LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vraagje over vliegtaks

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
dia

vraagje over vliegtaks

Ongelezen bericht door dia »

Even een vraagje;als je nu een vakantie boekt voor augustus naar Turkije wordt er nog geen vliegtaks aangerekend.Stel dat je de reis onmiddelijk betaald kunnen ze dan per 1 julie de vliegtaks alsnog aanrekenen?
Wij geraken er niet uit maar ik zou denken betaald is betaald of ben in mis :?

Marco Polo

Re: vraagje over vliegtaks

Ongelezen bericht door Marco Polo »

Passagiers die al geboekt hebben voor een vlucht na 1 juli zullen door transavia.com benaderd worden voor de bijbetaling van de nog niet betaalde belasting.
Zie website transavia.com

diepezucht

Ongelezen bericht door diepezucht »

Dia, naar welke luchthavan ga je?

Als je namelijk naar Antalya vliegt staat je nog een onaangename verrassing te wachten: AYT ligt namelijk net in de 45 euro milieumafiatax pp zone. Je zal maar met z'n tienen zijn,,,,

De meeste touroperators hebben deze vliegboete trouwens al verwerkt in hun prijzen.

G7

Ongelezen bericht door G7 »

Beste Dia.

Alle reizen die nu geboekt worden, maar na 1 Juli gaan plaatsvinden zullen eraan moeten geloven. Dat geld ook voor Turkije a €45 p.p.

Zelfs voor de Canarische Eilanden, terwijl dat nog bij Europa (Spanje) hoort, geldt die €45. Bizar, maar waar!

Je zult maar met een gezinnentje, laten we zeggen van 4 personen willen gaan!! Kassa!!!!!

Voor de rest van Europa geldt het tarief van €11,25 en dat gaat allemaal naar de staatskist. Ja, het moet toch ergens vandaan komen, dus waarom niet bij de vakantieganger weghalen? Te zot voor woorden.

Ik denk ook, dat velen zullen uitwijken naar de vliegvelden rondom de grens. En gelijk hebben ze, indien mogelijk natuurlijk.

diepezucht

Ongelezen bericht door diepezucht »

Klein nuance op het vorige:

De grens tussen de hoge en lage toeslag is gesteld op 2500km. Deze lijn loopt dwars door Turkije wat tot gevolg heeft dat de meest west gelegen vliegvelden (Izmir, Bodrum) in het lage tarief van 11,25 vallen en Dalaman en Antalya in het hoge.

Touroperators zijn dus druk doende veel capaciteit naar het westen te verschuiven om de hoge boete te voorkomen. Anderen zijn zelfs van plan om vanuit noord Nederland bussen naar bv Maastricht in te zetten om daardoor net onder de 2500km te komen. Ook worden er shuttles naar Brussel ingezet, daar zien de de extra business graag komen.

G7

De meeste touroperators hebben deze vliegboete trouwens al verwerkt in hun prijzen.
Nou, dat vraag ik me af!! :!: Aan de prijzen in de nieuwe gidsen te zien zou het al wel zo moeten zijn, want die zijn ook niet mals.

En dat van die bepaalde luchthavens in Turkije was mij nog niet bekend, maar dat zou dan alweer schelen. Iedereen dus op, naar het dichtbijzijnde vliegveld. Ha, ha. 8)

Bedankt voor de info! :wink:

Ruud2007

Ongelezen bericht door Ruud2007 »

Nu vlieg ik, met een tussenstop in Frankfurt, naar Amerika. Vanaf Amsterdam naar Frankfurt is dus 11 Euro. Vlieg ik rechtstreeks van Amsterdam naar Amerika, kost dat 45 Euro.

G7

Ruud, misschien 2 tickets kopen? :wink: Een van Amsterdam naar Frankfurt en een van Frankfurt naar Amerika. Is maar een ideetje hoor!

Heb deze vrije dagen even gebruikt om het een en ander uit te zoeken, wat betrefd die extra tax die vanaf 1 Juli gaat gelden. Het zit zeker weten, NIET al in de prijzen van de gidsen, want toen de gidsen gedrukt werden was dat over die tax nog niet eens zeker en al zo niet, hoeveel het zou worden.

Komt uit betrouwbare bronnen. :wink:

Nadine

Ongelezen bericht door Nadine »

Klopt, de vliegbelasting zit nog niet in de gids prijzen.

Er zijn touroperators die deze belasting nog niet doorbelasten omdat er officieel nog geen wet is. Boek je bij deze touroperators, dan zul je worden nabelast. Andere belasten deze belasting wel al door onder het mom: de kans dat het doorgaat is zo groot en nabelasten is teveel werk" Die hebben de toeslag in hun online systemene verwerkt. En inderdaad, in de gidsen zijn deze toeslagen niet terug te vinden omdat de vliegbelasting inderdaad bij drukking nog niet aan de orde was.

Verder @Ruud; ik weet het niet met zekerheid want ik heb het nog niet aan de hand gehad. Maar volgens mij betaal je gewoon het hoge tarief als je met een tussenlanding in Frankfurt vliegt omdat je in Amsterdam al incheckt voor je vlucht naar Amerika. Al weet ik het niet honderd procent zeker. Twee tickets boeken daarentegen is ook niet ideaal omdat je dan zelf verantwoordelijk bent voor je aansluiting op je vluchten.

Laat het even weten als je meer hoort.

brunette

Ongelezen bericht door brunette »

ik heb een vraagje er staat in de telegraaf dat ze nog niet je vliegtaks mogen rekenen als je voor 1 juli heb geboekt wie weet daar al iets van want dan kan ik van 6 personen terug vragen brunette

Henri42

Ongelezen bericht door Henri42 »

de ecotax gaat binnenkortin en wordt door iedereen door berekent , ook voor reeds geboekte reizen(*_*)

brunette

henri der staat dus in de telegraaf dat ze dat pas mogen rekenen als je na 1 juli boekt en der zijn brieven naar de reisbureaus en vliegmaatschappijen gestuurd staat er zo als het daar staat krijg je het dus terug als je al geboekt heb brunette

rene117

Ongelezen bericht door rene117 »

kijk henrie 42 kan zien dat je er weer geen verstand van heb leest dit maar eens op www.luchtvaartnieuws.nl dit staat er

Luchtvaartnieuws
'Vliegbelasting nog niet verwerkt in reserveringssystemen'

06-01-2008

SCHIPHOL - Hoewel de vliegbelasting vanaf 1 juli 2008 wordt ingevoerd, blijken luchtvaartmaatschappijen de heffing nog niet in de reserveringssystemen te hebben verwerkt. Dat schrijft Arnold Burlage zondag (6 januari) in de Telegraaf. Passagiers die nu nog een vlucht boeken voor de periode na de invoering van de vliegbelasting hoeven deze niet te betalen.

De Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) heeft van de KLM de garantie gehad dat de vliegbelasting ook niet later alsnog moet worden betaald, zo schrijft de Telegraaf. De ANVR heeft dit belastingvoordeel voor vroeg boekende luchtreizigers meegedeeld aan alle aangesloten reisorganisaties en reisbureaus.

Een gezin van vier personen kan bij het boeken van een verre reis met vertrek na 1 juli al gauw 180 euro besparen. Er is volgens de krant momenteel sprake van een run op boekingen van vluchten naar verre bestemmingen.

Marco Polo

Ongelezen bericht door Marco Polo »

En deze informatie staat op de website van transavia.com.
transavia.com heeft besloten deze vliegbelasting, ook wel tickettax of ecotax genoemd, per direct te gaan heffen. Daarom zal op alle transavia.com vluchten die op of na 1 juli vanuit Nederland vertrekken de vliegbelasting direct in rekening gebracht worden. Voor (retour)vluchten die vanuit het buitenland naar Nederland gaan is geen vliegbelasting verschuldigd. De vliegbelasting bedraagt € 11,25 per persoon voor vluchten binnen de EU tot en met 2.500 km. Voor bepaalde bestemmingen binnen de EU, zoals de Canarische eilanden en bestemmingen buiten de EU en vluchten vanaf 2.500 km geldt een tarief van € 45 per persoon.

transavia.com voelt zich genoodzaakt tot het per direct heffen, om het administratieve extra werk, dat gepaard gaat met het achteraf nog innen van deze belasting niet verder te laten toenemen.

Passagiers die al geboekt hebben voor een vlucht na 1 juli zullen door transavia.com benaderd worden voor de bijbetaling van de nog niet betaalde belasting.
Onduidelijkheid dus!

sprookje

Ongelezen bericht door sprookje »

Ook ik heb reeds geboekt voor 5 personen met vertrek na 1 juli en heb ook nog geen taks moeten betalen.Kan natuurlijk nog komen als de taks in voegen gaat,dan betalen wij 5 maal 45 euro extra en waarvoor?
Gaat deze taks door kan je nog altijd uitwijken naar Belgie ,Duitsland en zelfs Frankrijk.Keuze zat dus :lol:
Al het geld dat Nederland nu binnen krijgt van vooral belgische, duitse en andere buitellandse reizigers valt dan weg.

Henri42

Ongelezen bericht door Henri42 »

Rene 117:
De Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) heeft van de KLM de garantie gehad dat de vliegbelasting ook niet later alsnog moet worden betaald, zo schrijft de Telegraaf. De ANVR heeft dit belastingvoordeel voor vroeg boekende luchtreizigers meegedeeld aan alle aangesloten reisorganisaties en reisbureaus.

Beste man. blijf bij het onderwerp en wordt niet weer persoonlijk svp :Luchtvaartnieuws is wet bepalend ?. Schrijft Arnold Burlage zondag (6 januari) in de Telegraaf vanuit een overheidscitaat/bron ?.

Mogelijk heeft de KLM een convenant af gesloten, dit gaat niet op voor veel overige luchtvaart firma,s..

Ik weet dat ik voor een reis naar Amerika pp Euro 45,- moet bijbetalen vlg het reisburo, uiteraard wil daar graag onderuit komen.

De actie van Transavia is veelzeggend genoeg,, officieel is de Ecotax nog niet wettelijk opgelegd.(*_*)

Saskiac1977

Ongelezen bericht door Saskiac1977 »

Ja of je kan het nog ff betalen bij het inchecken.....

brunette

ik heb net het reis bureau gebeld en die weten van niks ik heb ook al geboekt en bij mij staat de vliegtaxs er wel bij volgens hun heeft de telegraaf het fout en ze hebben geen bericht gehad. brunette

007: reisagent

Ongelezen bericht door 007: reisagent »

Voor alle duidelijkhied eerst maar even het hele artikel uit de Telegraaf:

Run op boekingen verre vliegreizen

SCHIPHOL - Passagiers die nu nog een vlucht boeken voor de periode na de invoering van de tickettaks op 1 juli hoeven die omstreden vliegbelasting niet te betalen.

KLM en ook andere maatschappijen blijken de taks nog niet in de reserveringssystemen te hebben verwerkt. De Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) heeft van de KLM de garantie gehad dat de vliegbelasting ook niet later alsnog moet worden betaald. De luchtvaartmaatschappijen die op Schiphol opereren en ook de Luchthaven Schiphol willen nog juridische stappen nemen tegen de belastingheffing, die is bedacht door PvdA-minister Wouter Bos.

De ANVR heeft het taksvoordeel voor vroeg boekende vliegreizigers meegedeeld aan alle aangesloten reisorganisaties en reisbureaus.

Passagiers die nu al voor na 1 juli een vlucht boeken, kunnen bij een gezin van vier personen al gauw 180 euro besparen.

De tickettaks zorgt daardoor voor een run op boekingen van verre vluchten, die voor de periode na de invoering worden gereserveerd.

De KLM wil de taks wil op korte termijn gaan invoeren, maar niet nadat dit aangekondigd.

Een van de grootste reisbedrijven, die tickets via internet verkopen, E- Bookers, registreert “uitzonderlijke groei in de afgelopen 2 maanden.

Het aantal geboekte tickets naar bestemmingen in de Verenigde Staten steeg zelfs 63%, slechts deels veroorzaakt door de aantrekkelijke dollar”, zei directeur Michiel Delaere tegen deze krant.

Tot u toe werden vliegtickets gemiddeld zo’n 90 dagen voor vertrek geboekt, maar die vooruitboekperiode is naar 135 dagen gestegen. “De reden is zonder enige twijfel de aangekondigde vliegbelasting”, aldus de topman van E-Bookers.

Sommige reisorganisaties laten passagiers de tickettaks al wel betalen, met de belofte dat die wordt teruggestort. Soms wordt over de heffing zelfs provisie gerekend. De vliegtaks kan echter nog niet in rekening worden gebracht, omdat er formeel nog geen sprake is van een wet.
En dan nu de praktijk:

In het reserveringssysteem van de KLM staat de vliegbelasting nog niet aangegeven, om de eenvoudige reden dat deze extra belasting nog niet is ingevoerd. Indien men de tickets direct betaald is het dus inderdaad nog mogelijk om zonder extra belasting te reizen; het is namelijk bijna onmogelijk om tot een naheffing te komen.

In het bovenstaande artikel staat echter nergens dat dit ook voor pakketreizen van toepassing is. Juist om allerhande naheffingen (en teleurstellingen) te voorkomen hebben de grote reisorganisaties de vliegbelasting al in hun reserveringssystemen opgenomen. Anders gezegd, iemand die nu een pakketreis boekt met vertrek op of na 1 juli 2008 zal deze kosten gewoon doorberekend krijgen, met dien verstande dat men dit heel misschien nog terug krijgt (maar, reken er niet op!)

Tot slot, de bewering dat het ANVR een mededeling heeft gedaan aan reisburo's en reisorganisaties is niet correct. Jammer genoeg blijken slecht onderbouwde artikelen als het bovenstaande maar al te vaak tot misverstanden te leiden ....

broekkie1980

Ongelezen bericht door broekkie1980 »

Beste allemaal,

Ik werk op een reisbureau en ben helemaal op de hoogte van alles.
Als volgt: vliegttax wordt geheven als men na 1 juli gaat vliegen, dus brunette niet als men na 1 julie boekt! Europa is het lage tarief 11.25 euro, behalve Canarische Eilanden en Antalya Turkije daar betaal je 45.- euro.
Alle nederlandse reisbureau's hebben ervoor gekozen om deze tax nu al gelijk te heffen zodat we dadelijk niet met erg veel administratie zitten als we moeten naheffen, en zie dan maar het geld terug te krijgen! Bij ons komen nu al de mensen ook met dit soort vragen en discussies maar helaas moet ik altijd zeggen ze spitten het onderdelf wat discussieren is niet mogelijk! De ANVR steunt ons en als die tax toch niet wordt ingevoerd krijgt een ieder gewoon zijn geld terug, dus wat is nu eigenlijk het probleem? Ik zie die niet. Wel moet ik zeggen dat die Wouter Bos een gouden eikel moet krijgen als die stomme ecotax toch wordt ingevoerd want ikzelf ben er zeker niet blij mee!!!

Groeten,
René
Laatst gewijzigd door broekkie1980 op 11 jan 2008 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten