Slingertje schreef:Op het moment dat je niet op komt dagen voor een vlucht (of in dit geval wordt deze gemist) is er spraken van 'contractbreuk'.
Je spreekt hier zonder ook maar enige kennis van de wet met als gevolg dat je onzin staat te spuwen. De overeenkomst geeft beide partijen bepaalde verbintenissen. Voor de passagier is dat het betalen van de geldsom en voor de luchtvaartmaatschappij om de passagier van A naar B en van B naar A te vervoegen. De passagier kan alleen contractbreuk plegen door de geldsom niet te betalen.
Probeer het eens uit in de supermarkt. Ga met tien producten naar de kassa, laat er eentje achter en kijken of de kassier je achter nakomt rennen om je de negen andere producten weer af te pakken.
Slingertje schreef:Maatschappijen houden zich wel degelijk aan de regels, alleen de regels die door de IATA zijn opgesteld. Als maatschappijen zich aan de lokale wetten moeten gaan houden, (...)
Wederom je spreek hier zonder ook maar enige kennis van zaken. De IATA is een branch organistatie. De IATA heeft geen wetgevende macht. En de luchtvaartmaatschappijen zijn niet uitgezonderd van de Nederlandse wetgeving. Het enige wezenlijke dat via de IATA kan is het maken van onderlinge prijsafspraken.
Er zijn overigens wel meer organisaties die over de grenzen handelen. Als de Nederlandse wetgeving aan de kant moeten schuiven voor iedere organisaties die over de grens handelen en waarvoor deze onwelgevallig is dan is het hek van de dam.
Slingertje schreef:Nee, een vliegtuig verbruikt niet minder brandstof. Sterker nog: meer. Het vliegtuig wordt getankt met de gedachten dat alle passagiers komen opdagen. (...) Maar het vliegtuig heeft wel die hoeveelheid brandstof aan boord...is extra gewicht...zal dus een zwaarder gewicht moeten meezeulen...wat dus weer extra vebruik veroorzaakt.
Ja ja. Dat dit onzin is kun je thuis proefondervindelijk uitvinden. Schrijf een contractje met jezelf dat je tien appel en tien peren in een schaal op een weegschaal zal doen. Plaats vervolgens de tien appels en negen peren in de schaal. Wat denk je, zou de schaal zwaarder zijn dan wanneer je de tien appels en tien peren in de schaal doet?
Slingertje schreef:Wat betreft de landen die graag een correcte passagierslijst wil: laten we beginnen met de VS.
Dit is geen antwoord op mijn vraag. Misschien zou het helpen als je selectief bent in wat je van een ander overneem, het antwoord pal boven de vraag zet en dan nog een goed leest of je de vraag wel beantwoord hebt. Bijkomstig voordeel is dat je dan gelijk geen inbreuk op auteursrechten meer pleegt.
De vraag was niet welke landen hechten waarde aan een correcte passagierslijst, maar welke landen vereisen dat bezoekers het land verlaten met de geplande terugreis? En to the point: welke landen gaan er van uit dat een reiziger niet in hun land is als deze niet met de geplande vlucht maar met een latere vlucht is aangekomen?