LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] [AEGON] Gulden-Plus levensverz. en provisie tussenpersoon

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
RadarW
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 dec 2008 21:03

[AEGON] Gulden-Plus levensverz. en provisie tussenpersoon

Ongelezen bericht door RadarW »

Bij de aankoop van mijn huis heb ik naast de hypotheek ook een levensverzekering afgesloten. Met deze Gulden-Plus verzekering zou ik aan het einde van de looptijd mijn hypotheek kunnen aflossen.

Mijn hypotheek loopt aan het einde van dit jaar af. Ook de levensverzekering. Zoals het eruit ziet, komt de waarde van de levensverzekering ver onder het hypotheekbedrag uit. Er is dus een flink verschil tussen hypotheekbedrag en de waarde van de levensverzekering die dient om de hypotheek af te lossen.

Bij afsluiten indertijd van de levensverzekering werd gesteld dat het volledige bedrag wat werd gestort, slechts zou worden verminderd met de kosten van een overlijdensrisiko verzekering en de administratie en poliskosten (geen provisie van tussenpersonen).

Omdat de waarde van de polis laag uitvalt heb ik om een specificatie over de looptijd van deze polis gevraagd. Het komt erop neer dat het rendement niet wordt uitgekeerd omdat gedurende tal van jaren het percentage waarvoor staatsobligaties werden verstrekt niet is gehaald. De genoemde kosten worden aangegeven. De kosten van de tussenpersoon die ik gedurende de gehele looptijd nooit heb geraadpleegd of nodig heb gehad, heeft gedurende de volledige looptijd ongeveer 1/3 van elke totale jaarpremie opgestreken. (ik wil het bedrag wel opzoeken om de exacte verhouding te bepalen). Bovendien had ik deze verzekering bij een ander bedrijf afgesloten en blijkt een medewerker van dit bedrijf, met deze verzekering en mogelijk nog andere verzekeringen ? naar de tussenpersoon te zijn overgestapt. Met die tussenpersoon wil en wilde ik niets te maken hebben. Nu blijkt dat deze tussenpersoon 1/3 van de premie heeft opgestreken, dus 1/3 van de totale inleg van mijn levensverzekering bij de AEGON.

De namen van het bedrijf waar ik de verzekering heb afgesloten, de naam van de medewerker, de naam van de tussenpersoon, de naam van de inspecteur van de verzekeringsmij zijn me bekend.

Wat ik me afvraag is: kan ik omdat het rendement van mijn levensverzekering zo laag is en nu pas blijkt dat er zoveel geld naar de tussenpersoon is gegaan, hier nog iets tegen ondernemen. Als ik 1/3 van de premie omreken naar het totale bedrag dat ik nog tekort kom, dan is een aardig deel van het gat tussen het bedrag van mijn hypotheek en de waarde van mijn levensverzekering gedicht.

AEGON is niet transparant of duidelijk geweest en heeft nooit inzicht in deze kosten gegeven. Buiten de economische crisis om, was het rendement ook slecht. M.a.w.gebruikt men de economische crisis als argument om hoge tussenpersoon provisie te verrekenen en het rendement van de levensverzekering op die manier te verlagen ? Ik voel me echt gepakt. Hoe kan een tussenpersoon die nog nooit wat gedaan heeft 1/3 van de totale premie opstrijken.

Door AEGON wordt ik voor contact verwezen naar een tussenpersoon in mijn woonplaats die ik niet ken en waar ik ook geen contacten mee onderhoud.

Iemand tips, suggesties, opmerkingen.
Wat is beste aanpak om te kijken wat hieraan kan worden gedaan?

Saaffy
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 jul 2009 23:25

Re: [AEGON] Gulden-Plus levensverz. en provisie tussenpersoon

Ongelezen bericht door Saaffy »

Ja Aegon heeft nu een helegorte mond over Eerlijk over... maar oeh wat zijn dat buitengwoon graaierige types. Ikzelf heb mij (ik was 29) bij het starten van mijn eigen bedrijf ingelaten met een tussenpersoon uit buitenpost. Deze dame kwam op een avondje vertellen dat het beste wat ik kon doen was een levenslooppensioen bij Aegon afsluiten. Elk jaar 4500 euro en dan als ik 55 was kon ik daar eventueel een bedrag uitontrekken. Wat ze verzuimde te vertellen was dat zij zelf 10 jaar lang bijna 900 euro per jaar daarvan opstreek (opstrijkt). 9000 euro voor een avondje werken....

Uiteraard aangesloten bij verliespolis.nl, maar volstrekt onduidelijk of zij nu ook de tussenpersoon provisie gaan aanpakken en als je de berichtgeving aaromtrent moet geloven, dan wordt daar net zo hard gegraaid.. Ik ben nu op het punt aangekomen dat ik de dame in kwestie ga aanspreken. Ik weet intussen dat tussenpersonen soms deals maken om terug te betalen omdat ze te bang zijn om aangepakt te worden. Wat denk je, die weten dondersgoed dat wat ze gedaan hebben absoluut niet kan. Alles in het kader van 'niet vertellen, dat was het officiele credo.... Wat denk je dat ik gedaan had als dde dame was langsgekomen en had gezegd, geweldige polis, mooi plan en de kosten zijn slechts 25%.... dank je de koekoek!

Dus als mensen als stappen aan het zetten zijn, tips hebben of andere leuke ideeen, laat maar weten

Wouter B.
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 dec 2008 14:45

Re: [AEGON] Gulden-Plus levensverz. en provisie tussenpersoon

Ongelezen bericht door Wouter B. »

@ Saaffy

Hoe kom je aan de informatie dat die tussenpersoon 10 jaar lang € 900,- heeft opgestreken? Ik kan dat soort informatie nooit vinden..

jansenh
Berichten: 50
Lid geworden op: 12 mei 2009 11:23

Re: [AEGON] Gulden-Plus levensverz. en provisie tussenpersoon

Ongelezen bericht door jansenh »

Dit is wat de maatschappijen op de kostenoverzichten zetten. Dit klopt dus niet met de praktijk. Afhankelijk van het product en de verzekeraar heeft de tussenpersoon tussen de 2 en 6 % afsluitprovisie ontvangen. Om je even een idee te geven dat is met 100 euro p/mnd 20 jaar lang tussen de 480 en ong 1500 euro.Tevens is er nog een klein percentage doorloop maar dan hebben we het over een paar tientjes per jaar. Dus geen 30%. De verzekeraar wil je dat graag laten geloven. Komt hun wel goed uit want dan worden zij er tenminste niet op aan gekeken.

Wouter B.
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 dec 2008 14:45

Re: [AEGON] Gulden-Plus levensverz. en provisie tussenpersoon

Ongelezen bericht door Wouter B. »

Bedankt voor je reactie.

Maar dat mag een verzekeraar gewoon doen dus? :? Zo stel je de zaken heel anders voor als verzekeraar en dat over de rug van, in dit geval, een tussenpersoon.. Ongelooflijk dat zoiets zomaar kan. Hoewel...ik verbaas me eigenlijk nergens meer over. Dat die tussenpersonen niet massaal in opstand komen als dit soort praktijken gewoon zijn, daar begrijp ik dus niks van. :roll:

RadarW
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 dec 2008 21:03

Re: [AEGON] Gulden-Plus levensverz. en provisie tussenpersoon

Ongelezen bericht door RadarW »

Wouter B. schreef:@ Saaffy

Hoe kom je aan de informatie dat die tussenpersoon 10 jaar lang € 900,- heeft opgestreken? Ik kan dat soort informatie nooit vinden..
Heel simpel:
ik heb een brief gestuurd naar de AEGON en gevraagd om vanaf het moment van afsluiten van de verzekering per jaar aan te geven wat de waarde van de verzekering was en te specificeren hoe die waarde per jaar bepaald is en hoe men tot de eindwaarde van de verzekering is gekomen.

Er werd trouwens een tussenpersoon vermeld, die nooit mijn tussenpersoon geweest. Dat was wel heel ver uit de buurt.....

Gesloten