Ik heb een vlucht geboekt voor eind november naar de VS. Nu is sinds een paar dagen bekend dat deze vlucht is opgeheven. Ik krijg een alternatief aangeboden waarbij de terugvlucht 4 uur eerder vertrekt dat de oorspronkelijke vlucht. Nu vertrekt er op de door mij gewenste vertrektijd een vlucht van een alliantie maatschappij, waar ik notabene ook mee vlieg op de heenreis. Is de maatschappij verplicht om mij op een vlucht van die alliantie maatschappij om te boeken?
Zou ik evt mijn geld kunnen terug vragen om toch op de door mij gewenste vlucht een ticket te regelen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] vlucht geannuleerd
Re: vlucht geannuleerd
Nee, in principe zijn ze dat niet verplicht. Vragen staat natuurlijk altijd vrij.drernie schreef:Is de maatschappij verplicht om mij op een vlucht van die alliantie maatschappij om te boeken?
Ik neem even aan dat het om een lijnvlucht gaat. In dat geval denk ik van wel. De overeenkomst wordt namelijk eenzijdig gewijzigd en daar hoeft u geen genoegen mee te nemen. Dan zou u ook kostenloos de overeenkomst moeten kunnen ontbinden. Indien dit uitgesloten is via de algemene voorwaarden is een dergelijk beding doorgaans onredelijk bezwarend.drernie schreef:Zou ik evt mijn geld kunnen terug vragen om toch op de door mij gewenste vlucht een ticket te regelen?
Eventueel kunt u eens advies inwinnen bij een juridisch loket waar een eerste advies doorgaans gratis is. Neem dan wel even alle stukken mee, zoals de boeking en de voorwaarden en verdere correspondentie en ook de reden van annuleren van de vlucht. Mogelijk dat zich daarmee nog een probleem kan voordoen.
De reden voor het annuleren van de vlucht is omdat de verbinding niet rendabel zou zijn. Het was een rechtstreekse vlucht en nu heb ik een vlucht met 1 overstap.
dit vind ik overigens op consuwijzer:
dit vind ik overigens op consuwijzer:
Wanneer krijg ik geen vergoeding?
Uw luchtvaartmaatschappij hoeft u niet altijd een vergoeding te geven bij een annulering. Hieronder leest u wanneer zij dat niet hoeven te doen.
Ze informeren u meer dan twee weken voor uw vertrek over de annulering.
Ze informeren u tussen 2 weken en 7 werkdagen voor uw vertrek. Uw luchtvaartmaatschappij biedt u een andere vlucht aan op dezelfde dag. Hiervoor gelden een aantal regels. Deze vlucht mag niet eerder dan 2 uur voor de geplande tijd van uw eerste vlucht vertrekken. En niet later dan 4 uur na de geplande tijd aankomen.
Dit gaat over een eventuele extra vergoeding conform de EU-regels voor mensen met vertraging of waarvan de vlucht geannuleerd is. Dit staat volledig los van uw mogelijke recht om de kosten van het ticket en boekingskosten terug te krijgen.
-
Beste drernie, met wat voor luchtvaartmaatschappij vlieg je richting de VS? Is dit een Europese vliegtuigmaatschappij? Dan heb je namelijk wel recht op een extra vergoeding.
Heb je je ticket rechtstreeks bij de maatschappij geboekt of via een touroperator/tussenpersoon?drernie schreef:Ik heb een vlucht geboekt voor eind november naar de VS. Nu is sinds een paar dagen bekend dat deze vlucht is opgeheven. Ik krijg een alternatief aangeboden waarbij de terugvlucht 4 uur eerder vertrekt dat de oorspronkelijke vlucht. Nu vertrekt er op de door mij gewenste vertrektijd een vlucht van een alliantie maatschappij, waar ik notabene ook mee vlieg op de heenreis. Is de maatschappij verplicht om mij op een vlucht van die alliantie maatschappij om te boeken?
Zou ik evt mijn geld kunnen terug vragen om toch op de door mij gewenste vlucht een ticket te regelen?
Dat er andere vluchten van een alliantie maatschappij vertrekken, wil niet automatisch zeggen dat je daar dan ook op kan worden over geboekt.
In de farebase (ticketvoorwaarden van de luchtvaartmaatschappij) staat precies of je mag worden omgeboekt en met welke airline er eventueel ook mag worden gevlogen.
In de meeste gevallen mag je je ticket gewoon annuleren voor een full refund als de airliner jouw vlucht wijzigd en jij daar niet mee akkoort gaat.
Heb je het ticket rechtstreeks geboekt, kun je het nalezen in de ticketvoorwaarden en kun je het beste contact opnemen met de airliner.