LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Prijzen veranderen indien je meer zoekt!
Prijzen veranderen indien je meer zoekt!
Hallo,
Ik had een reis geboekt voor 1 persoon voor een bedrag van 970 euro. Nu gaf een kennis aan graag mee te willen, dus ik wilde dezelfde reis met exact dezelfde voorwaarden nogmaals boeken. Dit was zo'n 2 uur nadat ik de eerste boeking voltooid had.
Tot mijn verbazing was de prijs ineens 1050 euro ipv 970 euro. Ik vond dit wat vreemd dus besloot te zoeken bij een andere operator. Na een half uur zoeken kon ik geen beter aanbod vinden, dus besloot ik toch maar die van 1050 euro te pakken. Tot mijn verbazing was (nog geen half uur later) de betreffende reis weer een paar tientjes duurder geworden waarbij er vermeld werd dat er nog maar enkele plaatsen beschikbaar waren.
Mijn kennis vond deze prijzen ook wat vreemd en besloot zelf ook even achter de computer te kruipen. Tot mijn (en zijn) grote verbazing werd bij hem gewoon de prijs van 970 euro getoond, het bedrag wat ik in eerste instantie ook te zien kreeg. Hij nam contact op met de betreffende operator en die gaf aan dat boeken geen probleem was, want er waren nog genoeg plekken beschikbaar!
Dat prijzen kunnen verschillen om diverse redenen is te begrijpen, maar het kan toch niet zo zijn dat deze om de paar minuten met tientallen euros verschillen?
Daarnaast heb ik een vermoeden dat er word gekeken naar de zoekopdrachten en bezoeken van een bepaalde pc/ip-nummer en dat op basis daarvan bepaalde prijzen getoond worden.
Heeft iemand dit ook wel eens ervaren, en is het wel legaal om prijzen aan te passen adhv de zoekopdrachten/bezoeken van klanten?
Stel ik zoek bijvoorbeeld 10x op "hotel x ibiza" dan weet de betreffende site dat de kans groot is dat ik naar ibiza wil en kan dan dus met aanbiedingen komen of juist de prijs voor mij verhogen..
Voor een leek als ik is het moeilijk om dit allemaal te bewijzen, maar het is gewoon te toevallig. Graag hoor ik of meer personen hier last van hebben.
mvg
Robin
Ik had een reis geboekt voor 1 persoon voor een bedrag van 970 euro. Nu gaf een kennis aan graag mee te willen, dus ik wilde dezelfde reis met exact dezelfde voorwaarden nogmaals boeken. Dit was zo'n 2 uur nadat ik de eerste boeking voltooid had.
Tot mijn verbazing was de prijs ineens 1050 euro ipv 970 euro. Ik vond dit wat vreemd dus besloot te zoeken bij een andere operator. Na een half uur zoeken kon ik geen beter aanbod vinden, dus besloot ik toch maar die van 1050 euro te pakken. Tot mijn verbazing was (nog geen half uur later) de betreffende reis weer een paar tientjes duurder geworden waarbij er vermeld werd dat er nog maar enkele plaatsen beschikbaar waren.
Mijn kennis vond deze prijzen ook wat vreemd en besloot zelf ook even achter de computer te kruipen. Tot mijn (en zijn) grote verbazing werd bij hem gewoon de prijs van 970 euro getoond, het bedrag wat ik in eerste instantie ook te zien kreeg. Hij nam contact op met de betreffende operator en die gaf aan dat boeken geen probleem was, want er waren nog genoeg plekken beschikbaar!
Dat prijzen kunnen verschillen om diverse redenen is te begrijpen, maar het kan toch niet zo zijn dat deze om de paar minuten met tientallen euros verschillen?
Daarnaast heb ik een vermoeden dat er word gekeken naar de zoekopdrachten en bezoeken van een bepaalde pc/ip-nummer en dat op basis daarvan bepaalde prijzen getoond worden.
Heeft iemand dit ook wel eens ervaren, en is het wel legaal om prijzen aan te passen adhv de zoekopdrachten/bezoeken van klanten?
Stel ik zoek bijvoorbeeld 10x op "hotel x ibiza" dan weet de betreffende site dat de kans groot is dat ik naar ibiza wil en kan dan dus met aanbiedingen komen of juist de prijs voor mij verhogen..
Voor een leek als ik is het moeilijk om dit allemaal te bewijzen, maar het is gewoon te toevallig. Graag hoor ik of meer personen hier last van hebben.
mvg
Robin
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03
Re: Prijzen veranderen indien je meer zoekt!
Toevallig was er eerder deze week ook al een dergelijke discussie. Toen ging het over huurauto's waar hetzelfde gebeurt.
Tip: voordat u een 2e keer naar een reis/vliegticket/huurauto kijkt verwijder dan de cookies van uw pc. (of gebruik een andere pc/laptop)
Tip: voordat u een 2e keer naar een reis/vliegticket/huurauto kijkt verwijder dan de cookies van uw pc. (of gebruik een andere pc/laptop)
Re: Prijzen veranderen indien je meer zoekt!
Er wordt inderdaad vaak via je cookies bijgehouden waar je naar hebt gezocht. Nooit opgevallen dat als je bv. bij nu.nl komt, de advertenties wel erg aansluiten op de dingen waar je naar hebt gezocht en gekeken?
Dus het kan soms lonend zijn om de cookies te verwijderen en een tweede keer de site te bezoeken. Of natuurlijk simpelweg nog een keer met een andere browser kijken op de site...
Dus het kan soms lonend zijn om de cookies te verwijderen en een tweede keer de site te bezoeken. Of natuurlijk simpelweg nog een keer met een andere browser kijken op de site...
Re: Prijzen veranderen indien je meer zoekt!
Het zou kunnen dat zoiets gebeurt, maar het is wel een hele rare manier van prijzen bepalen. Je kan immers ook concluderen dat als iemand meerdere malen ergens op zoekt hij/zij twijfelt omdat het eigenlijk iets te duur is. Dat laatste zorgt ongetwijfeld tot meer gesloten deals dan de prijzen verhogen. Volgens mij haken de meeste mensen dan juist af. Of overschat ik de doorsnee consument?
Re: Prijzen veranderen indien je meer zoekt!
Bij twijfel ga je vaak ook elders kijken. Als je dan weer terug op de site komt, dan kun je concluderen dat je (meestal) geen betere aanbieding elders hebt gevonden. Dan kan de aanbieder dus ook best ietsje duurder gaan, dan heb je waarschijnlijk nog steeds de beste aanbieding.
Re: Prijzen veranderen indien je meer zoekt!
Klopt dit gebeurt gewoon. Iedereen doet het in de reisbranche. Men probeert gewoon te kijken of ze net 25 of 50 euro meer aan je kunnen verdienen.
Ze doen dit door middel van cookies te plaatsen of op basis van IP targetting. Alle grote bedrijven doen dit. KLM voorop! Hele discussies op Facebook gezien op de KLM pagina waar met klem wordt ontkend dat ze cookies plaatsen voor deze reden. Maar als je begint over IP targetting, willen ze ineens dat je een privé bericht stuurt. Als je dat vervolgens doet, krijg je direct een persvoorlichter over de mail die aan alle kanten het verhaal probeert te ontkennen. Kan je nagaan hoe bang KLM is als het ontdekt wordt.
Maar wees gerust, ook de Sunwebs en de WTC's van deze wereld doen er lekker aan mee hoor.
Het is echt onvoorstelbaar dat een branchevereniging als de ANVR hier helemaal niets tegen doen. Maar dat komt misschien omdat de ANVR alleen haar leden verdedigd en niet zozeer opkomt voor de klant. Check de ANVR voorwaarden maar eens, daar staan vooral rechten in voor het reisburo en plichten voor de klant.
Ja zo kan ik ook wel een bedrijfje runnen!
Ze doen dit door middel van cookies te plaatsen of op basis van IP targetting. Alle grote bedrijven doen dit. KLM voorop! Hele discussies op Facebook gezien op de KLM pagina waar met klem wordt ontkend dat ze cookies plaatsen voor deze reden. Maar als je begint over IP targetting, willen ze ineens dat je een privé bericht stuurt. Als je dat vervolgens doet, krijg je direct een persvoorlichter over de mail die aan alle kanten het verhaal probeert te ontkennen. Kan je nagaan hoe bang KLM is als het ontdekt wordt.
Maar wees gerust, ook de Sunwebs en de WTC's van deze wereld doen er lekker aan mee hoor.
Het is echt onvoorstelbaar dat een branchevereniging als de ANVR hier helemaal niets tegen doen. Maar dat komt misschien omdat de ANVR alleen haar leden verdedigd en niet zozeer opkomt voor de klant. Check de ANVR voorwaarden maar eens, daar staan vooral rechten in voor het reisburo en plichten voor de klant.
Ja zo kan ik ook wel een bedrijfje runnen!
Re: Prijzen veranderen indien je meer zoekt!
Het ANVR heeft toch niet voor niets 'Algemene Nederlandse Vereniging van Reisbureaus'. Die komen op voor de reisbureaus/reisorganisaties maar niet voor de klant. Enkel het SGR behartigt deels de belangen van de klant door je geld te geven als er een reisorganisatie/reisbureau omvalt.
Re: Prijzen veranderen indien je meer zoekt!
Is het verboden dan ? Er zijn veel meer bedrijven die dit doen, prijzen aanpassen aan je surfgedrag. Dus veel naar Lidl en Aldi surfen en minder naar Appel en Gucci .Kan je nagaan hoe bang KLM is als het ontdekt wordt.
http://nieuwsuur.nl/onderwerp/389497-co ... -niet.html
Re: Prijzen veranderen indien je meer zoekt!
Ik ben er vorige week achtergekomen dat het ook andersom werkt: donderdagmiddag ingecheckt voor de terugreis, dan krijg je meteen de optie om te upgraden naar business class of naar een stoel met meer beenruimte. Niet gedaan. Vrijdagmiddag een uur voordat ik naar het vliegveld ging nog even gekeken en dezelfde upgrades werden aangeboden voor de helft van de prijs.
Het loont dus de moeite om na inchecken nog eens te kijken of ze een beter aanbod doen.
Het loont dus de moeite om na inchecken nog eens te kijken of ze een beter aanbod doen.