LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Restaurants waarom geen minderpijzen?

Wat jij zoal doet in jouw vrije tijd kan je hier ventileren. Zowel jouw slechte als goede ervaringen.
olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Restaurants waarom geen minderpijzen?

Ongelezen bericht door olaf79 »

In veel restaurants moet je bijbetalen voor allerhande extra's zoals extra groete, patat, etc. Opzich niks mis mee, als het maar op de kaart staat.
Nu valt me op dat als je minder bestelt, je geen korting krijgt. Eigenlijk niet zo klantvriendelijk. WAt vinden jullie

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Restaurants waarom geen minderpijzen?

Ongelezen bericht door berndv »

Wat bedoel je precies met minder? Bedoel je dan dat je minder frietjes of warme groenten er bij wilt? Nog nooit zo over nagedacht eigenlijk. Maar als ik dat nu zo doe heb ik het nooit als minder klantvriendelijk ervaren. Nu komt met meestal ook wel op bij mij :D . Hoewel ik zelf altijd weinig heb met dat groene konijnenvoer op de rand van het bord. Ik vind het wel enigszins ontevreden overkomen als je naderhand gaat afdingen in een restaurant, omdat je de frietjes niet hebt opgegeten. Het is een pakket wat je neemt. In veel,restaurants staat het er bij dat het geserveerd wordt met ... Als iemand dit dan niet hoeft, vind ik dat pech voor die persoon. Als ik een biefstuk met peperroomsaus bestel en ik geef aan dat ik er geen peperroomsaus bij wil en aangeef hoeveel korting ik dan krijg zou ik dat redelijk vreemd vinden.

riddert
Berichten: 2137
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Restaurants waarom geen minderpijzen?

Ongelezen bericht door riddert »

olaf79 schreef:In veel restaurants moet je bijbetalen voor allerhande extra's zoals extra groete, patat, etc. Opzich niks mis mee, als het maar op de kaart staat.
Nu valt me op dat als je minder bestelt, je geen korting krijgt. Eigenlijk niet zo klantvriendelijk. WAt vinden jullie
Ik kan me er niet druk om maken, vind het een beetje kinderachtig van je.

angel1978
Berichten: 10988
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Restaurants waarom geen minderpijzen?

Ongelezen bericht door angel1978 »

olaf79 schreef:In veel restaurants moet je bijbetalen voor allerhande extra's zoals extra groete, patat, etc. Opzich niks mis mee, als het maar op de kaart staat.
Nu valt me op dat als je minder bestelt, je geen korting krijgt. Eigenlijk niet zo klantvriendelijk. WAt vinden jullie
Ik vind dat je onmiddellijk uit het restaurant gezet zou moeten worden als je hier ook maar enigszins over durft te beginnen!

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Restaurants waarom geen minderpijzen?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

olaf79 schreef:In veel restaurants moet je bijbetalen voor allerhande extra's zoals extra groete, patat, etc. Opzich niks mis mee, als het maar op de kaart staat.
Nu valt me op dat als je minder bestelt, je geen korting krijgt. Eigenlijk niet zo klantvriendelijk. WAt vinden jullie

Hmmm interessant.
Consuminderen maar dan in de horeca. Zie wel kansen hierin voor de horeca als deze gaat aanbieden.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Restaurants waarom geen minderpijzen?

Ongelezen bericht door berndv »

Ik zie inderdaad wel mogelijkheden, maar of dit wenselijke mogelijkheden zijn weet ik niet. Jaren geleden was een broodje met kruidendokter vooraf ook standaard. Ik kom tegenwoordig ook veel restaurants tegen waar dit optioneel is tegen meerprijs van 5 euro per persoon. Niet overal gelukkig, de duurdere zit het vaak standaard bij in(daar betaal je in het eindbedrag natuurlijk wel voor). Maar de mogelijkheid die dit zou bieden is niets meer er bij, alleen je standaard hoofdgerecht, wil je friet er bij of groente of salade, dan betaal je daar gewoon voor.

pietjeplus
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2014 01:13

Re: Restaurants waarom geen minderpijzen?

Ongelezen bericht door pietjeplus »

olaf79 schreef:In veel restaurants moet je bijbetalen voor allerhande extra's zoals extra groete, patat, etc. Opzich niks mis mee, als het maar op de kaart staat.
Nu valt me op dat als je minder bestelt, je geen korting krijgt. Eigenlijk niet zo klantvriendelijk. WAt vinden jullie
Olaf heeft gelijk ze durven zelfs voor een glaasje kraanwater geld te vragen en ook dat vindt Olaf helemaal niets schreef hij in een ander door hem geopend topic :D

witte angora
Berichten: 30882
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Restaurants waarom geen minderpijzen?

Ongelezen bericht door witte angora »

olaf79 schreef:In veel restaurants moet je bijbetalen voor allerhande extra's zoals extra groete, patat, etc. Opzich niks mis mee, als het maar op de kaart staat.
Nu valt me op dat als je minder bestelt, je geen korting krijgt. Eigenlijk niet zo klantvriendelijk. WAt vinden jullie
Wat wil jij dan, dat de frietjes per stuk worden berekent?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Restaurants waarom geen minderpijzen?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

In Oostenrijk is er bij veel restaurants de optie een "senioren teller" te nemen. Zelfde gerecht, maar kleinere portie, voor een paar euro minder.

Lijkt me in principe niets mis mee.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Restaurants waarom geen minderpijzen?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Julie4444 schreef:In Oostenrijk is er bij veel restaurants de optie een "senioren teller" te nemen. Zelfde gerecht, maar kleinere portie, voor een paar euro minder.

Lijkt me in principe niets mis mee.

In sommige restaurants in NL heb je naast het "standaard" menu ook een Large / Xlarge menu. Pppfff ben wel een vleeseter maar 3/4kg Fred Flinstone steak krijg ik niet weg.

Maar wellicht lezen uitbaters mee en zien zij ook een kans. Een soort van Small Menu.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Restaurants waarom geen minderpijzen?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Teunbosseman schreef:Maar wellicht lezen uitbaters mee en zien zij ook een kans. Een soort van Small Menu.
Lijkt me best goed aan te prijzen. Minder voedselverspilling en goedkoper uit eten voor de niet al te grote eters. Die zouden dan mogelijk wel een keertje vaker uit eten willen gaan, als het minder pijnlijk is voor de bankrekening.

Ik moet stiekem toch best nog wel een beetje moeite doen bij sommige restaurants om de porties op te krijgen. :lol:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Restaurants waarom geen minderpijzen?

Ongelezen bericht door sjohie »

Dan zou jij dus van te voren moeten bedenken hoeveel je van dat soort dingen gaat eten bij het hoofdgerecht, en hoe groot die porties zullen gaan zijn. Lijkt me knap lastig met meerdere personen, en een aardige administratie per gast voor het restaurant om bij te houden.

Niet opgegeten bijgerechten die terugkomen zijn afval, hygiëneregels en gezond zakelijk verstand staan niet toe dat ze die nogmaals serveren, dus dat zou je toch wel moeten betalen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Restaurants waarom geen minderpijzen?

Ongelezen bericht door kokka »

Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat een kleine eter iets minder betaald voor zijn kleinere gerecht.
het zal op de totale prijs niet zo heel veel schelen, want de inkoopprijs van de ingrediënten zijn maar een klein deel van wat er op jouw bon komt.

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: Restaurants waarom geen minderpijzen?

Ongelezen bericht door smilie »

Het kan ook zoiets als:

biefstuk - x euro (lagere prijs dan biefstuk met allerlei extra's (saus, groente, friet / aardappels enz);

vervolgens stel je je eigen bord samen, bijvoorbeeld geen groente, maar extra friet;
of geen friet maar groente en saus.

En zodoende komt er telkens een klein bedrag bij.

Uiteraard, kan je ook 'standaard' bord nemen met alles erop en eraan voor een vaste prijs.

Ik zie ook mogelijkheden hierin :)

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Restaurants waarom geen minderpijzen?

Ongelezen bericht door sjohie »

kokka schreef:Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat een kleine eter iets minder betaald voor zijn kleinere gerecht.
het zal op de totale prijs niet zo heel veel schelen, want de inkoopprijs van de ingrediënten zijn maar een klein deel van wat er op jouw bon komt.
Dat noemen ze een seniorenmenu, en dat wordt al vele jaren aangeboden bij diverse restaurants.

Overigens aten wij laatst bij een restaurant waar we helemaal geen bijgerechten kregen, daar zat alles per gang op 1 bord, hoe zou dat dan wel niet moeten?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Restaurants waarom geen minderpijzen?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Goed plan om het zo ingewikkeld mogelijk te maken. En dan hopen op een fout van de bediening natuurlijk zodat we kunnen gaan claimen.

Overigens zijn de ingredienten slechts een klein deel van de kosten. Het enige wat kleinere porties oplevert is minder verspilling. Het bakken van een grote of kleine biefstuk is net zo duur, net als de kosten voor het restaurant en de bediening.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Restaurants waarom geen minderpijzen?

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:
olaf79 schreef:In veel restaurants moet je bijbetalen voor allerhande extra's zoals extra groete, patat, etc. Opzich niks mis mee, als het maar op de kaart staat.
Nu valt me op dat als je minder bestelt, je geen korting krijgt. Eigenlijk niet zo klantvriendelijk. WAt vinden jullie
Wat wil jij dan, dat de frietjes per stuk worden berekent?
Nee en eigenlijk snap je best wat ik bedoel.

Voorbeeld: IJsje met saus is 50 cent duurder dan zonder sausje. Terecht, niks mis mee, saus kost geld en wil ik best betalen als ik daarvoor kies.
Broodje gezond. Laat de ham maar weg. Waarom dan nu geen 50 cent korting (ik noem maar even een prijs, als voorbeeld). Immers, de ondernemer spaart een plakje ham.

Ander voorbeeld. Biefstuk met groente, saus en patat. Laat de saus maar weg, ik proef liever het vlees zoals het is. Maar ik betaal er wel voor.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Restaurants waarom geen minderpijzen?

Ongelezen bericht door olaf79 »

berndv schreef:Maar de mogelijkheid die dit zou bieden is niets meer er bij, alleen je standaard hoofdgerecht, wil je friet er bij of groente of salade, dan betaal je daar gewoon voor.
In de VS heel gewoon. En logisch ook. Waarom voor iets betalen dat je niet wilt of niet opeet.

witte angora
Berichten: 30882
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Restaurants waarom geen minderpijzen?

Ongelezen bericht door witte angora »

olaf79 schreef:
witte angora schreef:
olaf79 schreef:In veel restaurants moet je bijbetalen voor allerhande extra's zoals extra groete, patat, etc. Opzich niks mis mee, als het maar op de kaart staat.
Nu valt me op dat als je minder bestelt, je geen korting krijgt. Eigenlijk niet zo klantvriendelijk. WAt vinden jullie
Wat wil jij dan, dat de frietjes per stuk worden berekent?
Nee en eigenlijk snap je best wat ik bedoel.
Nee, dat snapte ik niet. Je bestelt namelijk een menu. Een complete maaltijd. Niet een bord met aardappelen, broccoli met saus, zonder worteltjes omdat je die niet lekker vind, vlees zonder saus en een gratis glas water. Daarom ging ik er, net als anderen, van uit dat je een kleinere portie wilde.

Daarbij: als je extra patat wil, dan heb je al patat op je bord liggen. Meestal dan.
Laatst gewijzigd door witte angora op 24 dec 2014 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Restaurants waarom geen minderpijzen?

Ongelezen bericht door puma73 »

olaf79 schreef:
berndv schreef:Maar de mogelijkheid die dit zou bieden is niets meer er bij, alleen je standaard hoofdgerecht, wil je friet er bij of groente of salade, dan betaal je daar gewoon voor.
In de VS heel gewoon. En logisch ook. Waarom voor iets betalen dat je niet wilt of niet opeet.
Ach jij hebt wel vaker last hiervan, betalen voor iets wat je niet gebruikt.

Ga naar een friettent, (als je wilt cafetaria, duur woord voor minder) daar heb je de mogelijkheid precies dat te eten en te betalen wat je wilt.
Laatst gewijzigd door puma73 op 24 dec 2014 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten