LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Schiphol beveiliging zo lek als een mandje.
Schiphol beveiliging zo lek als een mandje.
Als frequente reiziger verbaas ik me erover dat, na de zoveelste terroristische aanslag, die bovendien naar het nu blijkt gemakkelijk voorkomen had kunnen worden, de beveiliging op Schiphol nog steeds zo lek als een mandje is, terwijl er toch was toegezegd de luchthaven extra te beveiligen...
Zo is er geen enkele toegangscontrole noch op Plaza, noch op het station of de Terminals. Iedereen kan in en uitlopen alsof er niks aan de hand is.
Tevens is het mogelijk om zonder tonen van een ID half europa door te vliegen. Ik vind dit een zeer ernstige zaak. Zo maak je het terroristen wel heel gemakkelijk.
Het hebben van een (digitale) boarding pass is voldoende om de poortjes te openen en in het vliegtuig te komen. WAAR zijn we in dit land mee bezig? Moet er eerst een dodelijke aanslag komen voor we de boel serieus gaan beveiligen.
Voelt u zich veilig op Schiphol? En wat merkt u van de zgn. aangescherpte veiligheidsmaatregelen?
Zo is er geen enkele toegangscontrole noch op Plaza, noch op het station of de Terminals. Iedereen kan in en uitlopen alsof er niks aan de hand is.
Tevens is het mogelijk om zonder tonen van een ID half europa door te vliegen. Ik vind dit een zeer ernstige zaak. Zo maak je het terroristen wel heel gemakkelijk.
Het hebben van een (digitale) boarding pass is voldoende om de poortjes te openen en in het vliegtuig te komen. WAAR zijn we in dit land mee bezig? Moet er eerst een dodelijke aanslag komen voor we de boel serieus gaan beveiligen.
Voelt u zich veilig op Schiphol? En wat merkt u van de zgn. aangescherpte veiligheidsmaatregelen?
Re: Schiphol beveiliging zo lek als een mandje.
Omdat geen grenscontrole is, kunnen de terroristen, zonder een ID de grenzen passeren.olaf79 schreef:Als frequente reiziger verbaas ik me erover dat, na de zoveelste terroristische aanslag, die bovendien naar het nu blijkt gemakkelijk voorkomen had kunnen worden, de beveiliging op Schiphol nog steeds zo lek als een mandje is, terwijl er toch was toegezegd de luchthaven extra te beveiligen...
Zo is er geen enkele toegangscontrole noch op Plaza, noch op het station of de Terminals. Iedereen kan in en uitlopen alsof er niks aan de hand is.
Tevens is het mogelijk om zonder tonen van een ID half europa door te vliegen. Ik vind dit een zeer ernstige zaak. Zo maak je het terroristen wel heel gemakkelijk.
Het hebben van een (digitale) boarding pass is voldoende om de poortjes te openen en in het vliegtuig te komen. WAAR zijn we in dit land mee bezig? Moet er eerst een dodelijke aanslag komen voor we de boel serieus gaan beveiligen.
Voelt u zich veilig op Schiphol? En wat merkt u van de zgn. aangescherpte veiligheidsmaatregelen?
Zouden ze zo dom zijn, en het via een vliegveld proberen het land van hun keuze binnen te komen?
Trouwens is al een deel binnen, zonder ID!
-
- Berichten: 32483
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Schiphol beveiliging zo lek als een mandje.
@ Olaf:
Van de zomer moest ik vanuit het plaatselijke dorp naar Utrecht, met de trein. Dan moet je op Schiphol overstappen, Om van het ene perron naar het andere te komen zul je - via de grote hal moeten. Was allemaal geen probleem, ik kon overal komen, nergens een toegangspoort of beveiliging.
Dus ik snap je punt, het lijkt allemaal heel gevaarlijk en zo. Toch is er een keerzijde.
Ik hoef je niet uit te leggen dat je, voor je een vliegtuig instapt, in zult moeten checken, en dáár is wel veel controle. Terecht. Maar in de grote hal niet. En dat kan ook niet. Als je iedere plaats waar veel mensen komen zou moeten afzetten en beveiligen met poortjes en controleurs, zou het in Nederland onleefbaar worden,
Denk eens aan de Dam in Amsterdam. Dagelijks komen er veel mensen. Zou je dat af willen sluiten met poortjes? Om eens wat te noemen?
In België was het deze week een terminal. In november was het in Parijs in een concertzaal, een aantal cafés, en bij een voetbalstadion. De aard van de locatie speelt volgens mij geen grote rol inzake risico.
Van de zomer moest ik vanuit het plaatselijke dorp naar Utrecht, met de trein. Dan moet je op Schiphol overstappen, Om van het ene perron naar het andere te komen zul je - via de grote hal moeten. Was allemaal geen probleem, ik kon overal komen, nergens een toegangspoort of beveiliging.
Dus ik snap je punt, het lijkt allemaal heel gevaarlijk en zo. Toch is er een keerzijde.
Ik hoef je niet uit te leggen dat je, voor je een vliegtuig instapt, in zult moeten checken, en dáár is wel veel controle. Terecht. Maar in de grote hal niet. En dat kan ook niet. Als je iedere plaats waar veel mensen komen zou moeten afzetten en beveiligen met poortjes en controleurs, zou het in Nederland onleefbaar worden,
Denk eens aan de Dam in Amsterdam. Dagelijks komen er veel mensen. Zou je dat af willen sluiten met poortjes? Om eens wat te noemen?
In België was het deze week een terminal. In november was het in Parijs in een concertzaal, een aantal cafés, en bij een voetbalstadion. De aard van de locatie speelt volgens mij geen grote rol inzake risico.
Re: Schiphol beveiliging zo lek als een mandje.
Mensen willen veiligheid, dan ook niet zeuren, als er goed gecontroleerd wordt.
Wat in het verleden met de open grenzen niet gewaarborgd was.
Wat in het verleden met de open grenzen niet gewaarborgd was.
Re: Schiphol beveiliging zo lek als een mandje.
Het idee van het vrij verkeer binnen Europa is dat het net zo makkelijk zou moeten zijn om van Groningen naar Hamburg te reizen als van Groningen naar Amsterdam. Ik zie ook niet waarom de persoonscontrole bij een vliegtuig zo anders zou moeten zijn dan de persoonscontrole bij bijvoorbeeld een (internationale) trein.
Overigens zou ik me niet de illusie maken dat er op Schiphol niet op je wordt gelet. Je zou eens moeten weten hoeveel camera's er zijn en hoeveel bewakers in burger er rondlopen.
Overigens zou ik me niet de illusie maken dat er op Schiphol niet op je wordt gelet. Je zou eens moeten weten hoeveel camera's er zijn en hoeveel bewakers in burger er rondlopen.
Re: Schiphol beveiliging zo lek als een mandje.
Op Lesbos komen ze bij bossen binnen zonder controle, dat lijkt me prioriteit 1.
Re: Schiphol beveiliging zo lek als een mandje.
De grenzen zijn nog steeds open, het Schengenverdrag is nog steeds van kracht. Alleen is het toezicht op de grenzen opgevoerd.jfortron schreef:Mensen willen veiligheid, dan ook niet zeuren, als er goed gecontroleerd wordt.
Wat in het verleden met de open grenzen niet gewaarborgd was.
Re: Schiphol beveiliging zo lek als een mandje.
Dat maakt mij niet uit. Het gaat erom dat er niet gecontroleerd wordt of degene die vliegt ook bij het ticket hoort. Door dat niet te checken kan iemand anders instappen als dat er op het ticket staat en dat is een enorm veiligheidsrisico. Zo kan je als terroristengroep een ticket kopen op naam van iemand die nergens van verdacht wordt en dus ook niet gevolgd wordt om vervolgens de echte terrorist in te laten stappen.puma73 schreef:De grenzen zijn nog steeds open, het Schengenverdrag is nog steeds van kracht. Alleen is het toezicht op de grenzen opgevoerd.jfortron schreef:Mensen willen veiligheid, dan ook niet zeuren, als er goed gecontroleerd wordt.
Wat in het verleden met de open grenzen niet gewaarborgd was.
Re: Schiphol beveiliging zo lek als een mandje.
Dat is toch bij bijvoorbeeld de internationale trein of veerboot niet anders?
Re: Schiphol beveiliging zo lek als een mandje.
Je wilt Schiphol helemaal op slot doen, eigenlijk wil je gewoon heel Nederland op slot doen om veiligheid te waarborgen. Gewoon bij elke supermarkt detectiepoortje e.d., bij elke bushalte een beveiliger die controleert of de passagiers die met de bus meewillen wel diegene zijn die ze zijn.olaf79 schreef:Dat maakt mij niet uit. Het gaat erom dat er niet gecontroleerd wordt of degene die vliegt ook bij het ticket hoort. Door dat niet te checken kan iemand anders instappen als dat er op het ticket staat en dat is een enorm veiligheidsrisico. Zo kan je als terroristengroep een ticket kopen op naam van iemand die nergens van verdacht wordt en dus ook niet gevolgd wordt om vervolgens de echte terrorist in te laten stappen.puma73 schreef:De grenzen zijn nog steeds open, het Schengenverdrag is nog steeds van kracht. Alleen is het toezicht op de grenzen opgevoerd.jfortron schreef:Mensen willen veiligheid, dan ook niet zeuren, als er goed gecontroleerd wordt.
Wat in het verleden met de open grenzen niet gewaarborgd was.
Als een terrorist of een terreurgroep iets wil, doen ze het toch wel, je kunt dit soort zaken niet voorkomen, ook niet door de grenzen te sluiten. Mensen die per se iets willen doen dokteren wel een manier uit om hun doel te bereiken.
Re: Schiphol beveiliging zo lek als een mandje.
Ik moet bij dit topic steeds aan deze -wat mij betreft zéér rake- column van Arnon Grunberg denken:
Re: Schiphol beveiliging zo lek als een mandje.
Overigens zegt die uitspraak over "verkeersdoden" in Israel niet zoveel want beste chauffeurs zijn het niet. Als er een dag is waarop er in Haifa GEEN verkeersdode valt is dat genoeg om het avondnieuws te halen.
Re: Schiphol beveiliging zo lek als een mandje.
Tsja, als ik dan hoor dat een Israëlische klant van mijn vader elke dag vreest voor zijn dochter, omdat die buschauffeur is, en je daar maar nooit weet wat er onder een lange regenjas van een instappende reiziger verborgen zit, vind ik dat deze column wel wat gemakkelijk geschreven is, zo veilig vanachter een computer in Nederland. Idem mijn gevoelens als mijn vader op zakenreis ging naar Libanon vroeger, hij was wel vaker weg, maar die paar keer maakten we ons thuis toch echt wel meer zorgen dan alstie maar zeg Griekenland ging.Moneyman schreef:Ik moet bij dit topic steeds aan deze -wat mij betreft zéér rake- column van Arnon Grunberg denken:
Terreur, of het gevoel ervan, is een optelsom van veel meer dan het aantal doden onderaan een statistiek, daar stapt vrind Grunberg wat gemakkelijk overheen vind ik. Daarentegen vind ik wel dat het enige juiste signaal naar welke extremist dan ook, moet zijn dat we doorgaan met ons leven. Wij zijn met véél meer dan zij.
Re: Schiphol beveiliging zo lek als een mandje.
En dat is precies waarom ik de column zo raak vind.sjohie schreef:Daarentegen vind ik wel dat het enige juiste signaal naar welke extremist dan ook, moet zijn dat we doorgaan met ons leven. Wij zijn met véél meer dan zij.
Re: Schiphol beveiliging zo lek als een mandje.
Overigens weet ik van een collega die op Schiphol gedetacheerd is, dat er wel wat meer veiligheidsmaatregelen zijn dan dat je op het eerste gezicht ziet. Maar goed, het plaza en het station zijn in vorm en functie niet anders dan zeg een winkelgebied + station in welk andere stad in Nederland, en ook daar staat geen hek omheen.
Re: Schiphol beveiliging zo lek als een mandje.
Dat zal dan vermoedelijk ook een van de volgende doelwitten zijn. Zodat vervolgens iedereen zich afvraagt hoe het zover heeft kunnen komen.Moneyman schreef:Dat is toch bij bijvoorbeeld de internationale trein of veerboot niet anders?
Re: Schiphol beveiliging zo lek als een mandje.
Wat wil je dan? Alles achter hekken?olaf79 schreef:Dat zal dan vermoedelijk ook een van de volgende doelwitten zijn. Zodat vervolgens iedereen zich afvraagt hoe het zover heeft kunnen komen.Moneyman schreef:Dat is toch bij bijvoorbeeld de internationale trein of veerboot niet anders?
Re: Schiphol beveiliging zo lek als een mandje.
Je kletst onzin. Hoewel het verkeer er erg hectisch is en inparkeren die niet de grootste kunde van de Israëlische chauffeurs valt het aantal verkeersgerelateerde doden erg mee. In NL is 3,4 verkeersdode per jaar per 100000 inwoners, in Israel is dit 3,6. Daarmee behoort Israel tot de 10 veiligste verkeerslanden ter wereldbprosman schreef:Overigens zegt die uitspraak over "verkeersdoden" in Israel niet zoveel want beste chauffeurs zijn het niet. Als er een dag is waarop er in Haifa GEEN verkeersdode valt is dat genoeg om het avondnieuws te halen.
Re: Schiphol beveiliging zo lek als een mandje.
Doem denken in optima forma, Schiphol is mi goed beveiligd, veel onzichtbare beveiligers, paspoort controle bodyscans etc etc,olaf79 schreef:Dat zal dan vermoedelijk ook een van de volgende doelwitten zijn. Zodat vervolgens iedereen zich afvraagt hoe het zover heeft kunnen komen.Moneyman schreef:Dat is toch bij bijvoorbeeld de internationale trein of veerboot niet anders?
Re: Schiphol beveiliging zo lek als een mandje.
Jij sluit toch ook je huis als je weg gaat? Waarom, als ze binnen willen komen komen ze dat toch wel...?Moneyman schreef:Wat wil je dan? Alles achter hekken?olaf79 schreef:Dat zal dan vermoedelijk ook een van de volgende doelwitten zijn. Zodat vervolgens iedereen zich afvraagt hoe het zover heeft kunnen komen.Moneyman schreef:Dat is toch bij bijvoorbeeld de internationale trein of veerboot niet anders?
Het gaat erom dat je de plekken waar je het kwetsbaarst bent - omdat er kritieke infrastructuur ligt of omdat er veel mensen samenkomen - zo goed mogelijk beveiligd. Wat is er tegen om bij de toegangspoorten tot de gates een identiteitsbewijs te vragen en te controleren of dit overeenkomt met het ticket? Het is zelfs grotendeels te automatiseren doordat alle Europese ID en paspoorten van een chip voorzien zijn.
Dit is zeer kleine moeite maar voor de veiligheid een enorme stap.