LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] scootmobiel mee in het vliegtuig

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
forrelletje
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 dec 2004 20:54

scootmobiel mee in het vliegtuig

Ongelezen bericht door forrelletje »

Vorig jaar zijn wij met Martinair op vakantie geweest en hebben de scootmobiel meegenomen,daar hoefden we niets voor te betalen.
Dit jaar gaan wij met transavia en wat schets onze verbazing we moeten 120 euri betalen hiervoor.
Dit vinden wij schande ,de reisorganisatie waar wij onze reis hebben geboekt heeft ons daar niet over geinformeerd.

Ze denken zeker dat wij voor ons plezier in een scootmobiel zitten.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: scootmobiel mee in het vliegtuig

Ongelezen bericht door eeliane »

Uw scootmobiel komt niet vanzelf in het vliegtuig terecht, daar moeten door allerlei mensen handelingen voor worden verricht, daarom is het niet gratis.
Het is jammer dat dat bij het boeken van de reis niet duidelijk was, hebt u TOEN wel aangegevn dat de scootmobiel mee zou gaan als extra bagage of kwam u daar later mee? Waarschijnlijk wel want als u bij boeking had gezegd dat hij mee zou gaan had de reizenverkoper even kontakt opgenomen met de luchtvaartmaatschapiij om te informeren wat dat kost. Dan had u voor de definitieve boeking al kunnen zeggen of u daar (dat bedrag) mee akkoord zou gaan.
Waarom nam Martinair de scootmobiel wel gratis mee?? Is u dat bekend?? Doen ze dat altijd of was er een speciale reden voor??
Dat u als argument aandraagt dat u niet voor de lol in de scootmobiel zit en dat hij daarom gratis vervoerd zou moeten worden is natuurlijk geen reden...

forrelletje
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 dec 2004 20:54

Re: scootmobiel mee in het vliegtuig

Ongelezen bericht door forrelletje »

Dat mijn scootmobiel niet vanzelf in het vliegtuig komt dat begrijpt een normaal mens ook wel.
Het was wel duidelijk dat de scootmobiel bij het boeken van de reis meeging,je moet nl de maten van de scootmobiel opgeven ,dus hierover geen misverstand.
Martinair vind dit gewoon een service en doen dat altijd,daar was geen speciale reden voor.
Dus vind ik het een nalatigheid van de reisorganisatie.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: scootmobiel mee in het vliegtuig

Ongelezen bericht door gerland »

Dus vind ik het een nalatigheid van de reisorganisatie
Met uw tweede bericht wordt één en ander veel duidelijker.
Als ik het goed begrijpt neem u het de reisorganisatie kwalijk dat ze u niet of niet volledig geïnformeerd hebben, maar heeft u geen principiële bezwaren tegen het moeten betalen voor deze dienst.

Het is goed om u te realiseren dat dit in ieder geval twee verschillende zaken betreft.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: scootmobiel mee in het vliegtuig

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Wat ik dus niet begrijp, is: waarom kan het bij de ene maatschappij wel gratis worden meegenomen, en bij de andere maarschappij niet?

In beide gevallen moet de scootmobiel toch worden verplaatst?

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: scootmobiel mee in het vliegtuig

Ongelezen bericht door gerland »

Wat ik dus niet begrijp, is: waarom kan het bij de ene maatschappij wel gratis worden meegenomen, en bij de andere maarschappij niet?
Logisch toch, dat bepaalt toch iedere maatschappij afzonderlijk, net als alle andere voorwaarden (prijs, voorzieningen, vluchttijden, toestel enz. enz. enz.) waar u als klant mee te maken krijgt.

Zou wel erg toevallig zijn als dat bij iedere maatschappij hetzelfde was.....

annemiekje.
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 dec 2005 13:06

Re: scootmobiel mee in het vliegtuig

Ongelezen bericht door annemiekje. »

Elke maatschappij heeft hierin haar eigen regels. De een stelt;
gratis 1 hulpmiddel mee. Dus óf handbewogen rolstoel, óf electrische rolstoel, óf scootmobiel. Overigens wordt door élke vervoerder dezelfde eisen gesteld aan de accu, dit moet een droge accu zijn.

Andere maatschappijen hebben als regel; gratis 1 hulpmiddel tot een bepaald aantal kg en max. afmetingen. Deze regelementen zijn overigens op de site van elke vervoerder zo terug te vinden. Logisch ook dat men hier grenzen aan stelt (wat voornamelijk bij chartermaatschappijen gebeurd, maar ook enkele grotere maatschappijen als BA doen dit), immers; wat doe je als maatschappij als er op vlucht X in ene 10 scootmobiels opduiken? 1 of 2 stuks is niet noemenswaardig op het geheel aan brandstofverbruik en ruimte-inname, maar bij grotere aantallen wordt dat spontaan andere koek. Daarom moet dit bijv. ook van te voren aangemeld worden.

Het is wellicht niet ideaal van de reisorganisatie dat de meerkosten niet van te voren vermeld zijn. Echter; het is aan de reiziger zelf om zich op dit gebied te informeren bij de maatschappij zelf, net als bijv. waar het informatie betreft omtrent het max. toegestane gewicht en afmetingen aan bagage. Een reisorganisatie krijgt hier niet vaak mee van doen, en wéét vaak genoeg simpelweg (naast de informeerplicht van de reiziger zelf!) niet dat elke maatschappij eigen regels heeft.

Daar veel touroperators met meerdere maatschappijen vliegen is dit dus een opletpunt voor de reiziger. Het kan namelijk voorkomen dat je heen met X vliegt, niet hoeft te betalen, en terug met Y, en wel moet betalen. Dit is overigens zéér makkelijk te omzeilen; op tijd contact opnemen met de touroperator, dit probleem voorleggen en bijna altijd is het in deze situatie zonder extra betaling de garantie te krijgen dat men met maatschappij X vliegt. (mits daar dus normaal al mee gevlogen wordt!)

Zelf vlieg ik regelmatig met handbewogen rolstoel, en daardoor dus (automatisch) niet met scootmobiel of pendel (scooter voor rolstoel). Een 2e hulpmiddel mee is nu eenmaal dokken, klaar. En wat bleek als je bezig bent met je reis? Elke vervoermaatschappij heeft regels op dit gebied en communiceert deze duidelijk richting de klanten via oa websites. Het doorgeven van maten garandeerd geen gratis vervoer, het zou mooi worden zeg. Even bellen hoe groot je fiets is, en hij kan gratis mee. ;) Jammer maar helaas, dit valt onder de eigen verantwoording, je dient hierover zelf te informeren bij de vliegmaatschappij zelf.

De ene maatschappij is iets stroever dan de ander. Maar het totaalpakket bekeken, zijn maatschappijen erg schappelijk waar het vliegen met een beperking en/of hulpmiddel betreft. Tot zelfs bij veel maatschappijen het gratis meenemen van extra bagage indien aangetoond kan worden dat deze overbagage puur bestaat uit medisch noodzakelijke medicatie etc.

Je kunt dit overigens van 2 kanten bekijken. Bijbetalen is nooit leuk -> kant 1. Kant 2; men rekent een zeer schappelijk tarief voor een vervoersmiddel met oncourante maten en een groot gewicht.

mrNobody
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 apr 2006 16:20

Re: scootmobiel mee in het vliegtuig

Ongelezen bericht door mrNobody »

er wordt per airline kosten berekend. in een supermarkt is elk artikel ook niet idem geprijsd als bij een andere supermarkt.
kijk maar op de website van de airline en u ziet vooraf altijd welke kosten inclusief zijn en welke exclusief. weet u vooraf waar u aan toe bent. als u dit vooraf bij een reisburo vraagt weten ze dit ook hoor
succes!

jill 2
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:15

Re: scootmobiel mee in het vliegtuig

Ongelezen bericht door jill 2 »

Zelf reis ik al jaren met een rolstoel heb nog nooit problemen gehad,moet het wel altijd even melden en de afmetingen doorgeven.
Ik zou eigenlijk ook liever mijn scootmobiel meenemen maar daar doe dat niet omdat ik wanneer bv iets aan de accu komt ik helemaal nergens meer heen kan.
Dat men eventueel extra kosten aanrekent kan ik begrijpen maar dan moet het inderdaad op voorhand gezegd worden.
Ik vraag mij wel af waar ze de grens trekken,wat met een blindegeleide hond?moet men hier ook extra voor betalen en wat te denken van de kinderwagens,de buggy´s?
Nogmaals men moet het wel voordien melden zodat men niet voor een onaangename verassing komt te staan.

Gesloten