LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] administratiekosten

Wat jij zoal doet in jouw vrije tijd kan je hier ventileren. Zowel jouw slechte als goede ervaringen.
kumba
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 mei 2005 11:33

administratiekosten

Ongelezen bericht door kumba »

tegenwoordig wordt er van alles aan de burger doorberekend.
aanmaningskosten Euro 20, is al heel normaal.
Maar administratie kosten is iets wat je overal tegenkomt of dit nu wel of niet redelijk is.
Zojuist heb ik een rekening ontvangen van een sportvereniging dit zegt dat een bedrag uit juli 2003 Euro 16,= niet betaald was.
Ja na 2 jaar komen ze daar nu mee.!?! (Ik was niet eerder aan herinnerd, dat ik nog wat moest betalen ).
Het feit klopt inderdaad dat ik dat vergeten was te betalen, Echter wordt ik wel gevraagd ook nog administratie kosten te betalen Euro 10,= ??!!
Mijn vraag is ; in hoever is het redelijk administratie ( =aanmaningskosten ) kosten in rekening te brengen ??
Moet dit vastgelegd zijn in de voorwaarden.?
Kan men zomaar administratie verhogen als men hierover ook nooit was geinformeerd!!??
Wat kan ik ertegenin brengen?

bedankt voor reakties,
Kumba. :idea:

Gast

Re: administratiekosten

Ongelezen bericht door Gast »

Tjs, ik ben geen jurist, slechts ervaringsdeskundige met sommige slecht betalende relaties. Ook ik bereken administratiekosten en die bestaan dan uit: opbergen van correspondentie, het diverse malen bellen (bijna nooit te bereiken, schrijven van herinneringen, en vergeet niet een stuk rente verlies. Dan zijn er nog gevallen die never hun betalingsverplichting zullen voldoen en waarbij het bedrag te laag is om een incasobureau in te schakelen (zijn ook fors aan de prijs). Ook het afschrijven van dergelijke posten kan oplopen en moeten uiteindelijk door iemand betaald worden. Al met al een x-aantal posten die ik administratie of behandelingskosten noem. Let wel aan het eind van een boekjaar is dit nooit dekkend. Dubieuze debiteuren is een kostenpost en drukt op het resultaat.

Maar in uw geval: "vergeten te betalen want ik heb geen rekening ontvangen, ik ben nooit gebeld of herinnerd" is een excuus dat ik zo vaak hoor en is niet erg ligitiem. Het is aan u om de administratie op orde te hebben. Nu hebben ze er een briefje aan besteed en het is waarschijnlijk al diverse malen door iemand die de administratie van de club doet bekeken en besproken (intern). Nieuwe accceptgiro van de bank, als dit binnenkomt weer verwerken in de administratie etc en je bent snel een uurtje bezig geweest. Kijk wat tegenwoordig het uurloon is en je schrikt, dus die tien euro vind ik wel meevallen na 2 jaar, renteverlies niet meegerekend.

En aan de club het advies om sneller te reageren, hoe langer je wacht hoe hoger de extra onkosten en het onbegrip om de originele factuur betaald te krijgen, laat staan de extra kosten. 2 jaar is echt veel te traag.

kumba
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 mei 2005 11:33

Re: administratiekosten

Ongelezen bericht door kumba »

Hé Gast bedankt voor je reaktie.
Het spreekt mij aan wat je zegt.
Eens met het feit dat ik een verplichting heb en die ik moet voldoen.

Nu leven in een land dat helemaal verliefd is op regelgeving, resteert mij de vraag te stellen hoe dit geregelt is.
Mag ieder deze bedragen invullen naar eigen idee en redelijkheid, zonder dit eerst vast te leggen in de"voorwaarden", of een andere manier af te spreken schriftelijk ?
Is het niet zo, dat als dit niet van te voren is afgesproken, dan kan op dit recht ook geen beroep gedaan worden?
Wie heeft hier een antwoord op?
gr.Kumba :arrow :?

Gast

Re: administratiekosten

Ongelezen bericht door Gast »

Dit is de gast die antwoorde,

Ik moet bekennen dat ook ik geen idee heb of er vaste regels voor zijn. Ik heb er de leveringsvoorwaarden nog eens op nageslagen waaronder ik de diensten lever, maar daar staat echt niets over in. Bij mij is het vaak een gevoelskwestie, waarbij je met van alles en nog wat rekening denkt te moeten houden. Ben nooit zo streng en vaak al blij als er uberhaupt nog betaald wordt. Ben benieuwd wat voor antwoorden er komen. Kijk als er gesproken wordt over incassobureau,s dan wordt het inzichtelijk want die werken volgens vaste tarieven en opslagen etc. Dan ben je met Euro 10 niet klaar en degene die opdracht geeft voor het inschakelen van dit bureau is ook nog eens een behoorlijk bedrag kwijt.

Dutchy
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 mar 2005 16:19

Re: administratiekosten

Ongelezen bericht door Dutchy »

Voor een bioscoopkaartje aan de kassa moet je bij ons ook € 0,50 servicekosten betalen. God mag weten wat dit voor kosten zijn.
Moet je straks bij de Edah en de Albert Heijn voortaan ook € 0,50 kassakosten naast je boodschappen betalen???

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: administratiekosten

Ongelezen bericht door eeliane »

Nou dat zou ik mooi niet betalen maar eerst opheldering vragen waar dat opslaat, wordt t thuisbezorgd of zo??!!!

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: administratiekosten

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Als ik bioscoopkaartjes reserveer in plaats van ze aan de kassa te halen op goed geluk, betaal ik een hele euro extra. Waarom? Dat heeft nog niemand me kunnen vertellen........

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: administratiekosten

Ongelezen bericht door NAK »

Als penningmeester van een vereniging wil ik graag de volgende reactie kwijt.
Dat Kumba vergeet te betalen is natuurlijk een slordige zaak.
Maar dat een penningmeester 23 maanden later alsnog om het niet betaalde bedrag komt bedelen, vind ik hoogst merkwaardig.
Dit geeft aan dat hij zijn financiele administratie niet op orde heeft.
Er wordt niet op een juiste manier bijgehouden wie - voor - welke maand betaald heeft.
Daarnaast is het in mijn ogen erg overtrokken om voor een bedrag van
€ 16,- maar liefst 62,5% aan administratiekosten te berekenen.

Zelf bereken ik bij de "minder goede betalers" nooit adminstratiekosten.
Als ik dat wel zou doen dan was dat hooguit 39 cent voor de gebruikte postzegel.
Persoonlijk ben ik van mening dat, zeker bij sportverenigingen, het betalen van administratiekosten, in verband met achterstallige contributie, vastgelegd moet zijn in het huishoudelijk regelement.

Gesloten