LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] "Oude"Discotheek munten niks meer waard?

Wat jij zoal doet in jouw vrije tijd kan je hier ventileren. Zowel jouw slechte als goede ervaringen.
[email protected]
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2006 14:06

"Oude"Discotheek munten niks meer waard?

Ongelezen bericht door [email protected] »

"Oude"Discotheek munten niks meer waard?
:?
Bij ons in de buurt is een Discotheek die vanaf 1 januari 2006 nieuwe munten in omloop heeft gebracht.
De "oude"munten kan je niet meer mee betalen.

Op de "oude"munten staat: Geldig t/m 31dec2005

Nu snap ik dat je er niet meer mee kan betalen maar is het zo dat het bedrijf zomaar je geld mag houden die je er voor betaald hebt?

Of moeten ze deze munten inwisselen tegen nieuwe?

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: "Oude"Discotheek munten niks meer waard?

Ongelezen bericht door karr-2 »

Volgens mij hebben we dit onderwerp al eens gehad in het verleden. Als er duidelijk een datum op vermeld staat waarop de munten niet meer geldig zijn, dan is er niets aan te doen en ben je je geld gewoon kwijt.

Ruilen van oude munten voor nieuwe kan dan gebeuren uit coulance maar is zeker geen verplichting. Vaak wordt er jaarlijks of vaker een nieuwe munt ingevoerd om te voorkomen dat mensen teveel munten gaan sparen en dan alles ineens komen inleveren.

Als je dus munten overhebt heb je er gewoon teveel gekocht en daar kan de zaak tenslotte niets aan doen lijkt mij.

maybe
Berichten: 439
Lid geworden op: 26 nov 2004 14:43

Re: "Oude"Discotheek munten niks meer waard?

Ongelezen bericht door maybe »

wijze les voor de volgende keer. Zorg gewoon dat alles op is voor het einde van de geldigheidsdatum.

dens
Berichten: 280
Lid geworden op: 23 jul 2004 11:37

Re: "Oude"Discotheek munten niks meer waard?

Ongelezen bericht door dens »

Volgens mij hebben we dit onderwerp al eens gehad in het verleden. Als er duidelijk een datum op vermeld staat waarop de munten niet meer geldig zijn, dan is er niets aan te doen en ben je je geld gewoon kwijt.
Absolute onzin!! Tegoed/kadobonnen of-munten mogen geen verloopdatum hebben. Wettelijk gezien is dit niet toegestaan.

Wij hebben zo al diverse malen nieuwe kadobonnen gekregen van o.a. Blokker en Bol.com. De bedrijven proberen het gewoon maar als je een email schrijft en daarin vermeld dat dit niet is toegestaan sturen ze zonder pardon nieuwe bonnen op. Bij bijvoorbeeld IKEA staat er geen verloopdatum meer op, zij weten tenminste hoe het hoort.

Dus de waarde van je Discotheekmunten blijft gewoon behouden!

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: "Oude"Discotheek munten niks meer waard?

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

@Dens, dat is echt niet waar volgens mij. Kadobonnen of discomunten is nog al een verschil in mijn mening. Kadobonnen krijg je van iemand en die hebben een verloopperiode van 10 jaar of zo, dus als je die niet op tijd opgeeft ben je vergeetachtig.

Discomunten koop je in principe om ze op dezelfde avond weer uit te geven. Als je dat niet doet heb je er dus gewoon teveel gekocht en kun je ze eventueel een volgende keer uitgeven. Deze munten zullen op een gegeven moment vervallen, omdat een discotheek het geld dat de munten vertegenwoordigen niet kan gebruiken zolang de munten in omloop zijn.

Laat mij de wet maar eens zien waar je naar verwijst?

dens
Berichten: 280
Lid geworden op: 23 jul 2004 11:37

Re: "Oude"Discotheek munten niks meer waard?

Ongelezen bericht door dens »

Ik ken de wetboeken niet uit mijn hoofd maar weet wel dat het zo is. Ik zou zeggen: pak de boeken erbij en zoeken maar :D

-okkie-
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 jan 2006 07:43

Re: "Oude"Discotheek munten niks meer waard?

Ongelezen bericht door -okkie- »

Hebben we Dilbert29 weer die het beter weet! Ik ben laatst naar de wetswinkel geweest en daar werd me ook verteld dat kadobonnen enzo geen einddatum mogen hebben. Dens heeft dus gelijk.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: "Oude"Discotheek munten niks meer waard?

Ongelezen bericht door tienepien »

Maar hoe staat het in de wet dan? Staat daar alleen kadobonnen, of staat daar iets waar discomunten ook onder vallen?

J.Vermeer
Berichten: 151
Lid geworden op: 12 jan 2006 20:16

Re: "Oude"Discotheek munten niks meer waard?

Ongelezen bericht door J.Vermeer »

De kadobonnen kunt u online of per telefoon bestellen. Na bestelling ontvangt u deze per post thuis. Op het moment van betaling gaat de geldigheids duur in. Normaal zijn onze kadobonnen 1 jaar geldig tenzij anders vermeldt.

Dit geldt voor alle kadobonnen en aanverwante items de geldigsheidsduur dient altijd te worden vermeldt.

Jolanda

themaster
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 okt 2005 14:47

Re: "Oude"Discotheek munten niks meer waard?

Ongelezen bericht door themaster »

wat je erop zet doet er niet toe

de wet staat altijd nog boven de tekst die jij erop zet.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: "Oude"Discotheek munten niks meer waard?

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Kadobonnen en discomunten zijn 2 verschillende dingen, die kun je niet met elkaar vergelijken. De wet op het gebied van kadobonnen is duidelijk, al kennen die ook maar een beperkte geldigheidsperiode.

Een flauwe smoes als "Ik weet het niet, dus zoek jij het maar op" slaat natuurlijk nergens op.

J.Vermeer
Berichten: 151
Lid geworden op: 12 jan 2006 20:16

Re: "Oude"Discotheek munten niks meer waard?

Ongelezen bericht door J.Vermeer »

http://www.chipmunk.nl/wet.html

De topicstarter kan zijn specifieke vraag per e-mail stellen aan het Ministerie van Economische Zaken.
:lol:

Jolanda

-okkie-
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 jan 2006 07:43

Re: "Oude"Discotheek munten niks meer waard?

Ongelezen bericht door -okkie- »

Een flauwe smoes als "Ik weet het niet, dus zoek jij het maar op" slaat natuurlijk nergens op.
Dat is geen flauwe smoes. IK weet dat het klopt dus waarom moet ik de lettertjes opzoeken. JIJ bent toch degene die het wilt weten. Dan moet je er ook wat voor doen! Je bent toch volwassen en bijdehand genoeg om dat even op internet op te zoeken??

ysselsteyn
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 jan 2006 11:27

Re: "Oude"Discotheek munten niks meer waard?

Ongelezen bericht door ysselsteyn »

Ben zelf werkzaam in een horecagelegenheid waar we werken met munten.
Bijna 2 jaar geleden zijn wij overgestapt naar nieuwe munten. De ouwe munten kan men gebruiken en inleveren tot en met de carnaval. Als sinds 2 jaar geven wij de nieuwe munten uit en ook al 2 jaar kan men de ouwe inleveren. Al geruime tijd maken we bekend via advetenties etc dat de ouwe munten tot en met de carnaval inwisselbaar zijn en daarna worden ze niet meer geaccepteerd.
Dit lijkt me toch alleszins een redelijke termijn.

-okkie-
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 jan 2006 07:43

Re: "Oude"Discotheek munten niks meer waard?

Ongelezen bericht door -okkie- »

Lijkt me inderdaad een heel redelijke termijn en als je het goed communiceert kan er achteraf niemand zeuren.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: "Oude"Discotheek munten niks meer waard?

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

In beide gevallen: kadobonnen of discomunten, is er vooraf een bepaald bedrag neergeteld voor de aanschaf ervan.

De ontvanger van het geld heeft dus geen enkel nadeel.

Het is sinds eind jaren 90 niet meer toegestaan om kadobonnen een beperkte geldigheid mee te geven. Dus wanneer je nog een bon uit 2000 hebt liggen met een bedrag van 25 gulden erop, heeft die nu een waarde van 11,34 euro. Een bon moet dan nu nog steeds worden geaccepteerd door de winkeliers die in het begeleidend boekje vermeld staan.

Let op: de vroegere VVV-bon heet nu Irisbon, en heeft geen einddatum meer.

Discomunten: wanneer er duidelijk het logo op staat, en ze geven te kennen dat de oude munten niet meer geldig zijn, omdat men de prijzen van de consumpties heeft verhoogd, dan moet de bezitter ervan in de gelegenheid worden gesteld, deze met bijbetaling van het verschil om te ruilen voor nieuwe exemplaren. Ze verliezen dus hun waarde niet.

(even afwijken van het onderwerp, dit geldt bijvoorbeeld ook voor oude zegeltjes van Albert Heijn, waar nog 10 cent op staat, die kun je rustig in je spaarboekje plakken. Bij mijn weten wordt wel naar rato het verschil verrekend bij het verzilveren van het boekje)

sylvester79
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 mei 2006 18:59

Re: "Oude"Discotheek munten niks meer waard?

Ongelezen bericht door sylvester79 »

Waarom kan een horeca ondernemer het geld niet uitgeven tot de munten zijn ingeleverd.

Het verkopen van munten heeft enkel voordelen voor de horeca ondernemer, hij heeft maar 1 kassa nodig, geen risico met personeel wat geld uit de lade jat etc etc...

En daarnaast nog vele munten die nooit ingeleverd worden en waar wel betaald voor is.

Ben niet tegen munten en snap helemaal waarom de ondernemers dit doen, maar het ongeldig maken van munten op een korte termijn (dus niet zoals in het voorbeeld net is genoemd, want 2 jaar is heel erg netjes) is gewoon onbeschoft. Je hebt immers betaald voor de munten.

Volgens mij mogen de munten ook niet direct hun waarde verliezen, net zoals kado bonnen.

Remster
Berichten: 535
Lid geworden op: 04 sep 2005 09:22

Re: "Oude"Discotheek munten niks meer waard?

Ongelezen bericht door Remster »

ik heb eens meegemaakt dat ik op 2 achtereenvolgende avonden een feest in een zalenverhuurcentrum bezocht. (stadsparkpaviljoen in groningen)
Op de 2e avond werd een andere kleur munten gebruikt, en de munten die ik op de 1e avond had gekocht kon ik niet meer gebruiken.
De eigenaar weigerde uit te leggen wat hiervan de reden was, en hield voet bij stuk.
Dit was nog in het guldentijdperk en ik ben er nadien nooit meer naar toe gegaan.

fritzie
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jun 2008 15:00

Re: "Oude"Discotheek munten niks meer waard?

Ongelezen bericht door fritzie »

Heb even het nodige proberen te vinden op het net over dit onderwerp.

Er is namelijk een discotheek hier in de buurt die per 1 Mei gestopt is met het munten systeem. Nu was ik gisteren te gast in deze discotheek en ik kon dus al niet meer betalen met mijn munten die ik nog heb. Dit is dus 6 weken nadat ze van het systeem zijn afgestapt. Je kunt alleen nog contant betalen. En dit terwijl de naam van de discotheek met een datum op de munten staat. 08-08-08

Nu wil ik de directie een brief sturen dat ik hier niet mee akkoord ga.
Echter heb ik nog wat regels e.d. nodig om het geheel wat kracht bij te zetten. Iemand nog tips?

Gesloten