LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reissom betalen met coronaonzekerheid

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
HansPietersen
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mei 2020 13:08

Reissom betalen met coronaonzekerheid

Ongelezen bericht door HansPietersen »

Afgelopen november hebben wij een reis geboekt met Kras naar Madeira. aanbetaling gedaan en vanaf toen was het aftellen. nu zitten we met de Corona Lock Down met alle onzekerheden en naast dat mijn vrouw het niet ziet zitten om nu nog op vakantie te gaan, kijk ik niet echt uit om met onzinnige mondkapjes met 35 graden op Madeira rond te lopen of zelfs in een vliegtuig te zitten. Daarnaast is er uiteraard alle onzekerheid over het open zijn van Restaurants, winkels, mogelijkheid om de wandelingen te doen die we willen boeken.....

Kras heeft alle annuleringsregels van de SGR aangenomen. dat betekent dat naast de aanbetaling, ik ook nog eens 15% extra aan kosten moet betalen, en wachten we langer, dan kan dat oplopen tot 90% van het bedrag.

Ik heb toevallig in de krant gelezen dat mensen die nu een vakantie willen boeken zeker onder deze regels zullen vallen, maar hoe zit dat met mensen die ver voordat de Corona crisis uitbrak geboekt hebben. en indien ik er gewoon 100% aan vast zit en Portugal staat toerisme weer toe....kan ik dan kosteloos of met beperkte kosten mijn vakantie alsnog annuleren vanwege Corona (dat is in Juli echt nog niet weg) en indien ik moet gaan, kan ik kras dan dwingen om mij de vakantie te leveren zoals ik die geboekt heb, dus met wandeling pakket, restaurants allen open, geen gezeur met mondkapjes bij 35 graden en maximaal genieten volgens de reissom die wij betalen? en als zij dat niet doen, dan wat?

Dank voor uw reactie :)

Lady1234
Berichten: 27287
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Reissom betalen met coronaonzekerheid

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kras kan vast wel zorgen dat het hooguit 20 graden is, dan is dat mondkapje al geen probleem.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Reissom betalen met coronaonzekerheid

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het is mijn lievelingseiland, maar die 35 graden haal je niet op Madeira. Is het te warm, ga dan naar het noorden.
Natuurlijk kun je niets afdwingen. Kras kan dat ook niet. Als je niet er naar toe kunt hoef je niet zelf te annuleren. Als je er wel naar toe kunt zullen ze erg blij zijn dat je komt en je erg vriendelijk ontvangen.
Hoe het in juli is kan nu nog niemand voorspellen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Reissom betalen met coronaonzekerheid

Ongelezen bericht door sylvesterb »

HansPietersen schreef:
06 mei 2020 13:20
Ik heb toevallig in de krant gelezen dat mensen die nu een vakantie willen boeken zeker onder deze regels zullen vallen, maar hoe zit dat met mensen die ver voordat de Corona crisis uitbrak geboekt hebben.
Deze vallen onder dezelfde regels.
HansPietersen schreef:
06 mei 2020 13:20
En indien ik er gewoon 100% aan vast zit en Portugal staat toerisme weer toe....kan ik dan kosteloos of met beperkte kosten mijn vakantie alsnog annuleren vanwege Corona (dat is in Juli echt nog niet weg)
Nee dit kunt u zeer waarschijnlijk niet. U zit gewoon vast aan de voorwaarden waarmee u toen der tijd akkoord bent gegaan.
HansPietersen schreef:
06 mei 2020 13:20
En indien ik moet gaan, kan ik kras dan dwingen om mij de vakantie te leveren zoals ik die geboekt heb, dus met wandeling pakket, restaurants allen open, geen gezeur met mondkapjes bij 35 graden en maximaal genieten volgens de reissom die wij betalen? en als zij dat niet doen, dan wat?
Nee daartoe kunt u ze niet dwingen. U boekt een accommodatie bij Kras en niet een dorp/stad met winkels en restaurants, zolang de accommodatie voldoet aan de overeenkomst kunt u verder niets eisen.

En is dus niet een " als zij dat niet doen, dan wat?"

Echter zie je nu al dat de landen die zeer afhankelijk zijn van toerisme de maatregelen versoepelen. Ze hebben ook weinig keus, landen als Spanje, Italie en Frankrijk staan er financieel niet zo goed voor als Nederland. Los dat Nederland al minder (nog steeds zwaar) geraakt wordt omdat we nog steeds kunnen handelen, vrachtverkeer vliegt nog gewoon.

alfatrion
Berichten: 21943
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Reissom betalen met coronaonzekerheid

Ongelezen bericht door alfatrion »

U heeft in de basis drie keuzes: betalen (zou ik niet doen), opschorten (zou ik doen) of annuleren (zou ik alleen doen als ik zeker wist dat de reis niet door kan gaan of ik absoluut niet meer wilde).

Een kleine afwijking (mondkapjes) moet u accepteren en bij grotere wijzigingen is het mogelijk dat u recht heeft op een deel van het geldterug of ontbinding van de overeenkomst.

Het is mij niet helemaal duidelijk wat u bedoelt met "deze regels".

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Reissom betalen met coronaonzekerheid

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

in principe kunt u annuleren maar dat kost u dan in ieder geval de kosten hiervoor zoals in de voorwaarden vastgelegd.

als u afwacht of kras annuleert en de reis kan doorgang vinden dan bent u gewoon de volle reissom verschuldigt, kras heeft geen invloed op welk winkeltje of cafe er open dan wel dicht is, nu niet maar ook niet door een faillisement of iets dergelijks....

kessel45
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 aug 2017 10:04

Re: Reissom betalen met coronaonzekerheid

Ongelezen bericht door kessel45 »

Ik heb vóór Corona-tijd geboekt bij Sunweb voor vakantie in Egypte. Ook aanbetaling gedaan.
Nu wil ik annuleren. Alles is zó onzeker, bovendien mag je voorlopig Egypte niet in.
Mijn reis kost bijna duizend euro. Als ik annuleer moet ik rond de 300 euro kosten betalen.
Ik vind dit véél geld. Mag dit zo maar ????

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Reissom betalen met coronaonzekerheid

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Op Madeira is het nooit warmer dan hoogstens 30 a 31. En alleen in het zuiden.
In het noorden Nederlands weer!

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Reissom betalen met coronaonzekerheid

Ongelezen bericht door tttlocke »

Kessel45,
Leest u eens wat onder onderwerpen door op dit forum. Met name over het fenomeen 'opschorting'.
Bij het nemen van een beslissing en actie zou ik wel in ogenschouw nemen wanneer de reis gepland staat en wanneer u aan uw betalingsverplichting voldaan zou moeten hebben.
Als u echter beslist heeft dat u hoe dan ook niet op reist wilt, dan kunt u conform de voorwaarden annuleren, of een spelletje poker spelen natuurlijk.
Laatst gewijzigd door tttlocke op 10 mei 2020 19:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 10130
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Reissom betalen met coronaonzekerheid

Ongelezen bericht door Nijogeth »

kessel45 schreef:
10 mei 2020 18:48
Ik heb vóór Corona-tijd geboekt bij Sunweb voor vakantie in Egypte. Ook aanbetaling gedaan.
Nu wil ik annuleren. Alles is zó onzeker, bovendien mag je voorlopig Egypte niet in.
Mijn reis kost bijna duizend euro. Als ik annuleer moet ik rond de 300 euro kosten betalen.
Ik vind dit véél geld. Mag dit zo maar ????
U wilt annuleren, terwijl mogelijk de vakantie gewoon door kan gaan. Dan is het toch niet gek dat u de vooraf afgesproken annuleringskosten moet betalen? Als de vakantie niet door kan gaan, dan zal Sunweb deze zelf annuleren en u uw geld terug geven, meestal via een voucher.

Ansie1965
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2020 15:33

Re: Reissom betalen met coronaonzekerheid

Ongelezen bericht door Ansie1965 »

Ik heb een reis geboekt bij prijsvrij (sunmix). De restant betaling moest 8 Mei betaald worden. Dat heb ik nog niet gedaan.
Ik ben zelf werkzaam in de reisbranche en weet dat ik 19 Juni niet naar Mallorca kan. Ik zie dat prijsbrij bij meerdere reisorganisaties datums van geannuleerde reizen zet. Bij sunmix is dat dus 31 Mei. Ik ben het er niet mee eens dat ik de restant betaling moet betalen.
Prijsbrij geeft aan dat ik dat wel moet. Ik wacht nu op een betaling herinnering. In de hoop dat er dan inmiddels bekend is dat er op 19 Juni officieel niet gereisd kan worden naar Mallorca. Ik vind het erg triest dat ze daar zo lang mee wachten. Ik heb het gevoel dat ze daar alleen meer cash geld mee willen opstrijken. Ik heb er geen problemen mee dat er een voucher komt. Maar de restant betaling wel.
Sunweb heeft netjes het restant betalingstermijn op twee weken gezet. Ik ben van mening dat andere organisatoren dit ook moeten doen.
Kan dit niet veranderd worden!!!!!

Kolen84
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 apr 2020 16:39

Re: Reissom betalen met coronaonzekerheid

Ongelezen bericht door Kolen84 »

En heb je al een herinnering of duidelijkheid?
zeer benieuwd

StevenLeeuw
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jun 2020 16:53

Re: Reissom betalen met coronaonzekerheid

Ongelezen bericht door StevenLeeuw »

Hoi,
Ik heb via Prijsvrij ook een reis geboekt en moet straks het restant gaan betalen.
Er is nog steeds een negatief reisadvies en er wordt nog niet gevlogen.
Mijn reis gaat op 2 juli en ik moet het restant op 11 juni betalen terwijl er nog een negatief reisadvies is en er ook nog niet wordt gevlogen.
Nu komt het......
Ik ga bellen met prijsvrij omdat ze niet reageren op mijn email met vragen over het resterende bedrag.

U bent beller nummer 106!
De wachttijd bedraagt 347 minuten en 55 seconden.
Ik heb dit bericht opgenomen (en bewaard maar kan het helaas niet toevoegen) want ik ga toch echt niet 5,7 uur in de wacht staan.

Wat is eigenlijk mijn recht als ik een vraag stel waarop geen reactie komt?
wat is mijn recht als ik 5,7 uur in de wacht staan te lang vind duren?

Gesloten