Sunweb/Transavia naamswijziging met torenhoge kosten
-
BrigitteB2026
Sunweb/Transavia naamswijziging met torenhoge kosten
Door vervelende onvoorziene omstandigheden die niet door de annuleringsverzekering gedekt zijn willen we bij een pakketreis van Sunweb met een niet-flexibele vlucht een naamswijziging voor een van de twee reizigers laten doorvoeren (niet de hoofdboeker). Dit kost ons, naast de (logische) administratieve kosten een bedrag dat bijna gelijk is aan een nieuw retourticket als we dat op dit moment zouden kopen. Terwijl we dus al een ticket hebben, in de pakketreis. Hoe kan dat? Als het aan de hoge kerosineprijs zou liggen, betekent het dat bij de reservering van twee maanden geleden een retourticket per persoon Schiphol-Lanzarote €28 bedroeg.
Dit stuurde ik zojuist aan Sunweb:
We begrijpen dit enorme tariefverschil van Transavia echt niet. Als ik vandaag nieuwe tickets zou kopen, die nog beschikbaar zijn voor de betreffende vluchten, betaal ik €452. Via Sunweb betaal ik bij de naamswijziging €424 extra voor het tariefverschil. Dat zou betekenen dat de eerdere prijs voor de vlucht heen en terug per persoon €28 zou hebben gekost. Een onbegrijpelijk verschil. Kun je s.v.p. uitleggen waarom dit zo’n bizar en klantonvriendelijk verschil oplevert?
Wat nu te doen?
Dit stuurde ik zojuist aan Sunweb:
We begrijpen dit enorme tariefverschil van Transavia echt niet. Als ik vandaag nieuwe tickets zou kopen, die nog beschikbaar zijn voor de betreffende vluchten, betaal ik €452. Via Sunweb betaal ik bij de naamswijziging €424 extra voor het tariefverschil. Dat zou betekenen dat de eerdere prijs voor de vlucht heen en terug per persoon €28 zou hebben gekost. Een onbegrijpelijk verschil. Kun je s.v.p. uitleggen waarom dit zo’n bizar en klantonvriendelijk verschil oplevert?
Wat nu te doen?
- StevieNL81
Beste antwoord
Gekozen door BrigitteB2026
Re: Sunweb/Transavia naamswijziging met torenhoge kosten
Het zit hem al een beetje in de benaming van het type ticket ... Niet flexibel.
Kijkend op de website van Sunweb zie ik dat ze waarschuwen dat dit hoge kosten met zich mee kan brengen.
Ik zou mijn verlies nemen en het betalen.
Kijkend op de website van Sunweb zie ik dat ze waarschuwen dat dit hoge kosten met zich mee kan brengen.
https://service.sunweb.com/nl/support/s ... tsstellingVoor de wijziging van een persoon worden vaak hoge kosten gerekend.
Heel eerlijk, volgende keer niet bij een discounter boeken als je meer service nodig hebt dan het minimale. Die staan bekend om hoge tarieven bij dit soort zaken. Dat gezegd hebbende, het tarief dat jij aangeeft is wel erg hoog. Transavia zelf geeft lagere bedragen aan: https://www.transavia.com/service/nl-nl ... gen/kosten
-
NeoDutchio
Als u bij Sunweb geboekt heeft hebt u niets te maken met de voorwaarden van Transavia.
En ja, zoals ook al gezegd, discounters verdienen aan alle extra’s. Er zijn aanbieders die niets berekenen voor een aanpassing, maar ook die geen enkele aanpassing accepteren. Met alles wat daar tussen zit.
Alles valt en staat met de voorwaarden van de aanbieder waar u vooraf mee akkoord gaat.
En ja, zoals ook al gezegd, discounters verdienen aan alle extra’s. Er zijn aanbieders die niets berekenen voor een aanpassing, maar ook die geen enkele aanpassing accepteren. Met alles wat daar tussen zit.
Alles valt en staat met de voorwaarden van de aanbieder waar u vooraf mee akkoord gaat.
J. Deltoer
vindt dit leuk
-
BrigitteB2026
Dank voor de reacties. Normaal boeken we nooit bij Sunweb of andere discounters. Dit was een uitzondering voor onze net volwassen dochter.
Update: We hebben een nieuw voorstel van Sunweb. ‘Bij een in de plaatsstelling voert Transavia de wijziging tegen kosten. Deze kosten bestaan uit EUR55,- per vlucht wijzigingskosten + tariefverschil. Op dit moment biedt Transavia deze vluchten aan voor EUR452,-.
Het tariefverschil is EUR274,- + EUR110,-. Op dit moment bedragen de bijkomende kosten EUR384,- en is dit aanbod wederom 24 uur geldig.’
Een korting van €150 op hun eerdere (belachelijke) voorstel, maar nog steeds te veel geld, vind ik. Wat vinden jullie?
Update: We hebben een nieuw voorstel van Sunweb. ‘Bij een in de plaatsstelling voert Transavia de wijziging tegen kosten. Deze kosten bestaan uit EUR55,- per vlucht wijzigingskosten + tariefverschil. Op dit moment biedt Transavia deze vluchten aan voor EUR452,-.
Het tariefverschil is EUR274,- + EUR110,-. Op dit moment bedragen de bijkomende kosten EUR384,- en is dit aanbod wederom 24 uur geldig.’
Een korting van €150 op hun eerdere (belachelijke) voorstel, maar nog steeds te veel geld, vind ik. Wat vinden jullie?
-
StevieNL81
Het zit hem al een beetje in de benaming van het type ticket ... Niet flexibel.
https://service.sunweb.com/nl/support/s ... tsstellingVoor de wijziging van een persoon worden vaak hoge kosten gerekend.
Ik zou mijn verlies nemen, dan kost de vakantie maar een paar euro meer.BrigitteB2026 schreef: ↑09 jun 2026 16:59
Anderzijds, u schrijft zelf dat u het teveel geld vind, dus in dat geval moet u het niet doen. Gaat de ene persoon alleen op vakantie, kan ook heel lekker zijn.
Voor discounters zijn alle zaken die afwijken van het bulkwerk relatief duurder dan bij bedrijven die meer service leveren. Die hebben daar gewoon een team voor zitten die niets anders doen. Een discounter zal eerder een medewerker vrij moeten maken om extra zaken te regelen. En als je iets niet continue doet duurt het ook langer.Cro schreef: ↑09 jun 2026 15:14Heel eerlijk, volgende keer niet bij een discounter boeken als je meer service nodig hebt dan het minimale. Die staan bekend om hoge tarieven bij dit soort zaken. Dat gezegd hebbende, het tarief dat jij aangeeft is wel erg hoog. Transavia zelf geeft lagere bedragen aan: https://www.transavia.com/service/nl-nl ... gen/kosten
-
StevieNL81
Je kan nog kijken naar een andere maatschappij... Als die goedkoper zijn dan boek je zelf een retour. Maar als je al bagage etc hebt bijgeboekt dan moet dat ook opnieuw betaald worden en verlies je dat voordeel ook weer.
Het tarief verschil is nu 137 euro per vlucht en dat is op zich redelijk.
Het tarief verschil is nu 137 euro per vlucht en dat is op zich redelijk.
Ts noemt het een naamswijziging, maar gaat het hier niet over het wijzigen van de passagier?
-
StevieNL81
In het 2e bericht corrigeert ze het naar in de plaats stelling.
Kokka1
vindt dit leuk
-
BrigitteB2026
Klopt, gaat om een passagierswisseling. Dank voor alle reacties. We gaan Sunweb melden dat we akkoord gaan met laatstgenoemd bedrag.