LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat valt er allemaal onder een annulerings verzekering

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
ramrod

Wat valt er allemaal onder een annulerings verzekering

Ongelezen bericht door ramrod »

Hallo,

De bedoeling is dat ik over 2 weken naar Thailand ga maar met de huidige situatie en negatief reisadvies voor Bangkok en misschien dat het nog wordt uitgebreid is de kans groot dat ik mn vlucht moet annuleren .

Wat valt er allemaal onder zo,n annulerings verzekering , behalve het vliegticket naar Bangkok ook een ticket vor een binnenlandse vlucht , hotel , ik heb ook een aanbetaling gedaan om in een Olifanten opvang kamp te gaan werken ,dit was een niet terug te vorderen bedrag ,valt dit daar ook onder ?

Gr Willem

jolanda77

Re: Wat valt er allemaal onder een annulerings verzekering

Ongelezen bericht door jolanda77 »

er is geen neg advies gegeven over thailand aleen bangkok ok kom er vandaan
ben donderdag geland en er zijn straten waar je nu niet moet komen
die moet je mijden verder is er echt niets aan de hand pas als buza het advies geeft om niet naar thialand te gaan dan moetje dat ook niet doen maar dat is hier niet het geval

nijhof

Ongelezen bericht door nijhof »

Reizen naar Bangkok ontraden
DEN HAAG - Reizen naar de Thaise hoofdstad Bangkok wordt door het ministerie van Buitenlandse Zaken momenteel ontraden. Dat blijkt uit een aangescherpt reisadvies zondag. „In verband met de onzekere en instabiele politieke situatie in het Thailand en het daaruit voortvloeiend geweld worden alle niet-essentiële reizen naar Bangkok ontraden”, aldus het ministerie.

Doordat protesten in de populaire vakantiebestemming de afgelopen tijd veelal uit de hand lopen, wordt toeristen al langer ontraden om af te reizen naar de vier zuidelijke provincies van Thailand: Pattani, Yala, Narathiwat en Songkhla. Mensen worden opgeroepen samenscholingen en demonstraties te mijden en de berichtgeving in de (lokale) media te volgen.

Reizigers en Nederlanders die in Thailand wonen, worden ook door het ministerie aangeraden zich te registreren via de website van de Nederlandse ambassade in Bangkok, www.mfa.nl/ban, waarop ook actuele informatie staat. Volgens een woordvoerder gaat het om „een nieuwe technische mogelijkheid“ om mensen in het buitenland bij noodsituaties via internet en mobiele telefonie te waarschuwen. Zo kan in geval van nood de ambassade mensen beter bereiken en een sms sturen als zij zich hebben geregistreerd.

ramrod

Ja ik hou de media ook goed in de gaten maar het gaat mij er om welke zaken vallen er onder een annulerings verzekering voor het geval dat er een algeheel negatief reis advies wordt gegeven voor Thailand.

jolanda77

Ongelezen bericht door jolanda77 »

alles als er een negatief advies word geven voor thialand dan valt ook de vlieg reis er onder

Pindakaaspotje

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

kijk je annuleringsverzekering eens na.. Hoe heb je geboekt? Alles in een keer bij een reisorganisatie? In dat geval kan je aanspraak maken op het calameiteitenfonds en worden al die gemaakte kosten gedekt. Weet alleen niet in hoeverre er echt een negatief reisadvies is. 2 weken is ook nog ff te gaan, misschien wordt het er rustiger. toeristische gelegenheden zijn doorgaans meestal nog goed te bereizen, maar hou het inderdad goed in de gaten.

ramrod

Heb alles zelf los geboekt .

michaelz1981

Ongelezen bericht door michaelz1981 »

Als je annuleringverzkering in je reisverzekering zit, dan heb je kans dat je een groot gedeelte kan terug claimen. Als je een annulering verzekering heb afgesloten tijdens het boeken van je ticket dan kun je alleen je ticket terug claimen. Je hebt alles los geboekt, dus je bent waarschijnlijk gebonden aan lokale regels als je via websites hebt geboekt , die vallen niet onder anvr of annuleringregels.

ramrod

Ik heb een doorlopende reis en annulerings verzekering bij Centraal beheer.

gerland

Ongelezen bericht door gerland »

Kijk naar de polisvoorwaarden van uw verzekering!

Afgaand op de op de website van Centraal Beheer gepubliceerde voorwaarden van de diverse verzekeringen, zou het mij verbazen als u überhaupt enige vergoeding zou krijgen indien u besluit uw (door uzelf samengestelde)'reis te annuleren, omdat u het niet veilig genoeg vindt in Bangkok of omdat er een bepaald "ontradend" reisadvies van het ministerie van buitenlandse zaken van kracht is.

Zoiets is niet verzekerd.

Searcher

Ongelezen bericht door Searcher »

Ook ik heb een bel ronde gemaakt voor onze toekomstige Thailand vakantie.
Als je losse tickets hebt gekocht valt een annulering bij een Negatief Reisadvies NIET onder de SGR, of je annulerings verzekering.

Je bent afhankelijk van de coulance van de luchtvaartmaatschappij.

Zo heeft China Airlines een nieuws bericht op hun site dat je in de door hun aangegeven periode de tickets kosteloos kunt annuleren,omboeken.

Heb je je tickets bij een reisburo ANVR/SGR aangesloten geboekt dan kunnen zij alleen bemiddelen voor je.

Als je een pakket reis SGR hebt geboekt en de Tour Operator besluit het negatieve reis advies over te nemen van het ministerie van Buitelandse zaken dan keert de SGR na akkoord met alle partijen uit.

Ga je bij een neg reisadvies toch op pad dan ben je zelfs bij ziekte niet meer verzekerd.

Hier staat het keurig beschreven.

Bron http://www.thailandblog.nl/

Er zijn gisteren en eergisteren nogal wat berichten in de media geweest die suggereren dat er een negatief reisadvies zou gelden voor Bangkok en/of Thailand. Graag willen wij benadrukken dat er geen sprake is van een negatief reisadvies, maar slechts van een waarschuwing op niveau 4.

Wat bekent de waarschuwing van het Ministerie van Buitenlandse Zaken?
Er is sprake van een waarschuwing op niveau 4. (op een schaal van 6.) dat wil zeggen: niet-essentiële reizen naar bepaalde gebieden worden ontraden. Pas bij niveau 5. of 6. is er sprake van een zeer onveilige situatie in een gebied of het hele land.
Vriendelijk Geen negatief reisadvies Thailand!

Vriendelijk

Niveau 4. betekent letterlijk dat bepaalde gebieden gemeden moeten worden. Niveau 4. gold al voor de protestlocaties in Bangkok. Na zaterdag heeft BuZa heel Bangkok onder niveau 4. geschaard. Let wel het gaat hier om een advies. De adviezen van de overheid zijn overigens niet bindend, de reiziger of touroperator bepaalt zelf of de reis door gaat. Je kunt het advies zien als een aanbeveling.

Welke gebieden betreft het?
Welke gebieden kan je het beste vermijden? Het gaat in Bangkok om de plekken waar de roodhemden zich hebben verzameld. Zoals het Sanam Luang plein (naast het Grand Palace), de Phan fa Bridge, Ratchadamnoen Avenue, alsmede de kruising van Ratchaprasong met Sukhumvit. Natuurlijk kunnen deze gebieden veranderen of uitbreiden op het moment dat de roodhemden zich verplaatsen. Daarnaast dien je alert te zijn en het nieuws te volgen. Voorts is het verstandig uit de buurt van overheidsgebouwen en leger plaatsen te blijven. Hetzelfde geldt voor plaatsen waar betogingen plaatsvinden.

Reisadvies: wees bewust van de risico’s die je kunt lopen
Eigenlijk wil het Ministerie van Buitenlandse zaken je bewust maken van eventuele risico’s die je kunt lopen. Op de website schrijven ze daarover: “Stel uzelf de vraag of een reis naar dit gebied verantwoord en noodzakelijk is.” Het ministerie kan ook niet anders want mocht er wel iets gebeuren met een toerist, dan krijgen zij al snel het verwijt dat ze niet gewaarschuwd hebben. Ook willen ze hiermee stimuleren dat je waakzaam en alert bent in de risicogebieden.

Wanneer je vanuit Bangkok doorreist naar andere delen van Thailand, bijvoorbeeld Phuket, Koh Samui of Pattaya is er geen enkel gevaar.

Vrij verkeer op de luchthavens van Bangkok
De luchthaven Suvarnabhumi Airport is vrij toegankelijk. Er zijn daar geen betogingen of bezettingen zoals anderhalf jaar geleden. De roodhemden hebben zelfs benadrukt geen protesten te voeren op of rond de luchthaven, omdat ze niet de toeristenindustrie willen treffen.

In Bangkok merk je niets
Veel Nederlanders die in Bangkok wonen bevestigen dat het rustig en veilig is. Met uitzondering van een deel het oude centrum waar de roodhemden zich bevinden, natuurlijk. Maar als je bedenkt dat in Bangkok 15 miljoen mensen wonen en er 10.000 demonstranten zijn dan geeft dat wel een beeld over de betrekkelijkheid van het gevaar.

Geen geweld of onvriendelijkheden tegen toeristen
Veel toeristen die teruggekomen zijn en wel de bewuste protestlocaties van de roodhemden hebben bezocht lieten weten bijzonder vriendelijk behandeld te zijn. Niets van agressie, integendeel zelfs de roodhemden waren bijzonder
Prachtig Thailand Geen negatief reisadvies Thailand!

Prachtig-Thailand

hartelijk en vriendelijk tegen buitenlanders.

Volg de websites van Bangkok Post en The Nation
Voordat het tot ernstige ongeregeldheden kwam tussen militairen en redshirts, zijn de toeristen gewaarschuwd te vertrekken. Ook zijn alle bewegingen van de roodhemden te volgen op de website van de Bangkok Post.

Moet ik mijn vakantie of reis naar Thailand annuleren?
Nee, daar is volgens ons geen reden toe. Daar komt bij dat je dan waarschijnlijk je geld kwijt bent. Slechts als het calamiteitenfonds een dekkingsbeperking afgeeft (dat gebeurt meestal bij molest of natuurrampen) dan kan je een geplande reis naar dat gebied kosteloos annuleren. Deze garantie heb je alleen wanneer je een reis boekt bij een aan het fonds deelnemende reisorganisaties. Op de website van het Calamiteitenfonds kun je bekijken welke reisorganisaties deelnemen aan het fonds.

Als ik toch mijn vakantie naar Thailand wil annuleren krijg ik dan mijn geld terug?
Aangezien er door het calamiteitenfonds geen dekkingsbeperking is afgegeven voor Thailand, zal er geen vergoeding worden uitgekeerd bij het annuleren van je reis. Ook al heb je een annuleringsverzekering afgesloten. Sommige reisorganisaties maken hierop een uitzondering. Reisorganisaties bieden soms de mogelijkeheid om kosteloos om te boeken. Informeer altijd eerst bij je touroperator

Reisverzekering of annuleringsverzekering en negatief reisadvies
Een reis annuleren vanwege een negatief reisadvies heeft niets met je reisverzekering of annuleringsverzekering te maken. Deze kosten moeten vergoed worden door de reisorganisatie (mits deze is aangesloten bij het Calamiteitenfonds).

Mocht je beslissen om wel af te reizen naar een land of gebied waar een negatief reisadvies voor is afgegeven (niveau 5. of 6.), houdt er dan rekening mee dat je reisverzekering in bepaalde situaties geen dekking meer geeft. Een reisverzekeraar gaat er vanuit dat je er alles aan zal doen om risico’s te vermijden. Informeer altijd eerst bij je reisverzekeraar.

Een uitstekende website met goede informatie over dit soort situaties is Reisverzekeringblog.nl. Dit is onafhankelijke een niet-commerciële informatiebron die door deskundigen uit reisverzekeringsbranche wordt bijgehouden.

Websites voor informatie over veiligheidsrisico’s in Thailand en reisadvies:

- Nederlandse ambassade Bangkok

- Ministerie van Buitenlandse Zaken

.

gerland

Als je een pakket reis SGR hebt geboekt en de Tour Operator besluit het negatieve reis advies over te nemen van het ministerie van Buitelandse zaken dan keert de SGR na akkoord met alle partijen uit.
Zelden zo veel onzin gelezen. SGR heeft hier niets mee te maken.

Verder gaat Searcher/Thailandblog zich te buiten aan een mooi stukje Thailand-promotie. Lekker suggestief! Er is inderdaad geen "negatief reisadvies", en wel omdat een "negatief reisadvies" helemaal niet bestaat.

Niemand zal echter kunnen beweren dat er in een dergelijke situatie "geen enkel gevaar" bestaat. De suggestie dat toeristen worden gewaarschuwd voordat men over gaat tot ongeregeldheden, is al helemaal bespottelijk.

Searcher levert geen betrouwbare informatie.
Minbuza doet dat wel.
Neem kennis, oordeel en beslis zelf!

Searcher

Triest dat je zo reageert ,je reactie slaat werkelijk nergens op.
Ik volg de situatie op de voet immers,om met ons gezin in rellen terecht te komen dat is het laatste wat we willen.

De vraag was : wat valt er onder de annulerings verzekering?
Daar gaf ik een uitgebreid antwoord op.

geengast

Ongelezen bericht door geengast »

GEEN ENKELE reactie hierboven klopt.
Een zg negatief reisadvies dat door touroperators wordt overgenomen is iets van jaren geleden. Dat het ministerie van BUZA écht goed advies geeft valt ook te betwijfelen omdat zij rechtstreeks politiek betrokken zijn bij een en ander.

Momenteel is het als volgt:

De reiswereld kent al jaren het zg Calamiteitenfonds (www.calamiteitenfonds.nl)
Deze geven dekking om mensen terug te halen of om te boeken bij natuurrampen, ernstige onlusten etc.

Het calamiteitenfonds geeft een zg DEKKINGSBEPERKING af. Dat wil zeggen, zodra zo'n beperking is afgegeven wordt er géén dekking meer gegeven aan iedereen die wel afreist naar het gebied. Elke touroperator zal zich hier aan houden en de reiziger gratis annulering of omboeking aanbieden. Het calamiteitenfonds is overigens niet gratis. Per boeking worden er door de reisbureaus 2,50 gerekend.

Een annuleringsverzekering geeft geen dekking in zo'n gevallen. Maar ik neem niet aan dat met de tegenwoordige aansprakelijkheid nog iemand zo dom is om een reis, ticket of zo te boeken bij een NIET ANVR/SGR organisatie.

Er is momenteel overigens nog geen dekkingsbeperking voor Thailand. Een en ander wordt wel elk uur bijgehouden.

Searcher

geengast schreef: Maar ik neem niet aan dat met de tegenwoordige aansprakelijkheid nog iemand zo dom is om een reis, ticket of zo te boeken bij een NIET ANVR/SGR organisatie.
Voor een los vliegticket maakt het NIETS uit of je deze rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij of een ANVR/SGR reisburo boekt

Een los vliegticket is bij een neg reisadvies wat eigenlijk niet meer bestaat nooit of te nimmer verzekerd.
Ook niet door een annulerings verzekering,apart vliegticket verzekering ect,,,
Dit geldt wel bij overlijden,ziekte enz,....

Je bent afhankelijk van de coulance van de luchtvaartmaatschappij.

Geloof je het niet ?
Bel even met de ANWB Rechtshulp, consumenten reis bond, of de SGR of je annulerings verzekering maatschappij
Ze zullen je hetzelfde vertellen,als de medewerkers hun huiswerk hebben gedaan.

Nogmaals ik hoop het beste voor een ieder want ik zit immers in hetzelfde schuitje en de voorpret is aardig verdwenen.

geengast

Ongelezen bericht door geengast »

Searcher schreef:
Geloof je het niet ?
Bel even met de ANWB Rechtshulp, consumenten reis bond, of de SGR of je annulerings verzekering maatschappij
De ANWB is voor fietsers (en met een beetje fantasie nog voor automobilisten), de consumentenbond is er voor wasmachines etc., de SGR voor faillisementen en de annuleringsverzekering als iets in je directe omgeving gebeurd of met je zelf waardoor je niet kunt reizen.

Een vliegticket is ook verzekerd bij het calamiteitenfonds, mits er IETS is bijgeboekt dat maakt dat de boeking onder de ANVR reisvoorwaarden valt, zoals autohuur, een hotelovernachting of iets anders.

ELK reisbureau had je hierover goede info kunnen geven, bijvoorbeeld enkel het feit alleen al dat je door het boeken van een fluthotelletke van twee keer 8 euro (dat je vervolgens uiteraard niet gebruikt) wél verzekerd bent van alle voordelen van een ANVR reisbureau.

Maar als je alles op eigen houtje hebt geregeld, is het toch logisch dat je de problemen ook op eigen houtje moet oplossen?

Searcher

Searcher schreef:
geengast schreef: Maar ik neem niet aan dat met de tegenwoordige aansprakelijkheid nog iemand zo dom is om een, ticket bij een NIET ANVR/SGR organisatie. ...
Voor een ticket geldt het niet vandaar mijn reactie althans bij een neg reisadvies

Searcher

geengast schreef:
Searcher schreef:
Geloof je het niet ?
De ANWB is voor fietsers (en met een beetje fantasie nog voor automobilisten), de consumentenbond is er voor wasmachines etc., de SGR voor faillisementen en de annuleringsverzekering als iets in je directe omgeving gebeurd of met je zelf waardoor je niet kunt reizen.

Een vliegticket is ook verzekerd bij het calamiteitenfonds, mits er IETS is bijgeboekt dat maakt dat de boeking onder de ANVR reisvoorwaarden valt, zoals autohuur, een hotelovernachting of iets anders.

ELK reisbureau had je hierover goede info kunnen geven, bijvoorbeeld enkel het feit alleen al dat je door het boeken van een fluthotelletke van twee keer 8 euro (dat je vervolgens uiteraard niet gebruikt) wél verzekerd bent van alle voordelen van een ANVR reisbureau.

Maar als je alles op eigen houtje hebt geregeld, is het toch logisch dat je de problemen ook op eigen houtje moet oplossen?
Jammer dat de strekking van je antwoord iets kleinerends heeft terwijl het als hulp naar de topic starter was bedoeld.
De ANWB Rechtshulp afdeling heb ik in het verleden als zeer kundig ervaren.
De overige genoemde zaken m.b.t de ANWB zijn in deze niet relevant.

Uiteraard in combinatie met een hotel overnachting mits als pakket reis geboekt dat dan de ANVR/SGR voorwaarden gelden.

Zelf oplossen is ook geen enkel probleem.

gerland

@geengast: wat klopt er niet aan mijn beide reacties (12 en 13 april)?

@Searcher:
De vraag was : wat valt er onder de annulerings verzekering?
Daar gaf ik een uitgebreid antwoord op.
Ik weet niet wat u bezielde, maar u uitgebreide blablabla was beslist geen antwoord op bovengenoemde eenvoudige vraag.

Searcher

gerland schreef:
Ik weet niet wat u bezielde, maar u uitgebreide blablabla was beslist geen antwoord op bovengenoemde eenvoudige vraag.
Beter lezen

Gesloten