LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanrijding snorfiets met fietsers, wie is aansprakelijk?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
essiedepessie
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 sep 2016 10:58

Aanrijding snorfiets met fietsers, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door essiedepessie »

Mijn zoon belde net dat hij met zijn snorfiets een meisje heeft geraakt die met zijn vieren naast elkaar fietsten,,mijn zoon is onderuitgegaan en heeft veel schade aan de snorfiets en zijn kleding,het meisje heeft gelukkig niets. Wie is er nu aansprakelijk?
Laatst gewijzigd door Radar op 30 sep 2016 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topic titel aangepast

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Aanrijding snorfiets met fietsers, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door newmikey »

essiedepessie schreef:Mijn zoon belde net dat hij met zijn snorfiets een meisje heeft geraakt die met zijn vieren naast elkaar fietsten,,mijn zoon is onderuitgegaan en heeft veel schade aan de snorfiets en zijn kleding,het meisje heeft gelukkig niets. Wie is er nu aansprakelijk?
Zoals u al stelt heeft uw zoon het meisje geraakt en niet omgekeerd. Dat het meisje er één van vier was die "met zijn vieren naast elkaar fietsten" doet daar niets aan af. Elke weggebruiker dient rekening te houden met potentieel onveilige situaties.

Het meisje heeft niets opgelopen neem ik aan en dus is uw zoon zèlf aansprakelijk voor zijn eigen schade.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Aanrijding snorfiets met fietsers, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door puma73 »

essiedepessie schreef:Mijn zoon belde net dat hij met zijn snorfiets een meisje heeft geraakt die met zijn vieren naast elkaar fietsten,,mijn zoon is onderuitgegaan en heeft veel schade aan de snorfiets en zijn kleding,het meisje heeft gelukkig niets. Wie is er nu aansprakelijk?
Fietser is zwakkere verkeersdeelnemer, snorscooter is dus altijd aansprakelijk.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Aanrijding snorfiets met fietsers, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Quark »

Als er genoeg getuigen zijn, die willen getuigen dat de 4 meisjes naast elkaar fietsten en hierdoor het complete fietspad versperden. U zoon geen kant op kon om uit te wijken, kan u de verzekering inschakelen om de claim bij de fietsers neer te leggen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Aanrijding snorfiets met fietsers, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door olaf79 »

In beginsel is het verboden voor fietsers om met meer dan 2 naast elkaar te fietsen. De meisjes zitten dus fout en zijn daarom aansprakelijk. Dat wil zeggen hun ouders als ze minder jarig zijn...

ZIjn er getuigen die dit kunnen bevestigen?

Mucha

Re: Aanrijding snorfiets met fietsers, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Aanrijding snorfiets met fietsers, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door john18 »

puma73 schreef:
essiedepessie schreef:Mijn zoon belde net dat hij met zijn snorfiets een meisje heeft geraakt die met zijn vieren naast elkaar fietsten,,mijn zoon is onderuitgegaan en heeft veel schade aan de snorfiets en zijn kleding,het meisje heeft gelukkig niets. Wie is er nu aansprakelijk?
Fietser is zwakkere verkeersdeelnemer, snorscooter is dus altijd aansprakelijk.
Dat is onjuist. Hij is aansprakelijk voor minimaal 50% tot 100% {ligt aan omstandigheden} voor de schade aan de fietser/fietsers

Het is in dit geval niet duidelijk genoeg om te zeggen of de fietsers een onrechtmatige daad/gedraging hebben gedaan die met het ongeval te maken heeft. Zijn de fietsers jonger dan 14 jaar dan krijgen ze automatisch 100% van de schade vergoed maar hebben ze meegedragen in het ongeluk kan de brommer bestuurder de ouders aansprakelijk stellen.

Hebben de fietsers mee gedragen in het ongeval en zijn ouder dan 14 jaar dan kun je ze aansprakelijk stellen voor de schade. Om met succes je schade te verhalen op de fietser zal de brommerbestuurder moeten bewijzen dat hij niks fout heeft gedaan. Heeft hij wel meegedragen zal er gekeken worden naar beide gedragingen om percentage te berekenen.
Laatst gewijzigd door john18 op 30 sep 2016 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Aanrijding snorfiets met fietsers, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door john18 »

olaf79 schreef:In beginsel is het verboden voor fietsers om met meer dan 2 naast elkaar te fietsen. De meisjes zitten dus fout en zijn daarom aansprakelijk. Dat wil zeggen hun ouders als ze minder jarig zijn...

ZIjn er getuigen die dit kunnen bevestigen?
De gedraging moet meedragen in het ongeval. Als je in een auto rijd zonder rijbewijs en je krijgt een ongeluk betekent niet dat je meteen aansprakelijk bent voor een ongeval.

essiedepessie
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 sep 2016 10:58

Re: Aanrijding snorfiets met fietsers, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door essiedepessie »

Meisje is 12 jaar,,zoon hheft getoeterd ze gingen wat dichter op elkaar fietsen,,toen mijn zoon wilde inhalen ging het meisje iets terug er raakte mijn zoon op de brommer

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Aanrijding snorfiets met fietsers, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door john18 »

Ik denk niet dat je je schade kunt verhalen. Jouw zoon kon immers zien dat het krap was en kon redelijkerwijs verwachten dat de fietser niet in een rechte lijn kan blijven. Hij heeft dus de situatie verkeerd ingeschat. De gedraging van de fietser valt niks te verwijten. Al reden ze met zijn 4ren naast elkaar betekent niet dat u zoon er tussendoor kan wringen met geringe ruimte.

Mucha

Re: Aanrijding snorfiets met fietsers, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Aanrijding snorfiets met fietsers, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door berndv »

essiedepessie schreef:Meisje is 12 jaar,,zoon hheft getoeterd ze gingen wat dichter op elkaar fietsen,,toen mijn zoon wilde inhalen ging het meisje iets terug er raakte mijn zoon op de brommer
inhalen is een bijzondere verrichting, in de auto tenminste. Uw zoon had vooraf de situatie moeten inschatten, door te besluiten om toch in te gaan halen, heeft uw zoon een bewust risico genomen, ongeacht of de meisjes met zijn tweeën of met zijn tienen naast elkaar fietsten.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Aanrijding snorfiets met fietsers, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door puma73 »

john18 schreef:
puma73 schreef:
essiedepessie schreef:Mijn zoon belde net dat hij met zijn snorfiets een meisje heeft geraakt die met zijn vieren naast elkaar fietsten,,mijn zoon is onderuitgegaan en heeft veel schade aan de snorfiets en zijn kleding,het meisje heeft gelukkig niets. Wie is er nu aansprakelijk?
Fietser is zwakkere verkeersdeelnemer, snorscooter is dus altijd aansprakelijk.
Dat is onjuist. Hij is aansprakelijk voor minimaal 50% tot 100% {ligt aan omstandigheden} voor de schade aan de fietser/fietsers

Het is in dit geval niet duidelijk genoeg om te zeggen of de fietsers een onrechtmatige daad/gedraging hebben gedaan die met het ongeval te maken heeft. Zijn de fietsers jonger dan 14 jaar dan krijgen ze automatisch 100% van de schade vergoed maar hebben ze meegedragen in het ongeluk kan de brommer bestuurder de ouders aansprakelijk stellen.

Hebben de fietsers mee gedragen in het ongeval en zijn ouder dan 14 jaar dan kun je ze aansprakelijk stellen voor de schade. Om met succes je schade te verhalen op de fietser zal de brommerbestuurder moeten bewijzen dat hij niks fout heeft gedaan. Heeft hij wel meegedragen zal er gekeken worden naar beide gedragingen om percentage te berekenen.
Altijd aansprakelijk, welk verkeersgedrag er ook getoond wordt de fietser. Bovendien is de fietsster in dit geval nog maar 12 jaar oud. Dan is de snorscooter altijd fout en krijgt niks vergoedt.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Aanrijding snorfiets met fietsers, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door john18 »

Dat is zoals eerder al gemeld niet juist. Is een misopvatting. Zelfs met een 12 jarige kun je de ouders aansprakelijk stellen. Alleen de schade van de fietser moet ten alle tijden voor 100% worden vergoed worden van een fietser onder de 14 jaar. Zelf kun je je eigen schade verhalen op de ouders als b.v. de kind mee heeft gedragen of geheel is toe te wijden aan het ongeval. Tenzij de ouders zich kunnen disculperen.

alfatrion
Berichten: 21915
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Aanrijding snorfiets met fietsers, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door alfatrion »

essiedepessie schreef:Mijn zoon belde net dat hij met zijn snorfiets een meisje heeft geraakt die met zijn vieren naast elkaar fietsten,,mijn zoon is onderuitgegaan en heeft veel schade aan de snorfiets en zijn kleding,het meisje heeft gelukkig niets. Wie is er nu aansprakelijk?
In tegenstelling tot wat hier gesteld word is een bestuurder van een motorrijtuig niet altijd aansprakelijk. De wet is duidelijk dat de bestuurder aansprakelijk is tenzij. Dat wil dus zeggen dat er situaties zijn waarin bestuurder niet aansprakelijk is.
art. 185 WVW schreef:Indien een motorrijtuig waarmee op de weg wordt gereden, betrokken is bij een verkeersongeval waardoor schade wordt toegebracht aan, niet door dat motorrijtuig vervoerde, personen of zaken, is de eigenaar van het motorrijtuig of - indien er een houder van het motorrijtuig is - de houder verplicht om die schade te vergoeden, tenzij aannemelijk is dat het ongeval is te wijten aan overmacht, daaronder begrepen het geval dat het is veroorzaakt door iemand, voor wie onderscheidenlijk de eigenaar of de houder niet aansprakelijk is.
Er is sprake van overmacht als a) uw zoon foutloos heeft gereden of de fouten niet relevant zijn voor het ongeval; en b) de fout van de andere wegbruikers zo onwaarschijnlijk is dat hij daar geen rekening mee hoefde te houden (HR 22 mei 1992, NJ 1992/527 (ABP/Winterthur). Van dit laatste is m.i. geen sprake.

Dan is er nog de mogelijkheid van eigen schuld (art. 6:101 BW), waardoor soms 50% vergoed kan worden. Maar daarvoor moeten de deelnemers 14 jaar of ouder zijn (art. 6:164 BW). Echter, als het kind door een handeling schade toebrengt zijn de ouders aansprakelijk (art. 6:169 BW). Ik vind dat zeer discutabel. Ik zie daarom geen verhaalsmogelijkheden.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Aanrijding snorfiets met fietsers, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

olaf79 schreef:In beginsel is het verboden voor fietsers om met meer dan 2 naast elkaar te fietsen. De meisjes zitten dus fout en zijn daarom aansprakelijk. Dat wil zeggen hun ouders als ze minder jarig zijn...

ZIjn er getuigen die dit kunnen bevestigen?
Maar dat is nog altijd geen geldige reden om er dan maar tegen aan te rijden.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Aanrijding snorfiets met fietsers, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door john18 »

alfatrion schreef: Echter, als het kind door een handeling schade toebrengt zijn de ouders aansprakelijk (art. 6:169 BW). Ik vind dat zeer discutabel. Ik zie daarom geen verhaalsmogelijkheden.
Als ouders ben je verantwoordelijk {aansprakelijk} voor een doe gedraging {kind onder 14}. Niet voor het na laten van. Er moet dus opzet onrechtmatige daad actieve gedraging zijn. En dat u dat discutabel vindt is niet ter orde en daarop kunt u niet verhaalsmogelijkheden baseren.

In dit geval is het redelijk duidelijk dat de kind geen onrechtmatige daad of actieve gedraging of opzet heeft gedaan. Dus de ouders zijn niet aansprakelijk. De brommerbestuurder heeft een inschatting fout gemaakt. En niet goed rekening gehouden met de zwakkere deelnemer.

essiedepessie
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 sep 2016 10:58

Re: Aanrijding snorfiets met fietsers, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door essiedepessie »

Lieve mensen.
Heel erg bedankt voor alle informatie.Zoals jullie ook hebben kunnen lezen,zijn de meningen nogal verschillend,,gelukkig heeft mijn zoon telefoonnmr gevraagd,dus vanavond ga ik even de ouders van het meusje bellen.Het verhaal van mijn zoon én het verhaal van het meisje zijn natuurlijk ook belangrijk,,wordt vervolgd.....

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Aanrijding snorfiets met fietsers, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door bprosman »

Ben het niet altijd met Alfatrion eens maar deze keer wel. Uw zoon had in kunnen schatten dat inhalen een risico met zich mee zou brengen.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Aanrijding snorfiets met fietsers, wie is aansprakelijk?

Ongelezen bericht door ciske »

bprosman schreef:Ben het niet altijd met Alfatrion eens maar deze keer wel. Uw zoon had in kunnen schatten dat inhalen een risico met zich mee zou brengen.

Kan wel zijn, maar met 4 naast elkaar mag ook niet.

Gesloten