LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Special Sports,Fitness First en andere.

Wat jij zoal doet in jouw vrije tijd kan je hier ventileren. Zowel jouw slechte als goede ervaringen.
PJ 66
Berichten: 766
Lid geworden op: 07 apr 2004 13:10
Locatie: Nijmegen

Re: Special Sports,Fitness First en andere.

Ongelezen bericht door PJ 66 »

Hoe kunnen we RADAR bewegen van deze oplichtingspraktijken bij Fitness First. Ook ik ben belazerd bij Fitness First in Nijmegen. 70 euro door de neus geboord en de trainer die slechts daar 2 weken werkte kende de regels niet.

Tijd voor aktie. Wij willen gewoon ons geld terug. Beste Antionette ben graag in de uitzending voor mijn lange verhaal over list en bedrog bij Fitness First. Betalen voor niet geleverde diensten. Het kan allemaal bij Fitness First.

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: Special Sports,Fitness First en andere.

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Nou dan maar eens reageren op sportscholen.

Immers, ik heb ze gekend die body-builders die vaak als portier van ongure kroegen,illigale goktenten en sekshuizen hun diensten verleenden.

Dezelfde die ook later zo hier en daar eens begonnen met een sportschool.
Daarom vind ik het ook niet vreemd dat die boys er rare bedrijfsvoeringen op na zijn gaan houden omdat ze dichter bij de penoze zaten dan bij het gewone volk.
En geloof mij, die penoze weten veel meer van wetten en recht dan de argeloze burger die zich wat te dik voelt.

De verhalen die ik dan ook hier lees komt mij niet vreemd voor.
Deze boys van de sportschool maken handig gebruik van uw naIviteit.
Vertellen doelbewust te weinig en draaien iets verkeerd.
Geven onduidelijke contracten en vaak dan later dan het moment dat er mondelinge afspraken zijn.
Maar als het op betalen aankomt dan komen de adders onder het gras vandaan en blijken hun "algemene voorwaarden"die u maar even vluchtig bekeken hebt keihard en goeddoortimmerd!!

Maar ja, als je van school naar dansles en op een duf kantoor bent gekomen dan denk je dat alle mensen zijn zoals u.
Een taxichauffeur met ervaring en daardoor wat meer mensenkennis weet wat makkelijker hoe dat wereldje in elkaar steekt.
Immers, hij heeft ook de ervaring met die ex-portiers + aanhang.
't Waren tenslotte ook zijn klanten!

Ik hoop dat dit verhaal een les zal zijn voor een ieder die voor het eerst naar een sportschool wil gaan.

Eerst de algemene voorwaarden meenemen naar huis.
Deze heel goed doornemen en eventueel iemand raadplegen die ingewikkelde taal beter ontleden kan.

Bovendien alle afspraken op papier laten zetten voordat u met uw betaling en handtekening die overeenkomst aan gaat.

Dus ook de mogelijkheden van opzeggen! Ook tussentijdse opzeggingsmogelijkheden!!

Bedenk dat u best een overeenkomst mag aangaan op uw voorwaarden!!
Indien die sportschool daarmee instemt is er ook sprake ven een geldige overeenkomst!!

En raak zo'n overeenkomst dus ook niet kwijt!!
Gooi4e hem dus ook niet aangeschoten op bed en daarna lekker vrijen want zoals hier op dit topic gebleken kan het u vele honderden euro's kosten.
Overeenkomsten bewaar ik altijd in de giromap op de juiste datum!

Grootvader

RdH
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mar 2008 14:25

Re: Special Sports,Fitness First en andere.

Ongelezen bericht door RdH »

Beste Lezers van het Forum

Trainen in een fitnesscentrum is hot op het ogenblik. De ontevredenheid over je eigen inactieve life-style kun je afkopen door lid te worden van een fitnesscentrum zoals bijvoorbeeld Fitness First. Deze formule - met op het ogenblik 23 centra in Nederland - proberen zo veel mogelijk klanten binnen te krijgen door het inzetten van verkoopteams in de clubs. Als eerste orientatie spreek je niet met fitnesstrainers die weten waar ze het over hebben, maar verkopers die geinstrueerd zijn je niet zonder abonnement de deur uit te laten gaan. Er bestaat geen mogelijkheid de club zelf te bezichtigen, maar deze bezichtiging moet vooraf worden gegaan door het invullen van een vragenlijst en een gesprek met de verkoper, waarna de verkoop van het abonnement plaats vindt. Hierin stellen zij voor € 150,00 inschrijfgeld, € 39,95 administratiekosten, € 29,95 voor uitleg van de apparaten (3x begeleiding van personal trainer) en € 78,95 contributiegeld. De rekensom van de verkoper gaf aan dat ik voor € 298,85 lid kon worden van de club.

Na enige verbazing keek ik naar het triomfantelijke hoofd van de verkoper en zei hem dus dat ik met een geldelijke straf van € 300,00 lid kon worden van de club. Ik hoopte eigenlijk beloond te worden voor mijn goede voornemen om fitter te worden! Ben hier ook niet mee akkoord gegaan. Gelukkig schoot het de verkoper te binnen dat er net een actie af was gelopen met inschrijfgeld voor € 1,00 en de eerste maand gratis sporten. Omdat ik zelf ook fitnesstrainer ben geweest besloot ik geen gebruik te maken van de personal trainer. Met administratiekosten van 39,95 was ik na pinbetaling van € 40,95 dus klaar en had een Gold-abonnement, met een korting van € 257,90. Niet slecht voor 5 minuten onderhandelen. Op dat moment realiseerde ik mij echter niet dat ik toch nog teveel had betaald!!!!!

Na 3 maanden lidmaatschap besloot ik toch te stoppen, want ik haalde niet het aantal keren trainen in de week dat ik wilde halen, moest soms ook een week overslaan. Ik maakte ook geen gebruik van de vele faciliteiten van de club en daarom vond ik € 78,95 per maand teveel. Tot mijn grote verbazing werd bij mijn opzegging - wederom triomfantelijk - door een juffrouw achter de balie mij medegedeeld, dat als ik - zoals ik al 3 maanden deed - overdag zou sporten het abonnement geen € 78,95 maar € 52,00 zou zijn!!! Snel rekenend: Met een maand opzegtermijn heb ik dus 4 maanden (lees € 107,80) teveel betaald. De juffrouw vroeg mij nog of dit abonnement een optie was, maar dat was dus geen optie meer. De verbazing was té groot. De verkoper heeft mij bij het lid worden niets verteld over de mogelijkheid van dit abonnement, nergens op hun internetsite staan de prijzen, er hangt geen tarievenbord boven de balie en er zijn geen folders met prijzen. Er wordt dus doelbewust informatie achtergehouden en zo wordt je dus opgelicht.

Deze bewuste manier van misleiden zorgde bij het beeindigen van mijn lidmaatschap voor een ZEER KOUDE DOUCHE! Had ik al die maanden toch nog teveel betaald. Ik heb middels een aangetekende brief een klacht hierover naar Fitness First in Utrecht gestuurd maar nu na 4 weken nog steeds geen reactie op mijn verzoek van terugbetaling van het teveel betaalde geld. HOE KOUD KAN EEN DOUCHE ZIJN???

Als je dus lid wilt worden bij Fitness First doe dan dus je mond open en betaal niet teveel. Betaal niets vooraf als je het nog niet zeker weet en denk er even over na of je gebruik gaat maken van de faciliteiten die zij na betaling van veel inschrijfgeld en voor ook nog eens € 78,95 per maand aan je proberen te verkopen.

Bezint eer ge begint! Heeft u een dergelijk geval ook meegemaakt bij Fitness First reageer dan via deze site op dit bericht. Als u nu het gevoel heeft dat u bij uw huidige lidmaatschap van een Fitness First club ook teveel heeft betaald ....... dan klopt dat dus.

RdH

PJ 66
Berichten: 766
Lid geworden op: 07 apr 2004 13:10
Locatie: Nijmegen

Re: Special Sports,Fitness First en andere.

Ongelezen bericht door PJ 66 »

Het stikt van de regeltjes daar bij Fitness First. Nog steeds ben ik in conclaaf met de manager van Fitness First Nijmegen, want ze zijn me nog geld schuldig. Natuurlijk hebben ze weer niet terug gebeld. Geld zou binnen 2 weken worden terug gestort. Niet dus. Overigens hadden ze bij mij de oude voorwaarden in de hand gedrukt, zodoende kon ik het zgn. Triple packet nog terug krijgen. Inmiddels is dat ook al weer afgeschaft dus je kunt zomaar 70 euro lichter worden zonder ook maar een peentje te hebben gezweet en nog steeds ziet mevrouw Hertsenberg hier geen verhaal in want die lijkt alleen maar bezig te zijn met haar woekermanie en verzekeringen. Vraag me sowieso wel eens af of Antoinette dit soort forums wel eens leest. :cry:

RdH
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mar 2008 14:25

Re: Special Sports,Fitness First en andere.

Ongelezen bericht door RdH »

Volgens mij spant Fitness First Nijmegen wel de kroon binnen deze organisatie. Zij hebben, zo lijkt het, patent op het slecht behandelen van hun klanten.

Ik weet niet zeker of mevrouw Hertsenberg wel aangesproken kan worden op het regelen van meer publiciteit. Ik denk in ieder geval wel de redactie van Tros Radar. Vergeet echter niet de kracht van dit soort forums op internet. Als je op dit ogenblik op Google: Fitness First , fitnessfirst of fitness first intoetst, dan zijn de eerste drie vermeldingen van hun site en de volgende twee vermeldingen daarna zijn de forums van de Consumentenbond en Tros Radar. Ook op het forum van de consumentenbond wordt als sinds 2005 de misleidende handelswijze van dit bedrijf aan de orde gebracht. Dit schaadt in grote mate de integriteit en de betrouwbaarheid van Fitness First. Als integer bedrijf wil je helemaal niet op internet in een forum genoemd worden. De Nederlandse consument is het inmiddels zat om genaaid te worden. In het dagelijks leven kruisen dit soort handelswijzen inmiddels té vaak je pad dat je in het vervolg je wel tweemaal bedenkt voor je iets tekent. Ik in ieder geval wel. Ik hoop dat meer mensen kritisch gaan kijken naar de prestaties van een bedrijf alvorens ze er een contract mee afsluiten. Als je in een Fitness First sportschool loopt voor de eerste keer dan ziet het er allemaal goed uit. Ik kan me voorstellen dat als je gewoon lid blijft en je wil het kapitaal ervoor neertellen dat je daar lekker sport. Maar je dondert wel keihard van je roze wolk als er iets aan de hand blijkt te zijn en je te maken krijgt met de echte Fitness First. Deze forums bieden daar, vind ik, wel een goede uitweg voor. Ik heb op dit ogenblik ook niet meer de illusie dat er door hun ooit op mijn klacht gereageerd gaat worden.

Door veel vermeldingen in forums op internet van de namen Fitness First , fitnessfirst , fitnessfirst.nl en fitnessfirst.com zorgen wij ervoor dat hun internetsite direct gevolgd wordt door onze reacties. Hiermee zitten wij én Tros Radar fitness first toch op de hielen.

RdH

PS. De internet site fitnessfirst.nl of fitnessfirst.com ziet er trouwens aardig uit, maar vertelt ook niets van de prijzen en wurgcontracten die zij aanbieden. Ook hier geldt weer het kan er allemaal mooi uitzien, maar als je met hun verkooppraatjes te maken krijgt haak je alsnog af.

digdas
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 aug 2008 19:54

Re: Special Sports,Fitness First en andere.

Ongelezen bericht door digdas »

Ik heb ook zoiets. Vorig jaar een gold-abonnement gekregen met korting.. Koste voor 1 jaar (excl. inschrijfgeld) 374.05. Dit staat volgens het formulier glijk aan 1 jaar betalen - 2 maanden gratis.
Echter na een jaar brengen ze 68.95 in rekening.
Als de verschuldigde bedragen of de betalingsdata veranderen maakt Fitness First dit 30 werkdagen vantevoren bekend. Dit is niet gedaan.

Wat zijn mijn opties?

Mendiey
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2008 11:16

Re: Special Sports,Fitness First en andere.

Ongelezen bericht door Mendiey »

Hallo,

zoals meedere hier ben ik het zo zat met fitness first,
Ik ben toen begonnen met een goed gevoel, maar ik heb er geen tijd voor en ga gewoon niet meer,

Dus ik wou opzeggen, Word er gezegt dat ik een jaar lid moet blijven :shock:

Weten jullie misschien iets dat ik alsnog kan opzeggen,
En hebben jullie dat ook gehoord van een jaar opzeging

Ik hoor graag van jullie
Groetjes Mandy

BoraTDI
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 jan 2009 15:47

Re: Special Sports,Fitness First en andere.

Ongelezen bericht door BoraTDI »

Met meer dan gemiddelde interesse heb ik de verhalen hier gelezen. Ik heb als verkoper bij FF in Delft gewerkt. Toen was FF nog heel klein en nieuw in Nederland. Delft was de derde club na Eindhoven en Den Haag in Nederland. Op dat moment was alles nog niet zo strak geregeld als nu. Als een lid wilde opzeggen, ging dat gewoon via de verkoper. Ik beslisde of een lid kon opzeggen ja of nee. Dan kon alles soepel en snel geregeld worden. Korte lijn naar de clubadmindtratie en het was geregeld. Daarover hebben we toen geen klachten gehad. Maar blijkbaar zijn de regels en lijnen binnen FF veranderd. De vraag is, of dat goed is....
Maar doordat FF zo aan het groeien was, werden de regels steeds strakker en strakker. Zoals ik nu lees, gaat veel via het hoofdkantoor in Vught. Daar zit de centrale administratie.
Dat zal ook te maken hebben met de retentie. Hiervoor heeft iedere club 1 persoon aangewezen die de mensen na gaat bellen waarom opgezegd hebben of dreigen op te zeggen. Want het is natuurlijk heel simpel, FF heeft gewoon zoveel mogelijk leden nodig om geld te verdienen. En als je dan (soms veel) moeite moet doen om de mensen lid te maken, dan mogen ze natuurlijk niet aan de andere kant makkelijk weg lopen. (Vanuit mijn positie gezien toen)

Ja, het is erg duur om bij FF te sporten. Natuurlijk ziet het er geweldig uit en is het erg luxe maar laat je niets wijs maken, ALLES waarvan ze zeggen dat het 'gratis' is, betaal je gewoon.
Inschrijfgeld was toen al erg hoog maar zag net ergens 150 euro voorbij komen.... Voor mensen die overwegen om lid te worden, heb ik een goed advies. NOOOOIT INSCHRIJFGELD BETALEN!!!! Inschrijfgeld is gewoon een verkooptruc om mensen op dat moment over de streep te trekken om lid te worden. Het zelfde geldt voor de administratiekosten. 40 euro is echt veel te veel geld. Want wat doen ze daarvoor..... de receptie voert je inschrijfformulier in in Clubrunner (programma wat ze daar gebruikte) en de administratie maakt de automatische incasso in orde. That's it. Dat je dan een goody bag krijgt, stel ook niets voor maar dat wordt wel als verklaring gegeven voor het rechtvaardigen van de kosten. Het grappige is, dat niemand daar aan mij ooit een vraag heeft gesteld. Terwijl ik dat wel iedere keer verwachtte. Het staat namelijk totaal niet in verhouding met elkaar.
De salesmensen daar hebben targets. Ze moeten een bepaald aantal sales hebben per dag. Dit wordt ook iedere dag aan het hoofdkantoor doorgegeven. Als je een aantal keren te target niet haalt, dan krijg je daar als salesman of vrouw daar wel een belletje en gesprekje over. En je wilt ook iedere maand je bonus halen dus elke sale is er 1. Dat moet je als aankomend lid goed in je achterhoofd houden. Gewoon de verkoper bij het afsluiten van het lidmaatschap voor het blok zetten. Inschrijfgeld en administratiekosten wegstrepen, goodybag mag je houden en de introlessen (als je al ervaren bent) mag je ook achterwegen laten. Dan wordt je lid en anders ga je verder kijken. Je draait dus de rollen om en zet de verkoper onder druk. En reken maar als hij of zij de sale kan maken, dan wordt het weggestreept! Het kan namelijk! Of kon. Ik werkt er al een tijd niet meer dus weet niet meer precies hoe het nu in elkaar zit. Maar los daarvan, ikzelf heb daarna bij verschillende sportscholen gezeten en daar de boven genoemde kosten nooit betaald. Ze verdienen in dat jaar dat ik lid ben al genoeg aan me.... Werkt altijd! Maar je moet het wel op de juiste manier brengen.....

Ik heb na de rondleiding ALTIJD uitdrukkelijk de mensen gewezen op de algemene voorwaarden en ze ook gezegd dat ze op dat moment deze moeten lezen. De kleine lettertjes he..... In die 2 jaar en ik weet niet hoeveel honderden leden verder, heeft zeggen en schrijven 1 (!!!) persoon dit doorgenomen! Als je het zo blind ondertekend en er maar vanuit gaat dat wel op de manier geregeld wordt zoals het lid het wil, das een beetje naief. Zo werkt dat natuurlijk niet.
Ik geef toe, dat het wel eens onduidelijk is voor de leden hoe het zit met de opzegtermijn. Maar dat staat duidelijk in de algemene voorwaarden. Het is natuurlijk wel erg vervelend als een verkoper iets beloofd wat niet met de algemene voorwaarden strookt. Dan krijg je dus problemen. Het hoofdkantoor zal altijd refereren aan de algemene voorwaarden en staat daarmee juridisch in haar recht. Maar ik snap de frustratie wel van mensen die op willen zeggen en dan van het kastje naar de muur worden gestuurd. Ik denk dat de verkoper dat gewoon moet oplossen. Die heeft de sporter lid gemaakt en als het lid weer weg wil, om welke reden dan ook, dan moet de verkoper daar ook zorg voor dragen. En niet verwijzen naar managers en het hoofdkantoor. Zo heb ik dat destijds altijd opgelost. Als mensen weg gaan is dat natuurlijk jammer. Maar ze gaan dan niet met een negatief gevoel weg. Je krijgt geen negatieve reclame in de buurt en hier op het internet en, balangrijker, het lid komt kan weer een keer lid worden! FF moet die dingen gewoon goed regelen.

haagse kakker
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 okt 2006 02:16

Re: Special Sports,Fitness First en andere.

Ongelezen bericht door haagse kakker »

Het prijsbeleid bij Fitness First in ondoorzichtig en onduidelijk. Mijn abonnement is 57 euro per maand, maar er zijn ook leden die 45 euro betalen. Omzetten naar een lagere prijs is onmogelijk.
Wil je naar FitnessFirst Premium in den haag centrum dan kan dat niet, dan moet je daar lid worden voor 72 euro per maand. Daar is dus geen gratis koffie en fruit meer aanwezig.

Verder is FF Zuiderpark in den haag vreselijk achteruitgegaan de laatste jaren. Schoonmaken wordt bijna niet meer gedaan, de douches zijn enorm smerig. Een week later ligt nog dezelfde troep in het douchehokje.

Veel lessen vallen uit, te weinig instructeurs. Veel instructeurs die les geven zonder certificaat.


Grootste probleem vind ik dat je nergens met je klachten heen kan, als je savonds traint is er geen manager aanwezig en de baliemedewerksters die weten nooit een antwoord.

AnoukvdWal
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jan 2009 19:16

Re: Special Sports,Fitness First en andere.

Ongelezen bericht door AnoukvdWal »

Menzis en ook de FNV hebben momenteel een actie dat je met 10% op een jaarabonnement en ZONDER inschrijfkosten kunt starten met fitness.
In eerste instantie deed alleen FitnessFirst (FF) hier aan mee, maar per januari 2009 ook een heleboel andere sportscholen. Op de website van Menzis staat een lange lijst met deelnemende sportscholen in heel Nederland.
Nb. Het is zeker de moeite waard om een betreffende sportschool die nog niet op de lijst staat even te bellen, want een aantal staan nog niet op de lijst, maar doen al wel mee!

Ik heb gelukkig gebruik gemaakt van een tijdelijke actie, waardoor ik voor 25,00 euro een maand lang mocht fitnessen bij FF.

Hoewel ik zéér goeie en positieve ervaringen heb met FF qua lessen (buikspierkwartier, spinnen etc., enthousiaste instructeurs) en de persoonlijke begeleiding om te starten, heb ik hele slechte ervaring met de bedrijfsvoering van FF. Vieze wc's, elkaar continu tegensprekende medewerkers die de verschillende acties niet kennen, overduidelijk bonussen krijgen voor het werven van nieuwe leden en op ongelukkige tijden bellen i.v.m. nieuwe acties.. om vervolgens niet terug te bellen. Na toch zelf maar gebeld te hebben, wéér twee keer teruggebeld te worden (de eerste wist niks en de tweede wou eerst een collega vragen) en een aanbiedingsvoorstel te krijgen die nóg duurder uit zou pakken dan de actie van Menzis.
Nb. Zo werd mij gisteren opnieuw een pakket aangeboden, waarmee ik een jaar lang onbeperkt zou fitnessen, 1 euro inschrijfkosten zou betalen (deze zijn bij een jaarabo gratis i.v.m. Menzis-actie), maar daar bovenop nog eens 40,-(!) euro administratiekosten. Dan vraag ik me af: wat is in hemelsnaam het verschil tussen administratiekosten en inschrijfkosten??

Mede dankzij alle verhalen hier, heb ik definitief besloten om niet in zee te gaan met FF. Ik had al mijn twijfels door mijn eigen ervaringen (en dat in 1 maand tijd!), maar ik ben zo langzamerhand erg blij dat ik geen vast contract met ze heb afgesloten. Mijn bankrekeningnummer hebben ze gelukkig niet ;-) Ik wil dan ook iedereen graag bedanken voor alle waarschuwingen rond FF.

Inmiddels heb ik een andere sportschool gevonden. Ik laat even de tarieven zien:

Jaarabonnement
1x per week 19,50 euro per maand
2x per week 25,50 euro per maand
Onbeperkt 34,00 euro per maand
Student 29,50 euro per maand
Daluren 25,00 euro per maand
Losse les € 9,50
Entree-geld éénmalig € 20,00 ( inclusief welkomstpakket )

Het Entree-geld vervalt en op jaarabo krijg ik 10% korting, want ze doen óók mee aan de actie van Menzis.

Een minder grote sportschool, geen vers fruit en gratis koffie. Maar hé, ik koop zelf wel wat banaantjes bij de supermarkt. En de zonnestudio zit pal naast het fitnesscentrum en kost net als bij FF 7,00 euro voor 20 minuten.. Heerlijk!

Nogmaals, allemaal bedankt voor jullie gouden tips. Eén wurgcontract minder dit jaar.. ik ben jullie erg dankbaar!

lahey
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mei 2009 12:06

Re: Special Sports,Fitness First en andere.

Ongelezen bericht door lahey »

hoi,

Vanaf de maand maart ben ik ook lid geworden bij FitnesFirrst, voor 3 maanden, betaal 71,95 euro.In begin zeiden ze dat ik onder begeleiding getraind zou worden met dat contributie, maar later bleek helemaal niet zo te zijn, want ik moet iedere les die ik krijg van een trainer extra betalen.Dat was niet gezegd.

Er wordt niet veel uitgelegd over de apparaten hoe die werken, heel veel nieuwe leden gaan verkeerd om met al die apparaten, er wordt eens niet naar gekeken.

Waar ik me ook heel erg aan erger, dat er heel vaak geen zeep om handen te wassen in de wc's.

Gesloten