LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Neckermann vroegboeken?
-
Neckermann vroegboeken?
In september 201 boekten wij via een plaatselijk reisburo, aangesloten bij Globe een 13 daagse reis naar Griekenland, Kos (vertrek 14-8, 2 volwassenen, 2 kinderen, op vertrekdatum resp. 14 en 16 jaar) bij de touroperator Neckermann.
Prijzen van andere operators waren op dat moment nog niet bekend.
Totale reissom excl. verzekeringen en administratiekosten 4254,=
Aanbetaling was 930,=
Deze week, na wat zoeken op het inet blijkt dezelfde reis (duur, accomodatie, verblijf) bij Arke 'slechts' 3355,= te kosten. Het verschil zit in het feit dat de 16-jarige bij Arke als 'kind' word getarifeerd, en bij Neckermann als volwassene.
Wij hebben ons met dit verhaal gemeld bij ons reisburo. Ondanks een aantal telefoontjes naar Neckermann, bleef de prijs van Neckerman gehandhaafd.
Een verklaring voor het prijsverschil werd niet gegeven.Op basis van de annuleringsverzekering konden wij de geboekte reis bij Neckerman annuleren (uiteraard tegen kosten a ruim 600,=) en dezelfde reis boeken bij Arke. Per saldi 'verdienen'we nu ruim 300,= terwijl we als we direct hadden geboekt bij Arke direct 1000,= goedkoper uit waren geweest.
Is dit nu misleiding?
Is dit een fout van het reisburo?
Is dit onze fout door te vroeg te boeken zonder dat andere prijzen bekend waren?
Is 600,= annuleringskosten voor Neckerman terecht?(ca, 15% van de reissom)
Hoe moet je als consument hierop reageren?
Prijzen van andere operators waren op dat moment nog niet bekend.
Totale reissom excl. verzekeringen en administratiekosten 4254,=
Aanbetaling was 930,=
Deze week, na wat zoeken op het inet blijkt dezelfde reis (duur, accomodatie, verblijf) bij Arke 'slechts' 3355,= te kosten. Het verschil zit in het feit dat de 16-jarige bij Arke als 'kind' word getarifeerd, en bij Neckermann als volwassene.
Wij hebben ons met dit verhaal gemeld bij ons reisburo. Ondanks een aantal telefoontjes naar Neckermann, bleef de prijs van Neckerman gehandhaafd.
Een verklaring voor het prijsverschil werd niet gegeven.Op basis van de annuleringsverzekering konden wij de geboekte reis bij Neckerman annuleren (uiteraard tegen kosten a ruim 600,=) en dezelfde reis boeken bij Arke. Per saldi 'verdienen'we nu ruim 300,= terwijl we als we direct hadden geboekt bij Arke direct 1000,= goedkoper uit waren geweest.
Is dit nu misleiding?
Is dit een fout van het reisburo?
Is dit onze fout door te vroeg te boeken zonder dat andere prijzen bekend waren?
Is 600,= annuleringskosten voor Neckerman terecht?(ca, 15% van de reissom)
-
Re: Neckermann vroegboeken?
te vroeg geboekt zonder dat je een prijs wist van andere
zoekt altijdt eerst op
www.zoover.nl
als je alles ingevuld hebt land,hotel enz krijg je een blok er boven wie dit ook aanbied
dan zie vanzelf waar ie het voordeligst is
of bv d-reizen winkel die check welke reis bij welke touroperator het goedkoopst is
zoekt altijdt eerst op
www.zoover.nl
als je alles ingevuld hebt land,hotel enz krijg je een blok er boven wie dit ook aanbied
dan zie vanzelf waar ie het voordeligst is
of bv d-reizen winkel die check welke reis bij welke touroperator het goedkoopst is
Nee, een aanbieder mag eigenlijk vragen wat ie wil. Het staat de koper vrij om dan het 'product' wel of niet te kopen.famvanscheppingen schreef:Is dit nu misleiding?
Nee.famvanscheppingen schreef: Is dit een fout van het reisburo?
Sja het is een afweging die iedereen zelf moet maken. Op het moment van boeken had de reis toch een voor u acceptabele prijs anders zou u niet hebben geboekt lijkt mij. Indien er gewacht was, bestond er ook een risico dat de reis niet meer beschikbaar was, dus komt de vraag om de hoek kijken of u dat risico wenst te lopen. Het is wel verstandig om prijzen van leuke bestemmingen regelmatig te vergelijken. Dan weet u ook ongeveer wat een reis op welk moment kost en bent u op de hoogte of iets een goede prijs is of niet.famvanscheppingen schreef: Is dit onze fout door te vroeg te boeken zonder dat andere prijzen bekend waren?
Ik denk eerder dat hier geen sprake is van annuleren onder de annuleringsverzekering. Doorgaans is de annuleringsverzekering hier niet voor en hoeft men dit soort kosten niet te betalen bij annulering. Deze worden in rekening gebracht omdat u (zonder de annuleringsverzekering) annuleert.famvanscheppingen schreef: Is 600,= annuleringskosten voor Neckerman terecht?(ca, 15% van de reissom)
Weet u zeker dat het aanbod van arke klopt ? Het gevaar bestaat dat deze achteraf niet blijkt te kloppen en bent u ook die 600,- kwijt ook al zou u weer met neckermann willen gaan.
De verkoper mag alleen schade of gederfde winst in rekening brengen. Of in dit geval dat gelijk komt op 15% van de reissom kan ik niet beoordelen.famvanscheppingen schreef:Is 600,= annuleringskosten voor Neckerman terecht?(ca, 15% van de reissom)
Als consument kun je betwisten dat de verkoper zoveel schade en gederfde winst heeft. Dan is het aan de verkoper om aan te tonen dat dit bedrag in jouw geval inderdaad zes honderd euro is of meer.
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3406
TS schreef:
Bij invullen reisgezelschap krijg je als je het nu invuld waarschijnlijk 2 volwassen en 2 kinderen om dat op dit moment het ene kind nog 15 jaar is.
Arke telt ook als kind 2 t/m 15 jaar (staat duidelijk op de site) leeftijd op datum van vertrek is leiding gevend.
Als ik een reissom aanvraag op basis van 2 volwassenen en 2 kinderen
berekend het systeem het 2e kind ook als een volwassene,want op het moment van de reis is deze 16 ik heb de berekening verschillende malen toegepast kwam steeds uit 3 volwassenen 1 kind. Dus ik denk dat het voordeel kleiner is dan gedacht.
gr Henk
Heb je echt wel goed gekeken?Het verschil zit in het feit dat de 16-jarige bij Arke als 'kind' word getarifeerd
Bij invullen reisgezelschap krijg je als je het nu invuld waarschijnlijk 2 volwassen en 2 kinderen om dat op dit moment het ene kind nog 15 jaar is.
Arke telt ook als kind 2 t/m 15 jaar (staat duidelijk op de site) leeftijd op datum van vertrek is leiding gevend.
berekend het systeem het 2e kind ook als een volwassene,want op het moment van de reis is deze 16 ik heb de berekening verschillende malen toegepast kwam steeds uit 3 volwassenen 1 kind. Dus ik denk dat het voordeel kleiner is dan gedacht.
gr Henk
Nee, want op het moment van boeken waren er nog geen andere prijzen bekendIs dit nu misleiding?
Nee, wat zouden ze dan fout gedaan hebben. U wilde een reis boeken en dat hebben ze gedaanIs dit een fout van het reisburo?
Dat is volgens mij overduidelijk. Vroegboeken betekent niet automatisch een lagere prijs. Vroegboeken is vroegboeken.Is dit onze fout door te vroeg te boeken zonder dat andere prijzen bekend waren?
Dat kunt U nalezen in de voorwaarden, die U bij het boeken gekregen hebt. Ik denk overigens wel dat de annulerings kosten niet door een eventuele annulerings verzekering gedekt worden, maar dat is een heel andere verhaal. Er zijn meer mensen die deze woorden ten onrechte door elkaar gebruiken.Is 600,= annuleringskosten voor Neckerman terecht?(ca, 15% van de reissom)
Voortaan even nadenken en misschien wachten tot er meer prijzen bekend zijn.Hoe moet je als consument hierop reageren?
Overigens klopt het dat bij de ene touroperator kinderen 'langer kind zijn' dan bij de andere. Onze kinderen (op het moment van de vakantie 13 en 16) worden bij de ene touroperator (en laten wij daar nu geboekt hebben) als kind gerekend en bij de andere als volwassenen.
Ik wil beginnen met te stellen dat ik uw verhaal zeker niet betwist.alfatrion schreef:De verkoper mag alleen schade of gederfde winst in rekening brengen. Of in dit geval dat gelijk komt op 15% van de reissom kan ik niet beoordelen.
Als consument kun je betwisten dat de verkoper zoveel schade en gederfde winst heeft. Dan is het aan de verkoper om aan te tonen dat dit bedrag in jouw geval inderdaad zes honderd euro is of meer.
Wel wil ik meegeven ter overweging dat TS zichzelf hiermee ook aardig in de vingers kan snijden in plaats van dat het wat meer oplevert. Neckermann hanteert in dit geval (waarschijnlijk omdat het lang voor vertrek is) een standaardbedrag van 15% van de reissom.
De gederfde winst van Neckermann en reisbureau samen zou nog wel eens veel meer kunnen zijn dan die 600,-. Zelf heb ik geregeld Neckermann reizen geboekt bij een reisbureau. Eenmaal (jaar of 3 geleden) hadden ze per abuis een formulier dat voor intern gebruik ook uit de computer komt rollen bij een boeking aan mijn boekingsformulier geniet. Daarop kon ik zien dat het reisbureau 10% van de reissom vangt van Neckermann, dus die brutowinst van het reisbureau op mijn reis was dus 10%. Bij andere (neckermann) boekingen heb ik dit formulier ook geregeld op de tafel zien liggen en ik heb de rare eigenschap dat ik net zo makkelijk op de kop kan lezen als gewoon lezen. Dus heb dat percentage wel vaker gezien. Ik denk dat het redelijk aannemelijk is dat Neckermann minimaal eenzelfde percentage aan winst draait op een reis.
Kortom dit kan nog wel eens een stukkie duurder uitvallen, soms is het derhalve niet altijd handig om de keiharde opstelling te kiezen, hoewel men het recht volledig aan zijn kan heeft staan.
-
Bedankt vast allemaal voor de reacties; even kort reagerend hierop:
Overigens is ons reisburo ook nog steeds met Neckermann in discussie over deze zaak. Wij overwegen ook nog om deze zaak voor te leggen aan onze rechtsbijstandverzekering.
Desondanks gaan we uit van: "het glas is half volf (we hadden de reissom van Neckermann als geaccepteerd en ingecalculeerd),en nu 'besparen' we uiteindelijk toch nog ruim 300,= op dit ingecalculeerde bedrag.
Hier zit inderdaad nog steeds de onduidelijkheid. Boeken met de geboortedata van 2 volwassenen en met 2 kinderen (14 en 16 bij vertrek) geeft echter als resultaat 3 volwassenen, waarvan 1 de leeftijd 16 jaar heeft. Deze volwassene wordt echter op dezelfde manier getarifieerd als het kind van 14. Dus met kinderkorting.henk51 schreef:TS schreef:
Heb je echt wel goed gekeken?Het verschil zit in het feit dat de 16-jarige bij Arke als 'kind' word getarifeerd
gr Henk
Overigens is ons reisburo ook nog steeds met Neckermann in discussie over deze zaak. Wij overwegen ook nog om deze zaak voor te leggen aan onze rechtsbijstandverzekering.
Desondanks gaan we uit van: "het glas is half volf (we hadden de reissom van Neckermann als geaccepteerd en ingecalculeerd),en nu 'besparen' we uiteindelijk toch nog ruim 300,= op dit ingecalculeerde bedrag.
-
De annuleringsverzekering doet pas de volledige som uitkeren als er een goede grond voor is om de reis te annuleren. Denk in dit geval aan het overlijden van iemand in de familie. De door u opgegeven reden voldoet hier niet aan en vandaar dat u waarschijnlijk maar een deel terug krijgt. Mijn ervaring leert dat andere touroperators hetzelfde hotel of dergelijke voor minder aan kunnen bieden door andere afspraken. Voorbeeld: Het hotel heeft voor de helft de kamers al gerenoveerd, Neckermann wil haar gasten kwaliteit bieden en maakt afspraken dat hun gasten in deze kamers terecht komen, het hotel wil hieraan meewerken maar dan word het kostenplaatje natuurlijk anders. Arke heeft met hetzelfde hotel de afspraak dat hun gasten gewoon in het gehele hotel geplaatst kunnen worden dus ook in de oudere kamers, dit is voor het hotel mooi want dan zijn ze ook snel van die kamers af. echter zit hier natuurlijk een minder duur kostenplaatje aan. Arke zal natuurlijk niet schrijven dat er ook minder mooie en verouderde kamers zijn. Allemaal factoren waar een leek niet bij stil zal staan maar die wel bijdragen aan de uiteindelijke kostprijs voor de touroperator.
Alvorens over te gaan tot annulering zou ik dit wel heel goed navragen bij Arke of dit klopt en laten bevestigen op papier. Het zou niet de 1e keer zijn dat "het systeem" een foutje maakt. Waardoor er kans is op een vervelende verrassing.famvanscheppingen schreef: Deze volwassene wordt echter op dezelfde manier getarifieerd als het kind van 14. Dus met kinderkorting.
@cityhopper,
Dit soort dingen heb ik inderdaad wel persoonlijk ervaren met reizen in het verleden. Bij verschillende touroperators kan het ook verschillend zijn waar de kamer in het hotel ligt, zo krijgt de ene per definitie de gunstiger / prettiger gelegen kamers dan andere, vb wel of niet langs een drukkere weg, wel of geen uithoek, het net wat betere uitzicht enz. Wij boeken geregeld met Neckermann en heb wel meegemaakt bij sommige hotels dat gasten van Hotelplan en Arke toch soms net de iets 'mindere' kamers kregen.
-
Wat wilt u dan dat uw rechtsbijstandsverzekering voor u doet dan?famvanscheppingen schreef:Overigens is ons reisburo ook nog steeds met Neckermann in discussie over deze zaak. Wij overwegen ook nog om deze zaak voor te leggen aan onze rechtsbijstandverzekering.
Dat Neckermann u de prijs van Arke in rekening brengt ofzo?
Gaat u nooit bereiken.
-
Reisburo's krijgen inderdaad altijd 10% van de boekingssom als beloning van de touroperator. Voor een reis van 4000 euro vangt het reisburo 400 euro van de touroperator en van u de reserveringskosten.Emmy75 schreef:Ik wil beginnen met te stellen dat ik uw verhaal zeker niet betwist.alfatrion schreef:De verkoper mag alleen schade of gederfde winst in rekening brengen. Of in dit geval dat gelijk komt op 15% van de reissom kan ik niet beoordelen.
Wel wil ik meegeven ter overweging dat TS zichzelf hiermee ook aardig in de vingers kan snijden in plaats van dat het wat meer oplevert. Neckermann hanteert in dit geval (waarschijnlijk omdat het lang voor vertrek is) een standaardbedrag van 15% van de reissom.
De gederfde winst van Neckermann en reisbureau samen zou nog wel eens veel meer kunnen zijn dan die 600,-. Zelf heb ik geregeld Neckermann reizen geboekt bij een reisbureau. Eenmaal (jaar of 3 geleden) hadden ze per abuis een formulier dat voor intern gebruik ook uit de computer komt rollen bij een boeking aan mijn boekingsformulier geniet. Daarop kon ik zien dat het reisbureau 10% van de reissom vangt van Neckermann, dus die brutowinst van het reisbureau op mijn reis was dus 10%. Bij andere (neckermann) boekingen heb ik dit formulier ook geregeld op de tafel zien liggen en ik heb de rare eigenschap dat ik net zo makkelijk op de kop kan lezen als gewoon lezen. Dus heb dat percentage wel vaker gezien. Ik denk dat het redelijk aannemelijk is dat Neckermann minimaal eenzelfde percentage aan winst draait op een reis.
Kortom dit kan nog wel eens een stukkie duurder uitvallen, soms is het derhalve niet altijd handig om de keiharde opstelling te kiezen, hoewel men het recht volledig aan zijn kan heeft staan.
De touroperator heeft een Brutowinstmarge van circa 30% over de gehele lijn.
De inkoopwaarde van de reizen ligt op circa 70% van de 90% die de touroperator krijgt bij een verkoop van een reis.
Let op, van die 30% daar moeten alle kosten die de touroperator maakt nog vanaf (loonkosten kantoor/host ter plaatse etc etc, huisvesting etc etc noem maar op)
-
Neckermann en vele andere reisorganissties werken tegenwoordig met dagprijzen. De prijs kan dus per dag varieren.
Dit kan voordelig zijn voor de klant maar dit kan soms ook nadelig zijn.
Vroegboeken heeft voordelen , soms in prijs maar vooral in zekerheid.
Bij Neckermann was deze accommodatie al boekbaar bij de overige touroperators dus blijkbaar niet. U heeft gekozen voor de zekerheid van de door u gekozen accommodatie. U bent op dat moment akkoord gegaan met de reissom en u kunt dit later niet meer terug draaien.
Annuleren tot de 42ste dag voor vertrek brengt de aanbetalingskosten met zich mee , over het algemeen 15%. Dit staat ook in de ANVR voorwaarden waar klant en reisorganisatie zich aan dienen te houden.
Overigens is het niet zo zoals hierboven beschreven dat standaard 10% commissie op een reis zit. Dit is per touroperator verschilllend en heeft ook te maken met commissieafspraken die reisburo's hebben met de touroperator. Het grote prijsverschil hoeft niet perse te maken te hebben met mindere kwaliteit kamers. Hiervoor geldt ook weer de prijsafspraken tussen touroperator en de hotels. Als er meer kamers worden afgenomen door een organisatie kan het dus zijn dat die ook een goedkopere prijs krijgen en daardoor dus ook goedkoper kunnen verkopen.
De annuleringsverzekering gaat dit zeker niet vergoeden dit is inderdaad alleen voor ziekte , overlijden , ed. Fijn dat het reisburo hun best doet om hier wat aan te veranderen maar waarschijnlijk gaat dit niet lukken. Uw reisburo had u hier ook op kunnen wijzen bij boeking , het is al een aantal jaartjes zo dat er met de dagprijzen gewerkt wordt en Neckermann was daar als een van de eerste mee.Dit hadden ze kunnen weten.
Veel succes en hopelijk valt het voor u positief uit.
Dit kan voordelig zijn voor de klant maar dit kan soms ook nadelig zijn.
Vroegboeken heeft voordelen , soms in prijs maar vooral in zekerheid.
Bij Neckermann was deze accommodatie al boekbaar bij de overige touroperators dus blijkbaar niet. U heeft gekozen voor de zekerheid van de door u gekozen accommodatie. U bent op dat moment akkoord gegaan met de reissom en u kunt dit later niet meer terug draaien.
Annuleren tot de 42ste dag voor vertrek brengt de aanbetalingskosten met zich mee , over het algemeen 15%. Dit staat ook in de ANVR voorwaarden waar klant en reisorganisatie zich aan dienen te houden.
Overigens is het niet zo zoals hierboven beschreven dat standaard 10% commissie op een reis zit. Dit is per touroperator verschilllend en heeft ook te maken met commissieafspraken die reisburo's hebben met de touroperator. Het grote prijsverschil hoeft niet perse te maken te hebben met mindere kwaliteit kamers. Hiervoor geldt ook weer de prijsafspraken tussen touroperator en de hotels. Als er meer kamers worden afgenomen door een organisatie kan het dus zijn dat die ook een goedkopere prijs krijgen en daardoor dus ook goedkoper kunnen verkopen.
De annuleringsverzekering gaat dit zeker niet vergoeden dit is inderdaad alleen voor ziekte , overlijden , ed. Fijn dat het reisburo hun best doet om hier wat aan te veranderen maar waarschijnlijk gaat dit niet lukken. Uw reisburo had u hier ook op kunnen wijzen bij boeking , het is al een aantal jaartjes zo dat er met de dagprijzen gewerkt wordt en Neckermann was daar als een van de eerste mee.Dit hadden ze kunnen weten.
Veel succes en hopelijk valt het voor u positief uit.
-
Het gaat hier over Neckermann en Neckermann valt onder Thomas Cook.
Thomas Cook geeft reisburos 10% als commissie.
Thomas Cook geeft reisburos 10% als commissie.