LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant
Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant
Ben benieuwd of de ACM dit nog aan gaat passen de komende tijd.
Zelf vind ik die 6 maanden eis redelijk. Je kan eerst op zoek naar een andere reis, maar als blijkt dat de prijzen volgend jaar toch gigantisch gestegen zijn, kun je toch je geld terugvragen.
En de reisaanbieders kunnen door die 6 maanden de uitgaven 'spreiden'.
Al ben ik stiekem heel benieuwd of het niet gewoon krokodilletranen zijn, je verwacht toch dat ze wel vermogen in kas hebben.
Zelf vind ik die 6 maanden eis redelijk. Je kan eerst op zoek naar een andere reis, maar als blijkt dat de prijzen volgend jaar toch gigantisch gestegen zijn, kun je toch je geld terugvragen.
En de reisaanbieders kunnen door die 6 maanden de uitgaven 'spreiden'.
Al ben ik stiekem heel benieuwd of het niet gewoon krokodilletranen zijn, je verwacht toch dat ze wel vermogen in kas hebben.
Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant
Ook de consumentenbond houd het standpunt dat terugbetaling mogelijk moet blijven:
Terugbetaling: we willen dat consumenten die – na acceptatie van de voucher – te allen tijde de mogelijkheid hebben de voucher alsnog om te wisselen voor terugbetaling van de volledige reissom.
https://www.consumentenbond.nl/reisverz ... GtezfI#no5
Terugbetaling: we willen dat consumenten die – na acceptatie van de voucher – te allen tijde de mogelijkheid hebben de voucher alsnog om te wisselen voor terugbetaling van de volledige reissom.
https://www.consumentenbond.nl/reisverz ... GtezfI#no5
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 27 jan 2018 10:46
Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant
Onze wintersport was door Subweb geannuleerd ivm het Corona virus.
Het geld is niet besteed aan accommodatie en skipas. Echter, Subweb houdt het geld vast om daarmee hun eigen toekomst zeker te stellen, geheel tegen regelgeving en afspraken in.
Volgens de Consumenten bond mogen reizigers de Corona voucher weigeren en hun geld terugvragen. Verder had Sunweb schriftelijk beloofd en toegezegd het geld terug over te maken. Wij hadden ons geld toevertrouwd aan een organisatie die niet te vertrouwen is. Het wordt tijd dat de overheid wat aan deze misstanden gaat doen.
Het geld is niet besteed aan accommodatie en skipas. Echter, Subweb houdt het geld vast om daarmee hun eigen toekomst zeker te stellen, geheel tegen regelgeving en afspraken in.
Volgens de Consumenten bond mogen reizigers de Corona voucher weigeren en hun geld terugvragen. Verder had Sunweb schriftelijk beloofd en toegezegd het geld terug over te maken. Wij hadden ons geld toevertrouwd aan een organisatie die niet te vertrouwen is. Het wordt tijd dat de overheid wat aan deze misstanden gaat doen.
Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant
De ACM gaat optreden als de reisorganisators niet na 6 of 12 maanden terugbetalen. Daarnaast staat het u vrij om de organisator te dagvaarden tot terugbetaling vermeerderd met de wettelijke rente en/of een incasso procedure te starten.
thecure
vindt dit leuk
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant
Als u dat vindt, dan gewoon de koe bij de hoorns vatten. Schakel een jurist in en sleep ze voor het gerecht. Nadeel is wel dat alle gerechtsgebouwen dicht zijn en een zaak op zich laat wachten. Ook de zaak an sich kan lang gaan duren. Gaat in de tussentijd Sunweb failliet, dan staat u met lege handen.richardd01 schreef: ↑27 mar 2020 07:56Onze wintersport was door Subweb geannuleerd ivm het Corona virus.
Het geld is niet besteed aan accommodatie en skipas. Echter, Subweb houdt het geld vast om daarmee hun eigen toekomst zeker te stellen, geheel tegen regelgeving en afspraken in.
Volgens de Consumenten bond mogen reizigers de Corona voucher weigeren en hun geld terugvragen. Verder had Sunweb schriftelijk beloofd en toegezegd het geld terug over te maken. Wij hadden ons geld toevertrouwd aan een organisatie die niet te vertrouwen is. Het wordt tijd dat de overheid wat aan deze misstanden gaat doen.
Geheel volgens de afspraken zijn de vouchers er. Ja, die mag u weigeren, maar dan loopt u wel een risico aangezien terug betaling een tijdje gaat duren.
De overheid is ook druk bezig met de voorwaarden rondom de voucher. Iets minder hoog van de toren blazen en u eerst van informatie maten voorzien voordat u dergelijke uitspraken doet. We zitten in een uitzonderlijke situatie die uitzonderlijk aangepakt dient te worden. Met uw insteek is dit een doodsteek voor de reisbranche.
Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant
Geheel volgens afspraak? De reisbranche die met zichzelf afspraken maakt... als het maar volgens afspraak is.
Ik zou de voucher gewoon aannemen en hier eventueel later meer werk van maken. De overheid heeft zich al kritisch uigelaten over de vouchers. Procederen kan zonder een jurist in de arm te nemen.
Ik zou de voucher gewoon aannemen en hier eventueel later meer werk van maken. De overheid heeft zich al kritisch uigelaten over de vouchers. Procederen kan zonder een jurist in de arm te nemen.
thecure
vindt dit leuk
Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant
Beste Radar,
Ik heb een 9 persoonshuis op Cyprus geboekt en losse vluchten via Transavia.
Villa retreats Cyprus biedt een voucher aan. 1 jaar geldig.
Gezien de schoolvakantie van de kinderen 2 weken later is, zijn we 25% van het oorspronkelijke bedrag kwijt. Geen probleem dan betalen we 1300 pond bij.
Maar de vluchten waarvoor ook voucher van Transavia is ook een jaar geldig.
Conclusie: vlucht en reis stroken niet met elkaar!
Als we voor 18 april in de schoolvakanties willen boeken kan dat dus alleen in oktober . Tickets dan 600E pp ( nu 350 pp)
Of in juli boeken dan zijn tickets betaalbaar maar is de villa ineens 6500 pond.
Kortom ben ik dus helemaal niet blij met de voucher van de villa omdat de reisverzekering Aegon All Risk nu niets dekt. De zelfde reis wordt wat ik ook doe 2x zo duur.
Wat raadt u mij aan.
Ik heb een 9 persoonshuis op Cyprus geboekt en losse vluchten via Transavia.
Villa retreats Cyprus biedt een voucher aan. 1 jaar geldig.
Gezien de schoolvakantie van de kinderen 2 weken later is, zijn we 25% van het oorspronkelijke bedrag kwijt. Geen probleem dan betalen we 1300 pond bij.
Maar de vluchten waarvoor ook voucher van Transavia is ook een jaar geldig.
Conclusie: vlucht en reis stroken niet met elkaar!
Als we voor 18 april in de schoolvakanties willen boeken kan dat dus alleen in oktober . Tickets dan 600E pp ( nu 350 pp)
Of in juli boeken dan zijn tickets betaalbaar maar is de villa ineens 6500 pond.
Kortom ben ik dus helemaal niet blij met de voucher van de villa omdat de reisverzekering Aegon All Risk nu niets dekt. De zelfde reis wordt wat ik ook doe 2x zo duur.
Wat raadt u mij aan.
Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant
https://www.telegraaf.nl/financieel/720 ... ere-troost
Telegraaf heeft er ook een artikel over. Helaas kan ik het zelf niet lezen, ben geen abonnee
Telegraaf heeft er ook een artikel over. Helaas kan ik het zelf niet lezen, ben geen abonnee
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant
U bent nu op een forum met vrijwilligers, niet bij de redactie van Radar.
Om het helder te krijgen, zijn de vouchers echt maar 1 jaar geldig, of moeten de vouchers binnen 1 jaar gebruikt worden en kunt u later vliegen? De meest gehoorde voorwaarde is dat er binnen een jaar geboekt moet worden, maar dat de reis rustig buiten dat jaar mag liggen.
tttlocke
vindt dit leuk
-
- Berichten: 5005
- Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
- Locatie: Landgraaf
Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant
Dit gaat over losse vluchten. Daarvoor liggen de voorwaarden van een voucher veel ongunstiger dan voor een pakketreis.
Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant
Nog geen 2 jaartjes geleden was er genoeg geld bij Corendon voor extreem dure grapjes van de directie: Het plaatsen van een 747 vliegtuig bij het Corendon hotel bij Schiphol.
Nu is er zogenaamd geen geld om de klant netjes terug te betalen. Dat hele voucher gedoe is gewoon bedacht om tegen alle regels in, geld van de KLANT vast te houden, en de gewone directe bedrijfsrisico's te beperken.
Een citaat uit de berichtgeving van destijds:
Hoeveel het precies kost, wil de managing director niet zeggen. Uslu heeft echter wel gezegd dat het transport 'enkele miljoenen' heeft gekost en dat het commercieel gezien een onverstandige zet was.
Schijnbaar was het eigen vermogen van Corendon destijds dusdanig dat er miljoenen Euro's gespendeerd konden worden om wat "oud roest" te bewaren.
Nu is er zogenaamd geen geld om de klant netjes terug te betalen. Dat hele voucher gedoe is gewoon bedacht om tegen alle regels in, geld van de KLANT vast te houden, en de gewone directe bedrijfsrisico's te beperken.
Een citaat uit de berichtgeving van destijds:
Hoeveel het precies kost, wil de managing director niet zeggen. Uslu heeft echter wel gezegd dat het transport 'enkele miljoenen' heeft gekost en dat het commercieel gezien een onverstandige zet was.
Schijnbaar was het eigen vermogen van Corendon destijds dusdanig dat er miljoenen Euro's gespendeerd konden worden om wat "oud roest" te bewaren.
Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant
Klopt, ik had precies hetzelfde in mijn hoofd. Wel het oude sony gebouw kunnen kopen en er een 747 voor zetten, maar consumenten netjes terugbetalen, ho maar.
BL2
vindt dit leuk
-
- Berichten: 12784
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant
Corendon is slechts 1 reisorganisatie die vouchers uitgeeft. Moeten we dan niet over elke reisorganisatie gaan klagen nu?
Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant
Corendon was slechts een voorbeeld om aan te geven dat er "schijnbaar" zeer ruim voldoende vermogen is.
TUI krijgt bv een injectie van 1,8 miljard (!) Euro Duitse steun. Toch wel een aardig bedragje om even te overleven als commercieel bedrijf. Moet je dan ook nog de spaarcentjes van je klanten vasthouden ?
TUI krijgt bv een injectie van 1,8 miljard (!) Euro Duitse steun. Toch wel een aardig bedragje om even te overleven als commercieel bedrijf. Moet je dan ook nog de spaarcentjes van je klanten vasthouden ?
Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant
De Europese Commissie heeft zich wederom uitgesproken tegen de vouchers. Deze keer heeft eurocommissaris Adina Valean van Transport deze verklaring afgelegd: "Als de klant geen voucher, of een andere oplossing wil accepteren, dan moet het bedrijf de aankoop terugbetalen." Conclusie: het is een bijzondere uitzonderlijke tijd, waarin klanten gewoon hun geld moeten terugkrijgen. Fijn dat de politiek zo standvastig is.
https://nos.nl/liveblog/2329113-methode ... panje.html
https://www.telegraaf.nl/financieel/843 ... ming-klant
https://nltimes.nl/2020/04/02/eu-blocks ... ed-flights
https://nos.nl/liveblog/2329113-methode ... panje.html
https://www.telegraaf.nl/financieel/843 ... ming-klant
https://nltimes.nl/2020/04/02/eu-blocks ... ed-flights
Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant
Het komt hier op neer : ieder voor zich of proberen we met ons allen zo goed mogelijk uit de crisis te komen.De Consumentenbond is kritisch en wijst erop dat passagiers die vouchers krijgen met lege handen staan als de luchtvaartmaatschappij alsnog failliet gaat.
Saamhorigheid of ikke ikke ikke.
Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant
Het idee achter de vouchers is ikke ikke ikke.crazyme schreef: ↑02 apr 2020 12:13Het komt hier op neer : ieder voor zich of proberen we met ons allen zo goed mogelijk uit de crisis te komen.De Consumentenbond is kritisch en wijst erop dat passagiers die vouchers krijgen met lege handen staan als de luchtvaartmaatschappij alsnog failliet gaat.
Saamhorigheid of ikke ikke ikke.
BL2
vindt dit leuk
Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant
Maar ook saamhorigheid. Het idee van geld terug is 'ikke, ikke, ikke', wetende dat er bedrijven door kunnen omvallen en je waarschijnlijk op een later moment echt wel een keer op vakantie gaat. Als je op een later moment van plan bent om op vakantie te gaan, dan bestaat er geen goede reden (behalve geldnood) om die voucher niet aan te nemen.
-
- Berichten: 5005
- Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
- Locatie: Landgraaf
Re: 'Coronategoedbon' / voucher is slechte deal voor klant
Maar automatisch mijn ongevraagde renteloze lening bij niet gebruik na een jaar aan Corendon te laten vervallen vind ik een stap te ver.