LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afkoop Lijfrente polis

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
jcboot77
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2013 14:48

Afkoop Lijfrente polis

Ongelezen bericht door jcboot77 »

Geachte lezer,0%

Ik ben werkloos geworden en kan mijn premie voor de lijfrentepolis die ik heb sinds 01-02-2001 niet meer
betalen. Ik heb een verzoek tot afkoop ingedient en een overzicht gekregen van REAAL ( ik heb de brief overgeschreven aangezien er geen bijlages kunnen worden geplaatst )
Wanneer ik deze goed lees krijg ik € 3027,84 uitgekeerd en moet waarschijnlijk € 4541,76 aan belasting betalen. Dat zou betekenen dat ik ongeveer €1550 moet betalen aan de belastingdienst. Klopt dit of lees ik niet goed?

bij afkoop van een lijfrenteverzekering (volgens het regime in de zin van artikel 45 lid 1 onderdeel
g Wet op de inkomstenbelasting 1964, dan wel artikel 3.125 lid 1 Wet inkomstenbelasting 2001 ) moet
u belasting betalen. Deze bestaat uit:
- inkomstenbelasting over alle betaalde premies en over het positief rendement
- 20 % revisierente over de afkoopsom betalen. Dit is een compensatie voor het renteverlies dat de
Belastingdienst heeft geleden, doordat u lijfrentepremies heeft afgetrokken. Heb ik alleen de afgelopen zes jaar afgetrokken

Afkoop waarde: € 6.308,00
Revisierente 20%: € 1.261,60
Verschuldigde inkomensbelasting 52%: € 3.280,16+
Mogelijke belasting en revisierente: € 4.541,76


Afkoopwaarde: € 6.308,00
Verschuldigde loonheffing 52 %: € 3.280,16 -

Te ontvangen van REAAL: € 3.027,84



Betaalde premies: € 8.975,52
Behaald positief rendement
(=afkoopwaarde -/-premies: € 0,00

Alvast bedankt voor uw antwoorden

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: Afkoop Lijfrente polis

Ongelezen bericht door tufima »

Zoals ik het lees moet je € 4.541,76 aan de belastingdienst betalen.

Reaal zal € 3.280,16 inhouden. Het restant (revisierente) zou je volgens mij zelf nog moeten betalen.

jcboot77
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2013 14:48

Re: Afkoop Lijfrente polis

Ongelezen bericht door jcboot77 »

Bedankt voor uw antwoord, als ik het dus goed begrijp en ik koop de polis af dan hou ik aan het eind van de rit een negatief saldo over welke ik aan de belasting moet betalen?

6308-4541-3280= -1813 en dat moet ik dus ook nog aan de belastingdienst afdragen of word het 6308-4541=1767 welke ik dus overhou?

Martijn T
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 nov 2008 21:24

Re: Afkoop Lijfrente polis

Ongelezen bericht door Martijn T »

Als u niet alle premies afgetrokken heeft kunt u misschien nog overleggen met de belastinginspecteur.
Heeft u geen contact met uw adviseur gehad? Doe dat alsnog. Premievrijmaken is ook een mogelijkheid als het goed is. Uw polis blijft dan bestaan, maar het kost geen premie.
Verder krijgt u van de ingehouden 52% het verschil nog terug tot het op uw van toepassing zijnde belastingtarief. Maar afkoop en lijfrente, een slechtere combinatie is niet mogelijk.

REAAL Webcare
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 okt 2010 16:57
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Afkoop Lijfrente polis

Ongelezen bericht door REAAL Webcare »

Beste klant,

Vervelend dat de afkoopofferte niet duidelijk voor u is. Als u ons (via een privébericht) uw polisnummer en telefoonnummer stuurt kunnen we telefonisch een toelichting geven op de offerte.

Met vriendelijke groet,
REAAL Webcare ^IM

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: Afkoop Lijfrente polis

Ongelezen bericht door tufima »

jcboot77 schreef:Bedankt voor uw antwoord, als ik het dus goed begrijp en ik koop de polis af dan hou ik aan het eind van de rit een negatief saldo over welke ik aan de belasting moet betalen?

6308-4541-3280= -1813 en dat moet ik dus ook nog aan de belastingdienst afdragen of word het 6308-4541=1767 welke ik dus overhou?
Geen negatief saldo.

De verzekeraar is verplicht om bij uitkering van je lijfrentepolis 52% inkomstenbelasting in te houden. Dit dragen ze voor jou af aan de belastingdienst. Of dit terecht is, daar kijken ze niet naar. Dat moet je zelf uitzoeken en kan je eventueel een deel terugkrijgen.

Inzake de revisierente van 20% deze moet jij zelf rechtstreeks aan de belastingdienst betalen (wordt veelal verrekend met de ingehouden loonbelasting).

Ik zou voordat je de polis laat uitkeren fiscaal advies vragen.

Het kan lonen om een jaar te wachten met uit laten keren (ivm je box 1 tarief). Of je kan de waarde laten storten in een bankspaarpolis voor lijfrente. Dan hoef je op dit moment nog helemaal niet af te rekenen met de belastingdienst en verschuif je het naar de toekomst.

Gesloten