LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
marretjemar
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 nov 2005 12:57

*"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door marretjemar »

de reizen van Sky worden door MY Way ter plekke als reisleiding verzorgd.
In de bus wordt verteld dat er een fooienpot is en dat er €.5,00 pp moet worden betaald. Raar toch?? Letterlijk staat er in de papieren die wij thuis kregen: U wordt geacht het visum en de bijdrage voor de fooien bij onze mederwerkers te voldoen zodat u niet de hele week naar muntjes voor de fooi hoeft te zoeken"

Tel eens op.....300 reizigers per vliegtuig ??? twee keer per week???
52 weken per jaar????

En dan heb ik het nog niet eens over de 7 euro pp die je duurder uit bent voor je visum. immers bij de lokale bank op het vliegveld kost een visum slechts 13 euro!!!!en bij MY Way €. 20 !!!!!!!!!!!

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door Bailey »

Een fooi geef je nog altijd vrijwillig en kunnen ze je niet verplichten. Dus ik zou zeer zeker geen fooi betalen. Kom nou zeg.

janxx
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2005 20:55

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door janxx »

dit is dus weer typisch hollands. het is vrij normaal dat je zeker in het buitenland een fooi geeft. voor sommige landen is er zelfs een minimum verplicht. geen wonder dat de service in het buitenland t.o.v.nederlanders zeer slecht is. ze zijn gewoon te gierig om wat extra te geven,alhoewel de lonen hierop gebasseerd zijn. trouwens geef eens fooi vooraf ,moet je eens kijken wat er allemaal extra mogenlijk is, en hoeveel meer inhoud je vacantie krijgt.... jammer dat nederlanders (doorsnee) altijd alles op de weegschaal gooien, en zo veel a;ls mogelijk voor niks willen hebben... groet janxx

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door Bailey »

Dan nog blijft het vrijwillig in mijn ogen. Als ik op vakantie ben geef ik vaak na 2 dagen al fooi aan de schoonmaaksters. Daardoor wordt mijn appartement vaak beter schoongemaakt. Ik geef heus wel fooi, alleen als mij iets wordt verplicht, dan doe ik het juist niet.

Mk
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door Mk »

Geen idee waar sky tours heen gaat en wat voor reizen het zijn. Bij een rondreis is een fooienpot gebruikelijk. Bij een zonvakantie kan ik het me niet indenken.

janxx
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2005 20:55

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door janxx »

begrijp me goed in vele landen is het haast een verplichting.en ...natuurlijk je kunt je aan deze regel houden of hollands denken en zeggen barst maar. dan merk je dat vanzelf gedurende je vacantie. voor een amerikaan of een aziaat of een afrikaan is het heel normaal dat hij tip vooraf betaald aan de tourguide of wie dan ook de verantwoording heeft.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door G7 »

Nou Janxx. Ik heb hier ook nog nooit van gehoord hoor! Wij gaan toch ook al jaren op strandvakantie naar het buitenland, maar of ik fooi wil geven, maak ik toch echt nog wel zelf uit.

janxx
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2005 20:55

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door janxx »

heb het ook niet over strandvacantie .heb het over georganiseerde rondreizen. strandvacantie is wat anders..maar ook hier geld geef maar wat vooraf en ze zullen je in de watten leggen... groet janxx

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door G7 »

Nou dan doen wij juist altijd als we naar huis gaan. Geven altijd wat aan de werksters, als ze hun best gedaan hebben.

En stedentripjes met de bus, vind ik het ook van zelfsprekend, dat men wat geeft aan de gids en/of chauffeur.

Maar toch moet iedereen daar vrij in zijn. Niks geen verplichting.

Ik moet ook een jaar heel hard werken om me een vakantie te kunnen permiteren en dat wordt nogal eens vergeten. In sommige landen, denken ze, als je bij hen op vakantie kunt komen, dat je dan ook gelijk miljonair bent. Nou, ik dacht het niet!

john.s
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 dec 2004 15:21

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door john.s »

beste janxx

het zou gepaster zijn als de touroperator gewoon genoeg betaald voor de chauffeur dan hoeft die niet door het stof te gaan
een fooi is een blijk van waardering gedane diensten en dat kan je pas achteraf waarderen

dus een fooi bvooraf is onzinnig en uit de tijd

janxx
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2005 20:55

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door janxx »

groot gelijk john. houw jij de polen en de slovenen buiten de deur kunnen de bazen weer normale prijs tellen. en kunnen ze normaal betalen,oh ja de prijzen voor de klanten zal ook omhoog gaan...en dan betaal je ook vooruit..toch jan xx

Ivatje
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 jan 2005 17:45

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door Ivatje »

Ik geef fooi alleen als ik dat wil en alleen als ik tevreden ben, niet omdat het "moet"!
Niemand zal mijn dwingen om fooi te geven als ik niet tevreden ben..
Het is voor mij niet vanzelfsprekend om fooi te geven, het moet je verdienen!

janxx
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2005 20:55

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door janxx »

heb jij al eens wat verdiend ivatje? jan xx

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door eeliane »

Veel vakantiegangers en dan heb ik t niet over de nederlanders geven nogal eens voordat! de vaknatie is afgelopen een fooi als je begrijpt wat ik bedoel, dan lopen de mensen net ietsjes harder voor je, is de service net iets meer voor je. Wij nedrlanders moeten eens gaan leren dat geld vele deuren opent en achteraf zueren geen oplossing is voor t feit dat je geen service krijgt.
Stel je bent een buitenlandse reisleider en je moet kiezen tussen een bus met amerikanen of nederlanders die je gaat begeleiden? Nou?? Welke denk je dat ze kiezen.? Krenterige nederlanders of de rondstrooiende amerikanen, aziaten italianen weet ik veel wie...
Bedoel ik, dus om dat verschil in buitenland niet te hebben willen dat de touroperators dat er dan maar onvrijwillig wordt gecollecteerd omdat anders zij zo'n rotfiguur slaan naar de buitenlandse begeleiders toe, die willen hun best al niet meer doen voor de hollanders omdat t toch geen moer opbrengt, dat is de reden dus, heb ik ooit gehoord van een hostess in Egypte.
Het is niet de bedoeling dat de touroperator hen meer betaalt maar gewoon de fooi achteraf in de bus...maar helaas moet t zo met een bus met nederlanders
Neem t die mensen eens kwalijk,ik niet...

janxx
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2005 20:55

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door janxx »

bravo eeliane applaus zo is het. klap klap klap. :wink: :wink: zo veel als mogenlijk extra krijgen over de ruggen van onderbetaalde medewerkers als het maar niks kost. en krijgen ze het niet gratis dan wordt er wel iets gezocht of bedacht om geld terug te vangen..enkele jaren geleden waren dit de verzekeringsmaatschappijen . tegenwoordig zijn het de touroperators.. mvg janxx

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door G7 »

Ook bij ons in familie werken enigen in de reiswereld. Niet omdat het zo goed verdient, integendeel, maar omdat het zo leuk is, om allerlei redenen.

Je weet van te voren dat het bijna niets vangt, dus dan moet je er ook niet aan beginnen.

En ik blijf bij mijn mening, dat IK zelf uitmaak, of dat ik een fooi wil/zal geven.

janxx
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jun 2005 20:55

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door janxx »

je hebt gelijk g7. het is best leuk werk, zolang je maar met buitenlanders kunt werken. maar ja zoals met alle werk je hebt goed en slecht werk. oh ja jij beslist over fooi. groot gelijk. zou maar nooit geen rondrit in amerika doen met officiele tourleader, want alles is optioneel en vaste tip voor iedere reisdag te betalen VOORAF.. dus je mag zelf beslissen of je mee gaat of NIET. mag je in hotel blijven. is ook leuk..nog niet zo lang geleden werdt in belgie vast bedrag bij reissom geteld voor tourleader en chauffeur..ook dit was vooraf te betalen... janxx nogmaals ik heb het niet over individuele vakanties maar over groepsvakantie onder leiding van tourleader.

Mk
Berichten: 992
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door Mk »

janxx nogmaals ik heb het niet over individuele vakanties maar over groepsvakantie onder leiding van tourleader.
Maar dan nogmaals de vraag of de starter van dit topic het over een strandvakantie of een rondreis had.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door Bailey »

Ik ben 35 en werk sinds mijn 17e en ziek ben ik nagenoeg nooit. Maar een fooi heb ik nog nooit gehad hoor. Ja een eindejaarsuitkering, maar die wordt niet door de mensen die wij helpen betaald. Dus ik zie niet in waarom ik een ander fooi moet gaan geven, zodat ik meer service krijg. Als ik ergens naar toe ga, dan verwacht ik service te krijgen omdat die normaal hoort te zijn.

Wat is het volgende dan? Krijg in je een restaurant het eten geserveerd als je fooi geeft en als je dat niet geeft mag je het zelf gaan halen?

janan
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 dec 2005 09:35

Re: *"VERPLICHTE" ??? FOOIEN BIJ SKY INTERNATIONAL TOU

Ongelezen bericht door janan »

Ben het volledig met Baily eens.
De meeste mensen moeten hard werken voor hun geld en sommigen kunnen alleen op vakantie als alles goed gebudgetteerd is.
Vakanties zijn hartstikke duur en het is de taak van de werkgever om zijn medewerkers goed te belonen en niet die van de vakantieganger.
Als mensen uit andere landen zo met hun geld kunnen smijten dan zal de verdeling daar ook wel iets anders zijn.

Gesloten