LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door Radar »

De SGR en de ANVR hebben naar buiten gebracht dat consumenten die een boeking hadden voor een pakketreis die geannuleerd is of wordt door de touroperator, een coronavoucher kunnen verwachten.

Deze voucher heeft dezelfde waarde als de betaalde pakketreis en een geldigheid van een jaar. Normaal gesproken krijgen mensen bij annulering van een pakketreis de reissom binnen veertien dagen teruggestort. Vind jij de coronavoucher een redelijke oplossing?

Vanavond in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Tja, het is overmacht .

Lady1234
Berichten: 27174
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lijkt me compleet logisch gezien de omstandigheden. Prima oplossing.

BL2
Berichten: 4844
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door BL2 »

Bij annuleren is er vaak een vorm van overmacht, dat is nu niet anders. Dus geld terug !

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Kees2850 schreef:
16 mar 2020 18:11
Nee het is misbruik maken van de omstandigheden. RADAR schrijft ook normaal zou het totale bedrag teruggestort worden. Dat is volgens de algemene voorwaarden neem ik aan. Dus hoort dat ook zo te gebeuren.
Misbruik? Geloof dat de directeur van Corendon op BNR al aangaf dat het niet conform de voorwaarden is, maar als reizigers nu hun geld terug claimen dan zal waarschijnlijk niemand zijn geld terug zien omdat de reisorganisatie dat niet kan dragen en dus failliet gaat.
Ik vind dit persoonlijk een zeer nette oplossing, maar mogelijk dat toch veel mensen gaan claimen en dan is iedereen zijn geld kwijt.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als we gaan claimen en Corendon gaat failliet moet de SGR het oplossen. Misschien krijg ik dan nog wel mijn geld terug. Dat geld van Neckermann uit Duitsland zit ook nog in de pijpleiding. Ik wacht met smacht op de uitbetaling door de Duitse Bundesregierung!
Dan nog de gemiste vakantie door mijn herseninfarct. Mijn vrouw wil ondertussen niet meer op vakantie. Ze zegt tegoedbonnen kunnen allemaal bij het oud papier.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door geengast »

Geen enkele touroperator overleeft het als hij al zijn reeds gemaakte omzet moet terugbetalen. Als geen enkele touroperator het overleeft, heeft SGR geen zin, die kas kan namelijk nooit voldoende zijn om in één keer half Nederland uit te betalen.
Dan krijgt niemand wat.
Dus de bonnen zijn een uitstekend idee, niemand failliet en geen vakantieganger die zijn geld kwijt is. Hoeven enkel op een andere datum te vertrekken.

Lady1234
Berichten: 27174
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kees2850 schreef:
16 mar 2020 18:49
Lady1234 schreef:
16 mar 2020 18:21
Lijkt me compleet logisch gezien de omstandigheden. Prima oplossing.
Het lijkt logisch maar is het juridisch niet.
Dat zal me een biet zijn.

16again
Berichten: 16120
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door 16again »

Kees2850 schreef:
16 mar 2020 18:49
Lady1234 schreef:
16 mar 2020 18:21
Lijkt me compleet logisch gezien de omstandigheden. Prima oplossing.
Het lijkt logisch maar is het juridisch niet.
De rechtbanken zitten op slot. SGR fonds kan dit nooit dragen.

Ik verwacht dat we dit probleem over enkele maanden, of zelfs weken, classificeren als luxe probleem

Lady1234
Berichten: 27174
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Alle bedrijven worden natuurlijk niet gecompenseerd. Er wordt wellicht geholpen dat ze niet ten onder gaan. Dat is wel wat anders.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Kees2850 schreef:
16 mar 2020 19:51
Zoals Theo al zegt dan is er nog de SGR.
En als we Rutte vanavond mogen geloven worden alle bedrijven geholpen en gecompenseerd. Daar hoefde individuele reizigers niet voor op te draaien naar mijn mening
Maar zoals geengast al aangeeft kan de SGR dit niet dragen en ik denk niet dat Rutte iets gaat doen als een bedrijf al omgevallen is. Ik blijft het aanbod van Corendon erg netjes vinden ondanks dat de voorwaarden ze tot iets anders verplichten. Gelijk hebben is niet gelijk krijgen, ga er maar vanuit dat Corendon nu erg zuinig met haar centjes zal omgaan, dan kun je beter een tegoedbon hebben dan een proces te gaan voeren wat voorlopig toch niets plaats gaat vinden.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Misschien nog maar goed dat ik met Corendon te maken heb. TUI, nu de grootste van Europa lijkt ook op zijn laatste benen te lopen omdat ze veel geld uitgegeven hebben om veel onderdelen van Neckermann over te nemen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Kees2850 schreef:
16 mar 2020 19:51
En als we Rutte vanavond mogen geloven worden alle bedrijven geholpen en gecompenseerd.
Gecompenseerd dat heb ik hem nergens horen zeggen. Bedrijven worden gesteund, zo heeft mijn werkgever voor al het personeel (200 man) werktijdverkorting aangevraagd.

Jij werkt de indruk dat bedrijven geen schade zullen ondervinden dat is namelijk compenseren. Dit beloofd Rutte nergens en gaat ook echt niet gebeuren.

Echter een financieel ongezond bedrijf die al op het randje zit zal deze crisis niet gaan overleven.

BL2
Berichten: 4844
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door BL2 »

Grote vraag is natuurlijk, hoeveel hebben de reisorganisaties van het binnengekomen geld al uitgegeven, of moeten ze contractueel echt uitgeven voor de te maken reis.
Of gebruiken ze het klantengeld zuiver om te overleven, cq hun bedrijfsvoering zeker te stellen .

Liepie
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2020 20:41

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door Liepie »

Voordit moment is het belangrijker dat mijn man terug kan uit Marokko. Hij zou vanavond terugvliegen met Transavia maar de vlucht gaat niet door en hij heeft hierover geen bericht ontvangen van Transavia, heel erg slecht!

Sunny1234
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2020 20:46

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door Sunny1234 »

Ik ga eind mei op vakantie (hoop ik).
De eerste betaling is gedaan.
Moet ik de rest betalen (6 weken voor vertrek), zoals in de voorwaarden staat, of kan ik dat uitstellen totdat er meer duidelijkheid is over het doorgaan van de reis.
Dat ik voor de aanbetaling een voucher ontvang is prima, maar ik wil eigenlijk voorlopig niet meer betalen dan ik al gedaan heb. eerst duidelijkheid, dan betalen dus.

sintia.love
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2020 20:45

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door sintia.love »

Goedeavond.

Mijn vraag.
Ik heb 1 maand geleden een reis geboekt.
En dus de reissom nog niet betaald.
Wij zouden dus 12 mei op vakantie gaan.
Nu word het gecanceld.
En hoor ik hier en daar iets over vouchers.
Maar als ik niets betaald heb nog.
Moet ik dan alsnog betalen voor iets wat niet door gaat?
Mijn vriend is zzper en ik werk in de horeca. Dus ik ben verlopig werkloos.
En dus ook geen inkomsten en mijn vriend de laatste inkomsten krijg.
Dit word dus ook onmogelijk om deze vakantie te betalen?
Wij hadden geboekt bij tui.
Een all in paket.
Hoop graag op antwoord
Mvg sintia

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

BL2 schreef:
16 mar 2020 20:19
Grote vraag is natuurlijk, hoeveel hebben de reisorganisaties van het binnengekomen geld al uitgegeven, of moeten ze contractueel echt uitgeven voor de te maken reis.
Of gebruiken ze het klantengeld zuiver om te overleven, cq hun bedrijfsvoering zeker te stellen .
Zal een combinatie van beide zijn en deel van de reizen zijn al betaald en zal gaan om lang lopende contracten waarbij ze vooraf bepaalde hotels inkopen het andere deel is voor hun bedrijfsvoering.

De zwaarste klap zit in de reisbranche die zal nog een lange periode hiervan de klap ondervinden.

Wendy B
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2020 20:50

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door Wendy B »

Hallo, weet ook iemand hoe het loopt in geval van annulering van vliegmaatschappij als je zelf alles los hebt geboekt en je kunt zonder vliegtuig niet bij je accommodatie komen?
En dan ook in het geval je op vakantie gaat met je moeder van 83 naar Oostenrijk? We gaan met de auto en hebben via Airbnb een accommodatie van Belvilla.
Mvg Wendy

AnneliesKoornneef
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2020 20:52

Re: Wat als mijn vakantie niet door kan gaan vanwege het coronavirus?

Ongelezen bericht door AnneliesKoornneef »

Onze vlucht werd geannuleerd vanuit Warschau. Hele luchtruim ging dicht konden nog net 2 stoelen op laatste vlucht van de avond voor sluiting boeken. Er werd gezegd dat dat 700 euro kostte maar thuis bleek 1700 euro afgeschreven te zijn. Wat kan ik hiermee?

Gesloten