LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.
Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.
Ik heb een probleem met betrekking tot mijn wintersportvakantie. Ik en mijn vrienden hebben voor december een vakantie geboekt bij D-Reizen. Het busvervoer werd geregeld door Oad – die failliet zijn gegaan – en D-Reizen heeft vandaag door gekoppeld dat het busvervoer niet door zou gaan. Zij accepteerden hier zelf geen verantwoordelijkheid voor, en extra kosten door het last-minute boeken van een vervangende busreis zullen volgens D-Reizen door onszelf betaald moeten worden.
Is dit echter correct? Zowel de D-Reizen als Oad zijn aangesloten bij het SGR. De website van de SGR is redelijk onduidelijk over wat precies de voorwaarden zijn.
Ik leefde in de gedachte dat het SGR voor een schadeloosstelling zou zorgen, waarbij de reis gewoon door zou horen te gaan. In deze situatie zijn kosten van een duurdere busreis toch niet voor onze rekening? En het reisbureau – D-Reizen in dit geval – is toch verplicht deze kosten zelf bij het SGR te verhalen en niet ons met dit probleem op te zadelen, omdat D-Reizen zelf niet failliet is en ook is aangesloten bij het SGR?
Graag zou ik wat duidelijk hebben over hoe ik dit nu het beste aan kan pakken. Maandag gaan we met zijn allen naar een fysieke D-Reizen winkel, om te overleggen hoe we dit nu het beste kunnen aanpakken. Het zou fijn zijn om onze rechten te weten, zodat we niet op extra kosten gewerkt worden. We zijn nog studenten, dus voor sommigen is bijvoorbeeld €200 extra wel 2 extra maanden sparen.
Ik ben jullie super dankbaar als jullie een goed advies hebben waarmee we toch schadeloos gesteld kunnen worden, of in ieder geval de schade beperkt kan worden.
Is dit echter correct? Zowel de D-Reizen als Oad zijn aangesloten bij het SGR. De website van de SGR is redelijk onduidelijk over wat precies de voorwaarden zijn.
Ik leefde in de gedachte dat het SGR voor een schadeloosstelling zou zorgen, waarbij de reis gewoon door zou horen te gaan. In deze situatie zijn kosten van een duurdere busreis toch niet voor onze rekening? En het reisbureau – D-Reizen in dit geval – is toch verplicht deze kosten zelf bij het SGR te verhalen en niet ons met dit probleem op te zadelen, omdat D-Reizen zelf niet failliet is en ook is aangesloten bij het SGR?
Graag zou ik wat duidelijk hebben over hoe ik dit nu het beste aan kan pakken. Maandag gaan we met zijn allen naar een fysieke D-Reizen winkel, om te overleggen hoe we dit nu het beste kunnen aanpakken. Het zou fijn zijn om onze rechten te weten, zodat we niet op extra kosten gewerkt worden. We zijn nog studenten, dus voor sommigen is bijvoorbeeld €200 extra wel 2 extra maanden sparen.
Ik ben jullie super dankbaar als jullie een goed advies hebben waarmee we toch schadeloos gesteld kunnen worden, of in ieder geval de schade beperkt kan worden.
Re: Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.
De SGR zal de kosten tussen OAD en D-reizen volgens mij niet vergoedden, want de SGR is er alleen voor consumenten. D-reizen is 1 van de vele schuldeisers richting OAD, die allemaal mogen wachten op de kruimels die overblijven als de belastingdienst en het UWV langs zijn geweest.Roadtrip schreef:Ik heb een probleem met betrekking tot mijn wintersportvakantie. Ik en mijn vrienden hebben voor december een vakantie geboekt bij D-Reizen. Het busvervoer werd geregeld door Oad – die failliet zijn gegaan – en D-Reizen heeft vandaag door gekoppeld dat het busvervoer niet door zou gaan. Zij accepteerden hier zelf geen verantwoordelijkheid voor, en extra kosten door het last-minute boeken van een vervangende busreis zullen volgens D-Reizen door onszelf betaald moeten worden.
Is dit echter correct? Zowel de D-Reizen als Oad zijn aangesloten bij het SGR. De website van de SGR is redelijk onduidelijk over wat precies de voorwaarden zijn.
Ik leefde in de gedachte dat het SGR voor een schadeloosstelling zou zorgen, waarbij de reis gewoon door zou horen te gaan. In deze situatie zijn kosten van een duurdere busreis toch niet voor onze rekening? En het reisbureau – D-Reizen in dit geval – is toch verplicht deze kosten zelf bij het SGR te verhalen en niet ons met dit probleem op te zadelen, omdat D-Reizen zelf niet failliet is en ook is aangesloten bij het SGR?
Graag zou ik wat duidelijk hebben over hoe ik dit nu het beste aan kan pakken. Maandag gaan we met zijn allen naar een fysieke D-Reizen winkel, om te overleggen hoe we dit nu het beste kunnen aanpakken. Het zou fijn zijn om onze rechten te weten, zodat we niet op extra kosten gewerkt worden. We zijn nog studenten, dus voor sommigen is bijvoorbeeld €200 extra wel 2 extra maanden sparen.
Ik ben jullie super dankbaar als jullie een goed advies hebben waarmee we toch schadeloos gesteld kunnen worden, of in ieder geval de schade beperkt kan worden.
D-reizen moet nu, laat in het seizoen door overmacht extra busvervoer gaan regelen. Haast kost doorgaans geld, en dus zal D-reizen meer per stoel moeten gaan betalen. En de voorwaarden van de SGR zeggen oa dat jij enkel een vergoeding krijgt als de organisatie waar je zelf bij hebt geboekt failliet gaat, en dat is niet D-reizen.
Echter zeggen de ANVR voorwaarden dat in dit geval D-reizen je een vergelijkbaar aanbod moet doen. Bevalt dit niet, dan kan en mag je dat weigeren, en dient D-reizen jullie de reissom terug te stortten. (artikel 14.x van de ANVR voorwaarden)
Dat laatste zou ik me even goed laten uitleggen in de winkel, dan kan je altijd nog beslissen hoe en wat.
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 17 feb 2005 12:58
Re: Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.
Op de termijn waarop jullie op vakantie gaan zorgt SGR/D-Reizen er niet voor dat je voor hetzelfde geld op vakantie kunnen gaan. Je krijgt alleen, indien je niet direct een nieuwe reis boekt, je aanbetaling terug. Boek je wel dan zorgt het reisbureau voor de SGR afhandeling.
Dit kan, naast D-Reizen, bij elk ANVR reisbureau. Een bezoekje aan de website van SGR, http://www.sgr.nl/, is verstandig. Het is een stichting die garant staat voor reisgelden en niet voor de uitvoering ervan (behalve als je tijdens het faillissement op reis bent).
Groeten,
LFJ Frankenstein
Dit kan, naast D-Reizen, bij elk ANVR reisbureau. Een bezoekje aan de website van SGR, http://www.sgr.nl/, is verstandig. Het is een stichting die garant staat voor reisgelden en niet voor de uitvoering ervan (behalve als je tijdens het faillissement op reis bent).
Groeten,
LFJ Frankenstein
Re: Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.
Je hebt een overeenkomst om met d-reizen een bepaalde reis te maken tegen bepaalde kosten. Jij hebt niks te maken met problemen van d reizen betreffende haar leveranciers. D reizen moet de reis gewoon uitvoeren of anders de overeenkomst ontbinden en al betaalde gelden terugstorten.
Re: Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.
Klopt niet. D Reizen voert geen reizen uit maar verkoopt slechts reizen van verschillende reisorganisaties. D reizen is niet verantwoordelijk voor de uitvoer van de reis en zal de klant een alternatief bieden voor de, door met faillissement, geannuleerde vakantie van OAD. Gaat de klant niet akkoord met het voorstel dan zal D Reizen u de reeds betaalde reissom teruggeven dan wel voor u claimen bij het SGR.olaf79 schreef:Je hebt een overeenkomst om met d-reizen een bepaalde reis te maken tegen bepaalde kosten. Jij hebt niks te maken met problemen van d reizen betreffende haar leveranciers. D reizen moet de reis gewoon uitvoeren of anders de overeenkomst ontbinden en al betaalde gelden terugstorten.
Re: Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.
Nee het klopt niet wat jij schrijft. D reizen biedt pakket reizen en is daarmee de verantwoordelijke. Dat D Reizen sommige of alle delen van het pakket uitbesteed aan anderen is niet de zorg van de klant maar van d reizen. Vergelijk het met een vlucht van klm, die wordt uitgevoerd door Alitalia. Klm blijft verantwoordelijk en aansprakelijk voor de uitvoering.Juist ja schreef:Klopt niet. D Reizen voert geen reizen uit maar verkoopt slechts reizen van verschillende reisorganisaties. D reizen is niet verantwoordelijk voor de uitvoer van de reis en zal de klant een alternatief bieden voor de, door met faillissement, geannuleerde vakantie van OAD. Gaat de klant niet akkoord met het voorstel dan zal D Reizen u de reeds betaalde reissom teruggeven dan wel voor u claimen bij het SGR.olaf79 schreef:Je hebt een overeenkomst om met d-reizen een bepaalde reis te maken tegen bepaalde kosten. Jij hebt niks te maken met problemen van d reizen betreffende haar leveranciers. D reizen moet de reis gewoon uitvoeren of anders de overeenkomst ontbinden en al betaalde gelden terugstorten.
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 sep 2009 18:56
Re: Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.
Als u een reis boekt bij D-Reizen, en het bedrag blijft beperkt tot het bedrag dat u nog tegoed heeft, zal D-Reizen deze kosten voor u claimen bij het garantiefonds en hoeft u zelf niet weer opnieuw te betalen.
Wordt de reis duurder, dan betaalt u zelf het verschil.
Wilt u geen duurdere reis, dan kunt u zelf de kosten bij het garantiefonds claimen die u gemaakt heeft bij OAD door middel van het formulier dat u op de website kunt vinden (www.sgr.nl)
Ik zou u aanraden inderdaad naar een reisbureau te gaan, want er worden al weer een paar OAD busreizen uitgevoerd, misschien die van u ook.
Ik hoop het voor u.
Wordt de reis duurder, dan betaalt u zelf het verschil.
Wilt u geen duurdere reis, dan kunt u zelf de kosten bij het garantiefonds claimen die u gemaakt heeft bij OAD door middel van het formulier dat u op de website kunt vinden (www.sgr.nl)
Ik zou u aanraden inderdaad naar een reisbureau te gaan, want er worden al weer een paar OAD busreizen uitgevoerd, misschien die van u ook.
Ik hoop het voor u.
Re: Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.
De ANVR voorwaarden zijn geen eenzijdig zelfmoordpact, er zit zo uit mijn hoofd wel een clausule in wat betreft overmacht, en dat is dit natuurlijk ook voor hen. Als een al 90 jaar bestaand bedrijf, en van deze grootte, zo ineens failliet gaat, dan verstoord dat de hele markt natuurlijk. Iets waar direct na het faillissement ook al op gedoeld werd door oa de baas van het SGR en andere kenners.olaf79 schreef:Nee het klopt niet wat jij schrijft. D reizen biedt pakket reizen en is daarmee de verantwoordelijke. Dat D Reizen sommige of alle delen van het pakket uitbesteed aan anderen is niet de zorg van de klant maar van d reizen. Vergelijk het met een vlucht van klm, die wordt uitgevoerd door Alitalia. Klm blijft verantwoordelijk en aansprakelijk voor de uitvoering.Juist ja schreef:Klopt niet. D Reizen voert geen reizen uit maar verkoopt slechts reizen van verschillende reisorganisaties. D reizen is niet verantwoordelijk voor de uitvoer van de reis en zal de klant een alternatief bieden voor de, door met faillissement, geannuleerde vakantie van OAD. Gaat de klant niet akkoord met het voorstel dan zal D Reizen u de reeds betaalde reissom teruggeven dan wel voor u claimen bij het SGR.olaf79 schreef:Je hebt een overeenkomst om met d-reizen een bepaalde reis te maken tegen bepaalde kosten. Jij hebt niks te maken met problemen van d reizen betreffende haar leveranciers. D reizen moet de reis gewoon uitvoeren of anders de overeenkomst ontbinden en al betaalde gelden terugstorten.
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.
Je kan het voorleggen aan de Geschillencommissie Reizen. Omdat D-Reizen de ANVR voorwaarden hanteert, kun je daar een geschil aanspannen. www.sgc.nl
D-Reizen is contractpartij: de partij met wie je de overeenkomst sluit en aan wie je betaalt. Ik denk daarom dat D-Reizen dit daarom niet kan afschuiven op de consument. Als je direct bij OAD had besteld, dan was de situatie totaal anders geweest. Dat D-Reizen op deze manier de schade probeert te beperken is bepaald niet netjes.
D-Reizen is contractpartij: de partij met wie je de overeenkomst sluit en aan wie je betaalt. Ik denk daarom dat D-Reizen dit daarom niet kan afschuiven op de consument. Als je direct bij OAD had besteld, dan was de situatie totaal anders geweest. Dat D-Reizen op deze manier de schade probeert te beperken is bepaald niet netjes.
Re: Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.
Helemaal mee eens. M.i. is het totaal irrelevant wie de onderaannemer van D reizen is.Bob Schurkjens schreef:Je kan het voorleggen aan de Geschillencommissie Reizen. Omdat D-Reizen de ANVR voorwaarden hanteert, kun je daar een geschil aanspannen. http://www.sgc.nl
D-Reizen is contractpartij: de partij met wie je de overeenkomst sluit en aan wie je betaalt. Ik denk daarom dat D-Reizen dit daarom niet kan afschuiven op de consument. Als je direct bij OAD had besteld, dan was de situatie totaal anders geweest. Dat D-Reizen op deze manier de schade probeert te beperken is bepaald niet netjes.
Re: Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.
D-Reizen is inderdaad de contractpartij maar als zij alle kosten moeten dragen moeten we ook niet raar opkijken als alle tarieven bij hun omhoog gaan om het risico af te dekken.Bob Schurkjens schreef:J
D-Reizen is contractpartij: de partij met wie je de overeenkomst sluit en aan wie je betaalt.
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.
Ja, en je punt is?
Re: Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.
D-reizen? Voldoende blijven klagen Ervaring van een ex-werknemer D-reizen is dat de mensen met de grootste mond uiteindelijk altijd hun zin kregen. Kwestie van imagoschade beperking.
Re: Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.
[quote="Bob Schurkjens"]Ja, en je punt is?[/quote]
en wat is jouw punt ??
en wat is jouw punt ??
Re: Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.
Heb je gelijk in. We hebben gewoon even serieus gepraat, en het is nu super netjes opgelost door D-Reizen, inclusief compensatie. Gelukkig hoefde er ook niet gedreigd te worden! Ze kamen uit zichzelf met een oplossing.Regggy schreef:D-reizen? Voldoende blijven klagen Ervaring van een ex-werknemer D-reizen is dat de mensen met de grootste mond uiteindelijk altijd hun zin kregen. Kwestie van imagoschade beperking.
Dus iedereen die dit topic leest, D-Reizen heeft het netjes opgelost.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 16 okt 2013 11:54
Re: Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.
Het is herhaaldelijk gebleken dat de SGR niet instaat is om de financiele gezond van bedrijven vast te stellen. Denk maar aan het faillissement van NBBS reizen enige jaren geleden. In het buitenland erkend men de SGR niet. Is het niet tijd om over te stappen op een ander simpel systeem van verzekeren zoals bijvoorbeeld een vliegticket wordt verzekerd. De boekencontrole van SGR is kost veel geld en haalt weinig uit. Hoe kon de SGR de schuldenlast van OAD toestaan?
Mogelijke verandering:
1. Wij kennen al de gewone reis-/annuleringsverzekering. Waarom wordt deze verzekering niet uit uitgebreid met een faillissementsverzekering van de reisorganosator. De premie wordt opgebracht door consument en reisorganisator als percentage van de reissom.
2. Een ander mogelijkheid is risicospreiding. Waarom pakketreizen? De consument is vaak duurder uit en er is geen transparantie. Boek de reisprodukten bij verschillende organisaties en spreid het risico. Dat doen wij ook met ons spaargeld
Mogelijke verandering:
1. Wij kennen al de gewone reis-/annuleringsverzekering. Waarom wordt deze verzekering niet uit uitgebreid met een faillissementsverzekering van de reisorganosator. De premie wordt opgebracht door consument en reisorganisator als percentage van de reissom.
2. Een ander mogelijkheid is risicospreiding. Waarom pakketreizen? De consument is vaak duurder uit en er is geen transparantie. Boek de reisprodukten bij verschillende organisaties en spreid het risico. Dat doen wij ook met ons spaargeld
Re: Oad failliet ==> extra kosten bij boeking D-Reizen.
[quote="Pieter1215"]Het is herhaaldelijk gebleken dat de SGR niet instaat is om de financiele gezond van bedrijven vast te stellen. Denk maar aan het faillissement van NBBS reizen enige jaren geleden. In het buitenland erkend men de SGR niet. Is het niet tijd om over te stappen op een ander simpel systeem van verzekeren zoals bijvoorbeeld een vliegticket wordt verzekerd. De boekencontrole van SGR is kost veel geld en haalt weinig uit. Hoe kon de SGR de schuldenlast van OAD toestaan?
Mogelijke verandering:
1. Wij kennen al de gewone reis-/annuleringsverzekering. Waarom wordt deze verzekering niet uit uitgebreid met een faillissementsverzekering van de reisorganosator. De premie wordt opgebracht door consument en reisorganisator als percentage van de reissom.
2. Een ander mogelijkheid is risicospreiding. Waarom pakketreizen? De consument is vaak duurder uit en er is geen transparantie. Boek de reisprodukten bij verschillende organisaties en spreid het risico. Dat doen wij ook met ons spaargeld[/quote]
Een verzekering tegen faillissement ? ook een goed weer verzekering, echt onzin.
Pakketreizen zijn voor de meeste mensen de goedkoopste en minst risicovolle wijze van boeken, bij problemen binnen een pakketreis heb je een contactpersoon.
Spaargeld spreiden?, hoeveel nederlanders kunnen spaargeld spreiden in de huidige tijd, TS is een bofkont
Mogelijke verandering:
1. Wij kennen al de gewone reis-/annuleringsverzekering. Waarom wordt deze verzekering niet uit uitgebreid met een faillissementsverzekering van de reisorganosator. De premie wordt opgebracht door consument en reisorganisator als percentage van de reissom.
2. Een ander mogelijkheid is risicospreiding. Waarom pakketreizen? De consument is vaak duurder uit en er is geen transparantie. Boek de reisprodukten bij verschillende organisaties en spreid het risico. Dat doen wij ook met ons spaargeld[/quote]
Een verzekering tegen faillissement ? ook een goed weer verzekering, echt onzin.
Pakketreizen zijn voor de meeste mensen de goedkoopste en minst risicovolle wijze van boeken, bij problemen binnen een pakketreis heb je een contactpersoon.
Spaargeld spreiden?, hoeveel nederlanders kunnen spaargeld spreiden in de huidige tijd, TS is een bofkont