LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OOK TUI / Arke misbruikt ANVR voorwaarden

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
msmit79

OOK TUI / Arke misbruikt ANVR voorwaarden

Ongelezen bericht door msmit79 »

En weer lopen wij tegen een (grote) reisoragnisatie aan die de ANVR voorwaarden misbruikt om met verkeerde tarieven klanten te lokken!

Wij hebben deze praktijken al eerder gemeld over een andere reisorganisatie zie LINK maar over deze organisatie gaat deze klacht NU niet. Deze organisatie heeft er toen voor gekozen om een schikking met ons te treffen!

29 maart 2012 hebben wij via de website van Arke een pakketreis geboekt naar Egypte. Wij hebben hiervan een bevestiging en een factuur per e-mail ontvangen.

Nu krijgen wij op dezelfde dag om 16:54 deze mail binnen:
Tijdens het boeken van uw vakantie gisteren op onze website heeft er een verkeerde korting in ons systeem gestaan. U hebt een aanbiedingskorting van 1050 euro gekregen, echter had dit 600 euro moeten zijn. Wij zijn daarom genoodzaakt het aanbod te herroepen en de juiste korting in uw boeking te verwerken. U zult de nieuwe factuur op de email toegestuurd krijgen.

Volgens de ANVR voorwaarden Artikel 5.2 Herroeping aanbod:

Het aanbod van de reisorganisator is vrijblijvend en kan zo nodig worden herroepen. Herroeping wegens correctie van fouten in de berekening van de reissom of van andere fouten is toegestaan. De herroeping dient zo spoedig mogelijk, doch vóór 16:00 uur de volgende werkdag na de dag van aanvaarding te geschieden onder opgaaf van redenen. De reiziger heeft in dat geval recht op onverwijlde restitutie van eventueel betaalde gelden.

U kunt er voor kiezen om de nieuwe reissom te accepteren of uw reis kosteloos te annuleren. Indien u voor de laatste optie kiest en de gehele reissom al hebt voldaan, willen we u vragen ons u rekeningnummer toe te sturen. Dan zullen wij de reissom zo spoedig mogelijk terugstorten.
Wij beginnen nu toch heel erg het gevoel te krijgen dat dit "geintje" door meerdere reisorganisaties gedaan wordt om mensen te lokken met goedkope (verkeerde) internetprijzen om zoveel mogelijk boekingen binnen te krijgen.
De mensen die dan die boeking gedaan hebben zijn dan erg blij dat ze voor een scherpe prijs een leuke vakantie hebben geboekt ... maar binnen 8 uur is deze droom alweer vervlogen.
Wij kunnen ons voorstellen dat er mensen zijn die dan toch maar op het nieuwe voorstel ingaan omdat ze zich al zo verheugd hadden op deze reis.

Dit is natuurlijk (dankzij de ontsnappingsclausule van de ANVR) een WIN/WIN situatie voor deze reisorganisaties! Ze krijgen een hoop boekingen binnen (die ze anders nooit zouden krijgen) en door zich te beroepen op deze clausule zijn er altijd mensen die toch op het nieuwe (hogere) aanbod ingaan.

Hoe kunnen wij als consument (die bij een boeking in principe altijd vast zit aan de geboekte reis) nu nog vertrouwen hebben in de prijzen die op internet aangeboden worden door de diverse reisorganisaties (die dankzij de ANVR voorwaarden altijd kunnen herroepen)!

Graag zouden wij willen weten of er een manier is om deze praktijken aan te kunnen pakken.
Wij zullen waarschijnlijk niet de enige zijn die hier tegenaan lopen en onze vakantiedroom in rook zien opgaan.

Mochten er meer mensen zijn die dit probleem hebben, dan is het misschien een idee om via TROS Radar onze krachten te bundelen.

Met vriendelijke groet,

Familie Smit

wiseger

Re: OOK TUI / Arke misbruikt ANVR voorwaarden

Ongelezen bericht door wiseger »

@msmit79

Kan je ons ook vertellen wat de aanbieding precies inhield? Dus op welk bedrag werd korting verleent?

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

het wordt heel veel gedaan,en dan moet ik altijd wel lachen om de reklame van sunweb...zo wat een aanbieding trekt hij de laptop van haar schoot ,snel boeken dan zitten ze er aan vast...tuurlijk :lol: :lol:

ik heb er hier al een aantal topics over voorbij zien komen..

als het goed is mag je de koop wel ontbinden dus...

b767-300er

Ongelezen bericht door b767-300er »

De koop mag je ontbinden en de ANVR voorwaarden zijn bindend.
Overigens boek ik al jaren bij TUI, 3 vakanties per jaar, ook met aanbiedingen etc. en hebben zich nog nooit teruggetrokken uit de deal.
Wellicht dus gewoon geen opzet, maar gewoon een fout op de website?

wiseger

Ongelezen bericht door wiseger »

rozemarijntje schreef:het wordt heel veel gedaan,en dan moet ik altijd wel lachen om de reklame van sunweb...zo wat een aanbieding trekt hij de laptop van haar schoot ,snel boeken dan zitten ze er aan vast...tuurlijk :lol: :lol:

Lijkt me dat je, gezien de reclame uiting van sunweb, best wel een goede zaak hebt als je bij sunweb een aanbieding claimt, ongeacht de algemene voorwaarden.

Iemand met juridische kennis die hier iets over kan zeggen?

JDII

Ongelezen bericht door JDII »

Het zijn gewoon italiaanse roofridders die vakantiemakelaars

b767-300er

wiseger schreef:
rozemarijntje schreef:het wordt heel veel gedaan,en dan moet ik altijd wel lachen om de reklame van sunweb...zo wat een aanbieding trekt hij de laptop van haar schoot ,snel boeken dan zitten ze er aan vast...tuurlijk :lol: :lol:

Lijkt me dat je, gezien de reclame uiting van sunweb, best wel een goede zaak hebt als je bij sunweb een aanbieding claimt, ongeacht de algemene voorwaarden.

Iemand met juridische kennis die hier iets over kan zeggen?
TSja, lastig inderdaad. Ik ben het met je eens in het geval van Sunweb gezien de TV reclame. Deze kunnen zich moeilijk beroepen op de ANVR voorwaarden in deze.

rozemarijntje

ja maar sommige vinden altijd wel weer een weggetje...

maar idd ik boek ook vaak bij tui(waar volgens mij sunweb ook onder valt,maar ik zeg geloof hoor!! )en nog nooit problemen gehad.

eigenlijk heb ik dit soort dingen nog nooit gehad,nou boek ik ook nooit online,maar je hoort ook wel eens via een reisburo..

ja ,je hebt bewijs dat sunweb het zegt...maar ik zie dan al voor me dat ze zeggen,ja een klant suggereert dat in het reklame spotje.. :lol:

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

b767-300er schreef: TSja, lastig inderdaad. Ik ben het met je eens in het geval van Sunweb gezien de TV reclame. Deze kunnen zich moeilijk beroepen op de ANVR voorwaarden in deze.
Sunweb kan zich ook nog altijd een juridische procedure aangaan en zich beroepen op wet en jurisprudentie. Kennelijke fouten in prijs waarvan de consument kan en behoort te weten dat het onmogelijk kan kloppen, mogen nog steeds hersteld worden waardoor Subweb niet gebonden zou zijn aan het aanbod.

De consument heeft dan wel het recht om de overeenkomst te ontbinden tegen terugbetaling van het betaalde bedrag.

Overigens is een klacht over deze reclame door een consument door het college van beroep van de RCC afgewezen.
https://www.reclamecode.nl/webuitspraak ... 269&acCode

Een fragment uit de uitspraak:
2. Naar het oordeel van het Col­lege zal de gemiddelde consument de woorden “dan zitten ze eraan vast” niet tevens zo uitleggen, dat Sunweb af­stand doet van de mo­ge­lijkheid om bij fouten een aanbod te herroepen, waartoe zij, naar niet in geschil is, onder bepaalde omstandigheden bevoegd is. Sunweb heeft in beroep overigens vol­doen­de aannemelijk gemaakt dat zij slechts sporadisch van deze moge­lijkheid gebruik maakt.

odulph

Ongelezen bericht door odulph »

kleine correctie: TUI is Arke, Holland Int. etc etc
Sunweb behoort tot de Globe group, waaronder OAD etc

rozemarijntje

ja ik twijfelde al,daarom zei ik geloof ik...
tui is een grote en heel veel takken...

b767-300er

rozemarijntje schreef:ja ik twijfelde al,daarom zei ik geloof ik...
tui is een grote en heel veel takken...
In Nederland op basis van omzet:
1. TUI (Arke, Holland International, Robinson etc)
2. GLobe groep (OAD etc)
3. Thomas Cook (Neckermann etc)

rozemarijntje

zal je zeggen ik heb het allemaal geweten...allemaal...maar uh..heb nu jaren mijn diploma en tja hersentjes vergeten wat :lol: :lol: :lol:

G7

Ongelezen bericht door G7 »

odulph schreef:kleine correctie: TUI is Arke, Holland Int. etc etc
Sunweb behoort tot de Globe group, waaronder OAD etc
Ho, ho....laten ze het van elkaar niet horen.

OAD reizen is samen met de Globe reisbureau's een zelfstandige reisorganisatie/touroperator.
Daar hoort Sunweb beslist niet bij. Die valt onder de Sundio groep waaronder ook Jiba en Husk vallen.

rozemarijntje

ja dat is waar en gogo tours ook voor jongeren...
net als husk

Gesloten