LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] onvoordelig vluchtschema bekort vakantieduur

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Josje Blesgraaf
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 apr 2007 16:01

onvoordelig vluchtschema bekort vakantieduur

Ongelezen bericht door Josje Blesgraaf »

Een 8-daagse vakantiereis wordt al gauw een 6-daags verblijf door late aankomst op de heenreis en een vroeg vertrek op de terugreis. Is hier iets tegen te doen, kun je iets claimen bij de reisorganisatie? Neckermann beroept zich op het gewijzigd vluchtschema van Transavia.
Ik vind het inpikken van vakantiedagen, door het kortere verblijf mis je maaltijden waar je voor betaald hebt en geniet je minder vakantie-uren.
Vertrekvertraging wordt wel vergoed, inkorten van reisduur niet.
Josje

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: onvoordelig vluchtschema bekort vakantieduur

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Dit is al tientallen jaren zo.

Ze moeten hier eens een voorbeeld nemen aan de reisorganisaties in Duitsland.

Daar krijg je in principe hetzelfde als in Nederland, alleen noemen zij 8-daagse reizen geen 8-daagse reizen, maar geven ze de reisduur weer in aantal nachten.


Zou de reisbranche hier in Nederland sieren als ze dat hier ook gaan doen.

evie01
Berichten: 137
Lid geworden op: 21 apr 2005 09:24

Re: onvoordelig vluchtschema bekort vakantieduur

Ongelezen bericht door evie01 »

Ik denk dat je er weinig aan kunt doen, Soms heb je geluk dan heb je echt de volle 8 dagen b.v. 05.00 vertrek nederland en terugreis 23.00 's avonds. Meestal is het zo dat je laat vertrekt en vroeg terug komt.


Ga je bv naar turkije, dan zou ik met een nederlandse maatschappij vliegen, die vertrekken vanuit nederland, dus die beginnen vroeg. Een turkse maatschappij bv onur air, die starten vanaf turkije, dus meestal vlieg je later weg, en op de terugreis vlieg je ook vroeg, omdat hun starten vanaf turkije.

Klein voorbeeldje maar, het is het overwegen waard. Of je kunt natuurlijk 10 of 11 dagen boeken, dan weet je zeker dat je een week hebt.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: onvoordelig vluchtschema bekort vakantieduur

Ongelezen bericht door eeliane »

Je betaalt voor 7 overnachtingen, de heen en de terugreis dag zijn NIET in de vakantie inbegrepen. Dus soms zit t mee soms niet.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: onvoordelig vluchtschema bekort vakantieduur

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

@eeliane, maar je betaalt er wel voor.

Ik heb het vaker gehad, dat er duidelijk in de voorwaarden stond dat ALLE maaltijden tijdens de vakantie waren inbegrepen.

Kwam ik ter plaatse, nog VOOR de lunch, bleek de verzorging in te gaan met het diner, en te eindigen met het ontbijt op de laatste dag, terwijl ik pas rond 18.00 uur werd opgepikt bij het hotel.

Ik heb die twee maaltijden vergoed gekregen, maar moest er dus aanvankelijk wel voor betalen.

Ook de verzekeringen gaan uit van 8 dagen. Dan mogen ze dat ook weleens aanpassen. In de praktijk gaat het slechts om een paar euro, maar wanneer de verzekeringen het hebben over 8 dagen, is het gewoon 8 dagen. Simpel zat.

Dat het gebruikelijk is in de reisbranche, wil nog niet zonder meer zeggen, dat het klopt.....

ff83
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 apr 2007 15:25

Re: onvoordelig vluchtschema bekort vakantieduur

Ongelezen bericht door ff83 »

Je betaalt voor de overnachtingen + je reis, dus niet voor de dagen dat je op vakantie gaat. De reisorganisaties bepalen deze tijden niet, Schiphol deelt dit in. Turkse maatschappijen komen vanaf hun luchthaven en vliegen dus vroeg heen waardoor men laat weg gaat uit Nederland, dus kan het ook voorkomen dat je weer vroeg terug naar NL gaat.

sprookje
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 jan 2007 15:06

Re: onvoordelig vluchtschema bekort vakantieduur

Ongelezen bericht door sprookje »

De verzekeringen rekenen 8 dagen want tijdens je heen en terugreis wil je toch ook verzekerd zijn of wat ga je doen als je koffer verloren gaat.En als je drie dagen vertraging hebt hoeft de verzekering die eerste dag dan niet te vergoeden soms !Daarom gelden voor de verzekering de dagen en voor de reissector betaal je per overnachting dus voor 7nachten en niet 8 dagen :roll:

groetjes

jacqueline59
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2007 21:41

Re: onvoordelig vluchtschema bekort vakantieduur

Ongelezen bericht door jacqueline59 »

Ook als je bewust boekt voor een Nederlandse Maatschappij, omdat je dan de grootste kans hebt om vroeg heen te gaan en laat terug, is de kans groot dat je omgeboekt wordt naar een Turkse Maatschappij. Wij hadden geboekt voor Martinair om deze reden en kregen 4 dagen van te voren te horen dat we naar Pegasus waren omgeboekt. Hier was niets mee aan te veranderen........En de reden van overboeking kon men niet geven :)
Dit hielt wel in dat wij om 6.20 uur vertrokken uit Turkije. Was de vlucht gewoon door Martinair uitgevoerd dan waren wij pas om 21.00 uur weer naar huis gegaan.
Zo wordt er dus ook een dag door je neus geboord.
Jacqueline

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: onvoordelig vluchtschema bekort vakantieduur

Ongelezen bericht door eeliane »

De verzekering denkt de nachten en natuurlijk de reis dag, maar ga je met eigen vervoer dan zijn ook de reisdagen niet meegerekend bij het hotel, vanaf 15.00 mag je er in en je moet er op 10.00 uit zijn, ga je eerder of later wordt je maaltijd ook niet vergoed gaat ook per nacht.
Dus de reisdagen tellen niet mee voor de hotelier, alleen de verblijfsnachten en hoe jij in zijn hotel komt dat zal hun probleem niet zijn, per auto, vliegtuig, bus, maakt niet.

sprookje
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 jan 2007 15:06

Re: onvoordelig vluchtschema bekort vakantieduur

Ongelezen bericht door sprookje »

Dit hielt wel in dat wij om 6.20 uur vertrokken uit Turkije. Was de vlucht gewoon door Martinair uitgevoerd dan waren wij pas om 21.00 uur weer naar huis gegaan.
---------------------------------------------------------------------------------Zo zie je maar wat voor de één niet goed is is voor een ander ideaal,ik vind het ideaal om vroeg heen te reizen en ook vroeg terug naar huis te reizen,na het ontbijt naar het vliegveld,ik hoef die laatste dag niet omdat mijn hoofd dan richting Belgie en thuis staat!!

En dan merk je het kan nooit voor iedereen goed zijn!! :wink: :wink:
groetjes
Laatst gewijzigd door sprookje op 06 mei 2007 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: onvoordelig vluchtschema bekort vakantieduur

Ongelezen bericht door eeliane »

Ik vlieg liever in de middag heen, hoef ik niet midden in de nacht op te staan om 's ochtend om 5 uur op schiphol te staan, bah, dan nog liever 's middag om 17.00 op schiphol.
En 's cohtend wil ik liever terug want ik moet die dag toch naar huis waarom nog de hele dag ergens met gepakte koffers je tijd zien voltemaken voordat de bus je komt halen.
Niet iedereen wil graag 'schtends in alle vroegte heen en 's avonds weer laat terug dus...

judjee
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mei 2007 21:13

Re: onvoordelig vluchtschema bekort vakantieduur

Ongelezen bericht door judjee »

Vaak worden de tijden ingedeeld door de luchtvaartmaatschappijen en soms zetten de touroperatours je op de lijst.

soms bellen mensen dan naar de reisbureau als ze op een vroege vlucht kunnen worden gezet of anders. Maar helaaaaaaaaaaaaas kan dit niet altijd omdat de Lv het vaak bepaald. Die kunnen ook bepalen als ipv van 5 dagen in de week vliegen om dan 3 dagen in de week te gaan vliegen

je kunt wel bijv je tijden 3 weken of 4 weken bij de reisbureau opvragen, maar deze zijn ook vaak ondervoorbehoud omdat het vaak kunnen wijzigen.

Lijndiensten tijden veranderen( deze zijn maanden van te voren bekend en vastgeteld door de luchtvaartmaatschappijen en vertrekken bijna elke dag) niet zo vaak als die van de charters. Lijndiensten hebben ook voorgang om te vertrekken op de luchthavens.

Ik vind als je bijv 15 dagen gaat dan kun je ook bijv 2 dagen kwijt zijn.

Ik vlieg meestal met de turkse charters. Tot nu toe heb ik steeds gunstige tijden gehad. Bij de Nederlanders maatschappijen ook. Vertragingen kan ieder maatschappij wel hebben.

Soms houdt een hotel ook rekening mee al je een late aankomst hebt. Dit hebben wij meegemaak. Wij kwamen toen rond 24.00 in het hotel met nog 5 andere stellen en ze hadden voor ons eten achtergehouden. Als je vroeg vlucht hebt dan kun je vaak vragen om een lunchpakket. Ook al is dit niet zo uitgebreid, maar het gaat om het prencipe.

NewDutchie
Berichten: 299
Lid geworden op: 01 jun 2007 16:08

Re: onvoordelig vluchtschema bekort vakantieduur

Ongelezen bericht door NewDutchie »

Lijndiensten hebben ook voorgang om te vertrekken op de luchthavens.
Broodje Bokito!

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: onvoordelig vluchtschema bekort vakantieduur

Ongelezen bericht door MLF »

dat is echt zo
dus geen broodje aap
geldt ook voor landen trouwens

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: onvoordelig vluchtschema bekort vakantieduur

Ongelezen bericht door eeliane »

lijndiensten gaan altijd voor, dus vandaar dat die charters van die waardeloze tijden hebben. Dat geldt dus ook voor het buitenland. De meeste buitenlandse luchthavens willen dat de onze charters voor 09.00 uur 's ochtends bij hun aangekomen zijn , gekeerd en weer vertrokken zijn en dat geldt dus ook voor na 17.00 uur ' smiddags.
Geen broodje aap dus.
waarom denk je dat bijv Transanvia overal lijndienst op is gaan vliegen, betere vaststaande vluchttijden!

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: onvoordelig vluchtschema bekort vakantieduur

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Het is gewoon erg vervelend als je denkt met Martinair te vliegen, en je wordt overgezet op een andere maatschappij. Je boekt Martinair, en je dient dus met Martinair te vliegen.

Zo zou het moeten zijn, tenminste. In de praktijk zal het echter niet veel uitmaken als je met Iberia of KLM vliegt.

Maar ik zou er wel problemen mee hebben als ik met KLM wil vliegen, en ze zetten me in een of ander onbekend toestel. Je denkt een auto te kopen, en je krijgt een fiets.

NewDutchie
Berichten: 299
Lid geworden op: 01 jun 2007 16:08

Re: onvoordelig vluchtschema bekort vakantieduur

Ongelezen bericht door NewDutchie »

dat is echt zo
dus geen broodje aap
geldt ook voor landen trouwens
Vraag het maar eens na bij de LVL!

Charters hebben in onze ogen waardeloze tijden omdat de maatschappij zo efficient mogelijk de toestellen wil inzetten, m.a.w. zovaak mogelijk in 24 uur. Is ook de reden waarom de meeste charters vanaf 05.00 vertrekken omdat als ze eerder vertrekken er een hoger starttarief Schiphol van toepassing is (geluidsnormen).
Martinair laat b.v. op zondag een toestel binnen 24 uur 3x heen en weer vliegen naar Palma en/of Ibiza.
Transavia is o.a. lijndiensten gaan vliegen om een ander publiek aan te boren (risicospreiding) om zo ook in de stillere wintermaanden een stabiele inkomstenbron te hebben. Een gedeelte van de vloot wordt verhuurd in de wintermaanden maar het andere gedeelte zal toch ook inkomsten moeten genereren.
Betere vluchttijden = minder uren vliegtuig inzet = hogere ticketkosten. En dat laatste zitten wij NLers niet op te wachten.

diepezucht
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 mei 2006 13:49

Re: onvoordelig vluchtschema bekort vakantieduur

Ongelezen bericht door diepezucht »

New Dutchie heeft helemaal gelijk!

Ik heb nog z'n leuke (sorry dat het een beetje off topic gaat):

"Bij de KLM heb ik nooit turbulentie, bij Martinair altijd". Reden 1.: De KLM heeft betere piloten. Reden 2.: Martinair vliegt goedkopere routes, waar de turbulentie is.

Heerlijk, die broodjes Bokito.

scooter1967
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jun 2007 22:49

Re: onvoordelig vluchtschema bekort vakantieduur

Ongelezen bericht door scooter1967 »

Wat me ook op valt is dat klm er sneller over doet op lange vluchten. Dan heb ik het over 1 tot 2 uur sneller. Niet in vergelijking tot martin air want die heb ik nog nooit op een lange vlucht gehad.

NewDutchie
Berichten: 299
Lid geworden op: 01 jun 2007 16:08

Re: onvoordelig vluchtschema bekort vakantieduur

Ongelezen bericht door NewDutchie »

Waar baseer je dit op?

Gesloten