Vluchtvertraging door schuld touroperator. Wat zijn mijn rechten?
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 20 mar 2024 08:59
Vluchtvertraging door schuld touroperator. Wat zijn mijn rechten?
Tijdens de terugreis van mijn vakantie bleek op het vliegveld (Hurghada) dat onze vlucht al 2 dagen eerder vertrokken was. Na een halve dag op het vliegveld (met 4 kinderen) en zelf contact opgenomen te hebben met D-reizen werd er een nieuw hotel geboekt en konden we die nacht dan alsnog vliegen. We vlogen via Istanbul, waar we ook nog 3 uur overstaptijd hadden. Omdat het inmiddels al maandag was, moesten we ook nog vrij nemen van het werk.
Na wat onderzoek en heen en weer mailen met zowel de vliegmaatschappij als D-reizen is de conclusie dat eerstgenoemde de vlucht al wel 14 dagen voor de tijd verzet had. D-reizen is in dit geval dus in gebreke gebleven. De kosten die we gemaakt hebben op het vliegveld hebben we wel terug gehad, maar dat vind ik niet in verhouding staan met de overlast die bezorgd is. Hiernaast zijn de regels mbt vertraging voor vliegmaatschappijen best streng, maar kan ik niets vinden over de rechten en plichten van touroperators.
Heeft iemand dit al eens meegemaakt? En waar kan ik aanspraak op maken, want nu krijg ik alleen excuses en dat vind ik wat te gemakkelijk
Na wat onderzoek en heen en weer mailen met zowel de vliegmaatschappij als D-reizen is de conclusie dat eerstgenoemde de vlucht al wel 14 dagen voor de tijd verzet had. D-reizen is in dit geval dus in gebreke gebleven. De kosten die we gemaakt hebben op het vliegveld hebben we wel terug gehad, maar dat vind ik niet in verhouding staan met de overlast die bezorgd is. Hiernaast zijn de regels mbt vertraging voor vliegmaatschappijen best streng, maar kan ik niets vinden over de rechten en plichten van touroperators.
Heeft iemand dit al eens meegemaakt? En waar kan ik aanspraak op maken, want nu krijg ik alleen excuses en dat vind ik wat te gemakkelijk
-
- Berichten: 12815
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Vluchtvertraging door schuld touroperator. Wat zijn mijn rechten?
Waar wilt u aanspraak op maken? Directe kosten kunnen verhaald worden, dus het hotel en aanverwante kosten. Welke kosten hebt u nog meer gehad die nodig waren? Of wilt u extra geld hebben omdat u langer bent weggebleven?
Re: Vluchtvertraging door schuld touroperator. Wat zijn mijn rechten?
Heeft D-Reizen bevestigd dat ze niets hebben gecommuniceerd?
-
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56
Re: Vluchtvertraging door schuld touroperator. Wat zijn mijn rechten?
Dit is uitgebreid juridisch geregeld. Kijk maar eens op onderstaande website.
Re: Vluchtvertraging door schuld touroperator. Wat zijn mijn rechten?
Het probleem hier is dat de vlucht al 14 dagen voor vertrek geannuleerd is. De touroperator is hiervan ongetwijfeld op tijd van op de hoogte gesteld echter hebben die kennelijk verzuimd om u tijdig in te liggen.
Op https://www.consuwijzer.nl/uw-recht-halen kunt u een overzicht vinden van uw mogelijkheden om uw recht te halen.
Op https://www.consuwijzer.nl/uw-recht-halen kunt u een overzicht vinden van uw mogelijkheden om uw recht te halen.
-
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56
Re: Vluchtvertraging door schuld touroperator. Wat zijn mijn rechten?
staat ook op de website die ik had gelinktSpeedy123 schreef: ↑20 mar 2024 12:33Het probleem hier is dat de vlucht al 14 dagen voor vertrek geannuleerd is. De touroperator is hiervan ongetwijfeld op tijd van op de hoogte gesteld echter hebben die kennelijk verzuimd om u tijdig in te liggen.
Op https://www.consuwijzer.nl/uw-recht-halen kunt u een overzicht vinden van uw mogelijkheden om uw recht te halen.
Annulering van uw vlucht
Wordt uw vlucht geannuleerd? Dan wordt gekeken naar wanneer uw vlucht is geannuleerd om na te gaan of u recht heeft op een vergoeding.
Wordt uw vlucht 14 dagen of eerder voor de vluchtdatum geannuleerd, dan heeft u geen recht op een vergoeding.
Is uw vlucht binnen 2 weken voor vertrek geannuleerd? Dan heeft u recht op een vergoeding.
Als de vlucht tussen de 14 dagen en 7 dagen voor uw vertrek geannuleerd wordt en de vervangende vlucht vertrekt minimaal 2 uur eerder dan de oorspronkelijke planning, of komt meer dan 4 uur later aan, dan heeft u recht op een vergoeding.
Wordt uw vlucht binnen 7 dagen voor vertrek geannuleerd en vertrekt de vervangende vlucht 1 uur eerder dan de oorspronkelijke tijd, of komt u meer dan 2 uur later aan, dan heeft u ook recht op een vergoeding.
Re: Vluchtvertraging door schuld touroperator. Wat zijn mijn rechten?
Het probleem kan hier zijn dat de luchtvaart maatschappij wel degelijk 14 dagen voor vertrek de annulering doorgegeven heeft aan de reisorganisatie.Een Wiskunde Student schreef: ↑20 mar 2024 14:06staat ook op de website die ik had gelinktSpeedy123 schreef: ↑20 mar 2024 12:33Het probleem hier is dat de vlucht al 14 dagen voor vertrek geannuleerd is. De touroperator is hiervan ongetwijfeld op tijd van op de hoogte gesteld echter hebben die kennelijk verzuimd om u tijdig in te liggen.
Op https://www.consuwijzer.nl/uw-recht-halen kunt u een overzicht vinden van uw mogelijkheden om uw recht te halen.
Annulering van uw vlucht
Wordt uw vlucht geannuleerd? Dan wordt gekeken naar wanneer uw vlucht is geannuleerd om na te gaan of u recht heeft op een vergoeding.
Wordt uw vlucht 14 dagen of eerder voor de vluchtdatum geannuleerd, dan heeft u geen recht op een vergoeding.
Is uw vlucht binnen 2 weken voor vertrek geannuleerd? Dan heeft u recht op een vergoeding.
Als de vlucht tussen de 14 dagen en 7 dagen voor uw vertrek geannuleerd wordt en de vervangende vlucht vertrekt minimaal 2 uur eerder dan de oorspronkelijke planning, of komt meer dan 4 uur later aan, dan heeft u recht op een vergoeding.
Wordt uw vlucht binnen 7 dagen voor vertrek geannuleerd en vertrekt de vervangende vlucht 1 uur eerder dan de oorspronkelijke tijd, of komt u meer dan 2 uur later aan, dan heeft u ook recht op een vergoeding.
Doordat de reisorganisatie dat niet doorgegeven heeft aan TS, zit TS met schade. Een opgenomen vrije dag en immaterieel, geen leuk einde van de vakantie met al die stress.
Het kan dus zijn dat TS op een andere manier een schadevergoeding moet halen dan via een vluchtvertraging claim. De link die ik gegeven heb wijst hem op andere manieren.
-
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56
Re: Vluchtvertraging door schuld touroperator. Wat zijn mijn rechten?
Voor de openingsposter is alleen de reisorganisatie van belang en het gaat om de datum wanneer die het aan hun hebben gemeld.
De website geldt inderdaad voor de compensatie van de luchtvaartmaatschappijen en daar kunnen ze aansluiting bij zoeken, maar ze zijn vrij om meer of minder te vragen aan de reisorganisatie .
De link die je meestuurt klopt wel maar is algemeen en niet toegespitst op vliegreizen
De website geldt inderdaad voor de compensatie van de luchtvaartmaatschappijen en daar kunnen ze aansluiting bij zoeken, maar ze zijn vrij om meer of minder te vragen aan de reisorganisatie .
De link die je meestuurt klopt wel maar is algemeen en niet toegespitst op vliegreizen
Re: Vluchtvertraging door schuld touroperator. Wat zijn mijn rechten?
Het gaat hier niet om een vliegreis, het gaat hier om een vakantie. De welbekende pakketreis.Een Wiskunde Student schreef: ↑20 mar 2024 15:10Voor de openingsposter is alleen de reisorganisatie van belang en het gaat om de datum wanneer die het aan hun hebben gemeld.
De website geldt inderdaad voor de compensatie van de luchtvaartmaatschappijen en daar kunnen ze aansluiting bij zoeken, maar ze zijn vrij om meer of minder te vragen aan de reisorganisatie .
De link die je meestuurt klopt wel maar is algemeen en niet toegespitst op vliegreizen
De touroperator heeft de terugreis niet conform de afspraken uitgevoerd. Hierdoor heeft TS materiele en immateriële schade geleden.
TS kan dan conform ANVR voorwaarden, een klacht neerleggen bij de reisorganisatie en een vergoeding eisen voor de geleden schade. Dit dient z.s.m na terugkomst te gebeuren, binnen een termijn van twee maanden.
Komt de reisorganisatie niet met een acceptabele oplossing, dan kan TS de geschillencommissie inschakelen via www.sgc.nl.
Als TS juridisch advies nodig heeft, zoals de geschillen commissie zelf stel, dan kan TS het volgende doen:
Uiteraard kan TS ook zijn rechtsbijstand verzekering inschakelen voor advies of zich wenden tot een advocaat.Vraagt u zich af of u in uw recht staat? Of wilt u weten wat u het beste kunt doen? Neem dan contact op met:
Het Juridisch Loket via 0800-8020 of www.juridischloket.nl
De ACM ConsuWijzer via 088-070 70 70 of www.consuwijzer.nl
Bent u lid van een vakbond of een consumentenorganisatie (Consumentenbond, ANWB, Vereniging Eigen Huis)? Of heeft u een rechtsbijstandsverzekering? Dan kunt u hen advies vragen over het oplossen van uw klacht.