LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wie is schuldig met deze schade?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
ashur
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2015 02:06

wie is schuldig met deze schade?

Ongelezen bericht door ashur »

beste leden,
graag ontvang ik van jullie, wie vinden jullie schuldig met deze schade?
de verzekering stelt 50% aansprakelijk, vinden jullie dat dat klopt? auto A was al klaar met achteruit parkeren en begon naar voeren te rijden.
graag lees ik jullie mening hierover. ( zie bijlage)
Bijlagen
schade111.png
schade111.png (233.09 KiB) 5876 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: wie is schuldig met deze schade?

Ongelezen bericht door Shine »

Zelf ongeveer zoiets ongeveer 8 maanden geleden gehad.
Schuld: idd 50% ieder.
Reden: valt onder uitvoeren van bijzondere manoeuvres door beiden en niet op de openbare weg.

Kijk uit met de schade en je noclaim! Bereken of het goedkoper is de schade van de ander zelf te betalen mbt noclaim. Natuurlijk alles afhankelijk wat voor verzekering je hebt.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: wie is schuldig met deze schade?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Shine schreef:Zelf ongeveer zoiets ongeveer 8 maanden geleden gehad.
Schuld: idd 50% ieder.
Reden: valt onder uitvoeren van bijzondere manoeuvres door beiden en niet op de openbare weg.
De berm en parking horen tot de openbare weg dus deze opmerking snap ik niet zo goed.
Bij speciale maneuvres gelden gewoon verkeersregels en als je die in acht neemt kan je niet botsen. Een (of beide) chaufeurs heeft die regels niet in acht genomen. Dat is echter geheel onduidelijk uit de situatieschets.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: wie is schuldig met deze schade?

Ongelezen bericht door kokka »

de Overeenkomst Vereenvoudigde Schadeafhandeling, stelt dat als er tijdens of meteen na het uitvoeren van een bijzondere verrichting een botsing is, degene altijd verantwoordelijk is. dit geld echter alleen als de andere partij geen bijzondere verrichting deed.
in dit geval heeft de ene partij net achteruit gereden, en de ander verlaat een parkeervak. dus beide partijen zijn verantwoordelijk.
Laatst gewijzigd door kokka op 01 feb 2015 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.

ashur
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2015 02:06

Re: wie is schuldig met deze schade?

Ongelezen bericht door ashur »

dus mensen vinden jullie dat de verzekering recht ermee heeft? op de formulier staat dat ik stil was en de tegenpartij bezig was met achteruit rijden.

stofzuigertje

Re: wie is schuldig met deze schade?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

B stond stil dus A reed tegen B aan...

Dus A betaalde alles aan B...
50~50 is dus niet van toepassing.

Dat B net daar parkeerde en stond en aanwezig was doet er niet toe...

A had voorzichtiger uit moeten rijden en dus via rechtsbijstand verhalen want verzekeraar A doet blijkbaar lastig.

stofzuigertje

Re: wie is schuldig met deze schade?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Tekening...

Daar staat B buiten het vak dus A had geen ruimte, klopt dit?

Dan kan de situatie veranderen dus stond Auto B in of half in het vak?

k2p
Berichten: 1195
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: wie is schuldig met deze schade?

Ongelezen bericht door k2p »

Wat een onduidelijke tekening. Maar als onbetwist is dat B stil stond, is het de schuld van A, lijkt me.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: wie is schuldig met deze schade?

Ongelezen bericht door Shine »

Ik stond toen ook stil. De ander, die uit haar parkeervak reed knalde zo op me. Desalniettemin was het gedeelde schuld. Heb hierover nog met mijn verzekeraar gebeld toen de uitslag bekend was.
Gedeelde schuld betekent zoveel als beiden de helfts van de schade uitgekeerd krijgen.

@Kokka: precies!
Laatst gewijzigd door Shine op 02 feb 2015 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 31976
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: wie is schuldig met deze schade?

Ongelezen bericht door witte angora »

ashur schreef:beste leden,
graag ontvang ik van jullie, wie vinden jullie schuldig met deze schade?
de verzekering stelt 50% aansprakelijk, vinden jullie dat dat klopt? auto A was al klaar met achteruit parkeren en begon naar voeren te rijden.
graag lees ik jullie mening hierover. ( zie bijlage)
Ik denk dat alleen al de vaagheid aanleiding is om 50-50 te rekenen. Wat wil je nu zeggen met het gemarkeerde gedeelte? Iemand is klaar met parkeren of is niet klaar met parkeren.

Wat de stilstand betreft: hoe lang stond je stil? Een paar tellen (of minder, of had je nét op tijd kunnen remmen) of stond je er echt geparkeerd? Dat maakt het verschil namelijk.

k2p
Berichten: 1195
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: wie is schuldig met deze schade?

Ongelezen bericht door k2p »

kokka schreef:de Overeenkomst Vereenvoudigde Schadeafhandeling, stelt dat als er tijdens of meteen na het uitvoeren van een bijzondere verrichting een botsing is, degene altijd verantwoordelijk is. dit geld echter alleen als de andere partij geen bijzondere verrichting deed.
in dit geval heeft de ene partij net achteruit gereden, en de ander verlaat een parkeervak. dus beide partijen zijn verantwoordelijk.
Leuk en aardig voor die verzekeraars, zo een overeenkomst met elkaar. Maar voor de verzekerde 'slachtoffer' betekent dat onterecht meebetalen aan iets en waarschijnlijk een no-claim verpest.

Je kunt een OVS geschil indienen. Misschien wel de moeite waard voor je, TS.

https://www.verzekeraars.nl/verzekering ... e-OVS.aspx

aower
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 okt 2009 23:33

Re: wie is schuldig met deze schade?

Ongelezen bericht door aower »

Onbegrijpelijk dat hier een discussie over gaande is,
als je tegen een stilstaande auto aanrijd ( hoe of waar deze ook staat ) ben je altijd aansprakelijk.
Er kan sprake zijn van een clausule in je polis dat de verzekering geen schade uitkeert als er een aanrijding plaats vind op particulier terrein maar onverlet blijft hij die tegen een stilstaande auto aanrijd
aansprakelijk voor de schade

witte angora
Berichten: 31976
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: wie is schuldig met deze schade?

Ongelezen bericht door witte angora »

Soms wel, maar niet altijd, aower. Het gaat er om of men disculperend stil staat, dus iets langer dan een paar tellen na het afremmen. Voor mijn gevoel waren beiden aan het rijden, en wist topicstarter zijn auto nog nét voor de klap tot stilstand te brengen. Dat blijkt tenminste wel uit de tekening. In dat geval hebben beiden evenveel schuld.

Het zou wat anders zijn als de topicstarter echt geparkeerd stond, en zich zelfs buiten de auto bevond. In dat geval zou de tegenpartij inderdaad tegen een stilstaande auto zijn aangereden. Maar in deze kwestie denk ik niet dat dit het geval was.

Gesloten