Eliane en Gast,
Ik zou kunnen zeggen: 'wat een onzin wat jullie vertellen'. Dat doe ik echter niet, er wordt al genoeg gescholden in deze draadjes. Mensen, heb eens wat respect voor elkaar!
Het SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden) heeft TOTAAL NIETS te maken met het Calamiteitenfonds!
Het SGR regelt financieel onvermogen van de touroperator naar de klant. Faillisement dus! Verder NIETS! Ze zijn er dus enkel voor de centen. Wat ik al eerder zei: iemand HEEFT centen, want hij moet ze betalen VOOR de vakantie. Stel voor, de touroperator is niet SGR. Het enige wat je gebeuren kan, is dat je centen weg zijn. Boeien dus. Dat overleeft iedereen wel.
Het Calamiteitenfonds geeft dekking bij calamiteiten. Aardbevingen, maar ook bosbranden etc. Dit fonds haalt passagiers terug naar Nederland indien nodig. Het calamiteitenfonds is NIET gratis. Hier betaalt u voor.
De SGR is in feite OOK niet gratis, het is een verzekering. Echter omdat men door jarenlange premies te heffen rente kan krijgen op het gestorte vermogen, is een publieksbijdrage momenteel niet nodig. Dat kan in de toekomst wel weer komen!
Het Calamiteitenfonds is zeker niet onbelangrijk.
Vroeger treedde het in werking bij een zogenaamd 'negatief reisadvies'. Dat bestaat niet meer. Het ministerie van Buitenlandse Zaken geeft reisadviezen af. Het is trouwens voor iedereen belangrijk dat men EERST op de site van
www.minbuza.nl kijkt voordat men een reis boekt. Daar staan alle adviezen.
Het Calamiteitenfonds vergaderd voor elke calamiteit om men in werking treedt. Dat heeft dus niets meer met bedoelde adviezen te maken.