LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onredelijke winstmarge PR Sportreizen

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
hagenaah
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 feb 2015 12:08

Onredelijke winstmarge PR Sportreizen

Ongelezen bericht door hagenaah »

We zijn net terug van een prachtige voetbalreis, waar we de voetbalwedstrijd FC Barcelona tegen Levante bezocht hebben.

We zijn echter terug gekomen met een bittere nasmaak, waardoor ik ook in de digitale pen ben gekropen. Ons zijn namelijk de prijzen van de tickets en de hotelovernachtingen ter ogen gekomen, waar we ontzettend door verrast werden.

1. De prijs van de tickets bedraagt: 36 euro per persoon. Dit staat zo afgedrukt op de tickets en dat werd ook bevestigd bij de ingang van het stadion. Deze tickets waren als zodanig ook te koop bij de kassa's van het stadion;
2. Een hotelovernachting bij het door de touroperator geboekte hotel Ronda Lesseps kost voor de kamer waarin wij verbleven 44 euro per nacht per kamer (Double Room). Deze prijs staat vermeld op de website van het hotel en bij de receptie.

Een rekensommetje levert dan op:
2x36 euro = 72 euro
2x44 euro = 88 euro
Totaal = 160 euro

Wat hebben we aan PR Sportreizen betaald voor dit arrangement:
269 euro (oorspronkelijke reissom hotelovernachtingen + tickets wedstrijd cat. C)
2x 39 euro (upgrade tickets cat. B - let wel: zoveel kosten de tickets zelf nog niet!)
Totaal = 347 euro

De winstmarge / reserveringskosten / administratiekosten = 347 - 160 = 187 euro = meer dan 100% marge.

Ik vraag me af wat hier aan de hand is? Is hier sprake van oplichting? Het sturen van een e-mail en het plegen van een telefoontje om een hotel te reserveren en 2 tickets aan te kopen kan toch nooit 187 euro kosten? Zeker niet als je de reis boekt bij een reisorganisatie die aangesloten is bij o.a. de ANVR en SGR.

Ik heb vandaag nog contact gehad met PR Sportreizen. Zij geven aan als onderdeel van een langere ketting van organisaties hier niets aan te kunnen doen, maar wel een onderzoek zullen beginnen om toekomstige teleurstellingen met klanten te voorkomen. Ze willen in ieder geval niet een deel van het betaalde bedrag terugbetalen. Dit gaat mij niet helpen. Een klacht indienen bij de Geschillencommisie Reizen kost me minimaal 77,50 euro, dus ook niet echt aantrekkelijk.

Wat kan ik nu nog doen?

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Onredelijke winstmarge PR Sportreizen

Ongelezen bericht door newmikey »

hagenaah schreef:Ik vraag me af wat hier aan de hand is? Is hier sprake van oplichting?
Wat kan ik nu nog doen?
U kunt en hoeft niets te doen. Het staat eenieder vrij zijn eigen winstmarge vast te stellen. Dat is overigens niet de 100% die u meent te moeten vaststellen. De tickets zijn voor een reisagent slechts inkoopkosten, daarbovenop komen de kosten van het hebben van een eigen bedrijf en dàn komt pas de winstmarge.

Het staat u echter ook vrij helemaal géén genoegen te nemen met wat voor winstmarge dan ook en gewoon zèlf de tickets aan te schaffen en het hotel te boeken, wat let u?

U heeft een aanbod geaccepteerd, dan is achteraf muiten niet productief.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Onredelijke winstmarge PR Sportreizen

Ongelezen bericht door prem »

Het moet toch niet gekker worden dan dit. Man had het dan zelf geregeld!!!
Al hebben ze een winst van duizend euro dan heb je er nog niks mee te maken.

sjohie
Berichten: 11244
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Onredelijke winstmarge PR Sportreizen

Ongelezen bericht door sjohie »

hagenaah schreef:We zijn net terug van een prachtige voetbalreis, waar we de voetbalwedstrijd FC Barcelona tegen Levante bezocht hebben.

We zijn echter terug gekomen met een bittere nasmaak, waardoor ik ook in de digitale pen ben gekropen. Ons zijn namelijk de prijzen van de tickets en de hotelovernachtingen ter ogen gekomen, waar we ontzettend door verrast werden.

1. De prijs van de tickets bedraagt: 36 euro per persoon. Dit staat zo afgedrukt op de tickets en dat werd ook bevestigd bij de ingang van het stadion. Deze tickets waren als zodanig ook te koop bij de kassa's van het stadion;
2. Een hotelovernachting bij het door de touroperator geboekte hotel Ronda Lesseps kost voor de kamer waarin wij verbleven 44 euro per nacht per kamer (Double Room). Deze prijs staat vermeld op de website van het hotel en bij de receptie.

Een rekensommetje levert dan op:
2x36 euro = 72 euro
2x44 euro = 88 euro
Totaal = 160 euro

Wat hebben we aan PR Sportreizen betaald voor dit arrangement:
269 euro (oorspronkelijke reissom hotelovernachtingen + tickets wedstrijd cat. C)
2x 39 euro (upgrade tickets cat. B - let wel: zoveel kosten de tickets zelf nog niet!)
Totaal = 347 euro

De winstmarge / reserveringskosten / administratiekosten = 347 - 160 = 187 euro = meer dan 100% marge.

Ik vraag me af wat hier aan de hand is? Is hier sprake van oplichting? Het sturen van een e-mail en het plegen van een telefoontje om een hotel te reserveren en 2 tickets aan te kopen kan toch nooit 187 euro kosten? Zeker niet als je de reis boekt bij een reisorganisatie die aangesloten is bij o.a. de ANVR en SGR.

Ik heb vandaag nog contact gehad met PR Sportreizen. Zij geven aan als onderdeel van een langere ketting van organisaties hier niets aan te kunnen doen, maar wel een onderzoek zullen beginnen om toekomstige teleurstellingen met klanten te voorkomen. Ze willen in ieder geval niet een deel van het betaalde bedrag terugbetalen. Dit gaat mij niet helpen. Een klacht indienen bij de Geschillencommisie Reizen kost me minimaal 77,50 euro, dus ook niet echt aantrekkelijk.

Wat kan ik nu nog doen?
Wat je kan doen is even het nummer van je vroegere economieleraar opzoeken, want je bierviltje berekening deugt van geen kant zo. Je slaat allerlei dingen over, om te beginnen de gespendeerde tijd van PR sportreizen, de benodigde ICT en huisvesting en zo nog een rits aan dingen die onmisbaar zijn voor het runnen van een bedrijf. Pas wat er na aftrek van al die kosten overblijft is winst, en dat is lang geen 187 euro. Verder betaal je voor de zekerheid van een hotelkamer en toegangskaart bij aankomst, last minute is altijd goedkoper, maar dan loop je de kans dat het feest niet doorgaat.

En daarnaast ben je zo te lezen de overeenkomst vrijwillig aangegaan, en hebben ze geleverd wat is afgesproken, dus dan is de kous gewoon af.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Onredelijke winstmarge PR Sportreizen

Ongelezen bericht door dhc »

Dan wil TS vast ook niet weten welke marges er zitten op het wereldberoemde zakje gemengde sla uit de super..... Offtopic, weet ik maar wel een mooi voorbeeld.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Onredelijke winstmarge PR Sportreizen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

TS doet er goed aan om eens bij zijn eigen werkgever na te vragen wat de brutomarges zijn. En vraag dan ook meteen naar de nettomarges. Dat soort informatie werkt vaak heel verhelderend.

Maar buiten dat: je vond de prijs ten tijde van het boeken acceptabel, dus waarom achteraf zeuren?

k2p
Berichten: 1195
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Onredelijke winstmarge PR Sportreizen

Ongelezen bericht door k2p »

Jep. Zware oplichting. Als ik jou was zou ik de pliesie maar bellen en jezelf aangeven. Je hebt jezelf zwaar opgelicht.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Onredelijke winstmarge PR Sportreizen

Ongelezen bericht door prem »

Ik zou ook geen brandstof meer tanken, daar wordt ook een paar centjes op verdiend.

16again
Berichten: 16536
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onredelijke winstmarge PR Sportreizen

Ongelezen bericht door 16again »

Verschil met andere aankopen is, dat de consument hier ziet wat de inkoop prijzen zijn.

Als je weet dat menig webshop zichzelf uit de markt prijst met marge groter dan 15% , dan zijn voetbalkaartjes dus zeker goede handel.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Onredelijke winstmarge PR Sportreizen

Ongelezen bericht door prem »

Het werk van het organiseren van een reis kun je niet vergelijken met een webshop die aan dropshipping doet. Ik vind het nog spotgoedkoop wat ze doen voor die paar centen voor TS.

Dirkie
Berichten: 2978
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Onredelijke winstmarge PR Sportreizen

Ongelezen bericht door Dirkie »

hagenaah schreef: bla bla

-- verhaal even ingekort --

Wat kan ik nu nog doen?
Het belangrijkste wat je kunt doen is leren van je eigen fouten (iets wat mij vroeger op school al geleerd is). Je kunt in plaats van spontaan met een aanbieder in zee gaan ook vooraf dit soort zaken op internet opzoeken in plaats van achteraf. Vervolgens kun je dan bij alle losse aanbieders zelf alles boeken. Dus je kunt gewoon het hotel zelf boeken. En vervolgens maar hopen dat aangekomen er nog tickets te koop zijn.
En wat je misschien ook geleerd hebt is dat je hiervoor echt geen topic hier hoeft te openen :mrgreen:

hagenaah
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 feb 2015 12:08

Re: Onredelijke winstmarge PR Sportreizen

Ongelezen bericht door hagenaah »

Dank voor al deze reacties. Samenvattend had ik zoals velen reageren beter mijn huiswerk moeten doen. Akkoord, zeg ik dan. En ja, ik weet ook dat bedrijven een marge willen om hun kosten af te dekken en om ook een beetje winst te maken. Ik zou alleen zeggen: doe het niet zo zichtbaar over de rug van de klant. Had dan de prijs van het voetbalticket gehaald. Dan was het ons nog niet zo opgevallen. PR Sportreizen gaat ook bekijken hoe ze dit in de toekomst kunnen verbeteren. Ons voetbalweekend wordt er echt niet slechter op. Zaak afgedaan, PUNT.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Onredelijke winstmarge PR Sportreizen

Ongelezen bericht door prem »

Een sportieve Hagenaar! Chapeau.

witte angora
Berichten: 32383
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onredelijke winstmarge PR Sportreizen

Ongelezen bericht door witte angora »

hagenaah schreef: Had dan de prijs van het voetbalticket gehaald.
Hoe had je je dat voorgesteld? Met een gummetje of zo? Prijzen staan ook op de website, dus dat is ook makkelijk na te gaan. Maar het zou inderdaad een idee zijn als er in de toekomst voor dit soort bedrijven kaartjes gedrukt worden met een (kleur)code of iets dergelijks in plaats van een prijs.

Kleurcode op het kaartje, dezelfde kleur op de stoelen waar je voor betaald hebt, en zelfs een analfabeet weet in één oogopslag waar die zitten kan.

Gesloten