LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] E.H.B.O.- en reanimatie-cursus op school.
Re: E.H.B.O.- en reanimatie-cursus op school.
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Ik heb beiden genoemd, niet alleen leidinggevende!Nijogeth schreef:Ik heb het dan ook niet over docenten, maar over leidinggevenden.lijfrente schreef:Hij zegt het niet verkeerd, want mijn zoon als docent en ook zijn collega's doen de EHBO.Nijogeth schreef:Hij zegt het verkeerd. Er moet altijd een BHV'er op de vloer aanwezig zijn en dat is vaak een leidinggevende. Echter hoeft dat niet zo te zijn.
Dat het bij jou niet zo is, hoef niet de realiteit te zijn.
Nog steeds blijf ik van mening dat je de verantwoording van een dergelijk iets niet in de handen van 11 jarige kinderen moet leggen.
Je kunt ze beter leren wat ze moeten doen van moment dat er iets gebeurd tot moment dat de ambulance komt met mensen die kennis van zaken hebben. 112 bellen, het slachtoffer niet verplaatsen, zorgen dat de omgeving veilig is en de ambulance naar de juiste plek leiden.
Je kunt ze beter leren wat ze moeten doen van moment dat er iets gebeurd tot moment dat de ambulance komt met mensen die kennis van zaken hebben. 112 bellen, het slachtoffer niet verplaatsen, zorgen dat de omgeving veilig is en de ambulance naar de juiste plek leiden.
Jou opsomming is al een deel van de cursus.olaf79 schreef:Nog steeds blijf ik van mening dat je de verantwoording van een dergelijk iets niet in de handen van 11 jarige kinderen moet leggen.
Maar je weet wel, dat het in gevallen om seconden/minuten gaat, dan kan ook een 11 jarige helpen.
Zeker dat kan, maar dan op vrijwillige en niet verplichte basis. 11 jarigen kun je niet de verantwoording geven dat ze zich verplicht voelen te helpen omdat ze ehbo hebben gehad. Een kind raakt sneller in paniek en zal zich dan het geleerde niet meer zo snel herinneren.lijfrente schreef:Jou opsomming is al een deel van de cursus.olaf79 schreef:Nog steeds blijf ik van mening dat je de verantwoording van een dergelijk iets niet in de handen van 11 jarige kinderen moet leggen.
Maar je weet wel, dat het in gevallen om seconden/minuten gaat, dan kan ook een 11 jarige helpen.
Eens met Olaf79. En helaas, niet alleen 11 jarigen kunnen zich de lessen niet meer herinneren, genoeg volwassenen ook. Het klinkt allemaal zo leuk, die commercials over EHBO cursus, maar herinner je anderhalf jaar later de lessen nog maar eens als je ze nooit toe hebt hoeven passen?olaf79 schreef:Zeker dat kan, maar dan op vrijwillige en niet verplichte basis. 11 jarigen kun je niet de verantwoording geven dat ze zich verplicht voelen te helpen omdat ze ehbo hebben gehad. Een kind raakt sneller in paniek en zal zich dan het geleerde niet meer zo snel herinneren.lijfrente schreef:Jou opsomming is al een deel van de cursus.olaf79 schreef:Nog steeds blijf ik van mening dat je de verantwoording van een dergelijk iets niet in de handen van 11 jarige kinderen moet leggen.
Bij BHV moet je elk jaar op herhaling, dat helpt iets, maar nog steeds niet heel veel.
Klopt, maar zijn reactie was alleen gericht op leidinggevende, wat hij bij verschillende bedrijven is geweest en daar reageerde ik op, niet op jouw reactie.lijfrente schreef:Ik heb beiden genoemd, niet alleen leidinggevende!Nijogeth schreef:Ik heb het dan ook niet over docenten, maar over leidinggevenden.lijfrente schreef: Hij zegt het niet verkeerd, want mijn zoon als docent en ook zijn collega's doen de EHBO.
Dat het bij jou niet zo is, hoef niet de realiteit te zijn.
In dit geval zal niemand zich verplicht hoeven voelen om te helpen, omdat juist iedereen EHBO heeft gehad en iedereen dus kan helpen. Het is alleen wel makkelijk dat een kind zoiets kan als er bijvoorbeeld niemand anders in de buurt is. En in paniek raken doen velen, dat zal minder worden als je al vroeg een bepaalde basis hebt gehad. De meest belangrijke dingen zullen echt wel bijblijven. Ik wist bijvoorbeeld ook nog hoe ik moest beademen toen ik na 12 jaar weer eens een cursus deed vanuit een werkgever (overigens niet als leidinggevende).olaf79 schreef:Zeker dat kan, maar dan op vrijwillige en niet verplichte basis. 11 jarigen kun je niet de verantwoording geven dat ze zich verplicht voelen te helpen omdat ze ehbo hebben gehad. Een kind raakt sneller in paniek en zal zich dan het geleerde niet meer zo snel herinneren.lijfrente schreef:Jou opsomming is al een deel van de cursus.olaf79 schreef:Nog steeds blijf ik van mening dat je de verantwoording van een dergelijk iets niet in de handen van 11 jarige kinderen moet leggen.
Dat je me Olaf eens bent verbaasd mij niet.kuklos schreef:Eens met Olaf79. En helaas, niet alleen 11 jarigen kunnen zich de lessen niet meer herinneren, genoeg volwassenen ook. Het klinkt allemaal zo leuk, die commercials over EHBO cursus, maar herinner je anderhalf jaar later de lessen nog maar eens als je ze nooit toe hebt hoeven passen?olaf79 schreef:Zeker dat kan, maar dan op vrijwillige en niet verplichte basis. 11 jarigen kun je niet de verantwoording geven dat ze zich verplicht voelen te helpen omdat ze ehbo hebben gehad. Een kind raakt sneller in paniek en zal zich dan het geleerde niet meer zo snel herinneren.lijfrente schreef:
Jou opsomming is al een deel van de cursus.
Bij BHV moet je elk jaar op herhaling, dat helpt iets, maar nog steeds niet heel veel.
Ik denk toch dat kinderen goed processen kunnen onthouden.
Dat ze misschien in paniek raken , dat doen volwassene ook.
Er wordt veel te weinig aandacht aan dit onderwerp besteedt, pas als het mensen zelf betreft, dan wórdt geklaagd.
-
Denk eens bij het verslikken van iets.
Dan is het handig als kinderen en jongeren weten wat je moet doen!
Bijvoorbeeld de Heimlich greep.
-
Denk eens bij het verslikken van iets.