten) om stevig aan deze regel vast te houden. En ja, wijzigen kost geld, soms best wel een aanzienlijk bedrag omdat je het gehele automatische boekings- en meldingssysteem een hak zet en er allerlei handmatige aanpassingen moeten worden gedaan. Niemand werkt voor niets dus ook luchthavens, boekingskantoren, data-exchanges en airlines niet.
Re: Hoge kosten na annuleren deel vlucht
Mijn idee is dat als u pas in Quito had ingecheckt er helemaal geen sprake geweest zou zijn van meerkosten. Ik reisde laatst van A'dam naar Paramaribo. Mijn vriend kon plots niet mee en checkte dus niet in. Zijn stoel bleef gewoon vrij. Vanuit Paramaribo terug werd mij gevraagd waar mijn vriend was. De stoel was dus ook op de terugweg nog vrij.
-
- Berichten: 12823
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Hoge kosten na annuleren deel vlucht
Hoe kan je inchecken in Quito als je vertrekpunt en dus ook je inchekbalie in Bogota is?rvjapio schreef:Mijn idee is dat als u pas in Quito had ingecheckt er helemaal geen sprake geweest zou zijn van meerkosten. Ik reisde laatst van A'dam naar Paramaribo. Mijn vriend kon plots niet mee en checkte dus niet in. Zijn stoel bleef gewoon vrij. Vanuit Paramaribo terug werd mij gevraagd waar mijn vriend was. De stoel was dus ook op de terugweg nog vrij.
Re: Hoge kosten na annuleren deel vlucht
Voor die 122 euro vlieg je denk ik met een Ecquatoriaanse of Venezolaanse maatschappij. Dan wens ik je veel succes, hopelijk kom je levend aan. Die maatschappijen staan niet bekend om hun betrouwbaarheid, goed geschoolde piloten en technici. Ik zou liever voor KLM wat mee betalen en met een betrouwbare maatschappij vliegen.
En zoals andere al stellen. Overstappen is een ander tarief dan instappen. De maatschappij betaalt hiervoor geld aan de luchthaven en er zijn allerlei andere kosten die ze maken. Tevens kost een itenery wijziging gewoon geld, tenzij je een ticket hebt waarbij je mag wijzigen.
En zoals andere al stellen. Overstappen is een ander tarief dan instappen. De maatschappij betaalt hiervoor geld aan de luchthaven en er zijn allerlei andere kosten die ze maken. Tevens kost een itenery wijziging gewoon geld, tenzij je een ticket hebt waarbij je mag wijzigen.
Re: Hoge kosten na annuleren deel vlucht
Heeft u gekeken naar de voorwaarden behorend bij uw ticket?
Is dit conform voorwaarden of in strijd daarmee?
In ieder geval had u de mogelijkheid uw ticket de wijzigen. Niet bij ieder ticket behoort dat tot de mogelijkheden. Iemand die in die situatie verkeert, zou kunnen klagen dat hij wordt gedwongen een ander ticket te kopen, anders vervalt ook het tweede deel van de vlucht. Is dat een terechte klacht dan?
Langer vliegen is lang niet altijd duurder dan korter vliegen. Dat kan een reden zijn voor de hoge wijzigingskosten in rekening.
De datum van wijziging (nieuwe boeking) kan ook prijsverschil opleveren.
Is dit conform voorwaarden of in strijd daarmee?
In ieder geval had u de mogelijkheid uw ticket de wijzigen. Niet bij ieder ticket behoort dat tot de mogelijkheden. Iemand die in die situatie verkeert, zou kunnen klagen dat hij wordt gedwongen een ander ticket te kopen, anders vervalt ook het tweede deel van de vlucht. Is dat een terechte klacht dan?
Langer vliegen is lang niet altijd duurder dan korter vliegen. Dat kan een reden zijn voor de hoge wijzigingskosten in rekening.
Van dit prijsverschil kan hier wel degelijk sprake zijn. Namelijk indien een ticket Bogoto-Quito-Amsterdam goedkoper is dan een ticket Quito-Amsterdam.Reiziger67 schreef:....... Van een prijsverschil is in deze kwestie geen sprake omdat het om dezelfde vlucht gaat, datum, stoel, etc. ....
De datum van wijziging (nieuwe boeking) kan ook prijsverschil opleveren.