Als er geen wettelijke plicht is, is de gevolgschade juist daardoor niet toe te wijzen.16again schreef: ↑21 sep 2018 11:24Gaat het om een wettelijke verplichting? Of aan wie de vervolgschade ontstaan door gebrekkige controle is toe te wijzen?Moneyman schreef: ↑21 sep 2018 10:56Het gaat om de casus van TS. Op het moment van levering kon het niet geconstateerd worden (en dat lijkt me nogal logisch, de hele bende wordt al dan niet ingepakt op een stapel gelegd en that’s it), en op het moment van plaatsen kon het evenmin geconstateerd worden omdat niet TS, maar een ander dat deed. Er bestaat evenmin een wettelijke verplichting om aanwezig te zijn en controle uit te oefenen op het moment dat een door jou ingeschakelde derde aan het werk is.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Tuinscherm verkeerd geleverd, maar schermen zijn al geplaatst. Wat nu?
Re: Tuinscherm verkeerd geleverd, maar schermen zijn al geplaatst. Wat nu?
Hoeveel zin heeft het door te blijven gaan over een vraag, terwijl Nathalie na het stellen van de vraag niet meer gereageerd heeft. Misschien op advies van een forumgebruiker die via PB zijn klanten zoekt?
Naar mijn idee is de hoofdregel is dat iedereen zijn eigen schade draagt. Dit geldt met name als de schade het gevolg is van eigen fout.
De verkoper maakt een fout door verkeerde te sturen, evengoed zit koper fout door deze te accepteren, en er mee te gaan klussen.
Als mening prima, als juridisch statement rammelt het aan alle kanten. Je idee is in ieder geval niet juist.16again schreef: ↑21 sep 2018 12:21Naar mijn idee is de hoofdregel is dat iedereen zijn eigen schade draagt. Dit geldt met name als de schade het gevolg is van eigen fout.
De verkoper maakt een fout door verkeerde te sturen, evengoed zit koper fout door deze te accepteren, en er mee te gaan klussen.
Ik zou langzamerhand wel eens een foto willen zien van het verschil tussen de oude en de nieuwe schermen.
Stopt die onderzoeksplicht dan na het sluiten van de overeenkomst?
Doorgaans heeft koper een onderzoeksplicht, en moet je bij aanschaf van bijvoorbeeld een huis goed uit je doppen kijken. Anders kun je van een koude kermis thuiskomen bij duidelijk zichtbare "verborgen gebreken."
Ja, voorzover een koper een onderzoekplicht heeft voor de koop, heeft hij die niet na de koop. Zie mijn eerdere post met daarin art. 7:23 BW geciteerd. Een consument die nieuwe producten bij een professionele handelaar koopt heeft vooraf doorgaans geen onderzoeksplicht.
-
Maar je zult toch moeten controleren of je de juiste spullen hebt gekregen? Dat doe je doorgaans bij ontvangst.
Plaats eens een foto van dat enorm verschil in schermen, ben wel benieuwd eigenlijk.
Dat is niet relevant. TS heeft bij bestelling opgegeven van welk type de schermen moesten zijn. Als deze thuisschermen van een ander type zijn, dan zijn ze non-conform.
Je bent hier tegen de stroom in aan het speculeren. Er is een partijendebat geweest, waaruit als feit naar voren komt dat de schermen van een verkeerd type zijn en inmiddels zijn geplaatst, waaruit de verkoper een akkoord afleid.
Je vult hier de wettelijke verplichting zodanig in dat deze weinig raakvlakken hebben met wat er daadwerkelijk in de wet staat. De wettelijke verplichtingen van partijen worden niet bepaald door de mening van de forumleden, maar door de wet staat.
-
Maar we weten dus niet wat er zo anders is aan de nieuwe tuinschermen, vergeleken met de oudere. En de topicstarter laat niets meer van zich horen. Dus ja, we kunnen hier speculeren tot we van speculaas zijn, maar daar heeft niemand iets aan.
-
Waar leest u dan dat er een ander type geleverd is? Het verschil is schijnbaar dusdanig klein dat het pas opviel toen alles stond.
Ik lees nergens dat zowel de winkelier als de fabrikant aangeeft dat er een verkeerd type geleverd is. Wat ook kan:
TS: Goh winkelier, de nieuwe schuttingdelen zien er anders uit dan die ik vorig jaar heb gekocht;
Winkelier: Ik snap het probleem en wat is het vervelend;
TS: Wat kunnen we er aan doen?
Winkelier: Ik zal overleggen met de fabrikant om te zien of er nog zijn die hetzelfde zijn als vorig jaar.
U bent diegene die meteen zegt dat de schuttingdelen non conform zijn omdat u vindt dat er in de tekst staat dat er een verkeerd artikel is geleverd. U doet dus meteen aannames terwijl er al meerdere keren in de afgelopen 7 pagina's is aangegeven dat het niet duidelijk is wat het verschil is.
TS geeft duidelijk aan dat expliciet vermeld welk type de schermen moeten zijn en dat de verkeerde zijn geleverd.Nathalie83 schreef: ↑20 sep 2018 10:16Omdat de helft van onze schutting nog niet stond hebben wij bij het bestellen van de schuttingschermen heel expliciet vermeld welk type dit moest zijn. Bij aflevering heeft mijn man niet gezien dat dit de verkeerde zijn.
Nu zijn ze geplaatst en zie ik tot mijn schrik een heel duidelijk verschil met de eerder geplaatste helft en kwamen we er dus achter dat ze toch verkeerd geleverd zijn.
De verkoper betwist niet dat schermen van een verkeerd type zijn geleverd.Nathalie83 schreef: ↑20 sep 2018 10:16Ik heb het bedrijf welke ze geleverd heeft gecontact en ze hebben me vriendelijk te woord gestaan en ze zeggen het probleem te snappen en dat dit erg vervelend is. Ze moesten dit overleggen met de leverancier. Deze zegt niets te kunnen omdat ze al geplaatst zijn en we dus accoord zijn gegaan.
Koper stelt iets + verkoper betwist niet = vaststaand feit.Artikel 149 lid 1 Rv schreef:Tenzij uit de wet anders voortvloeit, mag de rechter slechts die feiten of rechten aan zijn beslissing ten grondslag leggen, die in het geding aan hem ter kennis zijn gekomen of zijn gesteld en die overeenkomstig de voorschriften van deze afdeling zijn komen vast te staan. Feiten of rechten die door de ene partij zijn gesteld en door de wederpartij niet of niet voldoende zijn betwist, moet de rechter als vaststaand beschouwen, behoudens zijn bevoegdheid bewijs te verlangen, zo vaak aanvaarding van de stellingen zou leiden tot een rechtsgevolg dat niet ter vrije bepaling van partijen staat.
Ik ook niet.NeoDutchio schreef: ↑21 sep 2018 19:42Ik lees nergens dat zowel de winkelier als de fabrikant aangeeft dat er een verkeerd type geleverd is.
Dat is dan weer speculatie.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 21 sep 2018 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
'Moeten' suggereert dat er een verplichting zou bestaan. Zoals Alfatrion en Moneyman meermaals hebben aangegeven, bestaat zo'n verplichting niet. Net zoals dat de verkoper niet verplicht is om te controleren of (in dit geval) de juiste spullen worden geleverd.witte angora schreef: ↑21 sep 2018 17:39Maar je zult toch moeten controleren of je de juiste spullen hebt gekregen? Dat doe je doorgaans bij ontvangst.
-
Dat het niet duidelijk is wat het verschil is roep ik dus al vanaf pagina 1. Helaas heeft de topicstarter niets meer van zich laten horen en zitten we intussen op 7 pagina's vol speculaties zonder dat we nu weten hoe het zit.NeoDutchio schreef: ↑21 sep 2018 19:42U bent diegene die meteen zegt dat de schuttingdelen non conform zijn omdat u vindt dat er in de tekst staat dat er een verkeerd artikel is geleverd. U doet dus meteen aannames terwijl er al meerdere keren in de afgelopen 7 pagina's is aangegeven dat het niet duidelijk is wat het verschil is.
Geweldig, dit forum...witte angora schreef: ↑20 sep 2018 19:49Maar zijn er wel verkeerde geleverd? Of zijn de schermen die vorig jaar geplaatst zijn verkleurd door de zon? Dat kan ook nog namelijk...
NeoDutchio
vindt dit leuk
Relevantie?
Dat lees ik niet in het OP.
En dus?
Niet waar.
Ook niet waar.
De schuldvraag is niet relevant.
Haha, je probeert hier het doel te verplaatsen. Ik heb mijn uitspraken onderbouwd. Ik daag jou uit om je eigen stellingen te onderbouwen op hetzelfde niveau als waar je mij toe uitdaagt.
-
Nee, TS geeft aan dat er een verschil zit tussen de oude en nieuwe schermen. En of dat verschil door een verkeerd type komt, of door een aanpassing in de bestaande type kunnen wij daar niet uit opmaken.alfatrion schreef: ↑21 sep 2018 19:58TS geeft duidelijk aan dat expliciet vermeld welk type de schermen moeten zijn en dat de verkeerde zijn geleverd.Nathalie83 schreef: ↑20 sep 2018 10:16Omdat de helft van onze schutting nog niet stond hebben wij bij het bestellen van de schuttingschermen heel expliciet vermeld welk type dit moest zijn. Bij aflevering heeft mijn man niet gezien dat dit de verkeerde zijn.
Nu zijn ze geplaatst en zie ik tot mijn schrik een heel duidelijk verschil met de eerder geplaatste helft en kwamen we er dus achter dat ze toch verkeerd geleverd zijn.
Maar het wordt ook niet bevestigd.alfatrion schreef: ↑21 sep 2018 19:58De verkoper betwist niet dat schermen van een verkeerd type zijn geleverd.Nathalie83 schreef: ↑20 sep 2018 10:16Ik heb het bedrijf welke ze geleverd heeft gecontact en ze hebben me vriendelijk te woord gestaan en ze zeggen het probleem te snappen en dat dit erg vervelend is. Ze moesten dit overleggen met de leverancier. Deze zegt niets te kunnen omdat ze al geplaatst zijn en we dus accoord zijn gegaan.
Volkomen nutteloos. Ik lees toch nergens een bevestiging dat de verkoper aangeeft dat er een compleet andere schutting is geleverd. Als er een verkeerd type geleverd is, wat voor nut heeft het inschakelen van een fabrikant dan? Een fabrikant levert volle pakken tuinhout, geen maatwerk aan consumenten. Levering door de grote fabrikanten gebeurt vanaf een bepaald aantal m2, anders zijn de transportkosten veel te hoog. De schuttingdelen worden door de winkelier aangeleverd. Zou hij het verkeerde type geleverd hebben, dan had het zo omgeruild kunnen worden door de winkelier. Daar is geen fabrikant voor nodig.
Als de winkelier koopt bij de kleinere schuttingfabrieken, dan is het veelal handwerk. In de winter wordt de grootste productie gedraaid en in de zomer alleen de voorraden bijgehouden. In het volgende seizoen kunnen er klein aanpassingen zijn in een type scherm. Dan blijft het type scherm hetzelfde, maar bv de tussenafstand van de planken iets meer of minder.
Er wordt dus niet bevestigd dat er een verkeerd type geleverd is en toch zegt u van wel? Dus niemand, buiten u, weet dat er een verkeerd type geleverd is,alfatrion schreef: ↑21 sep 2018 19:58Ik ook niet.NeoDutchio schreef: ↑21 sep 2018 19:42Ik lees nergens dat zowel de winkelier als de fabrikant aangeeft dat er een verkeerd type geleverd is.