LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] vrijwilligerswerk
vrijwilligerswerk
Vele sectoren van onze maatschappij zouden direct instorten als de vrijwilligers zouden stoppen met hun vrijwilligerswerk. Denk een aan de zorgsector, de ouderensector. Echter, worden deze vrijwilligers wel gekoesterd in de zin van "kom ze tegemoet om de moed er in te houden". Mijn ervaring is dat veel ouderen, die zich willen inzetten voor mens en maatschappij steeds weer stuiten op andere meer gevestigde vrijwilligers, die hun orde reeds gesteld hebben. Zo gebeurt het en anders niet. De beroepsmatige krachten, zoals beleidsvoerders zijn kennelijk niet altijd bij machte om hieraan goede sturing te geven. Persoonlijk is mij dit nu tweemaal overkomen. Eerste maal schreef ik columns die een oude vrijwilliger taalkundig niet juist vond. Ondanks zijn ongelijk kreeg hij bijval van de beroepswerkers, omdat hij er al zolang zat. Een andere maal musiceerde ik met Alzheimerpatienten, toen iemands mij vroeg om op een personeelsavond van de zorgsector wat achtergrond muziek te willen spelen. Heb ik gedaan, terwijl niemand mij vertelde wat, waar en wanneer er gespeeld moest worden, niemand mij enige drankje of hapje aanbood en tenslotte niemand mij bedankte voor de gratis opluistering. Tenslotte was er wel iemand die er met mijn kerstpakket vandoor ging.
Ik bedoel maar, dat is niet koesteren van een vrijwilliger, die geheel belangeloos zijn tijd besteed aan naastenhulp. Belangeloosheid is de basis van wijsheid, wellicht was het wijzer dit stukje niet te versturen, maar iemand moet het toch een keer zeggen.
Komt dit nou vaker voor? Is het misschien wel een beetje algemeen? Zo ja, dan moet er spoorslags wat aan gedaan worden, voordat het vrijwilligerswerk veranderd is in slavenwerk.
groeten
Ik bedoel maar, dat is niet koesteren van een vrijwilliger, die geheel belangeloos zijn tijd besteed aan naastenhulp. Belangeloosheid is de basis van wijsheid, wellicht was het wijzer dit stukje niet te versturen, maar iemand moet het toch een keer zeggen.
Komt dit nou vaker voor? Is het misschien wel een beetje algemeen? Zo ja, dan moet er spoorslags wat aan gedaan worden, voordat het vrijwilligerswerk veranderd is in slavenwerk.
groeten
Re: vrijwilligerswerk
helaas wel, ik zit zelf in de jongerenraad Overijssel.
en we gaan bezig met een project om vrijwilligerswerk aantrekkelijker te maken voor jongeren.
want ook voor die groep is de gevestigde orde erg lastig.
waarom zou je persé elke donderdag moeten komen?
waarom moet het zoals de oude garde wil? "omdat het altijd al zo gaat"
tja.. de organisaties waar vrijwilligers werken moeten zich ook aanpassen en richten op groepen die wel willen helpen maar vaarvoor de drempel nu nog te hoog ligt.
dit geld voor jongeren, maar ook zeker voor ouderen.
"never change a winning formula" klinkt wel aantrekkelijk
maar nieuwe ideeën kunnen erg vervrissend zijn.
als ze daar eens oog voor krijgen, zijn we al een heel stuk verder!
en we gaan bezig met een project om vrijwilligerswerk aantrekkelijker te maken voor jongeren.
want ook voor die groep is de gevestigde orde erg lastig.
waarom zou je persé elke donderdag moeten komen?
waarom moet het zoals de oude garde wil? "omdat het altijd al zo gaat"
tja.. de organisaties waar vrijwilligers werken moeten zich ook aanpassen en richten op groepen die wel willen helpen maar vaarvoor de drempel nu nog te hoog ligt.
dit geld voor jongeren, maar ook zeker voor ouderen.
"never change a winning formula" klinkt wel aantrekkelijk
maar nieuwe ideeën kunnen erg vervrissend zijn.
als ze daar eens oog voor krijgen, zijn we al een heel stuk verder!
Gelukkig is vrijwilligers werk VRIJWILLIG.
Ik zou bij dit soort organisaties gelijk mijn biezen pakken.
Ik werk als vrijwilliger en heb een ww uitkering. Als de ww dat weet,dan ben ik mijn uitkering kwijt. Gewoon idioot voor woorden. Terwijl het ook werkervaring is.
Verder een tip Zoek een bedrijf uit die af en toe iets doen voor hun vrijwilligers. Wij krijgen elk jaar een etentje aangeboden. En af en toe vvv bonnen.
Je voelt dat je gewaardeerd wordt.
Vraag hiernaar voordat je begint. Vraag in de trant. Want krijg ik ervoor terug. Eventueel kun je je bij de vrijwilligerscentrale opgeven en dit soort dingen vragen.
Vrijwilligers werk moet leuk zijn en vrijwilliger. Geef daarom goed je grenzen aan. En laat het vooral LEUK blijven,anders is het geen vrijwilligers werk meer.
Ik zou bij dit soort organisaties gelijk mijn biezen pakken.
Ik werk als vrijwilliger en heb een ww uitkering. Als de ww dat weet,dan ben ik mijn uitkering kwijt. Gewoon idioot voor woorden. Terwijl het ook werkervaring is.
Verder een tip Zoek een bedrijf uit die af en toe iets doen voor hun vrijwilligers. Wij krijgen elk jaar een etentje aangeboden. En af en toe vvv bonnen.
Je voelt dat je gewaardeerd wordt.
Vraag hiernaar voordat je begint. Vraag in de trant. Want krijg ik ervoor terug. Eventueel kun je je bij de vrijwilligerscentrale opgeven en dit soort dingen vragen.
Vrijwilligers werk moet leuk zijn en vrijwilliger. Geef daarom goed je grenzen aan. En laat het vooral LEUK blijven,anders is het geen vrijwilligers werk meer.
Geachte gast
jij geeft aan een WW uitkering te hebben en ook vrijwilligerswerk te doen maar als ze dat weten pakken ze je WW af. Dat vind jij niet terecht? Vrijwilligerswerk is nobel en vind het goed dat mensen het doen maar als je vrijwilligerswerk kan doen kan je ook gewoon werken denk ik dan dus waarom moet de overheid jou een uitkering verstrekken terwijl je dus klaarblijkelijk wel kunt en wilt werken. Ik heb niets tegen vrijwilligerswerk maar dat kan je ook gewoon naast een gewone baan doen. Vind het jammer dat het ten koste moet gaan zijn onder andere mijn belastingcenten.
jij geeft aan een WW uitkering te hebben en ook vrijwilligerswerk te doen maar als ze dat weten pakken ze je WW af. Dat vind jij niet terecht? Vrijwilligerswerk is nobel en vind het goed dat mensen het doen maar als je vrijwilligerswerk kan doen kan je ook gewoon werken denk ik dan dus waarom moet de overheid jou een uitkering verstrekken terwijl je dus klaarblijkelijk wel kunt en wilt werken. Ik heb niets tegen vrijwilligerswerk maar dat kan je ook gewoon naast een gewone baan doen. Vind het jammer dat het ten koste moet gaan zijn onder andere mijn belastingcenten.
Zou het ook zo kunnen zijn dat er geen "passende" baan voorhanden is.Vrijwilligerswerk is nobel en vind het goed dat mensen het doen maar als je vrijwilligerswerk kan doen kan je ook gewoon werken denk ik dan dus waarom moet de overheid jou een uitkering verstrekken terwijl je dus klaarblijkelijk wel kunt en wilt werken.
En nou niet komen met: "je moet alles aanpakken....", dat is niet helemaal eerlijk. Zelf doe je ook werk waar je wat voldoening in vindt, dus mag iemand die een WW-uitkering heeft voor mij ook wachten op een voor hem/haar geschikte baan.
Op bijklussende uitkeringsgerechtigden heb ik wél iets tegen wanneer hiervoor willens en wetens een vergoeding tegenover staat of gevraagd wordt (z.g. zwartwerkers). Dan belazer je de boel. Echter die grens is moeilijk te trekken.
Ik henb jaren lang vrijwilligerswerk gedaan voor Stichting Welzijn Castricum, in Jongeren Centrum de Bakkerij. Bij ons was het Motto "Vrijwilligers is wel Vrijwillig maar niet Vrijblijvend". Het grootste probleem waar we tegen aan liepen was het feit dat de Gemeente Castricum het JC wilde sluiten, of op zijn minst de doelgroep veranderen, en dat is ze gelukt. Over een paar jaar zal het pand tegen de vlakte gaan, en in een ander pand zijn nu de jeugdwerkers onder gebracht met een andere doelgroep. Het orginele doelgroeppen belied lag tussen de 13 en 30 jaar, nu licht die tussen de 8 en 13 jaar. De Gemeente heeft zich zelf nu in de problemen gewerkt, want de "alternatieve" jeugd en jongeren tussen de 13 en 30 jaar gaat nu op straat hangen. Tot de sloop vanhet pand echter mag "Verenigging Vrienden van de Bakkerij" het oude pand nog commercieel uitbaten.
De Bakkerij was vroeger een zichzelf instandhoudende instantie onder Stichting Welzijn. Al waren we wel een Para-commerciele-instelling.
Nu is het een commercieel bedrijf, gerund door vrijwilligers.
Al de jaren dat ik vrijwilliger ben geweest vond echt fantastische, maar ik herken de problemen die anderen hier noemen, het enige wat ik u kan adviseren is: "Blijf doorzetten".
De Bakkerij was vroeger een zichzelf instandhoudende instantie onder Stichting Welzijn. Al waren we wel een Para-commerciele-instelling.
Nu is het een commercieel bedrijf, gerund door vrijwilligers.
Al de jaren dat ik vrijwilliger ben geweest vond echt fantastische, maar ik herken de problemen die anderen hier noemen, het enige wat ik u kan adviseren is: "Blijf doorzetten".
Steeds vaker betreden vrijwilligers het werkterrein van betaalde krachten. Met name in de zorg is dit het geval. Maar de zorg kan helaas niet meer bestaan zonder deze energieke groep mensen die voor niets hun vrije uren opofferen om bijvoorbeeld dementerende ouderen gezelschap te houden.
-
Juist hou op over stages.. ik heb stage gelopen en ik moet zeggen men vind het maar al te makkelijk en je kan gewoon niets zeggen, want je bent in het bedrijf om te leren en je wilt maar al te graag je diploma halen want zonder stageplek heb je geen diploma ik was super blij dat ik van die stagezooi af was!
Ik wil gerust vrijwillegerswerk doen en dan vooral met dieren, omdat dat mijn hobby is. Ben gek op dieren .
En vind eigenlijk dat je als je stage loopt gewoon een kleine vergoeding moet krijgen. Dat kan het ook wat aan trekkelijker maken.
Ik wil gerust vrijwillegerswerk doen en dan vooral met dieren, omdat dat mijn hobby is. Ben gek op dieren .
En vind eigenlijk dat je als je stage loopt gewoon een kleine vergoeding moet krijgen. Dat kan het ook wat aan trekkelijker maken.
sinds een jaar geleden moest ik van school (studiepunten)vrijwilligerswerk. dus ging ik zoeken naar vrijwilligerswerk. dat had ik na een tijdje gevonden,maar als ik bij die natuurvereninging vrijwilligerswerk wil doen moest ik contributie betalen. belachelijk he!
dat terwijl ze heel erg opzoek zijn naar vrijwilligers!
groeten.
dat terwijl ze heel erg opzoek zijn naar vrijwilligers!
groeten.