LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Autoverzekeraar verhoogt premie zonder gemaakte schade

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
artca
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mei 2009 14:59

Autoverzekeraar verhoogt premie zonder gemaakte schade

Ongelezen bericht door artca »

Wij krijgen vandaag een brief in de bus dat onze autoverzekering 4 % duurder wordt omdat er veel schades zijn gedeclareerd bij de verzekering.

Let wel wij hebben dus geen schade gereden. En ook geen schade gedeclareerd maar moeten nu meer gaan betalen omdat hun schadepot te leeg begint te raken.

Iemand advies wat we kunnen doen ?
De verzekeraar is de Noordhollandsche.

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Autoverzekeraar verhoogt premie zonder gemaakte schade

Ongelezen bericht door vladja »

Als u schade maakt en het is uw schuld, dan valt u terug in uw no-claim en moet meer betalen.

Daarbuiten is het mogelijk dat de premie omhoog gaat, als ze niet meer genoeg premie ontvangen om de schadepot te vullen. Dat is net zo met de prijzen in de supermarkt. Duurdere inkoop → prijzen gaan omhoog. Meer schades → premie gaat omhoog. Dat staat dus los van het al of niet schadevrij rijden.

Kijk en vergelijk met andere verzekeringen. Bij een prijsverhoging kunt u binnen een bepaalde tijd switchen naar een ander als die goedkoper is. Kijk goed naar de bijkomende voorwaarden.

Vladja

testcase
Berichten: 605
Lid geworden op: 03 jun 2007 01:03

Re: Autoverzekeraar verhoogt premie zonder gemaakte schade

Ongelezen bericht door testcase »

Schade Verzekeringen zijn een vorm van soldariteit. Dit betekent dat je als je zelf geen schade hebt. Je de premie hebt betaald voor anderen die wel schade hebben. Als de kosten van de schades stijgen, gaat de premie omhoog. Degenen die schade claimen worden overigens wel "gestrafd" bij een en raken hun noclaim kwijt en gaan heel wat meer premie betalen dan die 4%.

Dit is de essentie van een schadeverzekeringsprincipe dus volstrekt normaal. Gek eigenlijk dat dit altijd weer uitgelegd moet worden.

Verder geld het advies van vladja. Als je denkt dat de premie te hoog is, staat het je vrij om bij een verhoging over te stappen naar een ander maatschappij.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Autoverzekeraar verhoogt premie zonder gemaakte schade

Ongelezen bericht door mar42 »

Wat dacht je van al die schade auto's uit duitsland, die hier geclaimd zijn, daardoor gaan de verzekeringen ook omhoog.

jansenh
Berichten: 50
Lid geworden op: 12 mei 2009 11:23

Re: Autoverzekeraar verhoogt premie zonder gemaakte schade

Ongelezen bericht door jansenh »

@mar moet je dan werkelijk overal op reageren.
Voor wat betreft een on topic opmerking. De meeste schadeverzekeraars hebben het afgelopen jaar verlies geleden op hun auto portefeuille vanwege de zogeheten prijzenoorlog. Prijzen beginnen zich weer wat te normaliseren. In het geval van de Noordhollandsche dit is de eerste prijsverhoging sinds 2005 dus dat valt nog wel mee. de meeste verzekeraars hebben hun premies tussen de 3 en 6 % verhoogt.

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Autoverzekeraar verhoogt premie zonder gemaakte schade

Ongelezen bericht door mar42 »

Problemen mee, en ik reageer niet overal op, en ik zou niet weten waarom ik niks neer mag zetten.

stofzuigertje

Re: Autoverzekeraar verhoogt premie zonder gemaakte schade

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Let op;

Als je iets ouder word (boven 60, 65 of 70) word je door diverse goedkopere niet meer geaccepteerd en moet je daar de rest van je leven blijven zitten bij de huidige...

Verder mag je de basis premie verhogen zodat het kostendekkend is.
Ze hoeven geen verlies te maken en 4% zou kunnen.
Ik zit zelf bij erg goedkope en die heeft ook dit jaar niets verhoogd.

Dus hoewel ze lastig doen met ouderen, ben ik tevreden tot nu toe.
Ik mag geen reclame voor deze onderlinge maken maar als ze daar wel de premie zouden verhogen komt dit tenminste weer terug in winstdeling dus ik zou niet protesteren als ze het 20% zouden verhogen, tot volgend jaar zou ik dan zeggen....

Romano Miquel
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jul 2009 17:28

Re: Autoverzekeraar verhoogt premie zonder gemaakte schade

Ongelezen bericht door Romano Miquel »

Wanneer de verzekeraar een premiestijiging doorvoert of de voorwaarden in uw nadeel verandert, dan kunt u de verzekering zonder opzegtermijn beëindigen.

In dat geval is het noodzakelijk op korte termijn te reageren. Zeg de verzekering nooit op voordat u een nieuwe verzekering heeft afgesloten of in ieder geval hebt gekeken naar de mogelijkheden bij andere verzekeringsmaatschappijen :D

jansenh
Berichten: 50
Lid geworden op: 12 mei 2009 11:23

Re: Autoverzekeraar verhoogt premie zonder gemaakte schade

Ongelezen bericht door jansenh »

@Romano dit is alleen van toepassing als de verhoging meer dan de indexatie is. Dus het is niet vanzelfsprekend dat dit reden voor opzeggen is.

Romano Miquel
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jul 2009 17:28

Re: Autoverzekeraar verhoogt premie zonder gemaakte schade

Ongelezen bericht door Romano Miquel »

Oke,

Dus in deze situatie moet men gewoon de premie verhogen voor lief nemen en kan er pas opgezegt worden bij de volgende premie vervaldatum?

Mvg,

Romano

vladja
Berichten: 537
Lid geworden op: 10 okt 2004 10:39

Re: Autoverzekeraar verhoogt premie zonder gemaakte schade

Ongelezen bericht door vladja »

Romano,

Nee, je kan niet per premievervaldatum opzeggen. Weer van die borrelpraat, de klok horen luiden etc.

Als er geen gronden (extr premieverhoging, wijziging dekking in het nadeel) zijn, dan kan je de verzekering opzeggen per contractsdatum en niet premievervaldatum.

Er zijn verzekeringen die een looptijd hebben van 60 maanden (= 5 jaar) en die hebben elke jaar een premievervaldatum. De datum dat de premie voor het volgende jaar betaald moet worden. Je kunt de verzekering pas opzeggen tegen het einde van de 60 maanden periode.

agent007
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 aug 2009 00:04

Re: Autoverzekeraar verhoogt premie zonder gemaakte schade

Ongelezen bericht door agent007 »

Gewoon op zoek gaan naar een goedkopere autoverzekering

Gesloten