| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vliegticket waardeloos?
Vliegticket waardeloos?
Wegens een relatie in het verre Canada heb ik afgelopen januari een retourticket naar Toronto met British Airways geboekt voor een periode in juli. Jammergenoeg is die relatie deze maand afgebroken, waardoor ik dus niet meer naar Canada ga. Vandaag heb ik daarom contact opgenomen met vliegwinkel.nl (alwaar ik het ticket geboekt heb), teneinde na te gaan of ik dan misschien iets anders met dat ticket kan doen.
En wat blijkt?
a: ik krijg per definitie mijn geld niet terug bij annulering (prima; ik was op de hoogte van annuleringskosten van 100%)
b: ik ben verplicht het ticket te annuleren
c: het ticket is niet over te schrijven naar een ander persoon.
Punt a had ik verwacht; ik kan niet van een bedrijf verwachten dat zij een product terugnemen. Punt b vind ik apart (waarom moeite doen om voor mijn eigen situatie niets te realiseren?), en punt c vind ik simpelweg te bizar voor woorden. Uit cynisme vroeg ik de medewerker nog wat British Airways dan doet met de plaats die weer vrijkomt, waarop hij doodgemoedereerd antwoordde dat deze weer verkocht zal worden.
Ja. Tuurlijk. Ik ga British Airways 600 euro geven. Zo ben ik wel.
Het gaat mij om punt c. Ik heb een product gekocht, namelijk een plaats in een vliegtuig. Ik besluit geen gebruik te maken van dit product. Waarom zou ik dan niet die plaats mogen doorverkopen? Ik ben niet specifiek geselecteerd om in aanmerking te komen voor die plaats. Ook voldoe ik niet aan specifieke eisen om hier gebruik van mogen te maken. De plaats is ook niet specifiek voor mij bedoeld.
De vragen:
1: wat gebeurt er als ik niet annuleer?
2: klopt het dat het ticket niet door te verkopen is? wil british airways niet de moeite doen om (tegen overschrijfkosten) de naam behorende bij dat ticket aan te passen?
Alvast bedankt!
En wat blijkt?
a: ik krijg per definitie mijn geld niet terug bij annulering (prima; ik was op de hoogte van annuleringskosten van 100%)
b: ik ben verplicht het ticket te annuleren
c: het ticket is niet over te schrijven naar een ander persoon.
Punt a had ik verwacht; ik kan niet van een bedrijf verwachten dat zij een product terugnemen. Punt b vind ik apart (waarom moeite doen om voor mijn eigen situatie niets te realiseren?), en punt c vind ik simpelweg te bizar voor woorden. Uit cynisme vroeg ik de medewerker nog wat British Airways dan doet met de plaats die weer vrijkomt, waarop hij doodgemoedereerd antwoordde dat deze weer verkocht zal worden.
Ja. Tuurlijk. Ik ga British Airways 600 euro geven. Zo ben ik wel.
Het gaat mij om punt c. Ik heb een product gekocht, namelijk een plaats in een vliegtuig. Ik besluit geen gebruik te maken van dit product. Waarom zou ik dan niet die plaats mogen doorverkopen? Ik ben niet specifiek geselecteerd om in aanmerking te komen voor die plaats. Ook voldoe ik niet aan specifieke eisen om hier gebruik van mogen te maken. De plaats is ook niet specifiek voor mij bedoeld.
De vragen:
1: wat gebeurt er als ik niet annuleer?
2: klopt het dat het ticket niet door te verkopen is? wil british airways niet de moeite doen om (tegen overschrijfkosten) de naam behorende bij dat ticket aan te passen?
Alvast bedankt!
-
gaste
Re: Vliegticket waardeloos?
elk ticket van iedere luchtvaartmaatschappij is gebonden aan bepaalde voorwaarden - hoe goedkoper hoe meer voorwaarden zoals 100% annuleringskosten, minimaal zaterdagnacht, maximaal verblijf, niet overdraagbaar,, hetgeen inhoudt dat iemand anders niet op je ticket kan vliegen - als je echter iemand met dezelfde naam, en hetzelfde geslacht vindt die op dezelfde datum wil vliegen naar canada zou die het kunnen overnemen maar dat lijkt mij zoeken naar een speld in een hooiberg - het is jammer maar goedkoop kan ook in de reiswereld duurkoop betekenen
-
carina
Het kan kloppen dat je ticket niet kan worden doorverkocht, immers het kan al geprint zijn. Wat je echter wel moet doen is annuleren, daar verdien je in elk geval de luchthavenbelasting mee terug, toch al gauw 60-100 euro! Luchthavenbelasting hoef je alleen maar te betalen als je echt op reis bent geweest. Annuleren dus en voortaan ook erop letten bij het kopen van een ticket wat precies de voorwaarden zijn om te annuleren. Beter een ticket kopen die wat duurder is en die je wel kunt annuleren. Overzetten gaat zelden tot nooit
-
Gast
1. Ik ben het van harte met quinone eens dat er eindelijk eens iets gedaan moet worden aan de niet-overdraagbaarheid van het terugreisgedeelte van een retourticket. Het is m.i. een onzinnige voorwaarde! Het wordt hoog tijd dat de ANWB of de Consumentenbond hierover in gesprek treden met de overkoepelende organisatie van luchtvaartmaatschappijen. Als ik bij de Spoorwegen een retourticket aanschaf kan ik het ticket voor de terugreis toch ook gewoon overdragen aan een ander? Dat een vliegmaatschappij, uit oogpunt van veiligheid, exact moet weten wie er in het vliegtuig zit, lijkt me logisch. Maar wat is er op tegen als een reisbureau een vliegticket, uiteraard tegen vergoeding, formeel omzet naar een andere persoon?
2. De opmerking van Carina is een interessante. Ik heb nooit geweten dat je bij het annuleren van de terugreis, in ieder geval de luchthavenbelasting terug kunt krijgen.
Ik zal zeker niet de enige zijn bij wie dit onbekend is.
2. De opmerking van Carina is een interessante. Ik heb nooit geweten dat je bij het annuleren van de terugreis, in ieder geval de luchthavenbelasting terug kunt krijgen.
-
airlineprof
Het "Airline vak" is dermate gecompliceerd dat het voor goedwillende amateurs niet te begrijpen is.
Als je een ticket van 600 Euro naar Canada kan krijgen mag je dankbaar zijn.
Als de kostprijs voor de Airline per zitplaats wordt berekend ligt deze veel hoger als 600 Euro. Degene die dus goedkoop vliegt mag blij zijn. Een gedeelte van zijn zitplaats is betaald door zijn buurman die wel een economie ticket gekocht heeft dat te wijzigen of terug te betalen was(Flexibele tickets zijn namelijk veel duurder). De tarievenstructuur van een luchtvaartmaatsch. zegt dat er vele verschillende soorten economie tarieven zijn. Hoe duurder des te flexibeler. Er bestaan bij BA zelfs Economie klasse tarieven naar Canada van 1400 Euro.
Ik begrijp niet dat er altijd zo geklaagd wordt over goedkope tickets.
Deze tickets worden in airlinejargon niet voor niets "Fly or Die" tickets genoemd. Als ze niet gebruikt worden kan je ze alleen nog als decoratie aan je muur hangen. Dit is het risiko van goedkoop. De regels worden duidelijk aan u kenbaar gemaakt. Dan moet je achteraf niet lopen zeuren.
Wat betreft het terugvragen van je luchthavenbelasting; het klopt dat je deze terug kunt krijgen als je niet vliegt. Dit wordt echter nooit actief aangeboden. Passagier zal er zelf om moeten vragen.
Het zal niet veel zin hebben voor de consumentenbond om met airlines te praten over het op een nadere naam zetten van een ticket. Dit betreft namelijk een IATA regel(Overeenkomst tussen alle Int airlines)
-
gaste
Ja airline prof, je hebt helemaal gelijk. Er zitten op dit forum heel wat stuurlui aan de wal. Iemand had het over de spoorwegen. Doet me denken aan de mensen die altijd vragen of er last minutes op lijndiensten zijn. Vragen die mensen ook als ze van rotterdam naar utrecht met de trein moeten om een last minute bij de spoorwegen of als ze in een tram of bus stappen en er zitten weinig mensen in of de chauffeur nog een last minute voor ze heeft? Ik weet, dit klinkt belachelijk maar waarom dan wel dit bij een vliegtuigmaatschappij vragen die ook een lijndienst van a naar b uitvoeren net als een tram of een trein Alleen voor een vliegtuig wat gecharterd is (huren met bemanning van een vliegutig) door een reisorganisatie kun je eventueel een last minute stoel kopen, als de reisorganisatie het vliegtuig anders niet vol krijgt.
-
sezofala
Beste airlineprof,
ik kan niet zeggen dat ik stijl achterover sla van uw ongetwijfeld welbedoelde amateur-onderwijzende bijdrage.
Met uw opmerking laat u het zo klinken alsof luchtvaartmaatschappijen de passagiers een gunst verlenen door tickets voor 600 euro te verkopen. Oh wat gul, de pakjestijd is weer aangebroken. Als de airline er zoveel verlies op lijdt, dwingt niemand hem om voor die prijs te verkopen. Hij mag het ook proberen voor 1400 euro, maar ik betwijfel of ie dan zijn vliegtuig vol krijgt. In die zin is het gewoon 600 euro winst voor een luchtvaartmaatschappij. Praatjes over buurmannen die meebetalen is dan ook klinklare onzin. Overigens, ik denk dat de budgetairlines die binnen afzienbare tijd de oceaan oversteken het hardgrondig met u oneens zijn over de exacte prijs van een ticket.
Bovendien gaat deze problematiek ook op voor het ticket van 1400 euro van BA waar u het over heeft en niet slechts voor goedkope tickets. Luchtvaartmaatschappijen verbieden namelijk collectief overdracht van tickets, zonder dat daar een geldige reden voor is en zonder dat dit duidelijk en te verwachten is voor passagiers. Nota bene, men mag pakketreizen wel overdragen. Waarom dan geen vliegtickets? Graag hoor ik redenen van u.
Ten overvloede kan erop gewezen worden dat de airlines boter op hun hoofd hebben, daar ze allen in de algemene voorwaarden hebben opgenomen dat de vlucht zonder kennisgeving door een ander kan worden uitgevoerd. Dat is dus precies het zelfde.........
Mijn verwachting is ook zeker dat deze voorwaarde in EU verband op termijn onredelijk bezwarend zal worden verklaard. Hoe meer de Cb met zusterorganisaties aandringt in Brussel hoe eerder dit zal geschieden, in Brussel is het gelukkig reeds onderwerp van discussie.
ik kan niet zeggen dat ik stijl achterover sla van uw ongetwijfeld welbedoelde amateur-onderwijzende bijdrage.
Met uw opmerking laat u het zo klinken alsof luchtvaartmaatschappijen de passagiers een gunst verlenen door tickets voor 600 euro te verkopen. Oh wat gul, de pakjestijd is weer aangebroken. Als de airline er zoveel verlies op lijdt, dwingt niemand hem om voor die prijs te verkopen. Hij mag het ook proberen voor 1400 euro, maar ik betwijfel of ie dan zijn vliegtuig vol krijgt. In die zin is het gewoon 600 euro winst voor een luchtvaartmaatschappij. Praatjes over buurmannen die meebetalen is dan ook klinklare onzin. Overigens, ik denk dat de budgetairlines die binnen afzienbare tijd de oceaan oversteken het hardgrondig met u oneens zijn over de exacte prijs van een ticket.
Bovendien gaat deze problematiek ook op voor het ticket van 1400 euro van BA waar u het over heeft en niet slechts voor goedkope tickets. Luchtvaartmaatschappijen verbieden namelijk collectief overdracht van tickets, zonder dat daar een geldige reden voor is en zonder dat dit duidelijk en te verwachten is voor passagiers. Nota bene, men mag pakketreizen wel overdragen. Waarom dan geen vliegtickets? Graag hoor ik redenen van u.
Ten overvloede kan erop gewezen worden dat de airlines boter op hun hoofd hebben, daar ze allen in de algemene voorwaarden hebben opgenomen dat de vlucht zonder kennisgeving door een ander kan worden uitgevoerd. Dat is dus precies het zelfde.........
Mijn verwachting is ook zeker dat deze voorwaarde in EU verband op termijn onredelijk bezwarend zal worden verklaard. Hoe meer de Cb met zusterorganisaties aandringt in Brussel hoe eerder dit zal geschieden, in Brussel is het gelukkig reeds onderwerp van discussie.
-
Gast
Ik woon vlak bij de Duitse grens en kom daardoor ook regelmatig in Duitsland. Daarbij heb ik vastgesteld dat de Duitse spoorwegen aan goedkope tarieven treintickets verkopen. Met daaraan verbonden echter een aantal beperkingen. Een van die aanbiedingen heeft surf and rail. Daarbij worden wekelijks 20 treintrajecten tussen grote stations aangeboden voor een prijs van 50 euro retour. Deze moeten via internet geboekt worden en middels credit card betaald worden. Je creditcard is tevens jouw indentiteitsbewijs. Het kaartje is trein - en traject - en ook persoonsgebonden. Want aan de conducteur moet je samen met jouw, via de normale printer, uitgeprint reisbiljet ook de bijbehorende creditcard laten zien. En die leen ik in elk geval niemand, ook mijn allerallerbeste vrienden niet, uit. Als je dus op het laaatste moment, egaal om welke reden ook, niet kunt reizen ben je je 50 euro kwijt. Want teruggeven kun je het kaartje niet, verkopen ook niet omdat het creditcard en dus persoonsgebonden is. Bij vliegtickets gelden bovendien nog hele strenge veiligheidseisen die het nog onmogelijker maken om een ticket door de te verkopen of zelfs maar te geven.
-
sezofala
Veiligheidsmaatregelen spelen niet of nauwelijks een rol: de maatschappij is zeer wel bereid om jouw lege plek op het laatste moment te verkopen. Als ik morgen wil vliegen kan dat (denk aan de budgetairlines of de last-minute KLM aanbiedingen met vertrek binnen 48 uur) Bovendien kun je een vliegreis als onderdeel van een pakketreis ook overdragen. Dat gaat dus niet op.
Wat het verbod van overdracht betreft, het feit dat DB dit ook gebruikt houdt niet in dat deze regel dus geldig is. Dezelfde bezwaren gaan op. Daar het om zeer geringe bedragen gaat waar ook nog eens redelijke wijzigingskosten op zouden mogen worden berekend, is het probleem echter minder nijpend.
Het verbod van annulering is tevens niet echt het probleem. De norm is immers dat verkopers het verkochte niet hoeven terug te nemen, airlines en DB zijn daarop geen uitzondering.
Wat het verbod van overdracht betreft, het feit dat DB dit ook gebruikt houdt niet in dat deze regel dus geldig is. Dezelfde bezwaren gaan op. Daar het om zeer geringe bedragen gaat waar ook nog eens redelijke wijzigingskosten op zouden mogen worden berekend, is het probleem echter minder nijpend.
Het verbod van annulering is tevens niet echt het probleem. De norm is immers dat verkopers het verkochte niet hoeven terug te nemen, airlines en DB zijn daarop geen uitzondering.
-
gastin
Tickets, full fare zijn wel degelijk overdraagbaar. Hoe kan het anders zijn dat wij met ons werk tickets kopen tegen het duurste tarief omdat we dan altijd nog kunnen wijzigen mocht een ander persoon de reis gaan maken. Vaak wijzigen we gewoon bij de incheckbalie.
Wij vliegen voornamelijk BA.
Reden dat easyjet niet over de oceaan vliegt is dat dit niet kostendekkend kan op puur dumptarieven. Vaak is BA trouwens last minute goedkoper dan deze zogenaamde prijsvechter met krappe stoelen en no service/ value for money.
Wij vliegen voornamelijk BA.
Reden dat easyjet niet over de oceaan vliegt is dat dit niet kostendekkend kan op puur dumptarieven. Vaak is BA trouwens last minute goedkoper dan deze zogenaamde prijsvechter met krappe stoelen en no service/ value for money.
-
sezofala
Dat budget vliegen over de oceaan niet kostendekkend is, is absolute onzin. In de VS vliegen budgetmaatschappijen van kust naar kust, qua afstand hetzelfde als intercontinentaal. Bovendien is het algemeen bekend dat de intercontinentale vluchten de moneymakers zijn van airlines, als een paal boven water staat dus dat daar nog ruime marges aanwezig zijn.
Ik weet het niet zeker, maar ik meen dat budgetairlines nog niet over de oceaan vliegen omdat ze dat niet mogen. Wie het weet mag het zeggen........
Voor wat betreft het overdragen: bedrijven die veel vliegen, kunnen onderhandelen en de airline wil zo'n grote klant graag tegemoet komen. Vergeet niet dat het bedrijf de klant is en niet de betreffende persoon, dus in feite blijft de klant hetzelfde. De vervoersvoorwaarden kunnen in een dergelijk belangrijk concreet geval worden aangepast. Op een gewoon, al dan niet full-fare, consumententicket zijn echter de algemene vervoersvoorwaarden van toepassing en daarin staat altijd dat ongeacht de ticketsoort het ticket niet overdraagbaar is.
Full-fare tickets kunnen daarentegen wel tegen gunstiger voorwaarden geannuleerd worden. Met overdraagbaarheid blijft de veel-betaler nog steeds voordelen houden: zo krijgt de veel-betaler altijd veel van zijn geld terug bij annulering, terwijl de weinig-betaler het risico draagt om een andere reiziger te vinden voor het ticket dat hij niet wil of kan gebruiken.
Ik weet het niet zeker, maar ik meen dat budgetairlines nog niet over de oceaan vliegen omdat ze dat niet mogen. Wie het weet mag het zeggen........
Voor wat betreft het overdragen: bedrijven die veel vliegen, kunnen onderhandelen en de airline wil zo'n grote klant graag tegemoet komen. Vergeet niet dat het bedrijf de klant is en niet de betreffende persoon, dus in feite blijft de klant hetzelfde. De vervoersvoorwaarden kunnen in een dergelijk belangrijk concreet geval worden aangepast. Op een gewoon, al dan niet full-fare, consumententicket zijn echter de algemene vervoersvoorwaarden van toepassing en daarin staat altijd dat ongeacht de ticketsoort het ticket niet overdraagbaar is.
Full-fare tickets kunnen daarentegen wel tegen gunstiger voorwaarden geannuleerd worden. Met overdraagbaarheid blijft de veel-betaler nog steeds voordelen houden: zo krijgt de veel-betaler altijd veel van zijn geld terug bij annulering, terwijl de weinig-betaler het risico draagt om een andere reiziger te vinden voor het ticket dat hij niet wil of kan gebruiken.
-
sezofala
PS: value-for-money is een waardeoordeel. Ik verwacht weinig bij een budgetvlucht en ben dus zelden teleurgesteld.
Voor low budget maatschappijen zijn de trans atlantische vluchten niet kosten dekkend, easyjet heeft al landingsrechten gekocht in de VS of waren dit van plan. Probleem voor dit soort maatschappijen is dat zij vaak niet de geschikte toestellen hebben voor deze vluchten, deze moeten ze kopen/leasen. Bij de low budget maatschappijen zijn de prijzen laag als er nog veel tickets zijn, hoe minder tickets hoe hoger de prijs. De kosten houden ze laag, door korte tijd aan de grond te staan met een kist en op kleinere ( goedkopere ) luchthavens te vliegen, dit levert direct een probleem voor ze op. Als je naar bijv LA low budget vanuit nederland wilt vliegen heb je geen zin om vanaf groningen naar een vliegveld op 200 km buiten LA te vliegen. Wat in de VS geen grote afstand is en daarnaast zitten ze met het probleem van personeel, ook al kunnen ze daar kort aan de grond staan er moet altijd een crew aanwezig zijn voor de retourvlucht. Wat extra kosten voor maatschappijen betekend.
Wat betreft tickets ( full fare op naam ) deze kunnen heel makkelijk worden overgedragen aan andere, komt er eigenlijk op neer dat je eerst annuleert en gewoon weer een full fare terugkoopt. Daarnaast hebben deze personen vaak frequent flyer privileges waarmee ze toch wel mee kunnen en wat wij met de zaak doen is gewoon tickets bestellen voor een vlucht zonder opgave van naam rechtstreeks bij de maatschappij. Inderdaad als je vaak vliegt met een maatschappij kan er meer geregeld worden.
Wat betreft tickets ( full fare op naam ) deze kunnen heel makkelijk worden overgedragen aan andere, komt er eigenlijk op neer dat je eerst annuleert en gewoon weer een full fare terugkoopt. Daarnaast hebben deze personen vaak frequent flyer privileges waarmee ze toch wel mee kunnen en wat wij met de zaak doen is gewoon tickets bestellen voor een vlucht zonder opgave van naam rechtstreeks bij de maatschappij. Inderdaad als je vaak vliegt met een maatschappij kan er meer geregeld worden.
-
sezofala
Dat bedoel ik dus, betalen voor de mogelijkheid om te annuleren is conform de normale gang van zaken. De BCC is ook niet verplicht uw dvd-speler terug te nemen als u van gedachten verandert (is weer iets anders dan de vrijwillige 14-dagen omruil/geldterug voorwaarde)
Het verbod van overdracht is echter aanzienlijk minder verdedigbaar: ook al kunnen veel-betalers met een omweg dit verbod omzeilen, het verbod ligt er niettemin. (behoudens bij de grote bedrijven die afwijkende voorwaarden bedingen)
Ik betwijfel nog steeds het kostenaspect van budget vliegen over de oceaan: in de VS vliegen ze toch ook van kust naar kust? Idd hebben de EU carriers vooralsnog enkel kleine vliegtuigen, maar dat is een detail. Overigens was AirHolland de eerste die budget naar Curacao vloog. Ze zijn dan wel failliet, maar zoiets gaat met vallen en opstaan.
Het verbod van overdracht is echter aanzienlijk minder verdedigbaar: ook al kunnen veel-betalers met een omweg dit verbod omzeilen, het verbod ligt er niettemin. (behoudens bij de grote bedrijven die afwijkende voorwaarden bedingen)
Ik betwijfel nog steeds het kostenaspect van budget vliegen over de oceaan: in de VS vliegen ze toch ook van kust naar kust? Idd hebben de EU carriers vooralsnog enkel kleine vliegtuigen, maar dat is een detail. Overigens was AirHolland de eerste die budget naar Curacao vloog. Ze zijn dan wel failliet, maar zoiets gaat met vallen en opstaan.
-
Gast
Als je de naam zo om zou kunnen zetten, zouden er bedrijven komen die alle goedkope tickets meteen zouden opkopen (op naam van pietje puk dus)en die zelf zouden gaan doorverkopen! (en dan dus zelf een naam erop zetten) Ze zouden er dan hun eigen voorwaarden weer aan gaan hangen. Dit is niet de bedoeling want zo zou u nooit de vlucht kunnen boeken die u wilt want die is al weggekaapt door een ander bedrijf die u die vlucht wel wil verkopen maar dan op hun voorwaarden, de luchtvaartmaatschappij verkoopt zelf en wil dat in eigen hand houden, lijkt mij zo, dus moet jij ticket op naam kopen, mocht je m moeten annuleren dan kan je dit verhalen op je annuleringsverzekering. Mensen moeten wel goed weten dat een vliegtuig 'pakken' iets heel anders is dan even de bus of de tram. Achter elke vlucht zit een hoop rekenwerk. de goedkoopste tickets (waar er nooit zo heel veel van zijn, dus wie het eerst komt die het eerst maalt...)hebben de meest vervelende voorwaarden als het niet door kan gaan.
Dus annuleringsverzekering er bij, en anders duurder ticket.
Dus annuleringsverzekering er bij, en anders duurder ticket.
-
a/p
Klopt! En hun faillisement was niet te wijten aan de budget vluchten. Uit het verslag van de curatoren bleek dat deze vluchten in ieder geval kostendekkend waren en vaak geld opbrachten. LCC op ICA vluchten is dus zeker wel mogelijk.Overigens was AirHolland de eerste die budget naar Curacao vloog.
-
sezofala
Beste gast,
als er bedrijven zijn die deze tickets kopen, wat dan nog? Zoiets heeft Easyjet ook eens gezegd volgens mij, maar wat is het probleem? Het geld dat de luchtvaartmaatschappijen krijgen is meen ik nog steeds hetzelfde geld, of zij dat krijgen van u of van Puk bv is niet relevant! Zij hebben dus helemaal niets te klagen.
Wat de beschikbaarheid van tickets betreft: deze geheimzinnige opkopers moeten wel weer deze tickets kunnen verkopen om er een onderneming op na te houden, nietwaar? Die tickets komen dus vanzelf weer op de markt. Echter, om zelf een marge te behalen zullen de prijzen hoger liggen. Bovendien zijn er de wijzigingskosten aan verbonden. Het prijsvoordeel komt hiermee te vervallen en ik betwijfel dan ook of er een markt voor is. Wellicht dacht u aan de opkooppraktijken van Joep van het Hek kaartjes enkele jaren terug. Deze praktijk creeerde een schaarste, waardoor de prijs omhoog kon en dus ging. Als de prijs van goedkope tickets omhoog gaat komt het product echter te vervallen........
Wat wel mogelijk is, is dat er op zo'n grote schaal wordt ingekocht dat er schaalvoordelen ontstaan en de prijzen nog lager komen te liggen. Dit bestaat echter al en heet charteren, dus dat zal wel niet gebeuren.
Kortom, uw verhaal raakt kant nog wal. Helemaal wat betreft het nemen van een annuleringsverzekering. Zoiets is ongetwijfeld nuttig, maar u gaat geheel niet in op de kern van de zaak, of onoverdraagbaarheid dus eerlijk is. Voor het gemak vergeet u ook wat ik reeds eerder zei, namelijk dat ook de duurste tickets aan deze voorwaarden zijn gebonden.
als er bedrijven zijn die deze tickets kopen, wat dan nog? Zoiets heeft Easyjet ook eens gezegd volgens mij, maar wat is het probleem? Het geld dat de luchtvaartmaatschappijen krijgen is meen ik nog steeds hetzelfde geld, of zij dat krijgen van u of van Puk bv is niet relevant! Zij hebben dus helemaal niets te klagen.
Wat de beschikbaarheid van tickets betreft: deze geheimzinnige opkopers moeten wel weer deze tickets kunnen verkopen om er een onderneming op na te houden, nietwaar? Die tickets komen dus vanzelf weer op de markt. Echter, om zelf een marge te behalen zullen de prijzen hoger liggen. Bovendien zijn er de wijzigingskosten aan verbonden. Het prijsvoordeel komt hiermee te vervallen en ik betwijfel dan ook of er een markt voor is. Wellicht dacht u aan de opkooppraktijken van Joep van het Hek kaartjes enkele jaren terug. Deze praktijk creeerde een schaarste, waardoor de prijs omhoog kon en dus ging. Als de prijs van goedkope tickets omhoog gaat komt het product echter te vervallen........
Wat wel mogelijk is, is dat er op zo'n grote schaal wordt ingekocht dat er schaalvoordelen ontstaan en de prijzen nog lager komen te liggen. Dit bestaat echter al en heet charteren, dus dat zal wel niet gebeuren.
Kortom, uw verhaal raakt kant nog wal. Helemaal wat betreft het nemen van een annuleringsverzekering. Zoiets is ongetwijfeld nuttig, maar u gaat geheel niet in op de kern van de zaak, of onoverdraagbaarheid dus eerlijk is. Voor het gemak vergeet u ook wat ik reeds eerder zei, namelijk dat ook de duurste tickets aan deze voorwaarden zijn gebonden.
-
sezofala
PS: om dergelijke praktijken te voorkomen verbied je de koop van teveel tickets tegelijk en/of aan dezelfde persoon.
Maar zeg nou eerlijk, welke ondernemer verbiedt de verkoop van zijn kaartjes? Luchtvaartmaatschappijen zijn mooie bedrijven, maar moraalridders? Eh...nee.
Maar zeg nou eerlijk, welke ondernemer verbiedt de verkoop van zijn kaartjes? Luchtvaartmaatschappijen zijn mooie bedrijven, maar moraalridders? Eh...nee.
-
Gast
QUE?
Kun je net zo goed pretparken op hun sodemieter geven, of theaters, of weet ik wat.
Als een ticket, of entree kaart wordt verkocht gaat een bedrijf er van uit dat de plaatsen die ze verkopen worden opgevuld. Er zijn meer dan genoeg bedrijven die een naam op een ticket zetten.
Om nu meteen de luchtvaartmaatschappijen op hun lazer te geven, vind ik wat ver gaan.