Sinds kort moeten reisprijzen per persoon inclusief alle toeslagen vermeld worden. Dat is een Europese richtlijn geworden.
Echter: ik heb het nu al een paar keer gemerkt dat baliemedewerksters beweren dat er bij een bepaalde prijs een vergissing is gemaakt, en dat die hen niet bindt.
Ja, dat wil ik 1 keer geloven, heel misschien ook nog wel een tweede keer, maar het lijkt er een beetje op dat men op deze manier onder de richtlijn uit wil komen, dat prijzen inclusief toeslagen moeten worden vermeld.
Het moet niet gekker worden. Op deze manier weet je namelijk nog steeds niet waar je aan toe bent. Zit je eenmaal binnen, en je hebt je droomreis gezien, dan zal je niet snel nee zeggen.
Het gekke is: het regeltje heeft altijd op die affiches gestaan, maar tot 1 januari werd daar nooit een beroep op gedaan, als ik naar de aanbieding informeerde.
Lijkt me sterk dat de aanbiedings-affiches van na die datum ineens barsten van de drukfouten.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] prijswijzigingen en vergissingen ''voorbehouden''.....
-
Re: prijswijzigingen en vergissingen ''voorbehouden''.....
Volgens mij dicteert de Nederlandse wet dat in zulke gevallen de 'foute' prijs van toepassing is.
Kijk in een reclamefoldertje met 30 artikelen is een typfoutje snel gemaakt. Maar een poster die levensgroot met 1 aanbiedingsprijs adverteert (Rome, 59 euro retour!) lijkt mij een ander verhaal.
De prijs moet natuurlijk wel aannemelijk zijn.
Maar ja...om je gelijk te halen zal je er tijd en geld in moeten stoppen.
Kijk in een reclamefoldertje met 30 artikelen is een typfoutje snel gemaakt. Maar een poster die levensgroot met 1 aanbiedingsprijs adverteert (Rome, 59 euro retour!) lijkt mij een ander verhaal.
De prijs moet natuurlijk wel aannemelijk zijn.
Maar ja...om je gelijk te halen zal je er tijd en geld in moeten stoppen.
-
Je hebt deels gelijk. Er moet echter een aanzienlijk verschil zitten in de aanbiedingsprijs en de werkelijke prijs. Maar als er staat 59 euro, en het had 69 moeten zijn, dan kan de klant onmogelijk weten dat 69 de reele prijs is.
Het vervelende is, dat ze er juist WEL mee wegkomen, als er nu staat dat de prijs 19 euro is, terwijl dat 119 had moeten zijn.
Kortom: voer voor juristen.
Het vervelende is, dat ze er juist WEL mee wegkomen, als er nu staat dat de prijs 19 euro is, terwijl dat 119 had moeten zijn.
Kortom: voer voor juristen.
Probleem is dat het een moeilijke zaak is. Maar dat was al eerder duidelijk. Het hangt af van de mate waarin de klant zou kunnen weten dat de prijs niet reeel is voor die aanbieding. Een reis waarvan logischerwijs van uit kan worden gegaan dat deze niet minder dan 100 euro kan kosten en 10 euro kost, kan voor een klant duidelijk genoeg zijn dat het om een drukfout gaat. Probleem echter is dat in de reisbranche sinds het adverteren vanaf 1 euro etc deze normen allang vervaagd zijn.
Ik ben dus bang Bodejos dat het over het algemeen een kwestie van slikken is....
Ik ben dus bang Bodejos dat het over het algemeen een kwestie van slikken is....
-
Yep, Mr1, daar ben ik dus ook bang voor. Als ze aan de ene kant aan banden worden gelegd, zullen ze hun extraatjes ergens anders vandaan moeten halen.
Alleen: hoe kun je aantonen dat 59 euro ook echt 59 moet zijn. De vliegprijzen werden al jaren op deze manier aangegeven, dus hoe kan de consument dus weten dat 59 euro eigenlijk 159, of nog erger: 591 euro moet zijn? Is gewoon wat jij ook zegt, alleen met andere voorbeeldbedragen.
Ja, naar Canada of Sydney kun je inderdaad niet voor 59 euro. Maar waarom zou dat bijvoorbeeld niet naar Madrid kunnen?
Alleen: hoe kun je aantonen dat 59 euro ook echt 59 moet zijn. De vliegprijzen werden al jaren op deze manier aangegeven, dus hoe kan de consument dus weten dat 59 euro eigenlijk 159, of nog erger: 591 euro moet zijn? Is gewoon wat jij ook zegt, alleen met andere voorbeeldbedragen.
Ja, naar Canada of Sydney kun je inderdaad niet voor 59 euro. Maar waarom zou dat bijvoorbeeld niet naar Madrid kunnen?
En daar komen de prijsstunters met vliegreizen weer om de hoek kijken....je kan tegenwoordig voor 59 euro al half europa bereiken!
Vroeger werkte het zo dat er bij wijze van 99 kamers waren voor 400 euro en 1 voor 199 euro, die kwam dan in de gids of op de ruit en vervolgens onder het mom van extra ingekochte vluchten ; ja maar uitverkocht etc....erg moeilijk dus en touroperators weten precies wat ze doen...
Vroeger werkte het zo dat er bij wijze van 99 kamers waren voor 400 euro en 1 voor 199 euro, die kwam dan in de gids of op de ruit en vervolgens onder het mom van extra ingekochte vluchten ; ja maar uitverkocht etc....erg moeilijk dus en touroperators weten precies wat ze doen...
-
Moraal van dit verhaal: het vermelden van all-in prijzen kan op diverse manieren worden omzeild, en het gebeurt helaas op grote schaal. Alleen al door het toevoegen van het woordje ''vanaf''.
Ja, die ene dag in maart waarop geen hond eropuit wil trekken.
Moraal twee van dit verhaal: je kon het op je 7*** vingers natellen dat dit zou gaan gebeuren.
***gemiddeld aantal.......
Ja, die ene dag in maart waarop geen hond eropuit wil trekken.
Moraal twee van dit verhaal: je kon het op je 7*** vingers natellen dat dit zou gaan gebeuren.
***gemiddeld aantal.......