LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Tuin kost veel meer dan begroot
Tuin kost veel meer dan begroot
We hebben de tuin compleet aan laten pakken. Hiervoor stond een bedrag op de begroting van 4500 euro. We hebben bij het hoveniersbedrijf aangegeven dat we dit al een hoog bedrag vonden en er zeker niet meer aan kwijt wilden zijn. Dit was akkoord en we zouden tussendoor op de hoogte gehouden worden van wat de kosten tot nu toe waren, en gewaarschuwd als we er tegenaan zaten. Tussendoor hebben we zelf gevraagd om een update, en deze was aan de hoge kant. Nu hebben we weer zelf moeten vragen om een update en het bedrag is 6000 euro, en het werk is nog niet af. Men geeft aan dat dit door de kosten van het materiaal komt dat niet in de begroting zou zitten(zand en een paar machines die zijn gebruikt). Kan dit zomaar? En kunnen we nog recht aan het begrote bedrag verlenen? Mijns inziens heeft het bedrijf slecht ingeschat wat het totaalbedrag zou worden.
Re: Tuin kost veel meer dan begroot
Ligt helemaal aan de offerte.
Is het een aangenomen klus, dus vaste prijs zonder stelposten dan kunnen ze niet zomaar van het afgesproken bedrag afwijken. Het wordt heel anders als er wordt gewerkt op uren basis, of met een aantal open stelposten. Dan ben je aan de goden overgeleverd.
Wat laat je allemaal doen, en hoe groot is je tuin? 6000 euro is ook weer niet heel schokkend.
Is het een aangenomen klus, dus vaste prijs zonder stelposten dan kunnen ze niet zomaar van het afgesproken bedrag afwijken. Het wordt heel anders als er wordt gewerkt op uren basis, of met een aantal open stelposten. Dan ben je aan de goden overgeleverd.
Wat laat je allemaal doen, en hoe groot is je tuin? 6000 euro is ook weer niet heel schokkend.
Met kokka eens. Ik persoonlijk werk alleen maar als ik een totale offerte krijg, geen verrassingen, geen plotselinge 'meer' werkzaamheden, vergeten, in dit geval zand en apparatuur. Kennelijk moet er inderdaad een uren offerte zijn aangeboden, al lees ik het niet. Het was toch geen mondelinge overeenkomst? Ik vind echter wel het verschil van afspraak: €4.500,00 en nu €6.000,00 en nog niet klaar, wel een boel geld. Of je ergens recht kan krijgen ligt er dus aan: mondeling of op papier. En dan nog moet er, als het op papier staat, nergens de uitzondering staan voor onvoorziene meerkosten.
-
Begrijpen doe ik het niet helemaal. Er kan altijd meerwerk aan vast zitten. Maar is er geen tekening dan met de bijbehorende begroting? Als ik je verhaal zo lees heb je ze de vrije hand gegeven (tot 4500) en verder mochten ze het uitzoeken. Sja, ik hoop toch echt dat je dat niet zo gedaan hebt...
En vergeet één ding niet, niet iedere hovenier is een hovenier...
En vergeet één ding niet, niet iedere hovenier is een hovenier...
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal het verder verklaren: we hadden een tekening laten maken, via een ander bedrijf, met afmetingen en hoogteverschil en dergelijke. Hierop is de offerte gebaseerd. Het gaat hier enkel om bestrating(arbeid en zand en apparatuur) de klinkers, tegels e.d. hebben we ergens anders gekocht. We hebben inderdaad niet een vaste prijs afgesproken. Achteraf dom misschien, maar via via aan dit bedrijf gekomen in de veronderstelling dat ze ons op de hoogte zouden houden van het prijsverloop. Helaas is dit dus niet gebeurd en zitten we nu met een dure rekening en een tuin waar we niet helemaal tevreden over zijn(er zijn een aantal dingen die naar mijn mening netter afgewerkt hadden kunnen zijn). Is er nog iets waar we ons op kunnen beroepen?
-
Het enige wat ik je kan adviseren is eens in hun algemene voorwaarden te kijken. Maar als ik jouw en hun werkwijze zo bekijk (afgaande op wat je schrijft), zou het zomaar kunnen dat ze die niet hebben. Wat ik al zei: niet iedere hovenier is een hovenier...
Ik snap niet dat je zo makkelijk over de prijs was van die bestrating werkzaamheden terwijl je voor de tekening en de materialen kennelijk wel nauwkeurig hebt gezocht maar prijs/kwaliteit.
over hoeveel m2 hebben we het hier eignelijk? als je inderdaad alleen bestrating wil, dan begrijp ik niet goed waar die 1500 euro extra vandaan komt. een volle bakwagen zand, zo'n 20 kuub kost je 300 euro dus daar kan het ook niet aan liggen.martine1 schreef:Bedankt voor jullie reacties. Ik zal het verder verklaren: we hadden een tekening laten maken, via een ander bedrijf, met afmetingen en hoogteverschil en dergelijke. Hierop is de offerte gebaseerd. Het gaat hier enkel om bestrating(arbeid en zand en apparatuur) de klinkers, tegels e.d. hebben we ergens anders gekocht. We hebben inderdaad niet een vaste prijs afgesproken. Achteraf dom misschien, maar via via aan dit bedrijf gekomen in de veronderstelling dat ze ons op de hoogte zouden houden van het prijsverloop. Helaas is dit dus niet gebeurd en zitten we nu met een dure rekening en een tuin waar we niet helemaal tevreden over zijn(er zijn een aantal dingen die naar mijn mening netter afgewerkt hadden kunnen zijn). Is er nog iets waar we ons op kunnen beroepen?
ik zou vooralsnog even niet betalen tot ze de boel afgewerkt hebben en kunnen verklaren waar de meerprijs vandaan komt. Is het een echt hoveniers bedrijf of gebeurt dit zwart?
Het lijkt er een beetje op dat die €1500 in de klinkers en tegels zitten die TS elders heeft gekocht en in de tekening die bij een ander bedrijf is gemaakt.
-
Om bij de basis te beginnen.
Wat staat erop papier aan te verrichten werkzaamheden en te berekenen bedragen ?
Wat staat erop papier aan te verrichten werkzaamheden en te berekenen bedragen ?