LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] reizen met HUSK is verschrikkelijk
reizen met HUSK is verschrikkelijk
Boek nooit je vakantie via HUSK reizen
Wij hebben in april Aparthotel Etoile des Neiges in Le Corbier geboekt via Husk.
We wisten niet wat we zagen; ingetrapte deuren, overal glas, vies vies en nog eens vies. Mijn zoon is student en heeft al het e.e.a. gezien en meegemaakt, maar zelfs hij wilde hier niet slapen.
Dan het touwtrekken met Husk; het is verschrikkelijk. Je krijgt geen geld terug; ze konden ook niets anders aanbieden.
Schandalig gewoon.
Ik ben vanaf half april tot heden aan het mailen geweest met Husk; zij blijven bij hun standpunt. Ik had nl geen klachtenformulier ingevuld, terwijl de hostess wel had toegegeven dat het (via de mail) een rotzooi was.
Ga nooit met Husk in zee. Boek je reis ergens anders. Als er iets aan de hand is, zijn ze niet thuis. Je kan fluiten naar je geld.
Wij hebben in april Aparthotel Etoile des Neiges in Le Corbier geboekt via Husk.
We wisten niet wat we zagen; ingetrapte deuren, overal glas, vies vies en nog eens vies. Mijn zoon is student en heeft al het e.e.a. gezien en meegemaakt, maar zelfs hij wilde hier niet slapen.
Dan het touwtrekken met Husk; het is verschrikkelijk. Je krijgt geen geld terug; ze konden ook niets anders aanbieden.
Schandalig gewoon.
Ik ben vanaf half april tot heden aan het mailen geweest met Husk; zij blijven bij hun standpunt. Ik had nl geen klachtenformulier ingevuld, terwijl de hostess wel had toegegeven dat het (via de mail) een rotzooi was.
Ga nooit met Husk in zee. Boek je reis ergens anders. Als er iets aan de hand is, zijn ze niet thuis. Je kan fluiten naar je geld.
Re: reizen met HUSK is verschrikkelijk
husk reizen?
voor studerend nederland ?
zonder al te kritisch te willen zijn...
a) heeft u uw klachten kenbaar gemaakt tijdens uw verblijf? (schriftelijk aan de hostess en daarvan bewijs?)
b) dit ook telefonisch doorgegeven aan huskreizen zodat zij uw klachten gelijk konden verhelpen?
c) binnen een maand na terugkomst uw klacht plus klachtenformulier doorgezonden?
lid van anvr en sgr, zou toch wel adequaat moeten reageren... (denk even hardop..) waarom hebben ze dat niet gedaan dan?
wat is hun argumentatie?
voor studerend nederland ?
zonder al te kritisch te willen zijn...
a) heeft u uw klachten kenbaar gemaakt tijdens uw verblijf? (schriftelijk aan de hostess en daarvan bewijs?)
b) dit ook telefonisch doorgegeven aan huskreizen zodat zij uw klachten gelijk konden verhelpen?
c) binnen een maand na terugkomst uw klacht plus klachtenformulier doorgezonden?
lid van anvr en sgr, zou toch wel adequaat moeten reageren... (denk even hardop..) waarom hebben ze dat niet gedaan dan?
wat is hun argumentatie?
Re: reizen met HUSK is verschrikkelijk
ja, wij hebben de klachten bij de hostess aangegeven.
Zij vertelde zelfs dat zij het heel goed begreep dat wij niet in die puinzooi wilden verblijven.
De hostess heeft geprobeerd om contact te leggen met Nederland, maar er was niemand bereikbaar. Zij heeft ons wel een kamer extra aangeboden, maar dit was in hetzelfde complex (dus verschrikkelijk).
Er was ook geen andere mogelijkheid volgens de hostess.
Ja, stom. wij hebben het niet schriftelijk vastgelegd.
Maar in de email van Husk, heeft de hostess wel toegegeven dat er het e.e.a. aan de hand was en dat er glas lag.
De week na thuiskomst hebben wij een klacht per mail ingediend bij HUSK. Zij hebben dit als klachtenformulier behandeld (dit is ook bevestigd in de mail). Zij hebben vervolgens navraag gedaan bij de hostess.
Hieruit bleek, dat het inderdaad niet goed gesteld was met het appartement.
Zij hebben wel gereageerd op mijn mails, maar zij stellen, dat ik op het moment zelf een klachtenformulier in had moeten vullen. De hostess heeft het trouwens niet aangeboden.
Had zij dit moeten doen?
wij zijn inderdaad stom geweest; wij zijn normaal helemaal niet moeilijk en accepteren veel. Daarom hebben wij ook bij de hostess niet moeilijk willen doen. Zij heeft haar uiterste best gedaan om te bellen naar het hoofdkantoor en andere hotels/ appartementen.
Zij vertelde zelfs dat zij het heel goed begreep dat wij niet in die puinzooi wilden verblijven.
De hostess heeft geprobeerd om contact te leggen met Nederland, maar er was niemand bereikbaar. Zij heeft ons wel een kamer extra aangeboden, maar dit was in hetzelfde complex (dus verschrikkelijk).
Er was ook geen andere mogelijkheid volgens de hostess.
Ja, stom. wij hebben het niet schriftelijk vastgelegd.
Maar in de email van Husk, heeft de hostess wel toegegeven dat er het e.e.a. aan de hand was en dat er glas lag.
De week na thuiskomst hebben wij een klacht per mail ingediend bij HUSK. Zij hebben dit als klachtenformulier behandeld (dit is ook bevestigd in de mail). Zij hebben vervolgens navraag gedaan bij de hostess.
Hieruit bleek, dat het inderdaad niet goed gesteld was met het appartement.
Zij hebben wel gereageerd op mijn mails, maar zij stellen, dat ik op het moment zelf een klachtenformulier in had moeten vullen. De hostess heeft het trouwens niet aangeboden.
Had zij dit moeten doen?
wij zijn inderdaad stom geweest; wij zijn normaal helemaal niet moeilijk en accepteren veel. Daarom hebben wij ook bij de hostess niet moeilijk willen doen. Zij heeft haar uiterste best gedaan om te bellen naar het hoofdkantoor en andere hotels/ appartementen.
Re: reizen met HUSK is verschrikkelijk
U moet zelf om een klachtenformulier vragen en laten ondertekenen door de hostess.
Sterker had u gestaan als u zelf contact met de organisatie had opgenomen en daarvan ook aantekeningen had gemaakt (met wie gesproken, hoe laat, wat is afgesproken).
Achteraf gepraat natuurlijk en bovendien, je hebt wel wat anders te doen dan in je vakantie een complete administratie bij te houden.
Ik vind Husk dan ook behoorlijk laks, men weet heus wel in welke staat de appartementen zich bevinden.
Om je te verschuilen achter het feit dat je geen klachtenrapport hebt laten opmaken, vind ik je verantwoordelijkheid niet nemen als reisorganisatie.
Het is al lang geleden natuurlijk, maar u had er een zaak voor de geschillencommissie van kunnen maken.
(mijn persoonlijke mening )
Sterker had u gestaan als u zelf contact met de organisatie had opgenomen en daarvan ook aantekeningen had gemaakt (met wie gesproken, hoe laat, wat is afgesproken).
Achteraf gepraat natuurlijk en bovendien, je hebt wel wat anders te doen dan in je vakantie een complete administratie bij te houden.
Ik vind Husk dan ook behoorlijk laks, men weet heus wel in welke staat de appartementen zich bevinden.
Om je te verschuilen achter het feit dat je geen klachtenrapport hebt laten opmaken, vind ik je verantwoordelijkheid niet nemen als reisorganisatie.
Het is al lang geleden natuurlijk, maar u had er een zaak voor de geschillencommissie van kunnen maken.
(mijn persoonlijke mening )
Re: reizen met HUSK is verschrikkelijk
Ik ben al bezig met emailen vanaf april tot afgelopen week.
Is er nog de mogelijkheid om een klacht in te dienen?
Is er nog de mogelijkheid om een klacht in te dienen?
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 22 jul 2006 23:36
Re: reizen met HUSK is verschrikkelijk
Ik wil het zeker niet goed praten dat jullie in zo'n situatie terrecht zijn gekomen, maar ik begrijp niet zo goed waarom je als gezin op reis gaat met een studentenorganisatie!!!
ik ben zelf een jaar of 5 geleden als student met een club meiden op skireis geweest met hen en wij zaten goed. het appartement waar wij zaten was ook net nieuw dus wellicht dat dat er ook mee heeft te maken. Wij hebben toen voor husk gekozen omdat ze veruit de goedkoopste waren en ja de meeste studenten hebben niet veel geld.
ik denk dan ook dat jullie voor een dubbeltje op de eerste rij wilden zitten anders kies je naar mijn mening als gezin niet voor een studentenreisje.
Dat neemt echter niet weg dat de accomodatie naar mijn mening goed moet zijn.
Toch blijft het gevooel goedkoop is duurkoop
ik ben zelf een jaar of 5 geleden als student met een club meiden op skireis geweest met hen en wij zaten goed. het appartement waar wij zaten was ook net nieuw dus wellicht dat dat er ook mee heeft te maken. Wij hebben toen voor husk gekozen omdat ze veruit de goedkoopste waren en ja de meeste studenten hebben niet veel geld.
ik denk dan ook dat jullie voor een dubbeltje op de eerste rij wilden zitten anders kies je naar mijn mening als gezin niet voor een studentenreisje.
Dat neemt echter niet weg dat de accomodatie naar mijn mening goed moet zijn.
Toch blijft het gevooel goedkoop is duurkoop
Re: reizen met HUSK is verschrikkelijk
Kan me eigenlijk niet anders dan aansluiten bij mijn voorgangers. Husk is een studentenorganisatie. Hun acco's zijn gewoon net even iets minder qua kwaliteit, helemaal 100% prima voor hun doelgroep!! Maar misschien net niet geschikt voor een familie die goedkoop weg wil.
Daarnaast klopt alles wat Husk u heeft medegedeeld. Er had op de bestemming een klachtenformulier ingediend moeten worden en of de reisleider achteraf via de mail (wat ik al raar vind maar dat terzijde) u nou gelijk geeft of niet, dat is niet van toepassing. Dit zijn nou eenmaal de procedures...
Ik word tegenwoordig een beetje moe voor mensen die goedkoop weg gaan (zoals mijn voorganger zei het bekende voor een dubbeltje op de eerste rij) en dan ter plaatse gaan claimen dat het hotel niet goed is. Een beetje research op zoover of vakantiereiswijzer had u kunnen vertellen dat dit hotel inderdaad geen 5 sterren acco is, maar gewoon een degelijk hotel met zeker niet teveel luxe. Maar ik vind een 6.7 (want dat is het cijfer dat vakantiereiswijzer geeft) nog niet eens zó beroerd...
P.s. nog even ter indicatie dit vertellen andere bezoekers over het hotel:
Daarnaast klopt alles wat Husk u heeft medegedeeld. Er had op de bestemming een klachtenformulier ingediend moeten worden en of de reisleider achteraf via de mail (wat ik al raar vind maar dat terzijde) u nou gelijk geeft of niet, dat is niet van toepassing. Dit zijn nou eenmaal de procedures...
Ik word tegenwoordig een beetje moe voor mensen die goedkoop weg gaan (zoals mijn voorganger zei het bekende voor een dubbeltje op de eerste rij) en dan ter plaatse gaan claimen dat het hotel niet goed is. Een beetje research op zoover of vakantiereiswijzer had u kunnen vertellen dat dit hotel inderdaad geen 5 sterren acco is, maar gewoon een degelijk hotel met zeker niet teveel luxe. Maar ik vind een 6.7 (want dat is het cijfer dat vakantiereiswijzer geeft) nog niet eens zó beroerd...
P.s. nog even ter indicatie dit vertellen andere bezoekers over het hotel:
Prima studentenhotel. Goedkoop, gezellig en een leuk enthousiast team van medewerkers (die overigens allemaal Nederlands zijn/spreken).
Verwacht geen luxe kamers, een verwarmde bagagerie of een Michelin-sterren restaurant, maar gewoon een gebouw waarin geslapen, geschaft en gefeest kan worden.
Re: reizen met HUSK is verschrikkelijk
Wij zijn met HUSK in zee gegaan, ook al wisten we dat het eenvoudig zou zijn. Wij geven liever het geld uit aan lekker eten en drinken dan aan het appartement.
Een 6.7 zou ik aanvaardbaar vinden, maar als je je door het glas op de grond moet waden, sorry, dat vind ik echt niet normaal. Het glas lag door het hele gebouw. Je moest echt goed uitkijken waar je liep. Deuren waren ingetrapt en het was verschrikkelijk vies. De hostess heeft ook aangegeven dat er het e.e.a. aan de hand was.
Sober, prima, maar dit sloeg alles.
Een 6.7 zou ik aanvaardbaar vinden, maar als je je door het glas op de grond moet waden, sorry, dat vind ik echt niet normaal. Het glas lag door het hele gebouw. Je moest echt goed uitkijken waar je liep. Deuren waren ingetrapt en het was verschrikkelijk vies. De hostess heeft ook aangegeven dat er het e.e.a. aan de hand was.
Sober, prima, maar dit sloeg alles.
Re: reizen met HUSK is verschrikkelijk
Maar wat verwacht je NU dan van Husk Reizen?
En heb je dat ook tegen hen uitgesproken?
Wat heb je gevraagd?
Ik denk dat het wel slim is om uit te spreken wat je wilt naar de organisatie toe, en beargumenteer dat ook, en vraag om duidelijk antwoord.
Dan kun je verder of het afsluiten.
En heb je dat ook tegen hen uitgesproken?
Wat heb je gevraagd?
Ik denk dat het wel slim is om uit te spreken wat je wilt naar de organisatie toe, en beargumenteer dat ook, en vraag om duidelijk antwoord.
Dan kun je verder of het afsluiten.
Re: reizen met HUSK is verschrikkelijk
wij hebben zelf een ander appartement gevonden wat veel duurder was. Ook zat hier geen skipas bij in.
Ik heb in eerste instantie om een oplossing gevraagd. Later gevraagd om teruggaaf van de kosten.
HUSK is daar helemaal niet op ingegaan. Zij stellen gewoon, dat wij een klachtenformulier ter plekke hadden moeten invullen.
Nog steeds ben ik het niet eens met HUSK: de hostess heeft nl. toegegeven dat het een rotzooitje was.
Ik heb in eerste instantie om een oplossing gevraagd. Later gevraagd om teruggaaf van de kosten.
HUSK is daar helemaal niet op ingegaan. Zij stellen gewoon, dat wij een klachtenformulier ter plekke hadden moeten invullen.
Nog steeds ben ik het niet eens met HUSK: de hostess heeft nl. toegegeven dat het een rotzooitje was.
Re: reizen met HUSK is verschrikkelijk
Tja, dan kan ik niet anders dan Husk gelijk geven.
Als je hen in de gelegenheid had gesteld een oplossing voor jullie te vinden.... maar dat had je zelf al gedaan...
(begrijpelijk hoor, ik zou ook niet in de rotzooi willen zitten)
voor mij zou de zaak ook afgehandeld zijn (vanuit Husk dan he), dat jij met een rotgevoel zit... kan ik me helemaal voorstellen, echter je hebt ze niet de gelegenheid gegeven hun fout te herstellen.
Als je hen in de gelegenheid had gesteld een oplossing voor jullie te vinden.... maar dat had je zelf al gedaan...
(begrijpelijk hoor, ik zou ook niet in de rotzooi willen zitten)
voor mij zou de zaak ook afgehandeld zijn (vanuit Husk dan he), dat jij met een rotgevoel zit... kan ik me helemaal voorstellen, echter je hebt ze niet de gelegenheid gegeven hun fout te herstellen.
Re: reizen met HUSK is verschrikkelijk
Ja, wij hebben wel de gelegenheid gegeven om een oplossing te zoeken. De hostess is druk aan het bellen geslagen, maar kon ons niets bieden. Ook heeft zij het hoofdkantoor nog proberen te bellen, maar helaas, daar was niemand aanwezig.
wij hebben dus keurig gewacht totdat zij vertelde, dat er geen oplossing was.
wij hebben dus keurig gewacht totdat zij vertelde, dat er geen oplossing was.
Re: reizen met HUSK is verschrikkelijk
maar daarvan heb je geen verklaring...
(of wel?)
uithuilen en daar nooit meer boeken zou ik zeggen.
ik denk dat je te laat bent om het in te dienen bij de geschillencommissie reizen, ik meen dat ze daar een termijn van 3 maand na terugkomst voor hebben.
-------------
ik heb even voor je gegoogled (sorry voor de lap tekst, hoop dat je er wat aan hebt)
U kunt bij de Geschillencommissie Reizen aankloppen wanneer u een geschil hebt met een reisbemiddelaar en/of reisorganisator betreffende de uitvoering van een reis.
Het moet wel gaan over geschillen met een reisorganisator die de algemene reisvoorwaarden van de Geschillencommissie Reizen vzw toepast en/of een reisbemiddelaar die het model van bestelbon van de Geschillencommissie Reizen vzw gebruikt.
De algemene reisvoorwaarden van de reisorganisator vindt u meestal terug in de brochure waaruit u uw reis hebt gekozen. De voorwaarden van de reisbemiddelaar vindt u meestal terug op de keerzijde van de bestelbon of verkrijgt u op eenvoudige vraag in het reisbureau.
Hierna drukken wij de algemene voorwaarden van de Geschillencommissie Reizen af. Met deze voorwaarden wordt aan de Geschillencommissie Reizen uitdrukkelijk de bevoegdheid gegeven om tussen te komen in een geschil (via een zgn. "arbitraal beding").
Ga na of de ALGEMENE VOORWAARDEN die u terugvindt in de brochure van de reisorganisator en/of op de bestelbon van de reisbemiddelaar overeenkomen met de algemene reisvoorwaarden van de geschillencommissie. Indien dit het geval is, dan kunt u een beroep doen op de geschillencommissie.
U zult echter merken dat bepaalde TERMIJNEN moeten in acht genomen worden vooraleer de geschillencommissie kan optreden.
Wij zetten ze voor u op een rijtje:
U moet steeds ter plaatse (indien mogelijk) klacht indienen en uw klacht aangetekend bevestigen (bij de reisorganisator en/of bij de reisbemiddelaar) BINNEN 1 MAAND vanaf uw terugkeer of, vanaf de voorziene vertrekdatum, indien de reis niet is doorgegaan (zie artikel 16 van de reisvoorwaarden).
Wanneer de klacht niet kan worden opgelost, of niet is opgelost BINNEN DE 4 MAANDEN vanaf het einde van de reis (of vanaf de geplande vertrekdatum indien de reis niet is doorgegaan), dan spreekt men van een geschil en kan de vordering aanhangig gemaakt worden bij de Geschillencommissie Reizen (Zie artikel 17 van de reisvoorwaarden).
Tijdens die 4 maanden moet u al het mogelijke doen om met de reisbemiddelaar en/of reisorganisator tot een minnelijke regeling te komen. Pas wanneer een regeling in der minne niet mogelijk is, kunt u bij de Geschillencommissie Reizen een procedure inspannen.
BELANGRIJK
probeer reeds in uw eerste brief aan de reisorganisator en/of reisbemiddelaar een nauwkeurige en gedetailleerde raming te maken van uw schade-eis, waarbij u zich best laat adviseren door uw reisbemiddelaar (als deze geen fout heeft begaan!), door uw verbruikersvereniging, de Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie of een advocaat.
De wet voorziet een verjaringstermijn van 1 jaar. Laat de zaak dus niet aanslepen, en maak binnen het jaar na het einde aan de reis de zaak bij de Geschillencommissie Reizen aanhangig.
Alvorens deze termijn van 1 jaar verstreken is, raden wij u aan de tegenpartij(en) met een aangetekende brief te verwittigen dat u uw dossier heeft ingediend bij de Geschillencommissie Reizen.
Zelfs al gebruikt de reisorganisator en/of reisbemiddelaar de algemene voorwaarden van de Geschillencommissie Reizen, dan nog zijn er GEVALLEN WAARVOOR DE GESCHILLENCOMMISSIE NIET BEVOEGD IS.
Bijvoorbeeld:
indien de klacht lichamelijke schade betreft;
indien de klacht betrekking heeft op een niet inbegrepen reis- of reisbijstandverzeke- ring;
bij faillissement van de reisorganisator/reisbemiddelaar/luchtvaartmaatschappij;
bij niet-contractuele geschillen.
VOORALEER U DE PROCEDURE BIJ DE GESCHILLENCOMMISSIE REIZEN AANVAT,
MOET U DUS VOLGENDE ZAKEN
ONDERZOEKEN:
Werden de algemene reisvoorwaarden en/of de type-bestelbon van de Geschillencommissie Reizen gebruikt?
Heb ik alle termijnen gerespecteerd?
Heb ik mijn schade-eis zo nauwkeurig mogelijk becijferd en heb ik een poging tot minnelijke regeling ondernomen?
Wanneer u op deze vragen driemaal ja kunt antwoorden, kunt u de procedure bij de Geschillencommissie Reizen aanvatten.
Tegen wie moet u klacht indienen?
Wie een reis boekt komt in de meeste gevallen in contact met twee verschillende gesprekspartners : enerzijds de bemiddelaar en anderzijds de organisator.
De reisbemiddelaar is de persoon of het kantoor waar u de reis boekte. De reisorganisator, ook wel eens touroperator genoemd, is diegene die uw reis heeft georganiseerd of uit wiens reisgids (brochure) u de reis hebt gekozen en besteld.
Het onderscheid tussen reisorganisator en reisbemiddelaar is zeer belangrijk, want elke partij heeft zijn eigen aansprakelijkheid ten opzichte van de klant:
* aansprakelijkheid van de reisorganisator: uiteraard is de aansprakelijkheid van de reisorganisator groter dan die van de reisbemiddelaar; eerstgenoemde zal dan ook eerder bij een eventueel geschil betrokken raken. Als u klachten hebt over de organisatie of het verloop van de reis zelf (ander hotel, overboeking, enz.) moet u zich tot hem richten.
* aansprakelijkheid van de reisbemiddelaar: de reisbemiddelaar van zijn kant kan slechts aansprakelijk worden gesteld, indien hij is tekort geschoten in de uitoefening van zijn bemiddelings- raadgevings- en informatietaak. Enkele voorbeelden : hij vergat uw boeking aan de reisorganisator over te maken, hij gaf u verkeerde informatie, hij beloofde u zwart op wit bepaalde zaken die de reisorganisator nooit bevestigd heeft of hij vergat u te melden dat de bevestiging van de reis door de reisorganisator afweek van uw boeking.
BELANGRIJK
Het kan gebeuren dat zowel de reisbemiddelaar als de reisorganisator een fout of een tekortkoming hebben begaan. U dient dan klacht in tegen beiden. Doe dit eveneens ingeval van twijfel, en win hierover eventueel vooraf advies in bij een juridisch bevoegd persoon, bij uw verbruikersvereniging of bij de dienst "Bescherming van de consumentenrechten" van de Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie.
Probeer reeds in uw eerste brief aan de reisorganisator en/of reisbemiddelaar een nauwkeurige en gedetailleerde raming te maken van uw schade-eis, waarbij u zich best laat adviseren door uw reisbemiddelaar (als deze geen fout heeft begaan!), door uw verbruikersvereniging, de Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie of een advocaat. Als u reeds in uw eerste brief, een redelijke eis formuleert en motiveert, zal dit de onderhandelingen om een minnelijke schikking te treffen zeker ten gunste komen.
Hoe kunt u een beroep doen op de commissie?
* Ga na of de Geschillencommissie Reizen bevoegd is en of u de voorgeschreven formaliteiten en termijnen heeft geëerbiedigd.
* Schrijf ons een brief waarin u aangeeft waarover het geschil gaat en wanneer het ontstaan is. Vermeld ook de naam en het adres van de betrokken reisorganisator en/of reisbemiddelaar.
* Neem tijdig contact op met uw verbruikersvereniging, een advocaat, een juridische dienst of de Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie (Dienst "Bescherming van de consumentenrechten"), indien u informatie wenst over uw rechten, plichten, kansen, of bij twijfel over de bevoegdheid, voor het berekenen van uw schade-eis, enz.
Het secretariaat van de geschillencommissie stuurt u de informatiebrochure, het geschillenreglement en het vragenformulier.
Het vragenformulier is een "officieel" verzoek tot arbitrage.
Het volledig ingevulde en ondertekende vragenformulier dient u per aangetekend schrijven naar het secretariaat terug te sturen.
De poststempel van dit schrijven (of eventueel de datum van afgifte) geldt als datum waarop de vordering geacht wordt aanhangig te zijn gemaakt.
Binnen de 15 dagen na het insturen van het vragenformulier moet u de overeenstemmende waarborg betalen. Die waarborg bedraagt 10% van het geëiste bedrag, met een minimum van 100 EUR. Alle eisen minder dan of gelijk aan 1.000 EUR 100 EUR
alle eisen boven 1.000 EUR 10% van de geëiste som
Dit bedrag is terugbetaalbaar, na aftrek van de eventuele arbitragekosten ten laste, kort nadat de arbitrale uitspraak afgeleverd werd.
Let op: wanneer binnen de drie maanden na de neerlegging van het verzoekschrift de waarborg niet volledig is betaald wordt de aanleggende partij geacht afstand te doen van het geding.
Wij vestigen er uw aandacht op dat de eiser, zelfs al wint hij de zaak, kan veroordeeld worden tot het dragen van een deel van de kosten. Dit enkel wanneer zijn eis slechts gedeeltelijk gegrond is. Probeer dus om geen overdreven eis in te dienen
Het is aan te raden uw schade zo objectief en redelijk mogelijk te ramen, rekening houdend met wat u gereserveerd had en wat u werkelijk gekregen heeft. Verdeel uw reis in verschillende rubrieken (vervoer, verblijf, animatie, uitstappen,...) en bereken uw geleden schade op basis van de rubrieken waarvoor u problemen heeft ondervonden.
Na ontvangst van de waarborg deelt het secretariaat van de geschillencommissie u per aangetekend schrijven de datum van zitting mee.
Het secretariaat stuurt met dezelfde post uw vragenformulier naar de tegenpartij(en) (verweerder) en deelt eveneens de datum van de zitting mee.
Binnen de maand na dit schrijven moeten zowel u als de tegenpartij het volledige dossier en alle bewijsstukken, evenals de inventaris in evenveel exemplaren als er partijen zijn in de rechtspleging, plus één naar het secretariaat van de geschillencommissie sturen.
Hieronder vindt u, bij wijze van voorbeeld, een lijst van de documenten te voegen bij uw dossier. Dit is geen beperkende opsomming. Wij raden u aan alle stukken, die u in uw bezit heeft, mee te delen:
de beschrijving uit de brochure
een kopie van de algemene en bijzondere reisvoorwaarden
de betreffende prijstabel uit de brochure
de bestelbon, dit is het inschrijvings- of boekingsformulier uitgaande van de reisbemiddelaar
de algemene voorwaarden van de reisbemiddelaar (meestal op de keerzijde van de bestelbon)
de boekingsbevestiging, dit is het bevestigingsdocument dat de reisorganisator en de klant juridisch bindt (te verkrijgen bij uw reisbemiddelaar)
het bewijs van de (eventuele) klacht ter plaatse
het bewijs van de klacht na terugkeer
het antwoord van de reisbemiddelaar en/of reisorganisator
alle gevoerde briefwisseling
eventueel foto's, videobanden,...
alle andere bewijsstukken
OPGELET!
Wanneer foto's, videobanden, CD's, … als bewijsmateriaal worden aangevoerd dienen deze in drie exemplaren aan het secretariaat te worden overgemaakt. Tijdens de zitting kunt u gebruik maken van de ap¬paratuur van de Geschillencommissie Reizen. Opgelet : Ga eerst na of uw materiaal op onze apparatuur past.
Na ontvangst van de bundels stuurt het secretariaat u de bundel van de tegenpartij(en) (verweerder). De verweerder ontvangt de bundel van de eiser.
De tegenpartij(en) (verweerder) heeft (hebben) hierna 1 maand de tijd om zgn. "conclusies" te formuleren (dit is een document met een overzicht van de voornaamste feiten, grieven, juridische argumenten en eisen).
>Dit is echter geen noodzakelijke stap in de procedure. Het neerleggen van conclusies is immers niet verplicht. U hoeft zich bijgevolg geen zorgen te maken wanneer de tegenpartij u geen conclusies toezendt.
OPGELET!
- Het origineel dient neergelegd te worden op het secretariaat.
- Een kopie van de conclusies dient terzelfdertijd te worden opgestuurd naar de andere partij(en).
U heeft 1 maand de tijd om te antwoorden op de argumenten van de tegenpartij(en). Wanneer geen conclusies werden neergelegd (zie punt kunt u alsnog reageren op nieuwe elementen/gegevens/stukken die de verweerder(s) in zijn (hun) bundel(s) heeft (hebben) gevoegd.
OPGELET!
- Het origineel dient neergelegd te worden op het secretariaat.
- Een kopie van uw antwoord dient terzelfdertijd opgestuurd te worden naar de andere partij(en).
De verweerder beschikt over 15 dagen voor zijn wederwoord.
Ook deze stap is niet noodzakelijk.
OPGELET!
- Het origineel wordt neergelegd op het secretariaat.
- Een kopie van het wederwoord dient terzelfdertijd door de verweerder opgestuurd te worden naar de andere partij(en).
Misschien lijkt deze procedure u vrij ingewikkeld en moeilijk te volgen. Daarom geven wij u een VOORBEELD MET FICTIEVE DATA.
18/05 U stuurt het ingevulde en ondertekende vragenformulier aangetekend naar het secretariaat van de Geschillencommissie Reizen. U eist bijvoorbeeld 1.115 EUR.
19/05 U betaalt de overeenkomstige waarborg, namelijk 10% van 111,5 EUR.
27/05 Het secretariaat deelt per aangetekende brief de datum van zitting mee aan de partijen.
Vóór 27/06 U stuurt het volledige dossier en de inventaris van de stukken aangetekend, in drie exemplaren (of meer) naar het secretariaat van de Geschillencommissie Reizen. Ook de tegenpartij stuurt zijn stukkenbundel.
Belangrijk : Ga na of uw dossier van meetaf aan volledig is, zo vermijdt u nodeloos geschrijf achteraf.
30/06 Het secretariaat wisselt de bundels uit: u ontvangt de bundel van de tegenpartij en de tegenpartij ("verweerder") ontvangt uw bundel.
vóór 30/07 De verweerder kan conclusies opsturen. Hij stuurt het origineel naar het secretariaat van de Geschillencommissie Reizen en een exemplaar naar u.
vóór 30/08 U kunt antwoorden op de argumenten van de verweerder. U stuurt het origineel naar de Geschillencommissie Reizen en een kopie naar de tegenpartij.
vóór 15/09 De verweerder kan zijn wederwoord indienen. Hij stuurt een kopie naar u en het origineel naar het secretariaat van de Geschillencommissie Reizen.
06/10 Zitting van het arbitraal college.
DE PROCEDURE OMVAT BIJGEVOLG VOOR U VOLGENDE TAKEN:
Invullen en terugsturen vragenformulier;
Betalen van de waarborg;
Opstellen en opsturen van uw volledig bundel en alle bewijsstukken en de inventaris;
Eventueel antwoorden op de concl. van de verweerder;
Eventueel de zitting bijwonen, indien u dit nodig acht.
Hoe moet u het vragenformulier invullen?
BELANG
Het vragenformulier bestaat uit 4 grote delen: de identificatie, de reis, de klacht(en) en uw verzoek. Het vragenformulier vormt dan ook het sleutelelement van uw dossier. Vul het daarom zorgvuldig en volledig in.
De meeste vragen zijn eenvoudig in te vullen en behoeven hier geen nadere uitleg. Let evenwel op bij het invullen van de rubriek "Identificatie" en bij de hieronderstaande vragen:
IDENTIFICATIE
Het vragenformulier moet ingevuld worden op naam van, en ondertekend door de persoon die de reis heeft geboekt of, bij telefonische bestelling, diegene die de reis heeft betaald. Deze persoon sluit immers een contract met de reisorganisator/reisbemiddelaar.
Let wel, vermeld op het vragenformulier ook de NAMEN VAN DE MEDEREIZIGERS die op de bestelbon voorkomen. Deze medereizigers moeten het vragenformulier MEDE ONDERTEKENEN (m.a.w. alle meerderjarige personen dienen het vragenformulier mee te ondertekenen). Hierdoor geven zij u volmacht om in hun naam een eis in te stellen bij de Geschillencommissie Reizen.
In de wet van 29.04.2001 werd artikel 410 van het Burgerlijk Wetboek uitgebreid naar het wettelijk bestuur, zodat vaders en moeders in hun hoedanigheid van wettelijke beheerders van de goederen van hun minderjarige kinderen ertoe gehouden zijn om de speciale en voorafgaande toelating te vragen van de Vrederechter om een arbitrageovereenkomst in naam van hun minderjarige kinderen te ondertekenen.
Dergelijke machtiging moet worden gevraagd bij de Vrederechter van het Kanton waar het kind is gedomicilieerd; het volstaat hiertoe een brief te richten aan die vrederechter, met een afschrift van het volledige dossier (vragenlijst + stukken) dat bij het secretariaat van de Geschillencommissie Reizen ingediend werd of moet worden. De verzoekrechten dienen te worden betaald aan de griffie van het Vredegerecht en bedragen 27 EUR (op 01 maart 2003).
DE VRAGEN
V raag 6: AANTAL PERSONEN
Dit is het aantal personen dat samen heeft geboekt.
Vraag 7: TOTALE REISSOM
Het totale bedrag dat u heeft betaald voor de reis (bijkomende verzekering NIET inbegrepen).
Vraag 11: BOEKING
Alle gegevens in verband met de boeking staan op de bestelbon (of boekingsformulier).
Vermeld de naam van de persoon/reiziger/contractant die de bestelbon ondertekende.
Vraag 12: TEGEN WIE IS UW KLACHT GERICHT?
Lees hierover eerst punt 2 van deze pagina: tegen wie moet u klacht indienen? Het is absoluut noodzakelijk dat deze vraag correct wordt beantwoord.
Vraag 15: HEEFT U ANDERE BEWIJSSTUKKEN?
Dit zijn bijvoorbeeld foto's, getuigenissen van medereizigers, een telex- of faxbericht, videobanden,...
Vragen 16 en 17: WAT ZIJN UW KLACHTEN TEGEN ...?
Formuleer uw klachten kort, bondig en puntsgewijze.
Vraag 18 : HEEFT U EXTRA KOSTEN MOETEN MAKEN?
Indien u extra kosten heeft moeten maken, die een gevolg zijn van uw klacht, dan moet u die zo nauwkeurig mogelijk berekenen. Geef een kort overzicht van de aard en het bedrag van de bijkomende kosten. Bewaar alle originele bewijsstukken zorgvuldig.
Vraag 20: HOEVEEL BEDRAAGT UW SCHADE-EIS?
De Geschillencommissie Reizen vraagt u de schadevergoeding die u eist uit te drukken in euro, en in alle redelijkheid te BEGROTEN en te MOTIVEREN.
Als u uw schade-eis (materiële en eventueel andere schade, en eventueel intresten daarop) niet zelf kunt berekenen, win dan vooraf inlichtingen in bij een bevoegde instantie zoals een verbruikersvereniging, een juridische dienst, de Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie, een advocaat. Ook uw reisbemiddelaar zal u desgevallend hierbij kunnen helpen.
(of wel?)
uithuilen en daar nooit meer boeken zou ik zeggen.
ik denk dat je te laat bent om het in te dienen bij de geschillencommissie reizen, ik meen dat ze daar een termijn van 3 maand na terugkomst voor hebben.
-------------
ik heb even voor je gegoogled (sorry voor de lap tekst, hoop dat je er wat aan hebt)
U kunt bij de Geschillencommissie Reizen aankloppen wanneer u een geschil hebt met een reisbemiddelaar en/of reisorganisator betreffende de uitvoering van een reis.
Het moet wel gaan over geschillen met een reisorganisator die de algemene reisvoorwaarden van de Geschillencommissie Reizen vzw toepast en/of een reisbemiddelaar die het model van bestelbon van de Geschillencommissie Reizen vzw gebruikt.
De algemene reisvoorwaarden van de reisorganisator vindt u meestal terug in de brochure waaruit u uw reis hebt gekozen. De voorwaarden van de reisbemiddelaar vindt u meestal terug op de keerzijde van de bestelbon of verkrijgt u op eenvoudige vraag in het reisbureau.
Hierna drukken wij de algemene voorwaarden van de Geschillencommissie Reizen af. Met deze voorwaarden wordt aan de Geschillencommissie Reizen uitdrukkelijk de bevoegdheid gegeven om tussen te komen in een geschil (via een zgn. "arbitraal beding").
Ga na of de ALGEMENE VOORWAARDEN die u terugvindt in de brochure van de reisorganisator en/of op de bestelbon van de reisbemiddelaar overeenkomen met de algemene reisvoorwaarden van de geschillencommissie. Indien dit het geval is, dan kunt u een beroep doen op de geschillencommissie.
U zult echter merken dat bepaalde TERMIJNEN moeten in acht genomen worden vooraleer de geschillencommissie kan optreden.
Wij zetten ze voor u op een rijtje:
U moet steeds ter plaatse (indien mogelijk) klacht indienen en uw klacht aangetekend bevestigen (bij de reisorganisator en/of bij de reisbemiddelaar) BINNEN 1 MAAND vanaf uw terugkeer of, vanaf de voorziene vertrekdatum, indien de reis niet is doorgegaan (zie artikel 16 van de reisvoorwaarden).
Wanneer de klacht niet kan worden opgelost, of niet is opgelost BINNEN DE 4 MAANDEN vanaf het einde van de reis (of vanaf de geplande vertrekdatum indien de reis niet is doorgegaan), dan spreekt men van een geschil en kan de vordering aanhangig gemaakt worden bij de Geschillencommissie Reizen (Zie artikel 17 van de reisvoorwaarden).
Tijdens die 4 maanden moet u al het mogelijke doen om met de reisbemiddelaar en/of reisorganisator tot een minnelijke regeling te komen. Pas wanneer een regeling in der minne niet mogelijk is, kunt u bij de Geschillencommissie Reizen een procedure inspannen.
BELANGRIJK
probeer reeds in uw eerste brief aan de reisorganisator en/of reisbemiddelaar een nauwkeurige en gedetailleerde raming te maken van uw schade-eis, waarbij u zich best laat adviseren door uw reisbemiddelaar (als deze geen fout heeft begaan!), door uw verbruikersvereniging, de Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie of een advocaat.
De wet voorziet een verjaringstermijn van 1 jaar. Laat de zaak dus niet aanslepen, en maak binnen het jaar na het einde aan de reis de zaak bij de Geschillencommissie Reizen aanhangig.
Alvorens deze termijn van 1 jaar verstreken is, raden wij u aan de tegenpartij(en) met een aangetekende brief te verwittigen dat u uw dossier heeft ingediend bij de Geschillencommissie Reizen.
Zelfs al gebruikt de reisorganisator en/of reisbemiddelaar de algemene voorwaarden van de Geschillencommissie Reizen, dan nog zijn er GEVALLEN WAARVOOR DE GESCHILLENCOMMISSIE NIET BEVOEGD IS.
Bijvoorbeeld:
indien de klacht lichamelijke schade betreft;
indien de klacht betrekking heeft op een niet inbegrepen reis- of reisbijstandverzeke- ring;
bij faillissement van de reisorganisator/reisbemiddelaar/luchtvaartmaatschappij;
bij niet-contractuele geschillen.
VOORALEER U DE PROCEDURE BIJ DE GESCHILLENCOMMISSIE REIZEN AANVAT,
MOET U DUS VOLGENDE ZAKEN
ONDERZOEKEN:
Werden de algemene reisvoorwaarden en/of de type-bestelbon van de Geschillencommissie Reizen gebruikt?
Heb ik alle termijnen gerespecteerd?
Heb ik mijn schade-eis zo nauwkeurig mogelijk becijferd en heb ik een poging tot minnelijke regeling ondernomen?
Wanneer u op deze vragen driemaal ja kunt antwoorden, kunt u de procedure bij de Geschillencommissie Reizen aanvatten.
Tegen wie moet u klacht indienen?
Wie een reis boekt komt in de meeste gevallen in contact met twee verschillende gesprekspartners : enerzijds de bemiddelaar en anderzijds de organisator.
De reisbemiddelaar is de persoon of het kantoor waar u de reis boekte. De reisorganisator, ook wel eens touroperator genoemd, is diegene die uw reis heeft georganiseerd of uit wiens reisgids (brochure) u de reis hebt gekozen en besteld.
Het onderscheid tussen reisorganisator en reisbemiddelaar is zeer belangrijk, want elke partij heeft zijn eigen aansprakelijkheid ten opzichte van de klant:
* aansprakelijkheid van de reisorganisator: uiteraard is de aansprakelijkheid van de reisorganisator groter dan die van de reisbemiddelaar; eerstgenoemde zal dan ook eerder bij een eventueel geschil betrokken raken. Als u klachten hebt over de organisatie of het verloop van de reis zelf (ander hotel, overboeking, enz.) moet u zich tot hem richten.
* aansprakelijkheid van de reisbemiddelaar: de reisbemiddelaar van zijn kant kan slechts aansprakelijk worden gesteld, indien hij is tekort geschoten in de uitoefening van zijn bemiddelings- raadgevings- en informatietaak. Enkele voorbeelden : hij vergat uw boeking aan de reisorganisator over te maken, hij gaf u verkeerde informatie, hij beloofde u zwart op wit bepaalde zaken die de reisorganisator nooit bevestigd heeft of hij vergat u te melden dat de bevestiging van de reis door de reisorganisator afweek van uw boeking.
BELANGRIJK
Het kan gebeuren dat zowel de reisbemiddelaar als de reisorganisator een fout of een tekortkoming hebben begaan. U dient dan klacht in tegen beiden. Doe dit eveneens ingeval van twijfel, en win hierover eventueel vooraf advies in bij een juridisch bevoegd persoon, bij uw verbruikersvereniging of bij de dienst "Bescherming van de consumentenrechten" van de Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie.
Probeer reeds in uw eerste brief aan de reisorganisator en/of reisbemiddelaar een nauwkeurige en gedetailleerde raming te maken van uw schade-eis, waarbij u zich best laat adviseren door uw reisbemiddelaar (als deze geen fout heeft begaan!), door uw verbruikersvereniging, de Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie of een advocaat. Als u reeds in uw eerste brief, een redelijke eis formuleert en motiveert, zal dit de onderhandelingen om een minnelijke schikking te treffen zeker ten gunste komen.
Hoe kunt u een beroep doen op de commissie?
* Ga na of de Geschillencommissie Reizen bevoegd is en of u de voorgeschreven formaliteiten en termijnen heeft geëerbiedigd.
* Schrijf ons een brief waarin u aangeeft waarover het geschil gaat en wanneer het ontstaan is. Vermeld ook de naam en het adres van de betrokken reisorganisator en/of reisbemiddelaar.
* Neem tijdig contact op met uw verbruikersvereniging, een advocaat, een juridische dienst of de Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie (Dienst "Bescherming van de consumentenrechten"), indien u informatie wenst over uw rechten, plichten, kansen, of bij twijfel over de bevoegdheid, voor het berekenen van uw schade-eis, enz.
Het secretariaat van de geschillencommissie stuurt u de informatiebrochure, het geschillenreglement en het vragenformulier.
Het vragenformulier is een "officieel" verzoek tot arbitrage.
Het volledig ingevulde en ondertekende vragenformulier dient u per aangetekend schrijven naar het secretariaat terug te sturen.
De poststempel van dit schrijven (of eventueel de datum van afgifte) geldt als datum waarop de vordering geacht wordt aanhangig te zijn gemaakt.
Binnen de 15 dagen na het insturen van het vragenformulier moet u de overeenstemmende waarborg betalen. Die waarborg bedraagt 10% van het geëiste bedrag, met een minimum van 100 EUR. Alle eisen minder dan of gelijk aan 1.000 EUR 100 EUR
alle eisen boven 1.000 EUR 10% van de geëiste som
Dit bedrag is terugbetaalbaar, na aftrek van de eventuele arbitragekosten ten laste, kort nadat de arbitrale uitspraak afgeleverd werd.
Let op: wanneer binnen de drie maanden na de neerlegging van het verzoekschrift de waarborg niet volledig is betaald wordt de aanleggende partij geacht afstand te doen van het geding.
Wij vestigen er uw aandacht op dat de eiser, zelfs al wint hij de zaak, kan veroordeeld worden tot het dragen van een deel van de kosten. Dit enkel wanneer zijn eis slechts gedeeltelijk gegrond is. Probeer dus om geen overdreven eis in te dienen
Het is aan te raden uw schade zo objectief en redelijk mogelijk te ramen, rekening houdend met wat u gereserveerd had en wat u werkelijk gekregen heeft. Verdeel uw reis in verschillende rubrieken (vervoer, verblijf, animatie, uitstappen,...) en bereken uw geleden schade op basis van de rubrieken waarvoor u problemen heeft ondervonden.
Na ontvangst van de waarborg deelt het secretariaat van de geschillencommissie u per aangetekend schrijven de datum van zitting mee.
Het secretariaat stuurt met dezelfde post uw vragenformulier naar de tegenpartij(en) (verweerder) en deelt eveneens de datum van de zitting mee.
Binnen de maand na dit schrijven moeten zowel u als de tegenpartij het volledige dossier en alle bewijsstukken, evenals de inventaris in evenveel exemplaren als er partijen zijn in de rechtspleging, plus één naar het secretariaat van de geschillencommissie sturen.
Hieronder vindt u, bij wijze van voorbeeld, een lijst van de documenten te voegen bij uw dossier. Dit is geen beperkende opsomming. Wij raden u aan alle stukken, die u in uw bezit heeft, mee te delen:
de beschrijving uit de brochure
een kopie van de algemene en bijzondere reisvoorwaarden
de betreffende prijstabel uit de brochure
de bestelbon, dit is het inschrijvings- of boekingsformulier uitgaande van de reisbemiddelaar
de algemene voorwaarden van de reisbemiddelaar (meestal op de keerzijde van de bestelbon)
de boekingsbevestiging, dit is het bevestigingsdocument dat de reisorganisator en de klant juridisch bindt (te verkrijgen bij uw reisbemiddelaar)
het bewijs van de (eventuele) klacht ter plaatse
het bewijs van de klacht na terugkeer
het antwoord van de reisbemiddelaar en/of reisorganisator
alle gevoerde briefwisseling
eventueel foto's, videobanden,...
alle andere bewijsstukken
OPGELET!
Wanneer foto's, videobanden, CD's, … als bewijsmateriaal worden aangevoerd dienen deze in drie exemplaren aan het secretariaat te worden overgemaakt. Tijdens de zitting kunt u gebruik maken van de ap¬paratuur van de Geschillencommissie Reizen. Opgelet : Ga eerst na of uw materiaal op onze apparatuur past.
Na ontvangst van de bundels stuurt het secretariaat u de bundel van de tegenpartij(en) (verweerder). De verweerder ontvangt de bundel van de eiser.
De tegenpartij(en) (verweerder) heeft (hebben) hierna 1 maand de tijd om zgn. "conclusies" te formuleren (dit is een document met een overzicht van de voornaamste feiten, grieven, juridische argumenten en eisen).
>Dit is echter geen noodzakelijke stap in de procedure. Het neerleggen van conclusies is immers niet verplicht. U hoeft zich bijgevolg geen zorgen te maken wanneer de tegenpartij u geen conclusies toezendt.
OPGELET!
- Het origineel dient neergelegd te worden op het secretariaat.
- Een kopie van de conclusies dient terzelfdertijd te worden opgestuurd naar de andere partij(en).
U heeft 1 maand de tijd om te antwoorden op de argumenten van de tegenpartij(en). Wanneer geen conclusies werden neergelegd (zie punt kunt u alsnog reageren op nieuwe elementen/gegevens/stukken die de verweerder(s) in zijn (hun) bundel(s) heeft (hebben) gevoegd.
OPGELET!
- Het origineel dient neergelegd te worden op het secretariaat.
- Een kopie van uw antwoord dient terzelfdertijd opgestuurd te worden naar de andere partij(en).
De verweerder beschikt over 15 dagen voor zijn wederwoord.
Ook deze stap is niet noodzakelijk.
OPGELET!
- Het origineel wordt neergelegd op het secretariaat.
- Een kopie van het wederwoord dient terzelfdertijd door de verweerder opgestuurd te worden naar de andere partij(en).
Misschien lijkt deze procedure u vrij ingewikkeld en moeilijk te volgen. Daarom geven wij u een VOORBEELD MET FICTIEVE DATA.
18/05 U stuurt het ingevulde en ondertekende vragenformulier aangetekend naar het secretariaat van de Geschillencommissie Reizen. U eist bijvoorbeeld 1.115 EUR.
19/05 U betaalt de overeenkomstige waarborg, namelijk 10% van 111,5 EUR.
27/05 Het secretariaat deelt per aangetekende brief de datum van zitting mee aan de partijen.
Vóór 27/06 U stuurt het volledige dossier en de inventaris van de stukken aangetekend, in drie exemplaren (of meer) naar het secretariaat van de Geschillencommissie Reizen. Ook de tegenpartij stuurt zijn stukkenbundel.
Belangrijk : Ga na of uw dossier van meetaf aan volledig is, zo vermijdt u nodeloos geschrijf achteraf.
30/06 Het secretariaat wisselt de bundels uit: u ontvangt de bundel van de tegenpartij en de tegenpartij ("verweerder") ontvangt uw bundel.
vóór 30/07 De verweerder kan conclusies opsturen. Hij stuurt het origineel naar het secretariaat van de Geschillencommissie Reizen en een exemplaar naar u.
vóór 30/08 U kunt antwoorden op de argumenten van de verweerder. U stuurt het origineel naar de Geschillencommissie Reizen en een kopie naar de tegenpartij.
vóór 15/09 De verweerder kan zijn wederwoord indienen. Hij stuurt een kopie naar u en het origineel naar het secretariaat van de Geschillencommissie Reizen.
06/10 Zitting van het arbitraal college.
DE PROCEDURE OMVAT BIJGEVOLG VOOR U VOLGENDE TAKEN:
Invullen en terugsturen vragenformulier;
Betalen van de waarborg;
Opstellen en opsturen van uw volledig bundel en alle bewijsstukken en de inventaris;
Eventueel antwoorden op de concl. van de verweerder;
Eventueel de zitting bijwonen, indien u dit nodig acht.
Hoe moet u het vragenformulier invullen?
BELANG
Het vragenformulier bestaat uit 4 grote delen: de identificatie, de reis, de klacht(en) en uw verzoek. Het vragenformulier vormt dan ook het sleutelelement van uw dossier. Vul het daarom zorgvuldig en volledig in.
De meeste vragen zijn eenvoudig in te vullen en behoeven hier geen nadere uitleg. Let evenwel op bij het invullen van de rubriek "Identificatie" en bij de hieronderstaande vragen:
IDENTIFICATIE
Het vragenformulier moet ingevuld worden op naam van, en ondertekend door de persoon die de reis heeft geboekt of, bij telefonische bestelling, diegene die de reis heeft betaald. Deze persoon sluit immers een contract met de reisorganisator/reisbemiddelaar.
Let wel, vermeld op het vragenformulier ook de NAMEN VAN DE MEDEREIZIGERS die op de bestelbon voorkomen. Deze medereizigers moeten het vragenformulier MEDE ONDERTEKENEN (m.a.w. alle meerderjarige personen dienen het vragenformulier mee te ondertekenen). Hierdoor geven zij u volmacht om in hun naam een eis in te stellen bij de Geschillencommissie Reizen.
In de wet van 29.04.2001 werd artikel 410 van het Burgerlijk Wetboek uitgebreid naar het wettelijk bestuur, zodat vaders en moeders in hun hoedanigheid van wettelijke beheerders van de goederen van hun minderjarige kinderen ertoe gehouden zijn om de speciale en voorafgaande toelating te vragen van de Vrederechter om een arbitrageovereenkomst in naam van hun minderjarige kinderen te ondertekenen.
Dergelijke machtiging moet worden gevraagd bij de Vrederechter van het Kanton waar het kind is gedomicilieerd; het volstaat hiertoe een brief te richten aan die vrederechter, met een afschrift van het volledige dossier (vragenlijst + stukken) dat bij het secretariaat van de Geschillencommissie Reizen ingediend werd of moet worden. De verzoekrechten dienen te worden betaald aan de griffie van het Vredegerecht en bedragen 27 EUR (op 01 maart 2003).
DE VRAGEN
V raag 6: AANTAL PERSONEN
Dit is het aantal personen dat samen heeft geboekt.
Vraag 7: TOTALE REISSOM
Het totale bedrag dat u heeft betaald voor de reis (bijkomende verzekering NIET inbegrepen).
Vraag 11: BOEKING
Alle gegevens in verband met de boeking staan op de bestelbon (of boekingsformulier).
Vermeld de naam van de persoon/reiziger/contractant die de bestelbon ondertekende.
Vraag 12: TEGEN WIE IS UW KLACHT GERICHT?
Lees hierover eerst punt 2 van deze pagina: tegen wie moet u klacht indienen? Het is absoluut noodzakelijk dat deze vraag correct wordt beantwoord.
Vraag 15: HEEFT U ANDERE BEWIJSSTUKKEN?
Dit zijn bijvoorbeeld foto's, getuigenissen van medereizigers, een telex- of faxbericht, videobanden,...
Vragen 16 en 17: WAT ZIJN UW KLACHTEN TEGEN ...?
Formuleer uw klachten kort, bondig en puntsgewijze.
Vraag 18 : HEEFT U EXTRA KOSTEN MOETEN MAKEN?
Indien u extra kosten heeft moeten maken, die een gevolg zijn van uw klacht, dan moet u die zo nauwkeurig mogelijk berekenen. Geef een kort overzicht van de aard en het bedrag van de bijkomende kosten. Bewaar alle originele bewijsstukken zorgvuldig.
Vraag 20: HOEVEEL BEDRAAGT UW SCHADE-EIS?
De Geschillencommissie Reizen vraagt u de schadevergoeding die u eist uit te drukken in euro, en in alle redelijkheid te BEGROTEN en te MOTIVEREN.
Als u uw schade-eis (materiële en eventueel andere schade, en eventueel intresten daarop) niet zelf kunt berekenen, win dan vooraf inlichtingen in bij een bevoegde instantie zoals een verbruikersvereniging, een juridische dienst, de Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie, een advocaat. Ook uw reisbemiddelaar zal u desgevallend hierbij kunnen helpen.
Re: reizen met HUSK is verschrikkelijk
Tja..om zo je vakantie te beginnen is geen pretje..maar ja..er is geen correcte handelswijze ( in de ogen van de Geschillencommissie) gevolgd...dus mocht het voorkomen bij de Commissie zullen zij in het voordeel van de reisorganisatie beslissen...
Spijtig maar helaas..
Spijtig maar helaas..
Re: reizen met HUSK is verschrikkelijk
Husk is lekker bezig;
je kan je mening kwijt bij het forum bij het betreffende hotel.
Dat heb ik gedaan. Wat schetst mijn verbazing?
Bij het verzenden staat er; het wordt geplaatst nadat het bericht is goedgekeurd door Husk reizen.
Dusssssssss is mijn bericht niet geplaatst.
Toch wel raar dat ze op een 6,7 uitkomen.
Ja, als je de negatieve berichten niet plaatst.........
je kan je mening kwijt bij het forum bij het betreffende hotel.
Dat heb ik gedaan. Wat schetst mijn verbazing?
Bij het verzenden staat er; het wordt geplaatst nadat het bericht is goedgekeurd door Husk reizen.
Dusssssssss is mijn bericht niet geplaatst.
Toch wel raar dat ze op een 6,7 uitkomen.
Ja, als je de negatieve berichten niet plaatst.........
Re: reizen met HUSK is verschrikkelijk
Reageer es op mijn antwoord?
(je kunt trouwens ook je negatieve aanbevelingen kwijt bij www.zoover.nl of www.vakantiereiswijzer.nl)
(je kunt trouwens ook je negatieve aanbevelingen kwijt bij www.zoover.nl of www.vakantiereiswijzer.nl)
Re: reizen met HUSK is verschrikkelijk
Ja, ik ben dus te laat. Dat komt ook omdat ik maanden aan het lijntje ben gehouden via de mail.
Re: reizen met HUSK is verschrikkelijk
oh, ik had nog gehoopt dat je binnen de 4 maand was (in april vertrokken in mei teruggkomen of iets dergelijks).