LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aegon VermogensRekening Mix Beleggen

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Sjoerdage
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2018 19:19

Aegon VermogensRekening Mix Beleggen

Ongelezen bericht door Sjoerdage »

Geachte lezer,
In de maand oktober kregen wij het bericht dat Aegon stopte per 15 december 2017 met de Aegon VermogensRekening Mix Beleggen, deze rekening zat naast mijn hypotheek die ik heb bij de Aegon.
Er waren 2 keuzes, in de nieuwe beleggingsfonds stappen of contact met de adviseur van Aegon.
Eerst geprobeerd wat de nieuwe beleggingsfonds inhield, maar in kwam in een beleggingsprofiel waarin ik mij niet thuis voelde.
In november contact opgenomen met Aegon over deze kwestie en uitgelegd dat ik dan eigenlijk bij hun weg wilde, ik ben een aantal keren terug gebeld, maar steeds werd mij alleen verteld waarom Aegon met deze VermogensRekening stopte (steeds een andere reden). Halverwege december eindelijk een adviseur van de Aegon aan de lijn, deze gaf een korte uitleg over de mogelijkheid die ik had en er werd uitgerekend wat voor boete ik moest betalen als ik mijn Hypotheek ook bij hun weghaalde. Deze was €36.000,= .
Afgesproken werd toen dat ik alleen verder ging met mijn Hypotheek, aflossing vrij, het bedrag wat ik dan per maand moest betalen was rond de €375,=
Nu heb ik vorige week een offerte gekregen, waarin nog keurig de €373,16 in is vermeld, alleen de looptijd is opeens weer 30 jaar en nog steeds met dezelfde rente van 4.7% oftewel nu betaal ik 12 x 373,16 x 10 jaar = € 44.779,20 extra aan Aegon. Dit alles omdat Aegon is gestopt met de Aegon VermogensRekening Mix Beleggen. Graag reactie.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Aegon VermogensRekening Mix Beleggen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo, u schrijft dat de beleggingsrekening naast uw hypotheek bestaat maar die is onderdeel van de hypotheek. Zie https://www.aegon.nl/particulier/klante ... id=2701734 Het saldo van die rekening wordt (gedeeltelijk) ingezet om de hele hypotheek af te lossen.
U kunt daar ook lezen: Een gedeeltelijke aflossing is niet mogelijk. Hiervoor moet de hypotheek omgezet worden.
U sluit nu dus een nieuwe hypotheek af bij Aegon, zonder een beleggingsverzekering.
Maar waarom kijkt u niet bij andere aanbieders? In het geval van een nieuwe hypotheek zit u toch niet aan Aegon vast?
4,7 % rente en 30 jaar vast? Is dit wel de beste optie op dit moment?
Misschien moet u eens advies inwinnen bij een financieel adviseur.

Wat ik me afvraag: u belegde in Aegon VermogensRekening Mix Beleggen dat nu niet meer bestaat begrijp ik. Gezien het woord 'mix' vermoedelijk een beleggingsvorm met niet het hoogste risico. Met de nieuwe rekeningen hebt u als ik het goed begrijp de keuze uit AEGON Diversified Equity Fund II of het AEGON Diversified Bond Fund. Het eerste fonds met een hoger, het tweede fonds met een lager risicoprofiel.
Wat is er dan anders dan het in het verleden was? Daar was toch een vergelijkbare keuze?
Oftewel, kiezen voor een fonds met het gewenste profiel en boel laten zoals het is, is ook een optie.

Succes.

Sjoerdage
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2018 19:19

Re: Aegon VermogensRekening Mix Beleggen

Ongelezen bericht door Sjoerdage »

Bedankt voor de reactie.
De keuze die Aegon gaf was Beheerd beleggen, gekeken naar wat voor profiel ik dan kwam en werd door de vragen als een voorzichtige belegger neergezet. Dit is juist wat ik niet wilde, vandaar dat wij proberen op een andere manier. U hebt gelijk wat betreft de Hypotheek en het beleggingsfonds. Toch ga ik niet akkoord met het voorstel van Aegon om dit als nieuwe Hypotheek te zien, zij stoppen met het belegging fonds en ik moet daarom bijna 45.000 euro betalen. Wat betreft de rente die blijft gelijk omdat Aegon zegt dat dit 10 jaar geleden is afgesproken, dus wat betreft de rente gaat de Hypotheek gewoon door, wat betreft de looptijd is het een nieuwe Hypotheek.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Aegon VermogensRekening Mix Beleggen

Ongelezen bericht door arvandongen »

Het lijkt erop dat Aegon een vergelijkbaar beleggingsproduct aanbiedt. Er zijn veel minder fondsen om uit te kiezen, maar de overgebleven fondsen waren allen ook al onderdeel van de oude hypotheek.

Je schrijft dat je grootste probleem is dat je risicoprofiel ongewenst laag is vastgesteld. Dit profiel wordt vastgesteld aan de hand van een door jou in te vullen formulier. Hierin zijn vragen opgenomen van verschillende typen:
Type 1: Gebaseerd op feiten, voorbeeld: "Tel alle spaartegoeden op en trek alle schulden eraf. Hoeveel geld houdt u over?
Type 2: Emotionele vragen, voorbeeld: "Hoe voel je je als je beleggingen omlaag gaan?"
Type 3: Beleggingsvisie en risico-bereidheid, voorbeeld: Welk deel van uw besteedbaar inkomen wilt u beleggen? En voor hoeveel jaar?

Antwoorden Type 1 staan vast. (zijn koude feiten)
Antwoorden Type 2 en 3 kan je aanpassen aan de hand van je toekomstvisie en hoe je je mentaal instelt op een verlies. (Wel waarheidsgetrouw blijven!)

Je kan waarschijnlijk de vragenlijst nogmaals invullen, waarbij het resultaat dichter in de buurt komt bij het risicoprofiel dat je meent te moeten hebben. Als het risico-profiel (na opnieuw en waarheidsgetrouw invullen) te laag blijft, dan kan je slechts tot de conclusie komen dat je in het verleden teveel risico genomen hebt binnen je hypotheek.

Succes!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Aegon VermogensRekening Mix Beleggen

Ongelezen bericht door kweenie »

Nu heb ik vorige week een offerte gekregen, waarin nog keurig de €373,16 in is vermeld, alleen de looptijd is opeens weer 30 jaar en nog steeds met dezelfde rente van 4.7% oftewel nu betaal ik 12 x 373,16 x 10 jaar = € 44.779,20 extra aan Aegon.
Dat de nieuwe hypotheek voor dertig jaar is lijkt mij niet vreemd. Gezien de keuze voor een aflossingsvrije hypotheek, waarbij zonder extra handelingen de schuld intact blijft, is het logisch dat de looptijd zo lang mogelijk wordt gezet. De vraag die ik dus heb is of de rentevaste periode ook werkelijk dertig jaar is. Ik kan mij namelijk goed voorstellen dat die rentevaste periode gewoon op het zelfde moment eindigt als vóór de aanpassing.

Sjoerdage
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2018 19:19

Re: Aegon VermogensRekening Mix Beleggen

Ongelezen bericht door Sjoerdage »

Eerst weer bedankt voor de reactie.
Wij hebben niet gekozen om te stoppen met het beleggingsfonds. Keuze van Aegon. Prima om opnieuw voor 30 jaar te gaan, maar dan ook op de rentebasis van dit moment.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Aegon VermogensRekening Mix Beleggen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @Sjoerdage, ik kan u niet goed volgen. U kunt een nieuw beleggingsfonds kiezen aangepast aan het profiel van uw oude fonds. Het is aan u om te kiezen of u volgens Aegon kiest tussen "defensief t/m zeer offensief."
U hebt een vragenlijst ingevuld en daar kwam uit dat u een voorzichtige belegger bent en dat bent u volgens uw schrijven niet. Ik zou zeggen dat u dan de vragenlijst niet goed ingevuld hebt. Maar afgezien van de vragenlijst kunt u nog steeds kiezen voor een offensief beleggingsfonds van uw keuze.

U lijkt aan te geven dat u de boeterente voor het geheel aflossen nu op het bordje van Aegon legt maar dat kan natuurlijk niet.
Het is uw eigen keuze want er zijn vergelijkbare alternatieven door Aegon aangeboden.
U betaalt een boeterente omdat uzelf uw hypotheek over wilt sluiten.

Wilt u niet gewoon van uw oude hypotheek af? Is dat misschien de kwestie?

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Aegon VermogensRekening Mix Beleggen

Ongelezen bericht door arvandongen »

Je hebt waarschijnlijk gelijk.

Op het puntje van beleggingsprofiel toch een aanvulling. In de voorwaarden staat dat je niet een hoger risico profiel mag kiezen dan het profiel dat volgt uit de vragenlijst. Een lager profiel kiezen mag wel.

Sjoerdage
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2018 19:19

Re: Aegon VermogensRekening Mix Beleggen

Ongelezen bericht door Sjoerdage »

Zal het kort samenvatten:
Aegon stopt met het mix beleggingsfonds, biedt als alternatief 1 beleggingsfonds aan. Na heel veel gebel door Aegon, om steeds een andere reden aan te geven waarom Aegon is gestopt, krijg ik een financieel adviseur. Laat uitrekenen hoeveel boete ik moet betalen als ik de hypotheek onder breng bij een ander maatschappij. Dat is €36.000
Advies wordt, maak er een aflossingshypotheek van ( hypotheek bedrag is minimaal 2 x zo laag als waarde huis).
Hiervoor krijg ik een offerte, met een looptijd van 30 jaar, wat inhoudt dat ik dus 10 jaar langer voor mijn hypotheek betaal, is bijna €45.000. Dit allemaal omdat Aegon stopt met het beleggingsfonds!!!!!

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Aegon VermogensRekening Mix Beleggen

Ongelezen bericht door arvandongen »

@sjoerdage:
Natuurlijk moet je Aegon allereerst aansprakelijk stellen voor ongewenste veranderingen in je meerjarige overeenkomst.
Kijk daarbij ook of er in de hypotheekvoorwaarden en in de Beleggings-voorwaarden artikelen staan waarin Aegon zichzelf het recht tot eenzijdige veranderingen geeft. Staan die er? Dan sta jij zwakker. Staan die er niet? Dan heb je een zaak.

Maar stel nou dat je (door de rechter of geschillencommissie) in het ongelijk wordt gesteld omdat bijv. het wijziging te klein zou zijn, dan kan je je risico profiel opwaarderen naar het correcte niveau.

Ik zou de boete trouwens nooit accepteren. Ofwel een gevecht om de boete terug te brengen naar nul Euro, ofwel de 'rit' uitzitten tot het eerste moment dat je kostenloos de hypotheek (inclusief beleggingsdeel) kan stoppen. Natuurlijk met de bedoeling om deze vervolgens onder te brengen bij een andere financiële aanbieder.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Aegon VermogensRekening Mix Beleggen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Sjoerdage schreef:Zal het kort samenvatten:
Aegon stopt met het mix beleggingsfonds, biedt als alternatief 1 beleggingsfonds aan. Na heel veel gebel door Aegon, om steeds een andere reden aan te geven waarom Aegon is gestopt, krijg ik een financieel adviseur. Laat uitrekenen hoeveel boete ik moet betalen als ik de hypotheek onder breng bij een ander maatschappij. Dat is €36.000
Advies wordt, maak er een aflossingshypotheek van ( hypotheek bedrag is minimaal 2 x zo laag als waarde huis).
Hiervoor krijg ik een offerte, met een looptijd van 30 jaar, wat inhoudt dat ik dus 10 jaar langer voor mijn hypotheek betaal, is bijna €45.000. Dit allemaal omdat Aegon stopt met het beleggingsfonds!!!!!
Wat is dan het verschil in risicoprofiel tussen het oude en het nieuwe fonds van Aegon? Geef dat eens aan met cijfers.
Waarin is het nieuwe fonds een nadeel voor u ten opzichte van het oude fonds?
En hoe zit het dan met het feit dat u een formulier invult waaruit blijkt dat u een voorzichtige belegger bent.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Aegon VermogensRekening Mix Beleggen

Ongelezen bericht door kweenie »

Sjoerdage schreef: Advies wordt, maak er een aflossingshypotheek van ( hypotheek bedrag is minimaal 2 x zo laag als waarde huis).
Hiervoor krijg ik een offerte, met een looptijd van 30 jaar, wat inhoudt dat ik dus 10 jaar langer voor mijn hypotheek betaal
Sterker nog, met een aflossingsvrije hypotheek betaal je in theorie tot je dood voor je hypotheek. Dat is immers het idee van aflossingsvrij: je lost niets af, dus de schuld blijft tot in de eeuwigheid bestaan. Daarom verbaast het mij dat je zo boos wordt dat de looptijd van die hypotheek op 30 jaar gezet is.

Maar de vraag blijft nog steeds hoe lang de rentevast periode is. Mij lijkt het de meest logische situatie dat bij de nieuwe hypotheek de rentevaste periode gewoon op het zelfde moment eindigt als hoe het in de oude situatie zou zijn.

Gesloten