LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] houtkachel

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
houtvergasser

Re: houtkachel

Ongelezen bericht door houtvergasser »

Ik stook met een zeer moderne houtvergasser van Viessmann, deze kachel brand eh sorry vergast het hout op temperaturen tussen de 700 en 800 graden, hij rookt uiteraard ook als je hem net aansteekt,
het rendement van deze kachel zou moeten liggen op een goeie 90%.

als men deze kachel op de juiste manier stookt en hij is goed afgesteld( het hele systeem is computer gestuurd is men zoals men mij heeft verteld co2 neutraal.

ik heb dit systeem, in combinatie met een aantal zonnecollectoren en zonneboiler aangeschaft om millieutechnies op een goeie manier bezig te zijn en op een verantwoorde wijze van afvallen af te komen.

Gandalf52

Ongelezen bericht door Gandalf52 »

De uitstoot van houtkachels is tegenwoordig de grootste fijnstofbron in Duitsland, meer dan verkeer. Ook in België en Nederland neemt houtstook toe i.v.m. gestegen energieprijzen. Veel mensen weten niet hoe ze de kachel moeten bedienen. De meeste houtrook ontstaat bij onvoldoende zuurstoftoevoer. Dat gebeurt 's avonds vaak als men het wat te warm vindt worden in de kamer en het hout nog volop in de kachel ligt: de klep van de luchttoevoer wordt zodanig geknepen dat er onvoldoende zuurstof is en er onvolledige verbranding ontstaat. De temperatuur zakt dan ook meteen. Een katalysator helpt hier niet omdat de temperatuur ver onder de 360 graden zakt. Sowieso helpt een katalysator niet tegen roet, dat verbrandt pas bij 730 graden en hoger. De katalysator zet hooguit onverbrande koolwaterstoffen om in.... roet, door pyrolyse, tenzij er vuur in de katalysator weet te ontwikkelen, dan verbranden de koolwaterstoffen maar voor roet zal het te koud blijven, tenzij de katalysator voor een lagere verbrandingstemperatuur van koolstof kan zorgen; er staat echter in de reclamefolder niets uitgelegd daarover. Ook vuurverschijnselen in de katalysator lijken me twijfelachtig. Het zou mooi zijn als het wel werkt maar het feit dat er al 15 jaar aan gewerkt wordt en het schoongespoeld moet worden (zogenaamd voor het as) geeft me niet veel vertrouwen.
Als de luchttoevoer geknepen is ontstaat er veel roet en koolmonoxide en koolwaterstoffen: onverbrande produkten die veel luchtverontreiniging veroorzaken. Het installeren van kachels met te grote capaciteit, het tegelijk stoken van de cv en het inbrengen van teveel brandstof zijn dus belangrijke oorzaken van overlast en verhoogde fijnstofconcentraties in de wijk.
Dis fijnstofconcentraties zijn in Denemarken gemeten in woonwijken met aardig wat houtstook, ook in Noorwegen en in Oostenrijk. Gebleken is dat in de winterperiode (stookseizoen liever) de concentraties van fijn stof voor 30 tot zelfs 95 % door houtstook veroorzaakt wordt. Ook in Nederland zijn wijken en plaatsen te vinden waar regelmatig belangrijk verhoogde concentraties zijn. Er is geen enkel instantie die daar toezicht op houdt of metingen aan doet. De gemeentes hebben veelal geen middelen en de GGD's ook niet en/of men heeft het probleem niet eens onderkend.
In houtrook zit meer PAC's dan in diesel bleek uit Deens onderzoek, bovendien zitten er dioxines in, één van de meest gevaarlijke giftige chemische stoffen die we kennen.
Dat de provincie brabant milieusubsidie op kachels met >73% rendement geeft is ingegeven vanwege beperking van CO2-uitstoot vanuit fossiele brandstoffen, vanuit fijnstof-oogpunt en volksgezondheid is het een aanfluiting.
Deze kachels kunnen nog steeds 10 gram per kg hout aan fijnstof produceren.
Pelletkachels doen het al beter maar die zullen weinig aangekocht worden: ca. 3 gram per kg. houtvergassing is waarschijnlijk nog wat beter, als de teerdampen tenminste uit het rookgas gehaald worden.
De eerder genoemde onvolledige verbranding bij smoren zorgt ervoor dat van broeikasgasreductie niet veel terecht komt: er komt dan namelijk methaan vrij en dat is een aanzienlijk sterker broeikasgas dan CO2. Verder is het probleem bij smoren dat de veel rokerigere pluim niet meer optrekt de wijde wereld in maar daarentegen naar beneden slaat en zo de buren in en om hun huis in giftige rook doet belanden. Ik maak het hier regelmatig mee dat een pluim naar de biosfeer trekt (de onderste paar meters van de atmosfeer). Een ander probleem is dat sommige schoorstenen niet boven de nok van het dak uitsteken en de pluim in de neerwervel aan de lijzijde van het dak mee omlaag gaat. Schoorstenen horen ruim boven de nok van het dak uit te komen.
Verder moet je niet bij mistig stagnerend windstil weer stoken.
Hout kan ook te droog zijn, dat zal niet vaak gebeuren maar soms wordt het te ver doorgedroogd in ovens, hierdoor wordt juist meer i.p.v. minder rook geproduceeerd bij het verbrandingsproces.

Het stoken van 5 kg hout (1 kachel) kan bij redelijk goed stoken toch nog een gebied van 180 bij 180 meter boven de 50 ug/m^3 aan fijnstofgehalte krijgen bij een inversie op 30 meter hoogte en zonder wind.

De fijnstofconcentraties die het landelijk meetnet van LML laat zien is totaal geen afspiegeling van wat er bij u in de woonwijk aanwezig is. Dat heeft de bosbrand bij Schoorl ook wel aangetoond, zelfs ondank dat de pluim naar meetstation Wieringen stond werd daar toch geen duidelijke verhoging gemeten. Dat terwijl het in Warmenhuizen Dirkshorn blauw stond met concentraties van honderden microgrammen per kuub en in Schoorl zelfs duizenden microgrammen per kuub gevonden kon worden (zeer ver boven de calamiteitswaarde).

Roelant1

Ongelezen bericht door Roelant1 »

Bob Schurkjens schreef:Nog veel beter: houtkachels verbieden. Die kankerverwekkende "milieuvriendelijke" stinkapparaten horen niet thuis in een woonwijk.
Oeps, de enige verwarming die wij hebben zijn houtkachels.
We hebben er 1 in de voorkamer en 1 in de achterkamer en het voldoet prima, het nadeel is natuurlijk dat niet ieder vertrek warm is.
Beide kachels zijn 4 jaar geleden vervangen door kachels met een hoog rendement, eigenlijk niets anders dan kachels met platen erin waardoor de rook niet meteen het schoorsteenkanaal in gaat maar bovenin de kachel blijft hangen en nogmaals wordt verbrand door de hoge temperatuur en dan door het kanaal naar buiten gaat.
Beide kachels zijn van gietijzer en worden enkel met zuiver hout gestookt.
Het zagen van het hout doe ik in een natuurgebied, via staatsbosbeheer koop ik een aantal m3's hout die ik zelf moet zagen en vervoeren naar huis.
De bomen die weg moeten om het natuurgebied te behouden worden gemerkt en mag ik zagen vanaf november tot begin maart zodat de broedvogels er geen last van hebben.
Mijn kettingzagen vul ik met Aspen, een milieuvriendelijke brandstof en de takken van de bomen moet ik op rijen stapelen als beschutting voor dieren in dat gebied en omdat ze door het rottingsproces de bruikbare CO2 uitstoten.
Het gebruik per jaar is ongeveer 16 m3 aan hout (80% Amerikaanse eik, 10% berken en 10% vogelkers)
De buren hebben er geen last van want ik zorg voor een goed trekkende schoorsteen, hout wat ruim 3 jaar gedroogd is en enkel zuiver hout.

Volgens mij draag ik zelfs een steentje bij aan het milieu.

Groeten,

Roelant.

kaarsje69

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Ook ik heb een houtkachel, alleen bij het aansteken rookt deze. Ik gebruik alleen droog en onbehandeld hout, eiken, essen, beuken, etc.
Ik vraag regelmatig aan alle buren of ze overlast ondervinden van de houtkachel, tot nu toe niet, dus ik stook door.
Mijn naaste buren, die grenzen aan mijn afvoer kanaal, hebben me verteld omdat ik een houtkachel heb, zij hun cv 2 graden lager kunnen zetten, omdat hun afvoer kanaal de warmte doorgeeft in hun huiskamer.

Wel vind ik dat een goede voorlichting voor het stoken van een houtkachel ontbreekt. Te vaak stoken mensen met nat hout, geverfd of gelakt hout, gooien hun oud papier in de kachel, etc.

Ik kan wel beamen dat een houtkachel behoorlijk kan stinken, in de buurt is iemand die alles wat maar kan branden er in gooit en tja dat ruik je.
Dat kan behoorlijk op je ogen, neus en longen slaan, daar kan ik ook over meepraten.
Maar ja, een brommer, auto, ruik je ook en daar klaag ik ook niet over, ik heb ze zelf niet, dus ik mag eigenlijk wel klagen. De vliegtuigen die hier dagelijks overkomen, zijn ook niet zo schoon qua uitstoot en ook daar moet ik mee leven.

Als je goedkoop aan hout kan komen, scheelt het veel op je gasrekening , als je nou ook nog twee lichtjes per dag uitlaat, levert dat een leuke vakantie op bij de eindafrekening. Uiteraard niet met het vliegtuig of auto, maar gewoon met de trein.

Verder vind ik dat mensen wel iets toleranter mogen worden, sta zelf eens stil of jezelf geen overlast veroorzaakt, of hebben we hier mensen op het forum, die op kousenvoetjes door het huis lopen?

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

kaarsje69 schreef: Ik kan wel beamen dat een houtkachel behoorlijk kan stinken, in de buurt is iemand die alles wat maar kan branden er in gooit en tja dat ruik je.
Dat kan behoorlijk op je ogen, neus en longen slaan, daar kan ik ook over meepraten.
Maar ja, een brommer, auto, ruik je ook en daar klaag ik ook niet over, ik heb ze zelf niet, dus ik mag eigenlijk wel klagen. De vliegtuigen die hier dagelijks overkomen, zijn ook niet zo schoon qua uitstoot en ook daar moet ik mee leven.

Als je goedkoop aan hout kan komen, scheelt het veel op je gasrekening , als je nou ook nog twee lichtjes per dag uitlaat, levert dat een leuke vakantie op bij de eindafrekening. Uiteraard niet met het vliegtuig of auto, maar gewoon met de trein.

Verder vind ik dat mensen wel iets toleranter mogen worden, sta zelf eens stil of jezelf geen overlast veroorzaakt, of hebben we hier mensen op het forum, die op kousenvoetjes door het huis lopen?
De lucht van een brommer of een auto zal geen uren in je kamer blijven hangen, omdat de auto of de brommer niet uren voor je raam blijft kachelen. Dit in tegenstelling tot een houtkachel.
En ja, ik loop binnen op sokken en niet op schoenen, ik zet mijn radio niet achterlijk hard, ik heb namelijk geleerd rekening te houden met mijn omgeving.
Maar als ik 's zomers 's avonds en 's nachts mijn ramen dicht moet doen, omdat mensen hun vuurkorfen aan willen steken en ik 's winters alles de hele dag dicht moet houden, omdat diezelfde mensen dan de hele dag hun houtkachel aanhebben, dan word ik dus kriegel.
Als ik dat namelijk niet doe, lijkt het net of ik in een palingrokerij lig te slapen en ik kan je zeggen, het is gewoon goor.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Roelant1

Hier snort de kachel ook zijn best en gelukkig klaagt niemand in de buurt want dat zou een lastige situatie zijn omdat onze houtkachels onze enige verwarming is.
3 overburen stoken ook en 1 buurman van 2 deuren verderop, een eindje verder de straat in zitten nog enkele stokers.
Onze straat zal zo'n 500 meter lang zijn en er zijn zeker 25 houtstokers en niemand klaagt.
Zo'n 25 jaar geleden stookte heel het pleintje waar ik toen woonde en niemand mopperde..... :?
Nu vind ik wel dat je met zuiver en kurkdroog hout moet stoken, dat scheelt een hoop roet en stank en verder zijn mijn (gietijzeren) kachels voorzien van zo'n plaat bovenin de kachel die de rook omleidt naar het afvoerkanaal.

Groeten Roelant.

Fiesiekus

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Kortom: een tevreden kachelstoker is geen onruststoker.

de koet

Ongelezen bericht door de koet »

hallo mensen

voor de stinkend rook van je kachel kun je een katalysator plaatsen in je kachelpijp.
is dat ook wer geregeld.

houtkachel
Contacteer:

Ongelezen bericht door houtkachel »

indien men rekening houdt met de medemens, zal ook het stoken van een houtkachel tot niet al te veel problemen leiden.

dewaddenkruiser

Ongelezen bericht door dewaddenkruiser »

Hallo allemaal ik heb zelf een inbouwhaard geplaatst en dat is me goed afgegaan ik loop met m,n hond door de bossen en als ik afgebroken takken zie dan ga ik daarna de takken ophalen,Ik laat het goed drogen en dan ga ik het stoken. Ik heb een dovrehaard met convectie en als ik hem lekker opstook zit m,n hele huis aan de 22 graden dus jammer voor het gasbedrijf maar wel heerlijk voor mij en zeker voor de eurootjes en ik heb bijna alles van internet gehaalt een koopje als je het goed bekijkt .Dus ENECO de groetjes

1bpr

Ongelezen bericht door 1bpr »

De tijd van de stinkende houtkachels is weer aangebroken, dus de hele dag de ramen en deuren dicht houden en het liefst ook nog de roosters dicht. En we moeten 24 uur ventileren en luchten minimaal een kwartier per dag. Nu als je rondom in de houtkachel stank zit dan gaat dat nog al, het zou in de binnenstad eigenlijk verboden moeten zijn om met goedkope houtkachels te stoken. Laten ze die dingen certificeren, of gebruik een goede kachel waar je pellet korrels in verbrand. Inplaats van die bouwmarkt rotzooi. Vroeger werd er gestookt met kolen kachels en gaf dat een betere verbranding dan nu met de meeste houtkachels, vooral als deze worden geknepen. Het zal dan wel gezellig zijn zo'n houtkachel maar niet voor die gene waar de stank naar binnen komt. Volgens mij is een goede schoorsteen ook belangrijk, en de hoogte daarvan.

Roelant1

Hier snorren beide kachels alweer, onlangs heb ik nieuwe buizen door het rookkanaal getrokken dus ze trekken als de beste en er gaat bij ons alleen hout van loofbomen in die ik zelf zaag in een natuurgebied en minimaal 3 jaar gedroogd heb voordat ze de kachel in gaan.
Natuurlijk kun je ze buiten wel ooit ruiken maar niemand klaagt erover en gelukkig maar want we hebben geen verwarming.

Groeten,

Roelant.

kaarsje69

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Mijn kachel brand ook weer tot mijn volle tevredenheid.
Mijn thermostaat geeft 23 graden aan en dat zonder belasting te betalen, mijn buuf is blij met mij, want ze hoeft minder te stoken en ze vind de geur van verbrand hout heerlijk.
Ligt er ook aan wat je stookt natuurlijk, ik verstook geen bielzen, gewoon essen, eiken, berk en els.

Zijn de mensen die geen houtkachel hebben ,niet een beetje groen van jaloezie?
Ik kan bv een pan met stoofvlees laten garen op mijn houtkachel, ik zit er heerlijk warm bij.
Buiten dat, ik stook niet overdag, is ook niet nodig, want de warmte blijft hangen.

Kijk ik kan er niets aan doen dat mensen onverantwoord alles maar in de houtkachel gooien, onder het mom, het brand wel.
Maar ik klaag in de zomer ook niet over bbq luchten, leven en laten leven graag?

Pokkejong

Ongelezen bericht door Pokkejong »

Is het niet juist zo dat hout stoken klimaatneutraal is, dit in tegenstelling tot het verstoken van fossiele brandstoffen?

Door fotosynthese nemen bomen co 2 op uit de omgeving, als je de boom vervolgens verbrand komt deze weer vrij, en vervolgens wordt deze door de volgende boom weer omgezet in groei en zuurstof.

Gewoon een kringloop eigenlijk

Eigenlijk zijn houtstokers beter voor het milieu dan CV stokers

E.e.a blijkt uit;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fotosynthese

Fiesiekus

Weer iemand met een bovengemiddeld IQ.

Bob Schurkjens

Houtkachels scheiden o.a. PAKs uit. Je bent dan lekker bezig voor het miljeu: http://nl.wikipedia.org/wiki/Polycyclis ... terstoffen

Heerlijk klimaatneutraal én kankerverwekkend.

Fiesiekus

Houtkachels worden niet specifiek genoemd in die link, wel sigarettenrook en barbecuen:

PAK worden bijvoorbeeld gevormd bij de vergassing van kolen, bij het aanbranden van eten (barbecuen), het verstoken van brandstof en het zit ook in sigarettenrook.
"
Bovendien hang je niet met je snuffert boven de schoorsteen zoals dat wel het geval is bij sigarettenrook en barbecuen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het hangt helemaal af van het soort kachel dat je hebt. Als je een goede houtkachel hebt, of bijvoorbeeld een pelletkachel, dan is de verbranding bijna optimaal, vergelijkbaar met aardgas. En dan heb je ook geen last van stank of andere overlast.

Kachels leveren vooral overlast als ze niet goed verbranden. Dat heb je vooral bij open haarden en simpele kachels.

Bob Schurkjens

Alles over houtkachels, schadelijke stoffen en overlast kun je nalezen in dit rapport van de Rijksuniversiteit Groningen:

https://docs.google.com/viewer?a=v&q=ca ... KU2_3PKunA

De term PAK staat er 29 keer in.

Houtkachels verspreiden volgens dit rapport 8% van alle PAK (kankerverwekkend) in Nederland. 33% Benzopyreen (ook kankerverwekkend) en 11% fijnstof (leidt tot hogere sterfte).
Ik kan er over meepraten omdat ik woon in een buurt die 's winters regelmatig in een rookdeken ligt van fervente hobbystokers. Pelletkachels worden in Nederland door de gemiddelde houtstoker weinig gebruikt en vallen daarmee eigenlijk buiten de beschouwing.

Gesloten