LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Actua verzekering en schadeuitkering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Almere83

Actua verzekering en schadeuitkering

Ongelezen bericht door Almere83 »

Beste medeforummers,

Ruim drie jaar geleden hebben wij een tv gekocht bij de Mediamarkt en hiervoor een verzekering van 5 jaar afgesloten bij Actua. Deze tv is inmiddels defect en kan niet meer worden gerepareerd.

Nu heeft zich het volgende plaatsgevonden:
1. De tv kan niet meer worden gerepareerd. De printplaat die moet worden vervangen is niet meer leverbaar.
2. De fabrikant heeft een bedrag X beschikbaar gesteld.
3. Actua heeft nu de volgende rekensom toegepast:
Aanschafwaarde - 10% eigen risico - 40% afschrijving - bedrag X van fabrikant = Y (uit te keren bedrag door Actua)

Mijn vraag is of Actua in dit geval in het recht staat door bedrag X van de fabrikant mee te nemen in de berekening voor het uit te keren bedrag? Dit zou betekenen dat Actua in veel gevallen minder hoeft uit te keren dan de door de consument betaalde premie.
Zou ik in dit geval bezwaar kunnen maken en eisen dat Actua, in dit geval, 50% van de aanschafwaarde vergoedt?

Alvast bedankt.

Leo The Emperor

Re: Actua verzekering en schadeuitkering

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Het lijkt me logisch dat Actua het bedrag van de fabrikant in mindering brengt.
Dat is immers geen schade.

Zoals je nu zelf merkt zijn deze verzekeringen meestal zonde van het geld.
Beter is om de niet gekochte verzekeringen gewoon te sparen en daar kun je dan vast wel zo nu en dan een nieuw apparaat voor kopen

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Lijkt mij ook logisch anders zou je dubbelop vangen.

NNijholt

Ongelezen bericht door NNijholt »

Ik begrijp de situatie.
Heb een laptop via Media Markt gekocht, en die is gevallen.
Verzekering ingeschakeld, met daar bij het verzoek om snel te reageren.
Zo'n beetje om de maand kwam van Actua een verzoek voor nieuwe gegevens. Telefonisch wordt van allles toegezegd, maar als het dan uiteindelijk op betalen aankomt gaan ze allerlei dingen aftrekken. Ik had beter geen verzekering kunnen afsluiten. Poliskosten, en verzekeringspremie, eigen risico, verminderde waarde gezien de leeftijd en onderzoekskosten van de reparateur waren opgeteld hoger dan hetgeen nu wordt uitbetaald.
Alles moet per post, kan niet via de mail en daarnaast wordt je verplicht om het geld cash op te halen in de winkel van aanschaffen. Ik geloof dat deze organisatie nog ergens half in de vorige eeuw leeft.

Mijn idee: geen verzekering meer afsluiten, kost een hoop ergenis en levert niets op.

Leojes30

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Inderdaad zijn dit soort verzekeringen vaak duur, trage werkwijze, en lage uitkering, en heel vaak OVERBODIG, tegenwoordig zijn er soort all risk inboedelverzekeringen veel mensen hebben die al zonder dat je het weet, of je kan je huidige verzekering voor een paar euro per maand (extra), dat kost vaak nog minder als de premie voor zo,n TV/Laptop'/Koelkast enz en AL je inboedel is in huis voor alle ongelukjes verzekerd , bijv uit handen laten vallen, drankje er over knoeien, dicht doen met een pen er tussen ...... Bovendien betaald de inboedel verzekering tot een paar jaar oud vaak de nieuwwaarde uit.

Dus als je bij een aankoop een verzekering wordt aangeboden, ga dan eerst eens na of je niet al een uitgebreide inboedelverzekering hebt en zo nee wat die dan extra kost.....

Lisare

Ongelezen bericht door Lisare »

@almere83

Nee, het heeft geen nut. De afschrijving is geheel conform de voorwaarden van de vezekering.
Als waarde van het verzekerd object gelden, gerekend vanaf de ingangsdatum van de verzekering, de hieronder vermelde percentages van het aankoopbedrag;
gedurende de 1e 24 maanden aankoopbedrag: met een max. van € 15.000,00
in het derde jaar 75% met een max. van € 11.250,00
in het vierde jaar 60% met een max. van € 9.000,00
in het vijfde jaar 50% met een max. van € 7.500,00

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik heb er geen verstand van, dus ik probeer her aan de hand van een voorbeeld na te rekenen.
Apparaat kost 1000 euro. De waarde zou in het vierde jaar nog 600 euro zijn. Dat betekent dat u dat bedrag ook behoort terug te krijgen. Dus het bedrag van de fabrikant plus van Actua zou samen 600 euro moeten zijn.
Klopt dit zo of zie ik iets over het hoofd?

Lisare

Ongelezen bericht door Lisare »

Ja, het eigen risico

Gesloten