Weet iemand misschien hoe het zit met de rechtsgeldigheid van telefonisch boeken? Is zo'n overeenkomst geldig? Stel dat iemand een geintje uithaalt en voor iemand anders boekt. Of dat er een geschil ontstaat over wat er wel of niet tijdens een gesprek is gezegd?!
Ik vraag me af hoe en of hier gemodereert wordt. De belachelijkste posts blijven gewoon staan, en andere topics gaan zonder enige verklaring op slot. In ieder geval goede vraag Babette. Wil ik ook wel weten.
Een mondelinge overeenkomst (dus ook via de telefoon) is rechtsgeldig volgens het nederlands wetboek. Alleen vraag ik me af hoe het zit met de bewijslast. Wie weet het?
Elke overeenkomst is geldig alleen is het moeilijk soms na te gaan of bepaalde dingen wel of niet zijn gezegd. Daarom worden deze gesprekken veelal getapet.
De boekingen worden altijd via een bandopname vastgezet, de verzekeringmaatschappijen vertellen het je netjes, de reisburo,s uiteraard niet, het is tekend voor hun opstelling en wijze van zakendoen.
Ik werk zelf op een telefonische reserveringsafdeling van een reisbureau.
Wij maken niet standaard opnames, omdat dat niet zomaar mag.
Wij maken alleen opnames van telefonische machtigingen, maar geven dit ook aan in ons gesprek en vragen toestemming voor de opnames.
Ook maken wij, met toestemming van de klant, opnames van aanvragen, definitieve lijnvluchten, en annuleringen/wijzigingen.
Uiteraard is een telefonische boeking ook een overeenkomst waar de klant aan vast zit (of het moeten opties zijn). Wij geven dit in ons gesprek ook duidelijk door. Overigens vragen wij een paspoort of rijbewijsnummer als telefonische handtekening.
Ik ben het met sezfola eens.
Een rijbewijs of paspoortnummer is geen telefonische handtekening. Dit zou betekenen dat als iemand daar de beschikking over heeft, voor een ander zou kunnen boeken. Daarnaast zou theoretisch gezien een reisbureau, deze gegevens weer kunnen gebruiken, omdat deze inmiddels al bekend zijn.
Ine stelt dat er wordt doorgegeven dat de overeenkomst geldig is en dat duidelijk aan de telefoon wordt gezegd. Maar stel dat de klant zegt dat dit niet is gezegd. Ook callcentermedewerkers kunnen fouten maken. Een telefonische overeenkomst is slechts rechtsgeldig als deze is getapet en dit van te voren ook is aangegeven(en dat dit ook op tape staat).
De boekingen worden altijd via een bandopname vastgezet en zijn rechtgeldig, tracht er eens onder uit te komen en je hebt zo een incasso bedrijf voor de deur staan.
Ik heb aangegeven de manier waarop wij werken op het telefonisch callcenter, wij maken dus niet standaard opnames,( op eerder genoemde uitzonderingen na) het is mogelijk dat andere reisbureaus wel standaard opnames maken.
Ik werk al 9 jaar als telefonisch reisadviseuse, en gelukkig gaat het bij ons op de afdeling zelden fout. Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt, em maak gemiddeld zo´n 6 reserveringen per dag.
De telefonische boekingen worden vaak via een bandopname vastgezet en zijn rechtgeldig, tracht er eens onder uit te komen en je hebt zo een incasso bedrijf voor de deur staan.
Ine jij geeft toch niets anders aan, een paspoortnummer etc geeft voor jullie voldoende bewijslast cq een kapstok om de klant die zich bedankt , aan op te hangen, jij formuleert het zeer netjes, screen eea eens bij julie juridische afdeling.
Ik heb 3 jaar geleden zo,n affaire met Neckermann gehad, mijn advocaat heeft de zaak toen gewonnen, binnen 1 dagen kun je een annulering doorvoeren.