LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Neckermann weigert compensatie

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Jordy07
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2012 14:02

Neckermann weigert compensatie

Ongelezen bericht door Jordy07 »

15 januari jongstleden heb ik een reis geboekt uit de Neckermann reisgids. De boeking is gedaan voor het appartementencomplex ‘Hotel en appartementen Pelagos’ te Kos, Griekenland. Ik heb geboekt voor een 1-kamerappartement, waarover in uw reisgids het volgende staat: ‘Gerenoveerde en sfeervolle woon-/slaapkamer met slaapbank…’. Daarnaast heb ik aangegeven bij boeking ‘in nieuwbouw’ te willen zitten, zoals vermeld onder preferenties. Diezelfde dag heb ik bij de boeking nagevraagd of het inderdaad gerenoveerd zou worden, en dat was het geval. Mooi, dacht ik toen.
Tot mijn grote verbazing kwam ik er via de website zoover achter, dat er geen enkel appartement gerenoveerd was. Dit werd bevestigd door het hotel, nadat ik zelf actie ondernam en een mail gestuurd had. Er is niks gerenoveerd. Wij hebben wel geboekt voor een gerenoveerd appartement, bij boeking aangegeven in nieuwbouw te willen zitten, en dit blijkt nu niet het geval te zijn. In de reisgids staat ook een foto van het gerenoveerde appartement. De realiteit blijkt echter heel anders te zijn.
Via D-Reizen kreeg ik te horen dat het probleem al sinds Maart 2012 bekend is bij Neckermann. Als het probleem al 2 maanden bekend is, waarom is dan geen enkele reiziger hiervan op de hoogte gesteld? Het is dat ik er zelf achter kwam door nog eens op internet te zoeken, maar er is geen enkel bericht vanuit Neckermann naar mij toegekomen dat het appartement niet gerenoveerd is. En dat terwijl ik daarvoor wél geboekt heb, en zelfs aangegeven heb alleen in nieuwbouw te willen zitten. Het fraaie is ook nog eens, dat het woord ‘gerenoveerd’ wel van de Neckermann-site afgehaald is. Afgaande op de reisgids en websites, hebben wij geboekt voor een gerenoveerd 1-kamer appartement. Als ik dus die bewuste dag niet op de zoover-website had gekeken, zou ik pas bij aankomst geweten hebben in een oud appartement terecht te komen. Een enorme blunder van Neckermann, door niks te laten weten aan mij. Omboeken naar een ander complex met dezelfde kwalificaties en prijs is nagenoeg onmogelijk. Het is juni: vrijwel alles zit vol. Datgene wat niet vol zit is of van mindere kwaliteit, of ik moet inleveren op het appartement zelf (geen zeezicht, hotelkamer ipv appartement etc.). Daarnaast kan ik naar een eventuele vroegboekkorting wel fluiten, waardoor wij niks hebben kunnen vinden voor dezelfde prijs en kwaliteit. Wij hebben bewust voor een gerenoveerd appartement geboekt, krijgen dit niet en kunnen het verder zelf uitzoeken. Geen enkele berichtgeving van Neckermann hierover, terwijl het toch zeker voor mij van essentieel belang is. Het vakantieplezier van mij en mijn vriendin is bij deze al enorm gedaald, terwijl wij ons er zo op verheugden.

Net ook contact gehad met Neckermann zelf: ze vinden de kamer geen essentieel onderdeel van de vakantie en doen er daarom niks aan, ondanks vele andere klachten. Neckermann bepaalt toch niet wat de klant essentieel vindt? Ik heb bij boeking aangegeven wél in een vernieuwde kamer te willen zitten en ik vind het dus essentieel. Zij vonden het blijkbaar ook relevant, anders hadden ze het niet in de reisgids vermeld.

Wat kan ik hieraan doen? Na eindeloos bellen met Neckermann komen wij niet verder en houden ze vast aan hun standpunt. Bedankt alvast :)

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Neckermann weigert compensatie

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Een preferentie is geen garantie, het is een voorkeur.
Als je bijvoorbeeld slecht ter been bent en er is geen lift in het hotel, kun je de preferentie boeken 'begane grond'.
Maar dat is geen garantie dat je ook daadwerkelijk een kamer op de begane grond krijgt.
U heeft dus volgens mij geen enkele kans om compensatie o.i.d. te eisen.
U had immers ook vóór het boeken kunnen kijken bij Zoover etc. en dan had u al geweten dat uw preferentie niet waargemaakt kon worden.
Als dit echt zo'n belangrijk punt voor u is, zou je toch verwachten dat u vooraf onderzoek doet, niet achteraf.
De meisjes van het reisbureau kunnen ook niet zien of iets wel of niet gerenoveerd is, zij boeken enkel wat u wilt, namelijk de preferentie 'gerenoveerd'.
Het is erg vervelend, maar ik zie niet hoe u hier compensatie kan krijgen.

Jordy07
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2012 14:02

Re: Neckermann weigert compensatie

Ongelezen bericht door Jordy07 »

VioletPrue schreef:Een preferentie is geen garantie, het is een voorkeur.
Als je bijvoorbeeld slecht ter been bent en er is geen lift in het hotel, kun je de preferentie boeken 'begane grond'.
Maar dat is geen garantie dat je ook daadwerkelijk een kamer op de begane grond krijgt.
U heeft dus volgens mij geen enkele kans om compensatie o.i.d. te eisen.
U had immers ook vóór het boeken kunnen kijken bij Zoover etc. en dan had u al geweten dat uw preferentie niet waargemaakt kon worden.
Als dit echt zo'n belangrijk punt voor u is, zou je toch verwachten dat u vooraf onderzoek doet, niet achteraf.
De meisjes van het reisbureau kunnen ook niet zien of iets wel of niet gerenoveerd is, zij boeken enkel wat u wilt, namelijk de preferentie 'gerenoveerd'.
Het is erg vervelend, maar ik zie niet hoe u hier compensatie kan krijgen.
Ik heb ook nergens gezegd dat een voorkeur een garantie is dat ik het krijg. Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest: vóórdat ik ging boeken was het nog niet bekend, in januari, dat er niks gerenoveerd was. Ik kreeg de bevestiging toen van zowel Neckermann als het hotel zelf dat er gerenoveerd zou worden. Neckermann kreeg echter in maart te horen van het complex dat er niks gerenoveerd zou worden en hebben vervolgens hier geen enkele klant van op de hoogte gebracht. Ik heb in deze zaak niks fout gedaan. Met de preferentie probeer ik aan te geven dat ik juist in het vernieuwde deel wilde zitten (gewoon in het gerenoveerde appartement dus, wat in de reisgids staat), en dat ik het daarom nóg merkwaardiger vind dat er niks is gezegd door Neckermann. Ik geef ook geen meisjes van het reisbureau de schuld, ik geef Neckermann de schuld. Zij hebben niks doorgegeven! Het is toch niet de taak van de klant om dagelijks een website te bekijken of er wel of niet gerenoveerd wordt? Belachelijk, ik zit normaal gesproken nauwelijks op internet! Neckermann had de fout moeten toegeven in Maart, zodat ik in Maart nog een geschikt complex kon vinden. Nu moest ik er zelf achter komen en zijn de gelijkwaardige accomodaties volgeboekt.

Dirkie
Berichten: 2935
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Neckermann weigert compensatie

Ongelezen bericht door Dirkie »

TS geeft aan dat hij zijn wensen al preferentie opgegeven heeft.
Essenties
Als iets zó belangrijk voor u is dat het boeken van de reis ervan afhangt. Dan spreekt u van een essen­tie. Twee voorbeelden van essenties zijn dië­ten of de aanwezigheid van liften en rolstoel­toegankelijkheid. Het is belangrijk uw essentie op het boekingsformulier te laten vastleggen. Als de reisorganisatie de essentie bevestigt, mag u ervan uit­gaan dat het verlangde wordt geleverd. Voor een essentie mag een reisorgani­satie kosten in rekening brengen. Wordt de essentie na bevestiging niet geleverd, dan hebt u recht op een schadevergoeding.

Preferenties
Preferenties zijn voorkeuren die u bij boeking aan kunt geven. Denk aan een kamer met zeezicht. Preferenties worden als voorkeur doorgegeven aan de accommodatieverschaffers, maar er is geen garantie dat de preferentie ook daadwerkelijk geleverd wordt. Als een preferentie niet geleverd wordt, dan kunt u geen schadevergoeding eisen.
M.a.w. TS heeft geen recht op welke vorm van compensatie dan ook, omdat zijn wens als preferentie is opgegeven en niet als essentie.

Mijn advies is dan ga lekker op vakantie naar Kos en geniet ervan. Mijn ervaring is dat je appartement niet veel meer is dan een plek om te slapen (en te genieten van elkaar) en daar heb je geen zeezicht voor nog :mrgreen:

Jordy07
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2012 14:02

Re: Neckermann weigert compensatie

Ongelezen bericht door Jordy07 »

Het gaat er niet om of het een preferentie of essentie is, dat gebruikte ik alleen om aan te geven dat ik zélfs bij boeking heb aangegeven in het gerenoveerde deel te zitten. Aangezien het óók nog eens in de reisgids, op de website en telefonisch bevestigd was aan mij dat het gerenoveerd zou zijn, ga je als consument er van uit dat dit dan ook geleverd wordt. Als dit dan niet het geval blijkt te zijn, mag je op zijn minst een reactie van Neckermann verwachten dat er niet gerenoveerd is? Dit is niet gebeurd. Ik verwacht dan ook niet mijn gelijk te halen op basis van het feit dat ik het als preferentie had ingevuld. Zelfs als ik helemaal niks als preferentie had ingevuld heeft Neckermann alsnog de taak om mij tijdig te informeren, zodat ik snel kon omboeken. Nu is het daar véél te laat voor en moest ik er zelf achter komen.

Regggy
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 mei 2010 20:12

Re: Neckermann weigert compensatie

Ongelezen bericht door Regggy »

TS heeft gelijk. Ja, hij heeft een preferentie opgegeven, wat geen garantie oplevert, maar wanneer Neckermann een gerenoveerd appt. beloofd en je dit niet krijgt dienen zij met een gelijkwaardig alternatief voor je te komen of met een financiële compensatie..

Mocht je bij D-reizen geboekt hebben, dan zijn zij je contactpersoon en dienen zij dit voor je op te lossen. De aanhouder wint in dit geval, mocht je er met de standaard 0900-1811 tool niet uitkomen, stuur D-reizen webcare dan even een bericht op twitter. Zij gaan over klachtafhandeling en zijn over het algemeen wat daadkrachtiger.

Succes ermee, snap dat dit soort oplichting van reisorganisaties je stoort..

b767-300er
Berichten: 161
Lid geworden op: 29 okt 2011 17:45

Re: Neckermann weigert compensatie

Ongelezen bericht door b767-300er »

oplichting?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Neckermann weigert compensatie

Ongelezen bericht door berndv »

Oplichting niet, hooguit misleiding, hoewel die 2 aardig dicht bij elkaar zitten.

Maar als het appartement als gerenoveerd wordt aangeboden, waarom moet je nog een preferentie aangeven voor een gerenoveerd appartement? Als u het apart als preferentie door moet geven heeft u een appartement geboekt, en niet gegarandeerd een gerenoveerd appartement.

En wat zijn de nadelen dat het niet gerenoveerd is? Wat gaatu er op achteruit, behalve dat er geen nieuw likje verf op zit?

Choco2009
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 okt 2010 08:28

Re: Neckermann weigert compensatie

Ongelezen bericht door Choco2009 »

Als ik het goed begrijp, werden er 2 type appartementen aangeboden.
De verniewde en de oude oude appartementen.
Als deze mensen, de nieuwe boeken, hebben ze daar ook recht op!
Verder vind ik het niet erg netjes van Neckermann reizen, dat zei de mensen niet informeren, dat de vernieuwde appartementen, nog niet vernieuwd zijn.
Als je als klant de informatie krijgt, dat de vernieuwde appartementen nog niet klaar zijn.
Kun je zelf nog altijd de keus maken, of je nog naar de accomodatie toe wilt of wilt omboeken.
Ik denk dat Neckermann reizen het op zijn beloop laat, en denkt dat gasten dom zijn.
Maar ja, dat probleem hebben veel touroperators.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Neckermann weigert compensatie

Ongelezen bericht door crazyme »

Jordy07 schreef:Via D-Reizen kreeg ik te horen dat het probleem al sinds Maart 2012 bekend is bij Neckermann. Als het probleem al 2 maanden bekend is, waarom is dan geen enkele reiziger hiervan op de hoogte gesteld?
Niet zo moeilijk. Uw geld is al in Griekenland en dat ziet D-reizen nooit meer terug.

En aangezien D-reizen niet de geldpest heeft, denken ze: dat zien we na uw vakantie wel, dan komen we er op zijn slechtst met een kleine vergoeding af.

Ik zou niet opgeven. Wanneer er sprake is van renovatie dan zal het vast zo'n oude bende zijn dat het ook echt hard nodig is.

Dirkie
Berichten: 2935
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Neckermann weigert compensatie

Ongelezen bericht door Dirkie »

Ik ben zo vrij geweest om even op de site te kijken. Daar staat (nu) het volgende te lezen:
Vanaf zomer 2010 bestaat Pelagos uit twee delen; het nieuw gebouwde gedeelte met suites waar zich 2 prachtige zwembaden met poolbar en het restaurant bevinden en het bestaande deel waar zich de appartementen bevinden in diverse gebouwen rondom een zwembad met poolbar. Bij de poolbar kunt u heerlijk met uw voeten in het water van een drankje of hapje genieten. De sfeervolle en mooi aangelegde tuin geeft een echt vakantiegevoel.
Met andere woorden er zijn geen gerenoveerde appartementen. In het nieuwe deel zitte de suites en in het oudere deel de appartementen. Deze accomodaties hebben allemaal andere codes. Op de boeking is deze code te lezen en dus ook te zien waar U komt te zitten. Tot zover de theorie.
In de praktijk kan het volgende gebeurd zijn. De eigenaar heeft aan het einde van het seizoen aan Neckermann verteld, dat hij renovatie plannen heeft. Naar aanleiding daarvan maakt Neckermann de reisgidsen. Maar helaas toen kwam de crisis en de plannen gingen niet door. En nu zijn er dus geen gerenoveerde appartementen. Daar kan niemand nu nog wat aan doen.
Wat TS dus zou kunnen doen is als nieuwbouw belangrijk is, vragen om zonder kosten overgeboekt te worden naar een suite indien nog aanwezig, danwel een compensatie omdat het appartement niet geleverd kan worden. Bij dit alles moet je wel bedenken, dat TS accoord gegaan is met aan accomodatie code. Je bent dus afhankelijk van de goodwill van D-Reizen / Neckermann.
Of je kunt annuleren/omboeken, maar de vraag is of die mogelijk er is en of de kosten opwegen tegen het voordeel.
En als ik zo de beoordelingen lees van deze accomodatie zit je er in ieder geval goed. Dus nogmaals een prettige vakantie op het mooie eiland Kos.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Neckermann weigert compensatie

Ongelezen bericht door kokka »

Het klinkt ook wel een beetje als voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
als de niet gerenoveerde appartementen qua uitrusting, indeling en ligging hetzelfde zijn als de wel gerenoveerde, maar uiteraard allemaal iets verouderd, heb je volgens mij geen recht van spreken.
anders wordt het natuurlijk als bij aankomst blijkt dat het appartement waar je in zit vies en slecht onderhouden is. dit kan je via internet niet zien, dus daar is ook nog geen sprake van.

Het feit dat je je nu al zo druk maakt over het al dan niet krijgen van een gerenoveerd appartement geeft niet echt goede hoop voor een fijne vakantie.
IK hoop dat je het ofwel kan oplossen met D-reizen of het uit je hoofd kan zetten, anders wordt het een nare tijd op KOS.

succes

Gesloten