LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vlucht gemist door brand in Schipholtunnel, wat nu?
-
Vlucht gemist door brand in Schipholtunnel, wat nu?
Gisterenmiddag 27-3 zouden wij met 2 personen opstijgen vanaf Schiphol naar Banjul/Gambia om 17.20u . Ruim op tijd vertrokken . Komen we via de A4 bij de afslag Schiphol , is de afslag afgesloten . Stapvoets doorrijden dan maar . Volgende afslag Schiphol ook afgesloten . Inmiddels stonden we gewoon stil in de file . Konden geen kant op . Op de autoradio horen we dat er brand is in de Schipholtunnel en dat reizigers geadviseerd worden met de trein naar Schiphol te gaan .
Goed idee natuurlijk , maar voor ons , die al 2 uur in de file stonden , een loos advies . Kortom , we hebben hierdoor onze vlucht gemist !
Gelijk met TUI gebeld , een uur voor opstijgen 17.20u . Mw zei van niets te weten . Vliegtuig is gewoon weggegaan , terwijl veel van onze medereizigers ook vluchten gemist hebben.
De volgende morgen contact gezocht met TUI . Die konden niets voor ons doen . Er ging pas weer een vlucht 5-4 en dan zouden we ook nog 500 euro bij moeten betalen . Dat werd ons natuurlijk te gek . We werden verwezen om dan via de annuleringsverzekering nog maar wat te proberen , maar veel hoop gaven ze niet.
Faber , die moesten we bellen : Nee Mw u krijgt niks vergoed , u hebt geen annuleringsverzekering All Risk geboekt . U kunt fluiten naar de centjes . Een bedrag van bijna 650 euro .
Nu is mijn vraag : Kunnen we dan nu helemaal geen stappen meer ondernemen en is hier bijv. ook het Calamiteitenfonds niet voor??
Goed idee natuurlijk , maar voor ons , die al 2 uur in de file stonden , een loos advies . Kortom , we hebben hierdoor onze vlucht gemist !
Gelijk met TUI gebeld , een uur voor opstijgen 17.20u . Mw zei van niets te weten . Vliegtuig is gewoon weggegaan , terwijl veel van onze medereizigers ook vluchten gemist hebben.
De volgende morgen contact gezocht met TUI . Die konden niets voor ons doen . Er ging pas weer een vlucht 5-4 en dan zouden we ook nog 500 euro bij moeten betalen . Dat werd ons natuurlijk te gek . We werden verwezen om dan via de annuleringsverzekering nog maar wat te proberen , maar veel hoop gaven ze niet.
Faber , die moesten we bellen : Nee Mw u krijgt niks vergoed , u hebt geen annuleringsverzekering All Risk geboekt . U kunt fluiten naar de centjes . Een bedrag van bijna 650 euro .
Nu is mijn vraag : Kunnen we dan nu helemaal geen stappen meer ondernemen en is hier bijv. ook het Calamiteitenfonds niet voor??
Re: Vlucht gemist door brand in Schipholtunnel, wat nu?
Het calamiteitenfonds is bij mijn weten bedoelt om jou te helpen op vakantie als er zich een natuurramp voordoet, dat soort dingen. Een brand in een tunnel voordat je aan je vakantie begonnen bent, valt daar volgens mij niet onder. Dit is typisch iets wat onder je annuleringsverzekering valt, maar als je daar een budgetvariant van hebt, kan het inderdaad zo zijn dat je hiervoor niet verzekert bent.Jeanet Lagendijk schreef:Gisterenmiddag 27-3 zouden wij met 2 personen opstijgen vanaf Schiphol naar Banjul/Gambia om 17.20u . Ruim op tijd vertrokken . Komen we via de A4 bij de afslag Schiphol , is de afslag afgesloten . Stapvoets doorrijden dan maar . Volgende afslag Schiphol ook afgesloten . Inmiddels stonden we gewoon stil in de file . Konden geen kant op . Op de autoradio horen we dat er brand is in de Schipholtunnel en dat reizigers geadviseerd worden met de trein naar Schiphol te gaan .
Volgens mij is Faber slechts een tussenpersoon? Welke verzekering hebben jullie daadwerkelijk afgesloten via hen?
Dit is inderdaad gewoon domme pech. En zeker iets waar de luchtvaartmaatschappij niet verantwoordelijk voor is. Sommige reisverzekeringen zouden het nog wel kunnen dekken, maar het is toch vooral de eigen verantwoordelijkheid hoe je tijdig bij Schiphol komt.
Het zou wat anders zijn als je een reis had geboekt waarbij onderdeel van de reis is dat je bijvoorbeeld met de bus in je woonplaats wordt opgehaald en dan naar schiphol wordt gebracht. Dan zou het namelijk wel de verantwoordelijkheid van de reisorganisatie zijn dat je op tijd bij de luchthaven bent.
Overigens zullen heel veel van de passagiers met de trein zijn gekomen. Of uit een andere richting naar Schiphol zijn gekomen. Dus het zal zeker geen half leeg vliegtuig zijn geweest.
Het zou wat anders zijn als je een reis had geboekt waarbij onderdeel van de reis is dat je bijvoorbeeld met de bus in je woonplaats wordt opgehaald en dan naar schiphol wordt gebracht. Dan zou het namelijk wel de verantwoordelijkheid van de reisorganisatie zijn dat je op tijd bij de luchthaven bent.
Overigens zullen heel veel van de passagiers met de trein zijn gekomen. Of uit een andere richting naar Schiphol zijn gekomen. Dus het zal zeker geen half leeg vliegtuig zijn geweest.
-
@ Jeanet: ik lees twee dingen:
- je zit omhoog met de kosten
- je zit omhoog met de vertrekdatum, het volgende vliegtuig gaat pas volgende week.
Welke oplossing heb je zelf in gedachten? Dat er morgen een ander, extra, vliegtuig vertrekt zonder extra kosten voor jullie? Dat is het gevoel dat ik een beetje krijg uit je post namelijk.
- je zit omhoog met de kosten
- je zit omhoog met de vertrekdatum, het volgende vliegtuig gaat pas volgende week.
Welke oplossing heb je zelf in gedachten? Dat er morgen een ander, extra, vliegtuig vertrekt zonder extra kosten voor jullie? Dat is het gevoel dat ik een beetje krijg uit je post namelijk.
Hallo Jeanet, dat ie een heel sneu verhaal zeg. Ik zou het zeker proberen bij het Calamiteitenfonds. Of dat kans van slagen heeft is maar de vraag want dan zou men een 'verkeersinfarct' als een calamiteit moeten beoordelen. Die komen meer voor. Als je dergelijke risico's niet afkoopt middels een verzekering wordt het een moeilijke zaak denk ik. Maar proberen zou ik het zeker, waarom niet?
Op enige tegemoetkoming vanuit het calamiteitenfonds hoef je niet te rekenen. Immers in een file terechtkomen is gewoon een risico welke je loopt op weg ergens naar toe. Net als het krijgen van een lekke band of storing aan de auto, of wat ook volop voorkomt, je verkijken op de tijd.
Dit is gewoon grote pech welke je zelf moet dragen als reiziger. Dat het vliegtuig zonder jullie vertrokken is, is natuurlijk logisch, op late reizigers wordt nooit gewacht. Dan zou geen vliegtuig op tijd vertrekken, en de reizigers welke wel op tijd zijn zwaar gedupeerd worden.
Verder wordt er natuurlijk veel meer op Gambia gevlogen dan slechts één keer per week. Maar schijnbaar wil je graag met TUI vliegen. Met een andere vervoerder vliegen en dan op je bestemming je reis alsnog oppakken was waarschijnlijk ook mogelijk geweest.......
Dit is gewoon grote pech welke je zelf moet dragen als reiziger. Dat het vliegtuig zonder jullie vertrokken is, is natuurlijk logisch, op late reizigers wordt nooit gewacht. Dan zou geen vliegtuig op tijd vertrekken, en de reizigers welke wel op tijd zijn zwaar gedupeerd worden.
Verder wordt er natuurlijk veel meer op Gambia gevlogen dan slechts één keer per week. Maar schijnbaar wil je graag met TUI vliegen. Met een andere vervoerder vliegen en dan op je bestemming je reis alsnog oppakken was waarschijnlijk ook mogelijk geweest.......
-
Even voor de duidelijkheid : Het gaat mij er niet om de hele reissom terug te ontvangen . Maar iets van een tegoed koming of oplossing had ik wel verwacht .
Ik heb 2 weken vakantie opgenomen van mijn werk . Die zit ik nu thuis . We hebben ook de gedachte nog gehad een enkele reis te boeken met bijv. Corendon . Daar had ik nog wel een paar honderd euro's voor over gehad . Hotel en terugvlucht was immers al voor elkaar . Maar nee , wat zegt TUI : Zodra je niet op de heenvlucht verschijnt vervalt je hele boeking !
Het enige wat ze dus bij TUI konden aanbieden was : Nog 500 euro bijbetalen . Het vliegtuig op 5 april pakken en 7 april weer terug . DAT IS MAAR 2 DAGEN ! Ik denk dat niemand van ons dat gedaan had .
Telefonist TUI verwees ons naar de Europese , daar hebben zij hun annuleringsverzekeringen ondergebracht . Het leuke is weer dat volgens de Europese dat niet zo was en zij verwezen ons naar Faber . Slordig ook dat TUI dat zelf niet precies weet..
Ik heb 2 weken vakantie opgenomen van mijn werk . Die zit ik nu thuis . We hebben ook de gedachte nog gehad een enkele reis te boeken met bijv. Corendon . Daar had ik nog wel een paar honderd euro's voor over gehad . Hotel en terugvlucht was immers al voor elkaar . Maar nee , wat zegt TUI : Zodra je niet op de heenvlucht verschijnt vervalt je hele boeking !
Het enige wat ze dus bij TUI konden aanbieden was : Nog 500 euro bijbetalen . Het vliegtuig op 5 april pakken en 7 april weer terug . DAT IS MAAR 2 DAGEN ! Ik denk dat niemand van ons dat gedaan had .
Telefonist TUI verwees ons naar de Europese , daar hebben zij hun annuleringsverzekeringen ondergebracht . Het leuke is weer dat volgens de Europese dat niet zo was en zij verwezen ons naar Faber . Slordig ook dat TUI dat zelf niet precies weet..
-
Zoals je het vertelt in je aanvulling is de oplossing van Tui inderdaad geen oplossing. Dat had beslist beter gekund!
Is er een overkoepelende organisatie waar je een klacht kunt indienen? Is het een idee om het hoofdkantoor hierover te benaderen?
Het is waar dat files en zo normaal gesproken voor eigen rekening en risico zijn en dat je daar rekening mee moet houden. Maar een brand die dusdanig is dat een tunnel twee dagen dicht is vanwege wettelijke eisen, de boel muur en muur vast stond, en mensen worden opgeroepen niet met de auto naar Schiphol te komen, maar de trein te pakken - dan mag m.i. de vraag gesteld worden of dit niet bij uitzondering alsnog onder overmacht valt, in zoverre, dat Tui mee was gegaan in jullie aanbod met Corendon te vliegen en dan het verdere traject te volgen zoals geboekt is.
Is er een overkoepelende organisatie waar je een klacht kunt indienen? Is het een idee om het hoofdkantoor hierover te benaderen?
Het is waar dat files en zo normaal gesproken voor eigen rekening en risico zijn en dat je daar rekening mee moet houden. Maar een brand die dusdanig is dat een tunnel twee dagen dicht is vanwege wettelijke eisen, de boel muur en muur vast stond, en mensen worden opgeroepen niet met de auto naar Schiphol te komen, maar de trein te pakken - dan mag m.i. de vraag gesteld worden of dit niet bij uitzondering alsnog onder overmacht valt, in zoverre, dat Tui mee was gegaan in jullie aanbod met Corendon te vliegen en dan het verdere traject te volgen zoals geboekt is.
Als TUI geen plek meer heeft in de eigen vliegtuigen die eerder gaan, dan is er verder ook niet zoveel meer wat zij nog kunnen doen lijkt me? Laten we wel zijn, dit is iets wat volledig buiten hun verantwoordelijkheid valt, en waar zij letterlijk niks aan kunnen doen of verantwoordelijkheid voor dragen.Jeanet Lagendijk schreef:Even voor de duidelijkheid : Het gaat mij er niet om de hele reissom terug te ontvangen . Maar iets van een tegoed koming of oplossing had ik wel verwacht .
Volgens de voorwaarden ben jij verantwoordelijk voor het op tijd melden bij de incheckbalie, en dus ook zélf verantwoordelijk voor het vervoer t/m Schiphol.
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Maar bijna missen is niet missen. U hebt het dus wel gehaald. Treinen kunnen ook vertraging hebben.Mucha schreef:Door die trein heb ik in de afgelopen 2 jaar nu net bijna 3 keer mijn vlucht gemist.Jeanet Lagendijk schreef:Op de autoradio horen we dat er brand is in de Schipholtunnel en dat reizigers geadviseerd worden met de trein naar Schiphol te gaan .
Een keer vanwege een aanrijding met persoon bij het station waar ik moest vertrekken. Een keer vanwege een wisselstoring. En een keer vanwege werkzaamheden aan het spoor bij Schiphol.
Binnendoor rijden in regio Hoofddorp is mogelijk en kost ook tijd maar is betrouwbaarder dan A4 & NS helaas...
Hoe lang dit nog mogelijk is weet ik niet maar ik rij file vrij via alternatieve route naar Schiphol.
Helaas is de A4 van Rjikswaterstaat en niet van Schiphol dus claimen van deze schade word erg lastig.
Hoe lang dit nog mogelijk is weet ik niet maar ik rij file vrij via alternatieve route naar Schiphol.
Helaas is de A4 van Rjikswaterstaat en niet van Schiphol dus claimen van deze schade word erg lastig.
Wat een onzin weer Stofzuigerd, via A4 is normaal altijd sneller, beter en comfortabeler.
TS had de zeer grote pech in een fille terecht te komen. Maar dat is nu eenmaal,het risico van reizen per auto.
Per trein naar Schiphol is ook een grote gok, zie het verhaal van Mucha.
TUI krijgt dagelijks vele van dit soort "probleemgevallen" op het buro, waar ze compleet niets aan kunnen doen, maar reizigers wel verwachten dat TUI alles even regelt en oplost.
Het grote probleem voor TS is dat de file en het ontstaan ervan echt overmacht is, waar niemand wat aan kan doen, TUI niet, Schiphol niet en de wegeigenaar ook niet.
Als je per trein reist speelt precies hetzelfde. je krijgt van NS echt niet je vakantiereis vergoed bij een forse treinvertraging, alleen je treinkaartje.
TS had de zeer grote pech in een fille terecht te komen. Maar dat is nu eenmaal,het risico van reizen per auto.
Per trein naar Schiphol is ook een grote gok, zie het verhaal van Mucha.
TUI krijgt dagelijks vele van dit soort "probleemgevallen" op het buro, waar ze compleet niets aan kunnen doen, maar reizigers wel verwachten dat TUI alles even regelt en oplost.
Het grote probleem voor TS is dat de file en het ontstaan ervan echt overmacht is, waar niemand wat aan kan doen, TUI niet, Schiphol niet en de wegeigenaar ook niet.
Als je per trein reist speelt precies hetzelfde. je krijgt van NS echt niet je vakantiereis vergoed bij een forse treinvertraging, alleen je treinkaartje.
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Maar Tui heeft wel nog steeds (nagenoeg) alle kosten voor jouw gemiste vakantie. De vlucht die je nu niet hebt gehaald was wel voor jou gereserveerd en hebben ze niet aan iemand anders kunnen verkopen. De hotelkamer kunnen ze ook niet zomaar op het laatste moment aan iemand anders geven, aangezien er weinig andere mensen daar ter plekke nu zullen zijn die een hotelkamer zullen zoeken. Eigenlijk is het enige waar ze je redelijkerwijs in tegemoet zouden kunnen komen de kosten van eventuele excursies (die misschien nog te cancelen zijn?) en de belastingen/luchthavenheffingen. Maar op de kosten van een hele vakantie zal dat waarschijnlijk relatief weinig zijn.Jeanet Lagendijk schreef:Even voor de duidelijkheid : Het gaat mij er niet om de hele reissom terug te ontvangen . Maar iets van een tegoed koming of oplossing had ik wel verwacht .
Offtopic bijdrages verwijderd door moderator
Tja, dat is natuurlijk heel vervelend.Jeanet Lagendijk schreef:Gisterenmiddag 27-3 zouden wij met 2 personen opstijgen vanaf Schiphol naar Banjul/Gambia om 17.20u . Ruim op tijd vertrokken . Komen we via de A4 bij de afslag Schiphol , is de afslag afgesloten . Stapvoets doorrijden dan maar . Volgende afslag Schiphol ook afgesloten . Inmiddels stonden we gewoon stil in de file . Konden geen kant op . Op de autoradio horen we dat er brand is in de Schipholtunnel en dat reizigers geadviseerd worden met de trein naar Schiphol te gaan .
Ja, wat verwacht je dan? Dat ze het vliegtuig laten wachten op een paar reizigers die misschien wel helemaal niet komen opdagen? Enig idee hoe duur het is om vluchten op te houden, of hoeveel vliegtuigen er wel niet opstijgen vanaf Schiphol?Jeanet Lagendijk schreef:Gelijk met TUI gebeld , een uur voor opstijgen 17.20u . Mw zei van niets te weten . Vliegtuig is gewoon weggegaan , terwijl veel van onze medereizigers ook vluchten gemist hebben.
Dat snap ik, maar waarom zou TUI voor die kosten moeten opdraaien?Jeanet Lagendijk schreef:De volgende morgen contact gezocht met TUI . Die konden niets voor ons doen . Er ging pas weer een vlucht 5-4 en dan zouden we ook nog 500 euro bij moeten betalen . Dat werd ons natuurlijk te gek .
Tja, dan had je misschien wel gewoon zo'n annuleringsverzekering moeten afsluiten. Juist voor dit soort gevallen zijn die er.Jeanet Lagendijk schreef:We werden verwezen om dan via de annuleringsverzekering nog maar wat te proberen , maar veel hoop gaven ze niet.
Lijkt me niet. Dit valt onder uw eigen verantwoordelijkheid. Waarom zou een ander daar voor moeten opdraaien?Jeanet Lagendijk schreef:Nu is mijn vraag : Kunnen we dan nu helemaal geen stappen meer ondernemen en is hier bijv. ook het Calamiteitenfonds niet voor??
Maar, again, de oorzaak hiervan ligt niet bij hen, dus waarom zouden ze daar voor moeten opdraaien?Jeanet Lagendijk schreef:Even voor de duidelijkheid : Het gaat mij er niet om de hele reissom terug te ontvangen . Maar iets van een tegoed koming of oplossing had ik wel verwacht .
Ik heb 2 weken vakantie opgenomen van mijn werk . Die zit ik nu thuis .
Tja, TUI koopt alles in pakketten in en kunnen daarom redelijk goedkoop dit soort pakketten aanbieden. Het is zuur dat ze geen coulance laten zien, maar coulance is geen recht. Omdat de fout ook niet bij hen zit kun je niets van ze eisen.Jeanet Lagendijk schreef:We hebben ook de gedachte nog gehad een enkele reis te boeken met bijv. Corendon . Daar had ik nog wel een paar honderd euro's voor over gehad . Hotel en terugvlucht was immers al voor elkaar . Maar nee , wat zegt TUI : Zodra je niet op de heenvlucht verschijnt vervalt je hele boeking !
Tja, telefoonmiep volgt gewoon een script in de meeste gevallen. Waarom wist je het zelf niet? Immers is het toch jouw verzekering?Jeanet Lagendijk schreef:Telefonist TUI verwees ons naar de Europese , daar hebben zij hun annuleringsverzekeringen ondergebracht . Het leuke is weer dat volgens de Europese dat niet zo was en zij verwezen ons naar Faber . Slordig ook dat TUI dat zelf niet precies weet..
-
Dat is dus precies het punt van de topicstarter. Ze had best op eigen kosten een vliegtuig van Corendon willen nemen, en dan eenmaal op locatie het restant van de vakantie afmaken, en dan terug via Tui. Daar is ook voor betaald. Ik begrijp dus niet waarom dat niet kon.Donna schreef:Het komt als zeer onterecht over dat ze u de geboekte en betaalde terugvlucht ook niet laten maken, daar zou ik zeker over klagen. Het is duidelijk overmacht, daar zou je wat soepeler op moeten reageren. Ik vind het sowieso niet kloppen dat boekingen helemaal kunnen vervallen als je om wat voor reden dan ook een heenvlucht niet kunt maken. Je hebt geboekt en betaald, dus recht op die vlucht. Het wordt hoog tijd dat hier regels voor komen.
Die flexibiliteit qua tickets bestaat ook. Maar dan moet je wel de juiste tickets kopen. En daarnaast: heel veel mensen klagen over de regeldruk in Nederland, maar er hoeft maar iets fout te gaan of er moeten regels bij komen.... En geef eens een onderbouwing waarom een vliegmaatschappij gratis of gediscounte tickets moet bieden als een klant te laat is? Ben jij op je werk ook zo aardig dat je van alles weggeeft aan klanten?Donna schreef:Het komt als zeer onterecht over dat ze u de geboekte en betaalde terugvlucht ook niet laten maken, daar zou ik zeker over klagen. Het is duidelijk overmacht, daar zou je wat soepeler op moeten reageren. Ik vind het sowieso niet kloppen dat boekingen helemaal kunnen vervallen als je om wat voor reden dan ook een heenvlucht niet kunt maken. Je hebt geboekt en betaald, dus recht op die vlucht. Het wordt hoog tijd dat hier regels voor komen.
De heen- terugvlucht eventueel hotel en huurauto of excursies maken deel uit van een pakketreis. Het zijn dus geen losse onderdelen, maar onlosmakelijk met elkaar verbonden. Veelal is er ook geen apart prijs voor elk onderdeel, bv de heenvlucht.
Ben je op reis en moet je onverhoopt gebruik maken van een annuleringsverzekering, dan geld hetzelfde. De gehele reis komt te vervallen en valt onder de verzekering.
Ben je op reis en moet je onverhoopt gebruik maken van een annuleringsverzekering, dan geld hetzelfde. De gehele reis komt te vervallen en valt onder de verzekering.