LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Transavia verhoogd prijs gedurende boekingsproces

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
FransMeulenbroeks
Contacteer:

Transavia verhoogd prijs gedurende boekingsproces

Ongelezen bericht door FransMeulenbroeks »

Ik wilde een ticket boeken bij Transavia. Alle gegevens ingevuld. Voorwaarden gelezen. Bagage bijgeboekt. Creditcard ingevuld. Klik op betalen.

Helaas... Het ticket wat u wilde boeken is voor de prijs die u geselecteerd heeft.
En een linkje terug naar de reserveringspagina waarna je vooraan mag beginnen.

Bij alle andere webshops, hotels etc waar ik kom blijft het gekozen product of dienst gereserveeerd voor je terwijl je afrekent.
Zoniet bij Transavia. Ik vind dit gewoon misleiding. Mensen lokken met een prijs en dan aan het einde dit niet honoreren.

Dit is net zoiets als wanneer je in de supermarkt je karretje vol laadt en dan bij het betalen aan de kassa te horen krijgt "Sorry de prijzen zijn gewijzigd. Neem maar een nieuwe kar en begin maar weer vooraan.

Bah. U zult begrijpen dat ik van dit soort oplichterspraktijken (sorry, ik kan het veranderen van prijzen gedurende het uitchecken niet anders noemen) niet gediend ben. Gelukkig zijn er nog alternatieven. Voor mij geen Transavia meer!

Frans

Brahms

Re: Transavia verhoogd prijs gedurende boekingsproces

Ongelezen bericht door Brahms »

Alle low cost maatschappijen hanteren dit systeem. Zolang er niet betaald is is er geen contract en kan de prijs nog wijzigen, bv als iemand anders stoelen boekt en net iets eerder daadwerkelijk betaald.

Heeft absoluut niets met oplichting te maken, gewoon met aanbod en beschikbaarheid, waarbij de stoelen in groepen voor een bepaalde prijs worden verkocht. Is de groep stoelen op, dan gaat de prijs omhoog.

Zolang je de kassa niet voorbij bent, kan dit in principe ook in je supermarkt.

FransMeulenbroeks
Contacteer:

Hmm. Ook als mijn boodschappen al gescand zijn?

Overigens: dit lijkt structureel. De prijs was vandaag weer hetzelfde als twee dagen geleden, dus ik besloot het nog een keer te proberen (zelfde vlucht).
En wat denk je:

"Vlucht niet meer beschikbaar
Deze vlucht is zojuist door iemand anders geboekt, daarom is de vlucht tegen het door jou gekozen tarief niet meer beschikbaar."

Ik geloof er niets van dat dit toeval is. Wat is de kans dat je op een vlucht met pakweg 150 stoelen die nog 7 weken weg ligt 2x in hetzelfde interval van pakweg 10 minuten nog iemand anders ook aan het boeken is?

Brahms

Even je Internet Gegevens / Cookies op je PC wissen, dat help zeer vaak, zeker als je meerdere keren dezelfde bestemming of vlucht hebt opgezocht.

(Deel tekst verwijderd ivm onjuistheid)
Laatst gewijzigd door Brahms op 16 sep 2017 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Brahms schreef: En ja, zelfs na het scannen zou de prijs in deed supermarkt nog kunnen wijzigen, de boodschappen zijn juridisch gezien nog het eigendom van de winkel en er is geen koopovereenkomst.
Dat is onjuist. Op het moment dat ik een pot pindakaas uit het schap pak met de bedoeling 'm te kopen, is de koopovereenkomst een feit.

atlas1302

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Heb het zelf ook vaak meegemaakt, de prijzen fluctureren gewoon. Dit kan ook in je voordeel zijn wanneer de prijs laag is, wacht dan niet langer dat ie nog lager wordt en gewoon kopen. Up and down het is maar net hoe de situatie is op dat moment voor de maatschappij, zoals brahms eigenlijk al zegt.

Ik heb het hier over internet boekingingen natuurlijk, in de folder of uit het boekje zijn de prijzen 'fixed' mag ik hopen tenminste. Dus zolang de accoord knop nog niet is ingedrukt blijft het een verrassing voor u.

Bij de KLM zal het iets anders gaan en betaalt u gewoon voor de naam, beenruimte, goede maaltijd, veel kg. en een knappe prijs, het is maar wat u wilt.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Moneyman schreef:Dat is onjuist. Op het moment dat ik een pot pindakaas uit het schap pak met de bedoeling 'm te kopen, is de koopovereenkomst een feit.
Dat lijkt me niet. Anders zou de verkoper je kunnen verplichten te kopen als je de pot terugzet.

Maar op het moment dat je als klant ingaat op een advertentie of een aanbieding komt er wel een voorlopige overeenkomst tot stand. In dat geval is het plaatsen van het product of de service in de virtuele winkelmand voldoende om het aanbod aan te nemen. Zodra jij je verplichting nakomt (namelijk de prijs te betalen) is de overeenkomst definitief tot stand gekomen.

FransMeulenbroeks
Contacteer:

Brahms schreef:Even je Internet Gegevens / Cookies op je PC wissen, dat help zeer vaak, zeker als je meerdere keren dezelfde bestemming of vlucht hebt opgezocht.

(Deel tekst verwijderd ivm onjuistheid)

Helaas hielp dat hier niet. Ik heb van alles geprobeerd: cookies wissen, via VPN en een duits, amerikaans en spaans IP adres. Andere browser, ander device (PC, tablet, PC op werk). Ik gebruik ook altijd private browsing dan gaan de cookies ook weg, maar niets hielp

edit: vergeten te melden, maar ik heb ook nog geprobeerd om via de spaanse en duitse websites te boeken. Helaas....
wat soms ook werkt is via een andere site (skyscanner, expedia, tix, ....) te proberen maar dat hielp hier ook niet.
Laatst gewijzigd door FransMeulenbroeks op 17 sep 2017 10:38, 2 keer totaal gewijzigd.

FransMeulenbroeks
Contacteer:

olaf79 schreef:
Moneyman schreef:Dat is onjuist. Op het moment dat ik een pot pindakaas uit het schap pak met de bedoeling 'm te kopen, is de koopovereenkomst een feit.
Dat lijkt me niet. Anders zou de verkoper je kunnen verplichten te kopen als je de pot terugzet.

Maar op het moment dat je als klant ingaat op een advertentie of een aanbieding komt er wel een voorlopige overeenkomst tot stand. In dat geval is het plaatsen van het product of de service in de virtuele winkelmand voldoende om het aanbod aan te nemen. Zodra jij je verplichting nakomt (namelijk de prijs te betalen) is de overeenkomst definitief tot stand gekomen.
Tja, maar daar heeft Transavia klaarblijkelijk geen boodschap aan. De melding dat de vlucht niet meer beschikbaar is voor die prijs komt pas op het moment dat ik al mijn gegevens ingevuld heb en op de knop betaal druk (ik betaal via credit card).

Ik vraag me ook af als ik zoek op een vlucht en ik krijg online een prijs te zien (voor een specifieke vlucht op een specifieke datum/tijd dus), of dat een aanbieding/advertentie is als bovengenoemd (en of dit b.v. ook onder de regels van de reclame code commissie zou kunnen vallen).

Overigens: ik heb nog even geprobeerd een inschatting te maken wat de kans is dat dit gebeurd:
Stel de vlucht heeft 180 plaatsen. De vlucht die ik wil boeken is over 7 weken. Zeg 45 dagen.
Ik denk dat de meeste van dit soort boekingen naar vakantieoorden (het ticket was voor Canarische Eilanden) gemiddeld 2 personen per boeking bevat dus 90 boekingen om het vliegtuig vol te krijgen. Dat betekent dat als het vliegtuig nog leeg was er gemiddeld 2 boekingen per dag binnenkomen voor die vlucht. (en ik weet wel dat het niet gelijkmatig verdeeld is maar van de andere kant: er zijn al tickets verkocht (dat kan ik zien bij zitplaats reservering).

Hoe groot is de kans dat je 2x achter elkaar met een paar dagen tussenruimte in dezelfde 10 minuten (geschatte duur van het boekingsproces) tegelijk boekt met iemand anders?? Dat ligt in de orde van 1 op de miljoen....

Brahms

Heb je het boekingsprobleem al eens voorgelegd aan Transavia zelf. Want daar lijkt me het nu de hoogste tijd voor.
Het begint er op te lijken dat er een fout in het programma zit, of datver een fout in de getoonde prijsstelling zit en het systeem ingrijpt.

FransMeulenbroeks
Contacteer:

Natuurlijk!
Bij de eerste boekingspoging was de reactie "het spijt ons bijzonder, maar we kunnen niets voor je doen". Ook niet na een paar keer heen en weer mailen.
Dat was de aanleiding om dit bericht te posten.
Bij de tweede boekingspoging heb ik ze weer gemaild maar daar heb ik nog geen reactie op gehad, maar ik verwacht nog wel dat ze er op reageren.

Persoonlijk vermoed ik dat er een inconsistentie in hun systeem zit waarbij de zoekmodule denkt dat er nog 2 stoelen in een bepaalde fare class zijn, terwijl volgens het systeem wat de echte reservering moet doen er nog maar een is.

(bij skyscanner of expedia zag ik trouwens ook een keer dat ik de vlucht voor de oude prijs kon krijgen en bij het maken van de reservering kreeg ik ook een melding dat de prijs toch hoger was; het vreemde daar was dat toen ik nog een keer probeerde ik initieel toch weer die lagere prijs aangeboden kreeg).

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ik via meerdere de laagste prijs zoek op die route en datum zouden ze alle mijn stoel moeten vasthouden.
Soms hebben tussenpersonen ook Transavia vluchten in aanbieding naast Trasavia zelf en moet je kiezen.

Als iemand anders sneller is, en ik ben soms erg traag bij het zoeken, half uurtje is niets.....
Ja, ze mogen als de voordelige weg is een duurdere aanbieden.
Maar als je na opnieuw alles invoeren opnieuw die lage niet meer leverbare kreeg en weer verhoging kun je met print screen klagen want dat kan ook bij andere maatschappijen!
Ik boekte 7x een voordelige die dan net weg was.....
Met print screen kon ik bewijzen met de klok in beeld dat ze telkens deze klanten lokker gebruikte en waarschuwde ze dat als ze niet leveren voor deze lage prijs ik diverse media zou gebruiken om dit bewijs te publiceren...
Binnen 5 minuten gebeld dat ze het wel even regelen.... want anti reclame wilde ze niet.

Probeer dit ook eens bij Transavia want hoewel ik met andere discount firma vloog, ze willen gaan bewijzen van dubieuze praktijken online tegen komen!

Brahms

Zucht zucht, stofzuiger. Het is allemaal weer niet te lezen ! Wat een gebrabbel allemaal weer.
En opvallend, natuurlijk ook weer zelf meegemaakt.

FransMeulenbroeks
Contacteer:

Ik begrijp dat skyscanner afhankelijk is van de informatie van de airline en het is ook logisch dat als ik aan het browsen ben dat ze dan de vlucht nog niet voor me vasthouden. Dat is ook niet het probleem.

Het probleem is dat als ik al aangegeven heb dat ik de vlucht wil boeken dat ie dan nog steeds niet vastgehouden wordt, en dat het er zelfs op lijkt dat het verhogen van de prijs gedurende het proces een bewuste actie is om meer geld te kunnen vangen.

Als ze bij het starten van het boekingsproces aan zouden geven dat de vlucht er niet meer is omdat iemand me net voor is geweest; ok daar kan ik inkomen. Als je in de krant een advertentie ziet voor iets en er staat biij, maar een stuks voorradig (of zolang de voorraad strekt) en het product is inmiddels verkocht als je bij de winkel komt, dan is dat een typisch gevalletje van pech. Echter als jij de eerste bent, om dan met het product bij de kassa te zeggen, sorry maar het product is al aan iemand anders verkocht, dan vind ik dat dat niet kan (en dat is wat hier gebeurd).

En nogmaals, dit is of een fout in het systeem of een truuk om goedkope tickets niet te leveren maar mensen door te sluizen naar duurdere tickets.

atlas1302

Ongelezen bericht door atlas1302 »

U zegt SKYSCANNER als u deze stap nu overslaat en gewoon naar de site van Transavia gaat, heeft u dan ook dat probleem?

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Misschien is het zo dat er nog maar 1 stoel voor die goedkope prijs beschikbaar is. Dat ie uiteindelijk dus een foutmelding geeft.

FransMeulenbroeks
Contacteer:

atlas1302 schreef:U zegt SKYSCANNER als u deze stap nu overslaat en gewoon naar de site van Transavia gaat, heeft u dan ook dat probleem?
Het probleem trad beide keren op toen ik direct via transavia probeerde te boeken.

Daarna heb ik o.a. vi skyscanner gekeken of ik het ticket daar nog wel voor de originele prijs kon boeken.
(ik snap ook dat Transavia er niets aan kan doen als Skyscanner foute tarieven weergeeft).

FransMeulenbroeks
Contacteer:

Nijogeth schreef:Misschien is het zo dat er nog maar 1 stoel voor die goedkope prijs beschikbaar is. Dat ie uiteindelijk dus een foutmelding geeft.
Ik vermoed dat er wel zoiets aan de hand is. Echter: ik voer in dat ik wil boeken voor 2 personen.
Ik heb bij het zoeken ook wel eens gehad dat ik dat vergeten was aan te geven en dat ik een andere prijs kreeg voor 1 persoon dan voor twee personen.
Het systeem lijkt daar dus wel rekening mee te houden.

FransMeulenbroeks
Contacteer:

Inmiddels ook antwoord op mijn tweede klacht.
Dat antwoord komt neer om: de prijs kan veranderen gedurende de boeking en dat is dan jammer voor u.
Hetzelfde voorgekookte antwoord als de vorige keer. Dat mijn probleem herhaalde malen opgetreden is en klaarblijkelijk dus iets structureels is wordt volkomen genenegeerd.

Dieke83

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Heb je ook geprobeerd als je de prijs ziet die je wilt boeken dan gelijk te bellen naar Transavia om dan via de telefoon teboeken?
Tevens kun je het beste boeken dinsdag om middernacht dan zijn de prijzen het meest gunstig.

http://www.telegraaf.nl/vrij/reizen/249 ... cht__.html

Gesloten