Is het u al eens gebeurd? een aanrijding met een pool is geen pretje.
10 november 2010 heb ik een aanrijding met een pool gehad. Ik stond stil voor een verkeerslicht en zag in mijn spiegel een poolse volvo v40 met hoge snelheid aan komen zetten. Waar ik bang voor was werd werkelijkheid, een doffe dreun en het was gebeurd. Omdat ik de pool al niet helemaal vertrouwde is de politie er bij gehaald. En wat bleek tot ieders verbazing meneer de pool was te beschonken om auto te kunnen rijden. Mee naar het bureau en daar is een procesverbaal opgemaakt.
Toen ik mijn verzekering melde dat ik schade had en dat er een pool bij betrokken was werd mij al mede gedeeld dat kan wel eens lastig worden. Schade taxatie 3100 euro schade. alles werd in werking gesteld en ik zou meteen wat horen als er iets te melden was.
Op 9 december het eerste mailtje gestuurd, met de vraag hoe het er voor stond en wat het vooruitzicht was. er werd mij verteld dat de Poolse verzekering aansprakelijk was gesteld en dat er een claim was neergelegd van 3100 euro.
Na een maand heb ik maar weer eens een mail gestuurd want in die tussen tijd had ik niks meer gehoord. daarop kwam de reactie dat de Poolse verzekering had bevestigd de pool te verzekeren. en dat ze bezig waren over te gaan tot afhandelen van de schade.
weer 1 maand later heb ik maar weer eens gemaild, want natuurlijk niks gehoord. Had begrepen van mijn contact persoon dat de poolse verzekeraar 3 maanden de tijd had om een standpunt in te nemen en deze stonden op het punt van verstrijken. Kreeg een automatisch mailtje terug. Dat mijn contact persoon tot half mei niet aanwezig is. Gebeld in een wanhoopsdaad om er achter te komen wie de zaak nu oppakte. De meneer die ik aan de telefoon had was zeer professioneel toen hij de hoorn op de haak smeet omdat het een moeilijk gesprek werd. Mailtje er achteraan dat ik overwoog een klacht in te dienen vanwege de houding van mijn rechtsbijstand verzekering. Ik betaal toch zeker, dan mag ik toch ook wel wat service verwachten.
Paar dagen daarna net binnen het door mij genoemde termijn kwam het excuus van de rechtsbijstand. Collega had een zware dag gehad. Aantal dingen afgesproken waaronder dat we uiterlijk tot 13 maart zouden wachten op een reactie van de Poolse verzekeraar en daarna andere maatregelen zouden ondernemen. Ondertussen nieuw contact persoon toegewezen gekregen.
13 maart niks gehoord. 14 maart mailtje gestuurd wat we nou gaan doen. Vandaag maar een mailtje er achteraan want nog steeds geen reactie.
Ik begrijp niet meer wat er aan de hand is. Het is zo klaar als een klontje wie er schuldig is. Volgens contact persoon 1 heeft de poolse verzekeraar al bevestigd dat hij verzekerd is bij hen volgens contact persoon 2 is dat niet het geval.
Waar kan ik heen met mijn probleem. Ik moet binnen kort mijn auto voor de apk laten komen. Ik zit nog steeds met een schade omdat de aanschaf in mei vorig jaar toch best een behoorlijke hap uit mijn spaar geld heeft genomen. Er word heel losjes met de schade omgegaan. En dat terwijl ik vanaf mijn eerste auto verzekerd ben bij deze maatschappij. Ik krijg geen antwoord op mijn vragen en men moddert maar wat aan.
Wie heeft ervaringen met dit soort gevallen en wie kan mij vertellen wat ik kan doen zodat mijn verzekering wat meer actie gaat ondernemen?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Aanrijding met Pool
Re: Aanrijding met Pool
Tja, met al die Polen die hier rondsjezen moet het wel misgaan.
Uit je verhaal maak ik op dat je een rechtsbijstandverzekering hebt, die de schade probeert te verhalen. De procedure is als volgt:
- de rechtsbijstandverzekeraar (RB) zoekt uit wie de Poolse verzekeraar is (staat waarschijnlijk op het aanrijdingsformulier of in de stukken van de politie)
- daarna zoekt men uit wie de vertegenwoordiger in Nederland is van deze Poolse verzekeraar. Dit kun je zelf ook nakijken op https://secure.wbf.nl/nbm/opvragen/page ... diger.aspx
- de RB stelt de Nederlandse vertegenwoordiger aansprakelijk
- de vertegenwoordiger verzoekt de Poolse verzekeraar te verklaren dat er dekking is, en verzoekt het aanrijdingsformulier op te sturen. Hiervoor heeft men 3 maanden de tijd
- als de verzekeraar heeft verklaard dat er dekking is en het formulier is ontvangen, zal de vertegenwoordiger de schade afwikkelen zoals elke andere schade
Probleem zit 'm in de 3 maanden termijn. Die is leuk, maar er staat geen enkele sanctie op als ze zich daar niet aan houden. En Polen staat nu eenmaal in de branche bekend als een land waar je liever geen schade mee wilt regelen omdat het allemaal erg lang duurt.
Nu er politie bij is geweest moet de zaak toch aardig duidelijk lijken. De RB moet daarom maar eens aandringen op afwikkeling. Vraag ze daar om, en vraag ze anders wat ze wél voor je kunnen doen. En bedenk (met de neergegooide telefoon in het achterhoofd) dat je met stroop meer vliegen vangt dan met azijn...
Met al die buitenlandse auto's (vooral vrachtauto's) op de weg snap ik niet dat dit nog niet beter geregeld is. Natuurlijk, bij een aanrijding met een Nederlandse partij ben je ook afhankelijk van óf zijn medewerking óf getuigen, maar met een buitenlandse tegenpartij is het vele malen lastiger!
Succes!
Uit je verhaal maak ik op dat je een rechtsbijstandverzekering hebt, die de schade probeert te verhalen. De procedure is als volgt:
- de rechtsbijstandverzekeraar (RB) zoekt uit wie de Poolse verzekeraar is (staat waarschijnlijk op het aanrijdingsformulier of in de stukken van de politie)
- daarna zoekt men uit wie de vertegenwoordiger in Nederland is van deze Poolse verzekeraar. Dit kun je zelf ook nakijken op https://secure.wbf.nl/nbm/opvragen/page ... diger.aspx
- de RB stelt de Nederlandse vertegenwoordiger aansprakelijk
- de vertegenwoordiger verzoekt de Poolse verzekeraar te verklaren dat er dekking is, en verzoekt het aanrijdingsformulier op te sturen. Hiervoor heeft men 3 maanden de tijd
- als de verzekeraar heeft verklaard dat er dekking is en het formulier is ontvangen, zal de vertegenwoordiger de schade afwikkelen zoals elke andere schade
Probleem zit 'm in de 3 maanden termijn. Die is leuk, maar er staat geen enkele sanctie op als ze zich daar niet aan houden. En Polen staat nu eenmaal in de branche bekend als een land waar je liever geen schade mee wilt regelen omdat het allemaal erg lang duurt.
Nu er politie bij is geweest moet de zaak toch aardig duidelijk lijken. De RB moet daarom maar eens aandringen op afwikkeling. Vraag ze daar om, en vraag ze anders wat ze wél voor je kunnen doen. En bedenk (met de neergegooide telefoon in het achterhoofd) dat je met stroop meer vliegen vangt dan met azijn...
Met al die buitenlandse auto's (vooral vrachtauto's) op de weg snap ik niet dat dit nog niet beter geregeld is. Natuurlijk, bij een aanrijding met een Nederlandse partij ben je ook afhankelijk van óf zijn medewerking óf getuigen, maar met een buitenlandse tegenpartij is het vele malen lastiger!
Succes!