LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vueling - Doopnaam of Roepnaam?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
marc1994
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:18

Vueling - Doopnaam of Roepnaam?

Ongelezen bericht door marc1994 »

Beste,

Vorige week heb ik voor mijn vader en mijn broer tickets geboekt om over te komen naar Barcelona waar ik op stage ben.

Mijn moeder heeft de instapkaarten etc. uitgeprint en toen zei de tante van mijn moeder: "Wanneer je met een paspoort reist, moeten je doopnamen op het ticket staan, anders mag je niet vliegen. Dit omdat je roepnaam niet op het paspoort staat, maar wel op een ID-kaart" (Waar ik dus zelf mee heen ben gevlogen en had ik de tickets op de zelfde manier geboekt"

Ze vliegen met Vueling. Iemand die weet hoe dit bij Vueling werkt? Ik vraag het eerst aan jullie omdat ze bij Vueling maar één Belgische klantenservice-medewerkster hebben.

Ik heb nu: (voorbeeld)
Piet Jansen

Maar het moet dus zijn Henk Fred Piet Jansen of H.F.P. Jansen?

Hopelijk kunnen jullie ons iets verder helpen ;)

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Vueling - Doopnaam of Roepnaam?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Wat word er gevraagd ?
Meestal is het je eerste naam in dit geval dus Henk Jansen

just*me
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 jul 2011 15:52

Re: Vueling - Doopnaam of Roepnaam?

Ongelezen bericht door just*me »

Naar Spanje mag je met je ID vliegen, dus als je roepnaam op je id kaart staat zou ik die gewoon gebruiken. Maar de naam op het ticket moet inderdaad overeen komen met wat er op je legitimatie staat.
Dus als je met je paspoort wilt reizen en er staat Henk Fred Piet Jansen op, dan moet je het ticket ook op Henk Fred Piet Jansen boeken.

Er zijn een aantal maatschappijen die hier bijzonder moeilijk over doen en veel geld vragen om een wijziging door te voeren. Er zijn er ook een aantal waar dat vrij makkelijk kan. Hoe dat met Vueling zit weet ik niet. Je zou even kunnen bellen en vragen.

marc1994
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:18

Re: Vueling - Doopnaam of Roepnaam?

Ongelezen bericht door marc1994 »

Beide bedankt voor jullie snelle reacties. Ze vliegen beide met een paspoort waar ik zelf vloog met een ID-kaart (En dus ook gewoon mijn roepnaam en achternaam had ingevuld)

@chocomelk

Ze vragen het zo:

Passagiersgegevens:
Volwassene 1:

*Naam:
*Achternaam:

Meer niet.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Vueling - Doopnaam of Roepnaam?

Ongelezen bericht door olaf79 »

u vult in op het ticket wat er op het reisdocument staat waarmee u reist. Zo simpel is het.

Regggy
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 mei 2010 20:12

Re: Vueling - Doopnaam of Roepnaam?

Ongelezen bericht door Regggy »

De regel is 1e volledige voornaam + achternaam volgens paspoort. Als vrouw bij achternaam altijd alleen de meisjesnaam invullen om zeker te weten goed te zitten. Houd je dit aan, niets aan de hand. Indien er iets anders staat, mag je geweigerd worden..

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Vueling - Doopnaam of Roepnaam?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Regggy schreef:De regel is 1e volledige voornaam + achternaam volgens paspoort. Als vrouw bij achternaam altijd alleen de meisjesnaam invullen om zeker te weten goed te zitten. Houd je dit aan, niets aan de hand. Indien er iets anders staat, mag je geweigerd worden..
Nee u vult de namen in zoals op het reisdocument waarmee u reist. Dit document wordt gecontrolleerd bij de gate en vergeleken met de naam op het ticket / boardingpass.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Vueling - Doopnaam of Roepnaam?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Regggy schreef:De regel is 1e volledige voornaam + achternaam volgens paspoort. Als vrouw bij achternaam altijd alleen de meisjesnaam invullen om zeker te weten goed te zitten. Houd je dit aan, niets aan de hand. Indien er iets anders staat, mag je geweigerd worden..
Niet alle getrouwde vrouwen gaan verder door het leven met een andere achternaam, dus dat klopt niet wat je zegt. Je moet de achternaam invullen zoals die op je reisdocument staat.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Vueling - Doopnaam of Roepnaam?

Ongelezen bericht door tenormin »

Precies, in mijn paspoort staat dikgedrukt fake natuurlijk: Jansen, e/v (echtgenote van) Pietersen, daarna de voornaam: Annie
geboortedatum en waar je geboren bent. Inderdaad, sommige maatschappijen doen enorm moeilijk + plus kan het zelfs een kostbaar geintje worden.

Regggy
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 mei 2010 20:12

Re: Vueling - Doopnaam of Roepnaam?

Ongelezen bericht door Regggy »

Miepje1 schreef:
Regggy schreef:De regel is 1e volledige voornaam + achternaam volgens paspoort. Als vrouw bij achternaam altijd alleen de meisjesnaam invullen om zeker te weten goed te zitten. Houd je dit aan, niets aan de hand. Indien er iets anders staat, mag je geweigerd worden..
Niet alle getrouwde vrouwen gaan verder door het leven met een andere achternaam, dus dat klopt niet wat je zegt. Je moet de achternaam invullen zoals die op je reisdocument staat.
Juist daarom, meisjesnaam zal getrouwd of niet altijd in het reisdocument blijven staan.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Vueling - Doopnaam of Roepnaam?

Ongelezen bericht door sjohie »

tenormin schreef:Precies, in mijn paspoort staat dikgedrukt fake natuurlijk: Jansen, e/v (echtgenote van) Pietersen, daarna de voornaam: Annie
geboortedatum en waar je geboren bent. Inderdaad, sommige maatschappijen doen enorm moeilijk + plus kan het zelfs een kostbaar geintje worden.
Daarom staan er bij die velden ook altijd uitroeptekens/info ballonnetjes om er voor te zorgen dat men dit goed invult. :wink:

marc1994
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:18

Re: Vueling - Doopnaam of Roepnaam?

Ongelezen bericht door marc1994 »

sjohie schreef:
tenormin schreef:Precies, in mijn paspoort staat dikgedrukt fake natuurlijk: Jansen, e/v (echtgenote van) Pietersen, daarna de voornaam: Annie
geboortedatum en waar je geboren bent. Inderdaad, sommige maatschappijen doen enorm moeilijk + plus kan het zelfs een kostbaar geintje worden.
Daarom staan er bij die velden ook altijd uitroeptekens/info ballonnetjes om er voor te zorgen dat men dit goed invult. :wink:
Nope, bij Vueling niet.. Heb ik nadien nog nagekeken.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Vueling - Doopnaam of Roepnaam?

Ongelezen bericht door tenormin »

sjohie schreef:Daarom staan er bij die velden ook altijd uitroeptekens/info ballonnetjes om er voor te zorgen dat men dit goed invult. :wink:
En daarom begrijp ik niet dat er zoveel mensen op deze site en b.v. de Kassa site altijd komen met verhalen van: ik heb mijn roepnaam ingevuld en nu sta ik bij de incheckbalie en ik mag er niet door, alleen als ik bijbetaal. Wat een enorme moeite toch om even je reisdocument erbij te pakken (als je dat dan nodig hebt; begrijp ik ook al niet, maar ja) en al die doopnamen even erbij te schrijven.

@marc1944, al staat het er dan niet bij Vueling, je hebt toch je eigen 'denkhoofd'?

marc1994
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 apr 2014 13:18

Re: Vueling - Doopnaam of Roepnaam?

Ongelezen bericht door marc1994 »

tenormin schreef:
sjohie schreef:Daarom staan er bij die velden ook altijd uitroeptekens/info ballonnetjes om er voor te zorgen dat men dit goed invult. :wink:
En daarom begrijp ik niet dat er zoveel mensen op deze site en b.v. de Kassa site altijd komen met verhalen van: ik heb mijn roepnaam ingevuld en nu sta ik bij de incheckbalie en ik mag er niet door, alleen als ik bijbetaal. Wat een enorme moeite toch om even je reisdocument erbij te pakken (als je dat dan nodig hebt; begrijp ik ook al niet, maar ja) en al die doopnamen even erbij te schrijven.

@marc1944, al staat het er dan niet bij Vueling, je hebt toch je eigen 'denkhoofd'?
Ja hoor. Maar waar leer je zoiets dan? Of hoe zou iemand dat moeten weten die geen 'vlieg-ervaring' heeft? En inderdaad, wanneer er een ballonnetje, of een duidelijk waarschuwing staat is het mensen hun eigen schuld. Maar bij Vueling staat dat er niet, dus hoe zou ik dat dan moeten weten?

Maar gelukkig, ik kreeg vandaag een reactie van Vueling:

"Als de naam niet staat zoals op uw paspoort vermeld, dan word dit door Vueling niet geaccepteerd en geld dit als een naamverandering met de daarvoor extra kosten van 50€ per passagier plus het verschil in tarief. Wij begrijpen dat een fout is en daarom hebben wij een kosteloos wijziging uitgevoerd. Voor toekomstige boekingen raden wij u aan om de gegevens goed te checken voor de reservering bevestigd is. Nochtans informeren wij u dat het invullen van de overige voornamen niet noodzakelijk is. Voornaam en achternaam is genoeg informatie.

Nou, ik heb weer wat geleerd. Gelukkig is dit (in mijn geval) goed afgelopen. En hoop dat door zulke forums andere mensen deze domme (?) fout niet maken.

daffyduck80
Berichten: 52
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:35

Re: Vueling - Doopnaam of Roepnaam?

Ongelezen bericht door daffyduck80 »

Dit is niet alleen met vliegen zo, ik snap niet dat mensen zelf niet snappen hoe ze heten.
Het is niet een regel alleen in NL maar in heel de wereld.
Als je je rijbewijs laat verlengen vul je op dat formulier toch ook niet je bijnaam in omdat men je altijd zo noemt of wel.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Vueling - Doopnaam of Roepnaam?

Ongelezen bericht door tenormin »

marc1994 schreef: Maar gelukkig, ik kreeg vandaag een reactie van Vueling:

"Als de naam niet staat zoals op uw paspoort vermeld, dan word dit door Vueling niet geaccepteerd en geld dit als een naamverandering met de daarvoor extra kosten van 50€ per passagier plus het verschil in tarief. Wij begrijpen dat een fout is en daarom hebben wij een kosteloos wijziging uitgevoerd. Voor toekomstige boekingen raden wij u aan om de gegevens goed te checken voor de reservering bevestigd is. Nochtans informeren wij u dat het invullen van de overige voornamen niet noodzakelijk is. Voornaam en achternaam is genoeg informatie.
Ben desalniettemin blij voor je dat je met een maatschappij als Vueling er goed vanaf gekomen bent en je niet extra hoeft te betalen. Dat is dan weer klasse van Vueling. Dus eind goed, al goed. Bon voyage voor vader en broer.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Vueling - Doopnaam of Roepnaam?

Ongelezen bericht door encore »

marc1994 schreef:...En hoop dat door zulke forums andere mensen deze domme (?) fout niet maken.
Ik vind het geen domme fout. Ik vind het eerder te belachelijk voor woorden dat een correctie die niet meer of minder behelst dan een initiaal voluit schrijven ineens 50 euri en meer kost. Waar gaat dat over?
Die amerikanen hebben de hele vliegindustrie verziekt met al die zogenaamde veiligheidsregels terwijl je in Texas zo het vliegtuig in kunt huppelen met je wapen op zak. Zichtbaar of onzichtbaar maar niet uit. Maar hier zou je weleens een crimineel/terrorist kunnen zijn als je je naam niet schrijft maar wel je initialen...

daffyduck80
Berichten: 52
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:35

Re: Vueling - Doopnaam of Roepnaam?

Ongelezen bericht door daffyduck80 »

Hoe noem je het dan als je gewoonweg te STOM bent om je eigen naam te kunnen schrijven.

Nogmaals al noemt heel de omgeving je met een bijnaam bv Sjefkuh terwijl je naam gewoon Sjef is vul je dan bij het boeken ook Sjefkuh in zo ja ben je niet bijster slim er staat duidelijk roepnaam en niet je bijnaam

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: Vueling - Doopnaam of Roepnaam?

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Om het simpel, en netjes te houden, de naam die op het id.document staat, moet ook op het reisdocument/ticket vermeld staan.
Er is nu nog maar één reisorganisatie die dit gratis voor u veranderd, bij de meeste moet u aardig wat adm. kosten betalen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Vueling - Doopnaam of Roepnaam?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

encore schreef:
Ik vind het geen domme fout. Ik vind het eerder te belachelijk voor woorden dat een correctie die niet meer of minder behelst dan een initiaal voluit schrijven ineens 50 euri en meer kost.
Hoeveel kost het dan om die fout in de hele keten te corrigeren?

Gesloten