Beste Elizabeth,
Wat vervelend om te horen dat je schade hebt gehad en dat de gevolgen daarvan nogal rauw op je dak vallen: eerste de gemeente die niet enige schuld ontkent en vervolgens blijkt je verzekering ook nog eens stukken duurder te worden. Ik kan me voorstellen dat je daar niet vrolijk van wordt.
Verder lees ik dat je alles al hebt uitgezocht, maar maakt hierbij wel een misvatting. Wij berekenen premie aan de hand van een heel aantal gegevens, waaronder jouw schadevrije jaren, maar wij werken niet langer met een bonus-malustabel. De bedragen die je noemt, zijn dus niet per definitie juist. Telefonisch zou je dit bij ons na kunnen gaan, een collega van mij kan dan een indicatie geven van wat de daadwerkelijke premiestijging is.
Ik snap je onvrede en ben het met je eens dat het wrang is dat je er financieel eigenlijk verder op achteruit gaat wanneer je een schade claimt dan wanneer je deze zelf betaalt; dit voelt oneerlijk. Waar betaal je dan elke maand die premie voor?
Sinds een tijdje is het in Nederland onder de autoverzekeraars zo geregeld dat je bij een schade vijf schadevrije jaren terugvalt, ongeacht van de hoogte van die schade. Bij een schade van bijvoorbeeld €1.400 ben je vaak voordeliger uit deze zelf te betalen, maar rijd je jouw auto met een dagwaarde van €15.000 total-loss, is een WA+volledig casco dekking zoals de jouwe wel prettig. Je verzekert je immers voor vermogensverlies, waar een consequentie tegenover staat. Wanneer je in verhouding meer premie gaat betalen dan de schade heeft gekost, is dit financieel nadelig. Om deze reden is het niet altijd voordelig om een schade te claimen. Het is daarom mogelijk om een geclaimde schade binnen 24 maanden na onze uitbetaling alsnog voor eigen rekening te nemen. Je schadevrije jaren en premie worden dan met terugwerkende kracht hersteld.
De vergelijking met een contract zoals dat van een telecomaanbieder, wil ik ten zeerste bestrijden. Er is bij een autoverzekering geen sprake van krediet, waarbij je een product of dienst krijgt en dat vervolgens op afbetaling voldoet. Ik snap dat het nu voelt alsof jij bovenop je premie een extra straf krijgt in de vorm van een schade, maar je moet je bedenken dat een letselschade waar wij €100.000 uitkeren dan weer niet in verhouding zou staan tot de €2.583,98 in premie die jij stijgt.
Ik hoop dat je wat met dit antwoord kan, al zal het de grootste onvrede nog niet wegnemen. Om een en ander nog te bespreken, eventueel telefonisch, zou ik je willen vragen een e-mail te sturen met jouw NAW-gegevens naar
[email protected]. Ik neem dan contact met je op, mogelijk valt de stijging in premie toch mee of kunnen we nog iets voor je betekenen wat betreft de schade.
Met vriendelijke groet,
Joost van AllSecur