LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] niet goed ingelicht door TUI bij Excursie's

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
wakker
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 sep 2010 13:55

niet goed ingelicht door TUI bij Excursie's

Ongelezen bericht door wakker »

Goedendag,

Dit bericht is om mensen de tip te geven je goed in te laten lichten bij de medewerker die -op locatie - je wat extra excursie's wilt verkopen, dit om te voorkomen dat mensen dezelfde fout maken als ik deed.
Wij hebben een fantastische vakantie gehad in Albufeira, Portugal, heerlijk hotel, goed geregeld door Tui!
Maar toen we daar de meneer spraken die voor tui extra excursie's verkocht gingen er wat dingen fout.

We wilden erg graag naar Lissabon, ik had ernaar moeten vragen maar hij had ook moeten zeggen dat de bus enkel met Duitsers waren met een Duitse vrouw die enkel in het Duits uitleg over Lissabon e.d. gaf. De trip is hierdoor voor ons grotendeels in het water gevallen daar ons Duits erg matig is en wij eigenlijk hiervan meekregen . (ook vroegen we meerdere keren of het ook af en toe in het Engels/Nederlands kon, mevrouw kón wel Engels. Maar weigerde het te spreken, we waren niet de enige Nederlanders, de anderen Nederlanders gaven aan dat ze ook niet verteld waren dat het in het Duits zou zijn).
Wat mij het meest ergerde dat ze zelfs niet in het Engels wilde omroepen hoe laat wij weer terug bij de bus moesten zijn, ik moest haar 4 x (!) achterna lopen om dat te weten te komen.

Van de andere excursie hield ik een beetje een slecht gevoel over, het was een grotten tour waarbij ook werd gezocht naar dolfijnen en meneer van TUI gaf aan dat de kans 3 op 4 was dat we ze zouden zien. Al leek mij het sterk, toch ging ik erin mee.
Maar toen we daar aankwamen vroeg ik, voordat ik mijn kaartje liet zien, aan de kaartverkopers hoe groot de kans op dolfijnen was, mevrouw gaf aan 1 op 5 (voor zover die mevrouw wist moesten wij de kaartjes nog kopen) De man die op de boot begeleiding deed gaf op dezelfde vraag hetzelfde antwoord.

Van deze uitkomsten heb ik geleerd, ik ga in de toekomst ervoor zorgen dat ik veel meer over excursie's weet voordat ik ze boek, ik hoop met dit verhaal dat anderen ook beter opletten voordat ze het geld overhandigen.
Vervelend is ook dat als je deze klacht bij TUI deponeert; de aardige man bij de TUI winkel gaf aan dat hij het verhaal vervelend voor ons vind, maar dat TUI hier verder niets mee kan doen.

Voor de rest erg tevreden over TUI, zij zijn (zover ik weet) de enige dit hotel bij de aanbieden en ik wil gegarandeerd een top-hotel hebben. Dus ook dit jaar op vakantie met TUI, de rest was goed geregeld, alleen de handelingen op locatie vond ik jammer.

een goeden dag voor u allen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: niet goed ingelicht door TUI bij Excursie's

Ongelezen bericht door olaf79 »

Tsja, de busexcursie naar Lissabon, dat is wel vreemd dat daarbij niet is aangegeven dat het in het Duits zou zijn. Het lijkt me dat als je dit wist, de excursie niet geboekt was. Je zou dus de kosten van de excursie kunnen terugvragen en een beroep doen op dwaling.

Wat betreft de grotten / dolfijnen excursie. Garantie dat je die beesten ziet heb je sowieso niet. Lijkt me niet echt dat je daar een punt van kunt maken. Dieren zijn onvoorspelbaar en bovendien heb je ook de mooie grotten gezien en de tour daar naar toe.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: niet goed ingelicht door TUI bij Excursie's

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij zulke dolfijnenexcursies is het 'succes' ook afhankelijk van het seizoen. Ik vermoed dat de reis pas kort geleden was? Die beesten zijn er vooral in de zomer. Ik kan mij voorstellen dat in de winter de kans dus klein is en in de zomer groot. Als de TUI-medewerker vooral mensen in de zomervakantie begeleidt, en er dan dus wel zo'n grote kans is, dan is het een begrijpelijke vergissing dat hij dat ook tegen jou heeft gezegd. Zo'n medewerker kan ook niet alles weten. Maar het is wel een beetje slordig, natuurlijk.

Wat de excursie betreft, het is niet ongebruikelijk dat in het buitenland de gids bij excursies geen Nederlands spreekt. Vaak wordt het er daarom ook expliciet bij gezet als er Nederlandse begeleiding is. Een vervelende ervaring misschien, maar het was ook een kleine moeite geweest om het van tevoren na te vragen.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: niet goed ingelicht door TUI bij Excursie's

Ongelezen bericht door Har06 »

Ook Corendon informeert je onvolledig over excursies, een boottocht van 4 uur bleek in de praktijk 1 uur varen en 3 uur in een vervallen lunchruimte-houten vlonder-wachttijd op een te laat aankomende groep etc

wakker
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 sep 2010 13:55

Re: niet goed ingelicht door TUI bij Excursie's

Ongelezen bericht door wakker »

kweenie schreef:Bij zulke dolfijnenexcursies is het 'succes' ook afhankelijk van het seizoen. Ik vermoed dat de reis pas kort geleden was? Die beesten zijn er vooral in de zomer. Ik kan mij voorstellen dat in de winter de kans dus klein is en in de zomer groot. Als de TUI-medewerker vooral mensen in de zomervakantie begeleidt, en er dan dus wel zo'n grote kans is, dan is het een begrijpelijke vergissing dat hij dat ook tegen jou heeft gezegd. Zo'n medewerker kan ook niet alles weten. Maar het is wel een beetje slordig, natuurlijk.

Wat de excursie betreft, het is niet ongebruikelijk dat in het buitenland de gids bij excursies geen Nederlands spreekt. Vaak wordt het er daarom ook expliciet bij gezet als er Nederlandse begeleiding is. Een vervelende ervaring misschien, maar het was ook een kleine moeite geweest om het van tevoren na te vragen.
het was in september, dus met 30 graden nog aardig zonnig, en dat het niet in het nederlands was was het probleem niet eens zo, maar het was ook niet in het engels, sterker nog, er kon nog niet eens in het engels omgeroepen worden hoe laat we weer terug bij de bus moesten zijn, jammer dat u dat de eerste keer al niet las.(stond nl al in mijn verhaal)
en wat betreft de grottentocht, ik dacht al dat die kans niet zo groot was, maar daar ging het me niet om, waar het wél om ging is dat de meneer van tui zei dat de kans 3 op 4 was en de mensen die de reis zelf begeleiden (en verkochten) toen ze nog dachten dat ik een kaartje kwam kopen (en dat ze dus nog geld aan me moesten verdienen) aangaven dat de kans dat je dolfijnen zou zien 1 op 5 is, nogmaals, jammer dat u dat de eerste keer al niet las.(stond ook al in mijn verhaal)

goedenavond allen

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: niet goed ingelicht door TUI bij Excursie's

Ongelezen bericht door kweenie »

Ja, jammer dat ik niet las daar het in september was. Stond namelijk niet in je bericht... Die boottocht hebben in de zomer in het algemeen wel een grotere 'succeskans' dan 1 op 5, maar er kunnen allerlei omstandigheden zijn waarom de dolfijnen op dat moment minder zichtbaar zijn dan 'gemiddeld'. De mensen van de boten weten die actuele stand van zaken natuurlijk beter dan de verkoper van de excursie, door alleen algemene informatie heeft.

Dat het een Duitstalige excursie was, had je van tevoren kunnen navragen. Als iemand Engels kan, betekent dat nog niet dat om de excursie meteen tweetalig moet worden; de gids kan dan immers ook maar de helft vertellen van wat er in een eentalige excursie kan.

Dat je vier keer iets moet vragen is natuurlijk wel raar.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: niet goed ingelicht door TUI bij Excursie's

Ongelezen bericht door GJvdZ »

wakker schreef:Goedendag,

Dit bericht is om mensen de tip te geven je goed in te laten lichten bij de medewerker die -op locatie - je wat extra excursie's wilt verkopen,
Was dit een Nederlandse medewerker van TUI?

wakker
Berichten: 42
Lid geworden op: 21 sep 2010 13:55

Re: niet goed ingelicht door TUI bij Excursie's

Ongelezen bericht door wakker »

GJvdZ schreef:
wakker schreef:Goedendag,

Dit bericht is om mensen de tip te geven je goed in te laten lichten bij de medewerker die -op locatie - je wat extra excursie's wilt verkopen,
Was dit een Nederlandse medewerker van TUI?
ja, hij was Nederlands.
en kweenie, het ging mij er vooral om dat Duits verteld mag worden, (hierbij geef en gaf ik ook aan dat ik het ook had mogen vragen) maar dit is de 1e keer dat ik zoiets deed (!) dus dat de "verteller/omroepster" enkel Duits wilt praten kwam niet in mij op, dat ze niet eens wilde vertellen in het engels hoe laat wij weer terug moesten zijn (alleen dat!) is belachelijk.
en het verschil tussen 3 op 4 (verkoper tui) en 1 op 5 (verkoper van de tocht zélf toen ze nog dacht geld aan mij te kunnen verdienen) is wel erg groot.

nogmaals, mijn post is er enkel voor bedoelt dat mensen niet dezelfde fout als ik maken.
en ben ik ook benieuwd of anderen hier of zoiets last van hebben gehad.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: niet goed ingelicht door TUI bij Excursie's

Ongelezen bericht door Har06 »

zie mijn bericht over Corendon

SnelsteSlak
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 sep 2015 10:05

Re: niet goed ingelicht door TUI bij Excursie's

Ongelezen bericht door SnelsteSlak »

Hi allen,

Ik ben een paar jaar geleden een tijdje zo'n 'excursie-meneer' geweest, weliswaar niet in Portugal maar het klinkt vergelijkbaar.

Die excursies worden georganiseerd door derde partijen, vaak gaat zo'n vertegenwoordiger aan het begin van het seizoen op alle excursies een keer zelf mee zodat er goed over verteld kan worden. Daarna, tijdens het seizoen, kan het maar zo gebeuren dat een operator het aanpast, of het op de dag zelf net anders gaat door bv. een ongeluk op de weg, weersomstandigheden, gesloten bezienswaardigheid, noem maar op. Daarnaast zijn de gidsen die meegaan ook niet altijd dezelfde. Er is voor de verkoper een commissie te halen, dus die zal inderdaad zijn best doen om het mooi weer te geven en je zult er zeker baat bij hebben zo iemand enigszins te ondervragen om alle details te weten te komen, maar in mijn ervaring wordt er nauwelijks schaamteloos gelogen of overdreven. Mensen (vooral Nederlanders) zijn namelijk echt niet op hun mondje gevallen en komen gegarandeerd verhaal halen als je onzin verkoopt.

Enfin, het komt inderdaad wel eens voor dat er een vergissing, iets onverwachts of een miscommunicatie gebeurt. Als mijn gasten met een nare ervaring terugkwamen kon ik meestal wel een (gedeeltelijke) refund voor ze regelen. Soms valt het onder 'dit had je kunnen weten, hier krijg je niks voor' (bv. er is veel zon en het was snikheek en het zwembad was rond ipv vierkant zoals op de foto). Maar een gids die de foute taal spreekt (des te meer als er wel 'nederlands' verkocht is) is m.i. wel reden om een compensatie te geven.

Heeft u de tegenvaller gemeld bij uw representative?

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: niet goed ingelicht door TUI bij Excursie's

Ongelezen bericht door Har06 »

De excursies worden verkocht door agenten van Tui Corendon etc etc en hebben geen link met de operator.
Vreemd dat TS niet wist hoe het werkt, folders bestuderen helpt ook niet omdat die een fantastische excursie omschrijven.
Wij hebben van Corendon een goodwill
voucher ontvangen

Gesloten