LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sportura reisvoorwaarden

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Skywise
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 okt 2010 14:11

Sportura reisvoorwaarden

Ongelezen bericht door Skywise »

Nu is Sportura geen onbekende op dit forum maar ik vroeg me af of iemand me hiermee kan helpen of advies kan geven.

De groepsreizen afdeling van Sportura stelt dat men een contract tekent voor een minimaal af te nemen aantal bedden. Als dit minimum aantal niet wordt gehaald worden de kosten van de overgebleven bedden in rekening gebracht. Ik vind dit zelf al niet al te klantvriendelijk aangezien er in de voorwaarden nergens wordt gerept over annuleringsmogelijkheden. Iets waarbij ik uberhaupt mijn vraagtekens zet daar ik vermoed dat dit altijd benoemd moet worden (ook al is het negatief voor de afnemer).

Nu behouden zij zich het recht om de niet afgenomen bedden, die wel door de afnemer betaald dienen te worden, door te verkopen. Is het niet verboden om producten (in dit geval bedden/reizen) die in feite verkocht zijn nog eens door te verkopen?

Sportura komt niet verder dan dit commercieel denken te noemen maar ik vraag me dus af in hoeverre zij streden met de Nederlandse wet. Heeft iemand hier een idee over?

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Sportura reisvoorwaarden

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Skywise
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 okt 2010 14:11

Re: Sportura reisvoorwaarden

Ongelezen bericht door Skywise »

Pindakaaspotje,


Bedankt voor je snelle reactie. Wat jij zegt klinkt ook veel logischer. Dat iets in de Voorwaarden van een bedrijf genoemd worden betekent niet dat ze dan boven de wetgeving staan. Het punt is alleen dat we het niet zeker weten.

Henk020
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 feb 2010 19:26

Re: Sportura reisvoorwaarden

Ongelezen bericht door Henk020 »

Wellicht een verkeerde vergelijking....maar ik zie het net als de volgende 2 voorbeelden:

Als je een hotelkamer boekt, moet je je creditcard ter garantie afgeven. Voorwaarde is vaak dat je tot 24 hr van te voren kan annuleren, en dat de kamer tot 18 uur gegarandeerd is. Dat wil zeggen dat als jij na 18 uur inchecked, de kans is dat de kamer die je al hebt betaald is "doorverkocht" aan een andere klant. Tevens is hij via de CC bij jou in rekening gebracht. Idd commercieel denken, zo hopen ze de maximale opbrengst uit kamers te halen.

Vliegtuigmaatschappijen hebben vaak noshows, en daarom overboeken ze vluchten ook vaak. Ze gaan er dus al vanuit dat stoelen 2x worden betaald doordat er mensen niet komen opdagen en ze dan anderen in die stoelen kunnen zetten.

De vergelijking zit hem in het boeken van X kamers, die moeten betalen, maar het risico hebben dat ze worden doorverkocht op het moment dat er iemand niet komt opdagen.

Het zal dus best mogen....maar of het in de wet staat....

geengast
Berichten: 593
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Sportura reisvoorwaarden

Ongelezen bericht door geengast »

Skywise schreef: De groepsreizen afdeling van Sportura stelt dat men een contract tekent voor een minimaal af te nemen aantal bedden. Als dit minimum aantal niet wordt gehaald worden de kosten van de overgebleven bedden in rekening gebracht.
Als ik het dus goed begrijp is het geen vooraf georganiseerde reis die gepubliceerd werd, maar een aangevraagde groepsreservering. Daar gelden overigens de normale voorwaarden niet voor. U heeft immers ook niet de normale reis geboekt, maar een aparte reis gevraagd die men normaal niet aanbood.

Bij een groepsreservering gaat de organisator aan het hotel vragen wat het goedkoopst is: een allotment van bv 50 bedden en tot twee weken van te voren nog onverkochte bedden terug kunnen geven OF een garantie van 50 bedden die ten alle tijden afgenomen worden. De laatste optie is véél voordeliger!

In de aan u gemaakte bevestiging/offerte staat wat ze gedaan hebben. Als daar staat dat u een minimum aantal bedden moet afnemen, dan is dat zo. Zelfs als u helemaal alleen over was van de groep.

Dat Sportura die overgebleven bedden nog eens verkoopt? Is toch geen probleem. U had ook fake namen kunnen opgeven, bv 10 x Dhr. Janssen, dan hadden ze die bedden niet kunnen verkopen en waren ze leeg gebleven. Maar of u daar gelukkiger mee was? Is het niet gewoon niet gunnen dat een ander ook eens wat mag verdienen?

Dit is een volkomen normale manier van zaken doen.

Skywise
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 okt 2010 14:11

Re: Sportura reisvoorwaarden

Ongelezen bericht door Skywise »

Ik wil even benadrukken dat de vraag over doorverkochte bedden slechts secundair is.
Ik probeer hier iemand te helpen. Ik snap overigens wel dat dit een 'normale manier van zakendoen is' maar dan kan ik nog wel mijn vraagtekens zetten bij de starheid van het bedrijf om samen tot een oplossing te komen en als enige 'reden' te geven dat de schoorsteen moet roken en ze erkennen dat ze er dubbel op verdienen.

Gesloten