LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ANWB Reisverzekering
ANWB Reisverzekering
In februari zouden wij een weekje naar de zon gaan, de Canarische eilanden.
Omdat wij met Air Berlin vlogen en wij vroeg van Düsseldorf zouden vertrekken besloten wij een dag eerder naar Kevelaar te vertrekken en daar te overnachten.
De volgende ochtend 3:30 op om naar naar vliegveld Düsseldorf te rijden. Helaas sloeg het noodlot toe, een lekke band. Bij min 9 in het donker de band gewisseld. Helaas kwamen wij hierdoor te laat op het vliegveld en miste wij ons vliegtuig. Eerst ons gemeld bij de vliegmaatschappij, die verwees ons door naar de touroperator. De touroperator vond het zeer erg voor ons en heeft gekeken of er nog een mogelijkheid was om ons op weg te helpen, helaas niet.
Toen hebben wij onze reisverzekering maar gebeld, wij hebben een gecombineerde reis / annuleringsverzekering bij de ANWB waar wij al jaren lid van zijn. Eerst een medewerkster van de ANWB aan de lijn die ons doorverbond met de verzekeraar, Unigarant. Daar werd ons gelijk medegedeeld dat een dergelijk geval niet gedekt wordt door de verzekering.
Eenmaal thuis gekomen, flink balen dat wij naar onze vakantie en ons geld € 1.040,00 konden fluiten. Dus de polisvoorwaarden maar eens doorgenomen. Naar onze mening hadden wij wel recht op een vergoeding. Dus toch maar schriftelijk het voorval gemeld.
Na een week een kort zakelijk briefje dat een lekke band op weg naar het vliegveld niet gedekt wordt door Unigarant.
Gelet op een aantal polisvoorwaarden hadden wij volgens ons wel recht op een uitkering. Een bezwaar ingediend bij Unigarant met daarin vermeld de polisvoorwaarden die ons aanleiding gaven om te veronderstellen dat Unigarant ons met een kluitje in het riet wilde sturen.
De reactie duurde nu iets langer, maar kwam toch, wederom een afwijzing en wel om de volgende redenen;
In één van de polisvoorwaarden staat dat als het voertuig niet op tijd te repareren valt door een van buitenkomende oorzaak dan is de reis verzekerd op de annuleringsdekking. Echter Unigarant stelt zich op het standpunt dat dit niet het geval is .
“Dit artikel is niet voor u van toepassing, De rede hiervan is dat u niet met eigen vervoer op reis gaat. U gebruikt uw eigen vervoer om zich te verplaatsen naar de luchthaven. U bent al op reis.”
De brief gaat verder;
“Repatriëring van het voertuig is noodzakelijk. Dit is het artikel waarop de afwijzing gebaseerd is. U hebt een lekke band opgelopen, de schade was te herstellen. Hierdoor is repatriëring of invoer niet noodzakelijk. Hierdoor komen deze kosten niet voor vergoeding in aanmerking”
Unigarant heeft dus duidelijk geen zin om de schade voor een onvoorziene gebeurtenis zoals ons is overkomen te vergoeden.
Mijn vraag is heeft iemand anders dit al eens bij de hand gehad?, bij Unigarant, bij een andere maatschappij?, misschien daar een beter ervaring?
Het wrange vind ik persoonlijk dat ik als ANWB lid een verzekering afsluit bij een club die zegt voor de belangen op te komen van de automobilist. Door met een dergelijke verzekeraar in zee te gaan devalueert de ANWB zich tot een 13 in een dozijn tussenpersoon.
Mijn verzekeringen bij de ANWB zeg ik op, over mijn lidmaatschap denk ik nog heel even na.
RvR
Omdat wij met Air Berlin vlogen en wij vroeg van Düsseldorf zouden vertrekken besloten wij een dag eerder naar Kevelaar te vertrekken en daar te overnachten.
De volgende ochtend 3:30 op om naar naar vliegveld Düsseldorf te rijden. Helaas sloeg het noodlot toe, een lekke band. Bij min 9 in het donker de band gewisseld. Helaas kwamen wij hierdoor te laat op het vliegveld en miste wij ons vliegtuig. Eerst ons gemeld bij de vliegmaatschappij, die verwees ons door naar de touroperator. De touroperator vond het zeer erg voor ons en heeft gekeken of er nog een mogelijkheid was om ons op weg te helpen, helaas niet.
Toen hebben wij onze reisverzekering maar gebeld, wij hebben een gecombineerde reis / annuleringsverzekering bij de ANWB waar wij al jaren lid van zijn. Eerst een medewerkster van de ANWB aan de lijn die ons doorverbond met de verzekeraar, Unigarant. Daar werd ons gelijk medegedeeld dat een dergelijk geval niet gedekt wordt door de verzekering.
Eenmaal thuis gekomen, flink balen dat wij naar onze vakantie en ons geld € 1.040,00 konden fluiten. Dus de polisvoorwaarden maar eens doorgenomen. Naar onze mening hadden wij wel recht op een vergoeding. Dus toch maar schriftelijk het voorval gemeld.
Na een week een kort zakelijk briefje dat een lekke band op weg naar het vliegveld niet gedekt wordt door Unigarant.
Gelet op een aantal polisvoorwaarden hadden wij volgens ons wel recht op een uitkering. Een bezwaar ingediend bij Unigarant met daarin vermeld de polisvoorwaarden die ons aanleiding gaven om te veronderstellen dat Unigarant ons met een kluitje in het riet wilde sturen.
De reactie duurde nu iets langer, maar kwam toch, wederom een afwijzing en wel om de volgende redenen;
In één van de polisvoorwaarden staat dat als het voertuig niet op tijd te repareren valt door een van buitenkomende oorzaak dan is de reis verzekerd op de annuleringsdekking. Echter Unigarant stelt zich op het standpunt dat dit niet het geval is .
“Dit artikel is niet voor u van toepassing, De rede hiervan is dat u niet met eigen vervoer op reis gaat. U gebruikt uw eigen vervoer om zich te verplaatsen naar de luchthaven. U bent al op reis.”
De brief gaat verder;
“Repatriëring van het voertuig is noodzakelijk. Dit is het artikel waarop de afwijzing gebaseerd is. U hebt een lekke band opgelopen, de schade was te herstellen. Hierdoor is repatriëring of invoer niet noodzakelijk. Hierdoor komen deze kosten niet voor vergoeding in aanmerking”
Unigarant heeft dus duidelijk geen zin om de schade voor een onvoorziene gebeurtenis zoals ons is overkomen te vergoeden.
Mijn vraag is heeft iemand anders dit al eens bij de hand gehad?, bij Unigarant, bij een andere maatschappij?, misschien daar een beter ervaring?
Het wrange vind ik persoonlijk dat ik als ANWB lid een verzekering afsluit bij een club die zegt voor de belangen op te komen van de automobilist. Door met een dergelijke verzekeraar in zee te gaan devalueert de ANWB zich tot een 13 in een dozijn tussenpersoon.
Mijn verzekeringen bij de ANWB zeg ik op, over mijn lidmaatschap denk ik nog heel even na.
RvR
Re: ANWB Reisverzekering
Ik heb niet uw hele verhaal gelezen, maar bij het eerste gedeelte wist ik al genoeg:
Uw band raakt lek en daardoor mist u uw vliegtuig?
Sorry hoor, maar hier geloof ik geen hol van. Hoelang doet u over het verwisselen van een band? 3 uur zeker? In nog geen 15 minuten heb je een band verwisseld, en dan hoef je echt geen ervaring te hebben. -9 of niet. Dan had u zelf maar op tijd van huis moeten gaan. Als u zegt dat u door een lekke band het vliegtuig heeft gemist, dan bent u gewoon het zaakje aan het tillen en was u gewoon zelf om wat voor reden dan ook te laat naar het vliegveld vertrokken.
Klagers zoals u heeft een ANWB dan ook niet nodig.
Uw band raakt lek en daardoor mist u uw vliegtuig?
Sorry hoor, maar hier geloof ik geen hol van. Hoelang doet u over het verwisselen van een band? 3 uur zeker? In nog geen 15 minuten heb je een band verwisseld, en dan hoef je echt geen ervaring te hebben. -9 of niet. Dan had u zelf maar op tijd van huis moeten gaan. Als u zegt dat u door een lekke band het vliegtuig heeft gemist, dan bent u gewoon het zaakje aan het tillen en was u gewoon zelf om wat voor reden dan ook te laat naar het vliegveld vertrokken.
Klagers zoals u heeft een ANWB dan ook niet nodig.
Re: ANWB Reisverzekering
@ JTC Zoals de Waard is??
Re: ANWB Reisverzekering
Als u nou gewoon mijn vraag zou beantwoorden. Maar wellicht kunt u geen plausibele uitleg geven, want het klopt wat ik zeg. Niet?
-
- Berichten: 32269
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: ANWB Reisverzekering
Eventjes zeker stellen.Arvear schreef:In februari zouden wij een weekje naar de zon gaan, de Canarische eilanden.
Omdat wij met Air Berlin vlogen en wij vroeg van Düsseldorf zouden vertrekken besloten wij een dag eerder naar Kevelaar te vertrekken en daar te overnachten.
De volgende ochtend 3:30 op om naar naar vliegveld Düsseldorf te rijden. Helaas sloeg het noodlot toe, een lekke band. Bij min 9 in het donker de band gewisseld. Helaas kwamen wij hierdoor te laat op het vliegveld en miste wij ons vliegtuig. Eerst ons gemeld bij de vliegmaatschappij, die verwees ons door naar de touroperator. De touroperator vond het zeer erg voor ons en heeft gekeken of er nog een mogelijkheid was om ons op weg te helpen, helaas niet.
Toen hebben wij onze reisverzekering maar gebeld, wij hebben een gecombineerde reis / annuleringsverzekering bij de ANWB waar wij al jaren lid van zijn. Eerst een medewerkster van de ANWB aan de lijn die ons doorverbond met de verzekeraar, Unigarant. Daar werd ons gelijk medegedeeld dat een dergelijk geval niet gedekt wordt door de verzekering.
Eenmaal thuis gekomen, flink balen dat wij naar onze vakantie en ons geld € 1.040,00 konden fluiten. Dus de polisvoorwaarden maar eens doorgenomen. Naar onze mening hadden wij wel recht op een vergoeding. Dus toch maar schriftelijk het voorval gemeld.
Na een week een kort zakelijk briefje dat een lekke band op weg naar het vliegveld niet gedekt wordt door Unigarant.
Gelet op een aantal polisvoorwaarden hadden wij volgens ons wel recht op een uitkering. Een bezwaar ingediend bij Unigarant met daarin vermeld de polisvoorwaarden die ons aanleiding gaven om te veronderstellen dat Unigarant ons met een kluitje in het riet wilde sturen.
De reactie duurde nu iets langer, maar kwam toch, wederom een afwijzing en wel om de volgende redenen;
In één van de polisvoorwaarden staat dat als het voertuig niet op tijd te repareren valt door een van buitenkomende oorzaak dan is de reis verzekerd op de annuleringsdekking. Echter Unigarant stelt zich op het standpunt dat dit niet het geval is .
“Dit artikel is niet voor u van toepassing, De rede hiervan is dat u niet met eigen vervoer op reis gaat. U gebruikt uw eigen vervoer om zich te verplaatsen naar de luchthaven. U bent al op reis.”
De brief gaat verder;
“Repatriëring van het voertuig is noodzakelijk. Dit is het artikel waarop de afwijzing gebaseerd is. U hebt een lekke band opgelopen, de schade was te herstellen. Hierdoor is repatriëring of invoer niet noodzakelijk. Hierdoor komen deze kosten niet voor vergoeding in aanmerking”
Unigarant heeft dus duidelijk geen zin om de schade voor een onvoorziene gebeurtenis zoals ons is overkomen te vergoeden.
Mijn vraag is heeft iemand anders dit al eens bij de hand gehad?, bij Unigarant, bij een andere maatschappij?, misschien daar een beter ervaring?
Het wrange vind ik persoonlijk dat ik als ANWB lid een verzekering afsluit bij een club die zegt voor de belangen op te komen van de automobilist. Door met een dergelijke verzekeraar in zee te gaan devalueert de ANWB zich tot een 13 in een dozijn tussenpersoon.
Mijn verzekeringen bij de ANWB zeg ik op, over mijn lidmaatschap denk ik nog heel even na.
RvR
Ik had het verhaal nog niet gelezen, of ik had eigenlijk al dezelfde gedachte als JtC, ik kan er niks aan doen. Een band verwisselen kost zoveel tijd niet. En ja, Dusseldorf, dat is vanaf Kevelaer ongeveer 70 kilometer rijden, ongeveer 50-60 minuten. Maar als je met een dergelijke afstand, met een dergelijke reis voor de boeg, blijkbaar nog geen kwartier speling hebt en je komt te laat, sja.
Was het trouwens niet mogelijk om bij het constateren van de lekke band het vliegveld te bellen en te vragen wat je het beste kon doen?
Re: ANWB Reisverzekering
Ik heb geen idee hoe lang ik er over zou doen om een band te verwisselen. Maar ik ben het met JtC eens dat u dan wel met erg weinig speling vertrokken bent. Normaliter kan met 2 a 3 uur van tevoren al inchecken enzo en sluit de balie voor het inchecken meestal rond de 40 a 50 minuten voor vertrek van het vliegtuig. Als u dan mikt op ca. 3 uur voor vertrek op de luchthaven zijn, heeft u ruim 2 uur speling om de band te verwisselen.
Zeker omdat u in de nacht rijdt (veel gesloten is en hulp moeilijker te krijgen) is het handig wat meer tijd in te bouwen. Dan waren er ook mogelijkheden geweest om de auto ergens te parkeren, achter te laten en met een taxi verder. Als u dan toch dichterbij gaat overnachten, waarom dan nog zo ver weg ?
Zeker omdat u in de nacht rijdt (veel gesloten is en hulp moeilijker te krijgen) is het handig wat meer tijd in te bouwen. Dan waren er ook mogelijkheden geweest om de auto ergens te parkeren, achter te laten en met een taxi verder. Als u dan toch dichterbij gaat overnachten, waarom dan nog zo ver weg ?
Re: ANWB Reisverzekering
Het verwisselen van een band is helemaal niet moeilijk: krik eronder, opkrikken, bouten los draaien, wiel eraf, reserve wiel erop, bouten weer aandraaien, auto laten zaken, karren.
Laat zeggen een half uur voor de groentjes, voor 1 wiel. Dan ben je gewoon veel en veels te laat vertrokken naar het vliegveld. Daar is simpelweg geen speld tussen te krijgen.
Laat zeggen een half uur voor de groentjes, voor 1 wiel. Dan ben je gewoon veel en veels te laat vertrokken naar het vliegveld. Daar is simpelweg geen speld tussen te krijgen.
Re: ANWB Reisverzekering
De eerste vlucht s´morgens naar Las Palmas gaat om 5:50 of de volgende 6:10 uur, dacht ik.
De reistijd is 1 uur, dus heb je minimaal 1:20 nodig gehad voor het verwisselen van de band.
Vandaag was het wel geen -9, maar ik heb in 45 minuten 4 winterbanden verwijdert en de zomerbanden geplaatst.
Dus JtC heeft niet zo ongelijk met zijn redenatie.
Misschien verslapen, was een betere smoes geweest.
De reistijd is 1 uur, dus heb je minimaal 1:20 nodig gehad voor het verwisselen van de band.
Vandaag was het wel geen -9, maar ik heb in 45 minuten 4 winterbanden verwijdert en de zomerbanden geplaatst.
Dus JtC heeft niet zo ongelijk met zijn redenatie.
Misschien verslapen, was een betere smoes geweest.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
- Contacteer:
Re: ANWB Reisverzekering
Nou nou wat een aannames zeg.
15 minuten band wisselen prima. Maar denk dat de wagen geladen is met bagage en dan duurt wel ff langer dan 15 minuten.
Verzekeringen staan nu niet echt bekend om hun uitbetalingsgedrag in dit soort zaken, we kunnen vast wel terughalen dat de treinen staken / vertraging hebben waardoor men niet meer mag inchecken en bij verzekering ook aan korte end trekt.
Je vraagt je af en toe af waarom je eigenlijk verzekerd bent. Uiteraard de goede daar geladen........1 hand te tellen denk ik
15 minuten band wisselen prima. Maar denk dat de wagen geladen is met bagage en dan duurt wel ff langer dan 15 minuten.
Verzekeringen staan nu niet echt bekend om hun uitbetalingsgedrag in dit soort zaken, we kunnen vast wel terughalen dat de treinen staken / vertraging hebben waardoor men niet meer mag inchecken en bij verzekering ook aan korte end trekt.
Je vraagt je af en toe af waarom je eigenlijk verzekerd bent. Uiteraard de goede daar geladen........1 hand te tellen denk ik
Re: ANWB Reisverzekering
Welke invloed heeft dat op de verwisselklus? Krikken is krikken, of de auto nu 1200 kilo weegt of 1400 kilo, dat maakt ook weinig uit voor de krik.
Teunbosseman schreef:Maar denk dat de wagen geladen is met bagage en dan duurt wel ff langer dan 15 minuten
Re: ANWB Reisverzekering
Bij de bouten losdraaien kan het bij mij al misgaan. Ik heb het wel eens geprobeerd en dat lukte niet omdat ze te vast zaten. Overigens niet alle auto's hebben een volledig reservewiel erin zitten. Nog vele kilometers op een thuiskomer moeten afleggen is ook niet raadzaam en sommige auto's hebben zelfs zo'n reparatiekit.JtC schreef:Het verwisselen van een band is helemaal niet moeilijk: krik eronder, opkrikken, bouten los draaien, wiel eraf, reserve wiel erop, bouten weer aandraaien, auto laten zaken, karren. Laat zeggen een half uur voor de groentjes, voor 1 wiel.
Dat klopt, als men maar vroeg genoeg vertrekt kan alles opgelost worden. Als wij op vakantie gaan, moeten we ook vaak een stuk rijden naar de luchthaven. Daarom vertrekken we meestal met behoorlijk wat speling of we overnachten zo dicht in de buurt van de luchthaven dat we niet meer met de auto hoeven.JtC schreef: Dan ben je gewoon veel en veels te laat vertrokken naar het vliegveld. Daar is simpelweg geen speld tussen te krijgen.
Re: ANWB Reisverzekering
Ook dan moet men niet op de allerlaatst mogelijke trein gokken maar een paar treinen eerder gaan zodat er ook nog overgestapt kan worden op een taxi.Teunbosseman schreef:Verzekeringen staan nu niet echt bekend om hun uitbetalingsgedrag in dit soort zaken, we kunnen vast wel terughalen dat de treinen staken / vertraging hebben waardoor men niet meer mag inchecken en bij verzekering ook aan korte end trekt.
Re: ANWB Reisverzekering
Teunbosseman schreef:Nou nou wat een aannames zeg.
15 minuten band wisselen prima. Maar denk dat de wagen geladen is met bagage en dan duurt wel ff langer dan 15 minuten.
Verzekeringen staan nu niet echt bekend om hun uitbetalingsgedrag in dit soort zaken, we kunnen vast wel terughalen dat de treinen staken / vertraging hebben waardoor men niet meer mag inchecken en bij verzekering ook aan korte end trekt.
Je vraagt je af en toe af waarom je eigenlijk verzekerd bent. Uiteraard de goede daar geladen........1 hand te tellen denk ik
Voor echte gevallen, maar niet voor deze smoes.
Als de verzekeringen ook nog voor dit soort zaken zouden betalen, was de premie nog hoger!
Als ik kort bij het vliegveld wil slapen, doe ik het aan de buitenrand van Düsseldorf, maar niet nog 1 uur rijden, en dat in de winter.
Dit lijken mij geen aannames, maar feiten.
Als een trein vertraging heeft, krijg je daarvoor een bewijs, waar je dan bij de verzekering mag aankloppen.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
- Contacteer:
Re: ANWB Reisverzekering
JtC schreef:Welke invloed heeft dat op de verwisselklus? Krikken is krikken, of de auto nu 1200 kilo weegt of 1400 kilo, dat maakt ook weinig uit voor de krik.
Teunbosseman schreef:Maar denk dat de wagen geladen is met bagage en dan duurt wel ff langer dan 15 minuten
Eeuhhh waar zit veelal je reservewiel ?? Ohja in de kofferbak
Euuhhh waar zit veelal je bagage ?? Ohja in de kofferbak
Zal er dan eerst uit gehaald moeten worden voordat je je wiel kan wisselen.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
- Contacteer:
Re: ANWB Reisverzekering
JtC schreef:Het verwisselen van een band is helemaal niet moeilijk: krik eronder, opkrikken, bouten los draaien, wiel eraf, reserve wiel erop, bouten weer aandraaien, auto laten zaken, karren.
Laat zeggen een half uur voor de groentjes, voor 1 wiel. Dan ben je gewoon veel en veels te laat vertrokken naar het vliegveld. Daar is simpelweg geen speld tussen te krijgen.
Zou toch eerst de bouten losdraaien VOORDAT je gaat krikken. Eenmaal gekrikt gaat veelal niet lukken om dan nog de bouten los te draaien.
Zelfde geld als je de auto hebt laten zakken, dan de bouten aandraaien anders is de kans groot dat je binnen enkele km's door je eigen wielen wordt ingehaald.
-
- Berichten: 32269
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: ANWB Reisverzekering
Toch is het wel zo: het reservewiel ligt meestal ergens onder in de kofferbak. En ja, als er dan flink bagage bovenop ligt dan moet dat eerst uitgeladen, en na het verwisselen weer ingeladen worden. Verder moet je op de tast (als je geen zaklantaarn bij je hebt) op zoek naar je spullen, de plaats waar je de krik moet zetten, enzovoorts. Als je dat allemaal in het donker moet doen wordt je daar niet echt blij van, ik kan me op zich wel voorstellen dat er wat tijd in is gaan zitten, dat een kwartier, en misschien zelfs een half uur, niet toereikend was.Laat zeggen een half uur voor de groentjes, voor 1 wiel.
Maar hoe dan ook was er te weinig speling om onvoorziene omstandigheden op te vangen.
*Edit* Tijdens het schrijven heeft Teun hier ook al iets over gezegd.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
- Contacteer:
Re: ANWB Reisverzekering
Emmy75 schreef:Ook dan moet men niet op de allerlaatst mogelijke trein gokken maar een paar treinen eerder gaan zodat er ook nog overgestapt kan worden op een taxi.Teunbosseman schreef:Verzekeringen staan nu niet echt bekend om hun uitbetalingsgedrag in dit soort zaken, we kunnen vast wel terughalen dat de treinen staken / vertraging hebben waardoor men niet meer mag inchecken en bij verzekering ook aan korte end trekt.
Kan onderhand wel tig uur eerder vertrekken als ik met alle mogelijkheden rekening moet houden.
Let wel, heb het gelukkig slechts 1 keer meegemaakt, dan denk je toch ruim optijd te zijn, is er een stromstoring.....tsja......taxi stopt niet midden in een weiland. Voordat we verder konden waren we 1,5 uur verder en tuurlijk net de gate dicht terwijl vliegtuig pas over 45 min zou vertrekken.
Daar sta je dan...............rest zal ik jullie besparen.
Re: ANWB Reisverzekering
@ Teun: Ja, en dat duurt 1 uur zeker? Ik weet niet waarom je nu TS staat te verdedigen maar het lijkt echt nergens op. Je kan natuurlijk ook allerlei *bs* argumenten gaan zoeken, maar dat is natuurlijk onzin.
En wat verandert jouw wielwissel deskundigheid nu aan het verhaal?
En wat verandert jouw wielwissel deskundigheid nu aan het verhaal?
Re: ANWB Reisverzekering
En die koffers staan met 5 minuutjes naast de auto.Teunbosseman schreef:Eeuhhh waar zit veelal je reservewiel ?? Ohja in de kofferbak
Euuhhh waar zit veelal je bagage ?? Ohja in de kofferbak
Zal er dan eerst uit gehaald moeten worden voordat je je wiel kan wisselen.
Re: ANWB Reisverzekering
Ieder argument dat gegeven wordt met nadelig invloed op de tijd die je nodig hebt om een wiel te wisselen is slechts een speling van minuutjes.