Verdienmodel Corendon
Re: Verdienmodel Corendon
Nee hoor, ik heb geen AI nodig om samen te vatten. Wil je iemand op dit forum helpen, dan is het handig om eerst de ruis weg te halen om zo het kern probleem over te houden.Consumenneke schreef: ↑06 apr 2026 10:36Nergens heb ik beweerd dat Willem8 door Corendon naar Duitsland overgeboekt is. Hij stelt al in de openingsvraag dat de familie vanuit Duitsland vliegt. Hij vertelt dat hij fijn geholpen is bij de boeking. Alleen blijkt de praktijk minder fijn, omdat Corendon de ganse familie op heel andere (onaangename) tijden heen en weer gaat vliegen.
Computer says no.
U heeft mijn vraag nog niet beantwoord of u de samenvatting door AI heeft laten maken. Vraag AI dan ook maar eens waar ik de fout in ben gegaan.![]()
Als je een reis boekt, dan doet het er qua vertrektijden niet toe of je op leeftijd bent of dat er kleine kinderen meegaan. De voorwaarden zijn voor iedereen hetzelfde. Het is juridisch gezien dus niet anders of je vertrektijden wijzigen als je een kinderloos stel van in de twintig jaar bent of dat je met kleine kinderen op vakantie gaat. Hetzelfde geldt als je kiest voor een buitenlandse luchthaven, het is vaak goedkoper i.v.m. de Nederlandse vliegbelasting maar is wel een eigen keuze. Het maakt niet dat er ineens voorwaarden niet van toepassing zouden zijn.
Dan hou je het kernprobleem over: Vakantie reizen mogen vertrektijden wijzigen op de reisdagen en het is iets wat regelmatig gebeurt.
De oorzaak zit hem in de combinatie dat Corendon wel vroegtijdig slots in koopt maar nog niet weten hoe ze de vluchten in gaan vullen. Reizen worden maanden van te voren geboekt en dan wil er nog weleens wat veranderen in de wereld. Verder zit met men piekcapaciteit tijdens het vakantie seizoen. Er zijn meer vliegtuigen nodig dan ze normaliter inzetten op hun lijnvluchten dus chartert men extra vliegtuigen en bemanning tijdens het vakantie seizoen om alle vluchten te kunnen verzorgen. Dat maakt de capaciteit planning erg lastig dus zie je regelmatig wijzigingen in de vliegtijden.
Ter illustratie: mijn vrouw werkt in de zorg. Ik heb onze zomervakantie daarom al in januari geboekt. We gaan eind juni naar Kreta. Ik heb bij Tui geboekt. Tijdens het boeken kan ik kiezen voor een dure Transavia lijnvlucht of een veel goedkopere vlucht uitgevoerd door Tui of één van haar partners. Ik kies de goedkoopste optie, het is maar iets van drie uur vliegen. Ik weet nu niet met wie ik vlieg en wat voor toestel het zal zijn. Tui kan dus niet de definitieve planning maken totdat de charter of het eigen toestel ingepland is, pas dan weet men de capaciteit van de betreffende vlucht. Het kan dus zijn dat de oorspronkelijke vertrek tijd gehaald wordt, men heeft immers de slotreservering echter het kan ook zo maar zijn dat een deel van de boekers op een latere of eerdere vlucht gezet moet worden als er te weinig capaciteit blijkt te zijn.
-
Consumenneke
Grappig: ik heb nog weleens voor Transavia gewerkt, net toen ze lijnvluchten begonnen naar populaire vakantiebestemmingen. Die zijn (ook bij andere lowcost airlines) soms supergoedkoop. Moet je wel goed shoppen.
U legt nu het probleem uit van touroperators zoals Tui en Corendon die al reizen verkopen voordat de precieze planning van hun charter-vluchten bekend is. Lijkt me een industrieel vraagstuk dat je niet perse op de klant moet afschuiven.
In marketing noem je dat verwachtingen-management. Als er een onzekere factor in de levering zit, waarschuw daar dan tijdig en onverbloemd voor. Of Corendon (en Tui) dat goed doen, kan ik niet beoordelen. Maar zeker als het een boeking van elf mensen betreft (die telefonisch aangepast is) zou het klantvriendelijk zijn als ze nog eens waarschuwen dat de planning last-minute kan wijzigen.
Grappig: dezelfde klacht is in 2011 ook al hier behandeld.
Ik kies altijd voor een pakketreis i.v.m. de betere consumenten bescherming en het hebben van één aanspreekpunt indien er zaken fout gaan. Daardoor heb ik geen optie om zelf te shoppen en op zoek te gaan naar de goedkoopste vlucht. Ik moet het doen met de boeking site van reis aanbieder en de opties die zij aanbieden.Consumenneke schreef: ↑06 apr 2026 13:09Grappig: ik heb nog weleens voor Transavia gewerkt, net toen ze lijnvluchten begonnen naar populaire vakantiebestemmingen. Die zijn (ook bij andere lowcost airlines) soms supergoedkoop. Moet je wel goed shoppen.
Er is geen sprake van afschuiven, ik beschrijf slechts hoe het in zijn werk gaat. Een andere optie zou zijn dat reis aanbieders alleen reizen verkopen waarbij de vlucht reservering vast staat. Dan moet men vroegtijdig de vlucht capaciteit inkopen en kan men er niet meer vanaf wijken. Dan zullen de kosten hoger zijn, dus de vakantie reis duurder. Wel heeft de consument dan meer kans op de aangegeven vertrek tijd daadwerkelijk te vertrekken.Consumenneke schreef: ↑06 apr 2026 13:09U legt nu het probleem uit van touroperators zoals Tui en Corendon die al reizen verkopen voordat de precieze planning van hun charter-vluchten bekend is. Lijkt me een industrieel vraagstuk dat je niet perse op de klant moet afschuiven.
Dat doet men ook. Het wordt echt heel duidelijk vermeldt bij de boeking en in de uitleg op de verkoopsite.Consumenneke schreef: ↑06 apr 2026 13:09In marketing noem je dat verwachtingen-management. Als er een onzekere factor in de levering zit, waarschuw daar dan tijdig en onverbloemd voor. Of Corendon (en Tui) dat goed doen, kan ik niet beoordelen. Maar zeker als het een boeking van elf mensen betreft (die telefonisch aangepast is) zou het klantvriendelijk zijn als ze nog eens waarschuwen dat de planning last-minute kan wijzigen.
De reisduur wordt altijd vermeld in hele dagen, waarbij de vertrek- en aankomstdag ook als hele dag worden geteld. De mogelijkheid bestaat hierdoor dat bij een achtdaagse reis met vertrek aan het eind van de dag en een terugreis in de ochtend de feitelijke verblijfsduur ter plaatse zes dagen is. Voor vervoersonderdelen van de reis worden de vertrek- en aankomsttijden vermeld in de reisbescheiden, die in beginsel definitief zijn (de tijden doorgegeven bij boeking zijn tot 2 weken voor vertrek altijd onder voorbehoud). Tijden bekend bij boeking zijn altijd onder voorbehoud van wijziging; er kunnen dan ook geen rechten aan deze tijden ontleend worden.
bupaul
vindt dit leuk
Grappig. Jij boekt een pakketreis vanwege de betere consumenten bescherming. Juist om die reden boek ik altijd los. Dan heb ik alles in eigen hand en weet ik direct waar ik moet zijn bij problemen. Ik heb te vaak gehoord dat mensen door de aanbieder van de pakketreis van het kastje naar de muur worden gestuurd (de luchtvaartmaatschappij moet nog aan ons vergoeden, daar wachten we op, bijvoorbeeld). Dan ga ik liever zelf achter degene aan die problemen moet oplossen dan afhankelijk te zijn van een tussenpersoon. Daarnaast lost de doorlopende reisverzekering het wel op als het echt zo ver is dat het mij boven de pet gaat.
-
StevieNL81
Totdat je in Dubai zit en er een oorlog uitbreekt. Reis en annuleringsverzekering dekt over algemeen maximaal 3 dagen. Laat staat het vinden van een vlucht welke je ook zelf moet betalen. Iets met overmacht enzo ...
Ik boek vaak ook los (waarom betalen voor een reisleider die je toch niet ziet) maar op dit moment even niet.
Ik boek vaak ook los (waarom betalen voor een reisleider die je toch niet ziet) maar op dit moment even niet.
Daar gaat die aanbieder van die pakketreis me ook niet mee helpen. Vraag maar aan dat gezin uit Enschede dat op de Malediven vast zat (overigens nog steeds niet begrepen waarom ze niet gewoon 1 van de vluchten die wel gingen pakten, naar Londen, Frankfurt, Wenen of Zurich (niet die in Friesland), maar zelf steeds een vlucht via het Midden Oosten wilden).
Overigens betaalden de mensen die in de Emiraten vast zaten geen extra kosten voor langer verblijf. Dat was aardig strak geregeld door de autoriteiten daar.
Overigens betaalden de mensen die in de Emiraten vast zaten geen extra kosten voor langer verblijf. Dat was aardig strak geregeld door de autoriteiten daar.
-
StevieNL81
Dat doen ze dus juist wel, maar dan blijven we offtopic gaan dus laat maar.
En het prachtige voorbeeld waar je het over hebt waren dus mensen die geen pakketreis hadden.
En het prachtige voorbeeld waar je het over hebt waren dus mensen die geen pakketreis hadden.